

Fem en fredag v.14 påsk
- I din barndom brukade barnen på påsken, vadå?
Vi ritade teckningar. Vi klädde ut oss till påskkärringar och gick och delade ut teckningarna till grannar och lite runt omkring. I skolan tillverkade vi påskpynt att hänga i riset, målade ägg med mera. Mina barn har också klätt ut sig 2011. - Ett fint påskpynt är?
Jag gillar min stora höna som är på bilden. (En märklig tradition det där med att sätta fjädrar i ris hehe 🙂 - Kommer grannbarnen förbi för godis?
Det där med att gå runt och ringa på dörren vid påsk och halloween har mattats av i och med pandemin tror jag. Eller så har barnen i mitt kvarter annat för sig. Vi hade i alla fall godis hemma tills skärtorsdagen igår, för det är den dagen man går påskkärring! Och att leta efter påskägg det är på lördag, påskaftonen! (Läs här om svenska högtider.) - Vad är något du tänker göra i påsk?
En bra högtid! Skön och kravlös och den är på våren. Den innebär två fyradagarsveckor och däremellan en långhelg! - Vad betyder påsken för dig?
Höns-tema och …en hare! Och sill igen. Det kanske ändå ”måste” vara med sill för att räknas som en riktig högtid. 🙂 eller hur Johan Glans. (Läs här om hur det kommer sig att påskharen kan värpa ägg. Och om varför den inte är populär i Australien.)














