Fem en fredag / antingen eller / vakna

Bild: fietzfotos.

Fem en fredag v. 24: Antingen eller.

  1. Äter du hellre pinnglass eller mjukglass?
    Pinnglass! Jag ser fram emot att hitta pinnglass från 3-vänner nästa gång. Jag har bara smakat deras burk-glass ännu så länge.
  2. Väljer du en fysisk bok eller ljudbok?
    Jag läser gärna fysiska böcker. Jag gillar att kunna pausa ofta och att bläddra tillbaka lätt. Ljudbok har jag inte provat.
  3. Vara för kall på vintern eller för varm på sommaren?
    Den var svår, men jag väljer kall på vintern. Man blir så slö när man för varm på sommaren.
  4. Bada i pool eller hänga på strand?
    Jag föredrar saltvatten över poolvatten, så jag hänger hellre på stranden. Just nu längtar jag efter ett bad i vilket som, bara det är fint.
  5. Vakna till solsken eller somna till regn?
    Somna till ett stilla regn kan vara mysigt, men jag är känslig för ljud när jag ska sova, så jag väljer att vakna till solsken, då blir jag genast pigg och glad på morgonen. (Gillar man att somna till regn kan man söka på det på Spotify eller YouTube, och få fler timmar av ljud att somna till. Med eller utan åska.)

Fem en fredag / bäst

bild: jenngietzen.
  1. Vilken har varit din bästa semester?
    Första båtsemestern med familjen 1986. Vi fyra i familjen på ostkusten och allt med båtlivet var så nytt och spännande! Det var en härlig semester 1991 också för mig med Stockholmsresa och en båtresa till Gotland. År 2000 var min man och jag på bröllopsresa i Grekland. Och året 2017 var ett riktigt tur-år med hela två resor till Mallorca och till Rhodos.
  2. Vilken tycker du är den bästa månaden?
    Den bästa månaden på året är maj med syrendoft! Det är ljust både att köra till och från jobbet. Juni, juli och augusti är också bra.
  3. Vad är nummer 1 i ditt liv?
    Att ta hand om mig själv, min man och våra barn.
  4. När tävlade du senast, och i vad?
    Jag har inte tävlat i något, jag kommer inte på något. Men om jag hamnar i ett lag i något tävlingssammanhang på till exempel fest, så ger jag järnet! Femkamp på jobbfest eller minigolf, musikquiz eller liknande tycker jag är roligt.
  5. Vad är det bästa med livet just nu?
    Det är ju den finaste tiden på året just nu. Så jag försöker att njuta så mycket som möjligt av att vara utomhus och att träffa vänner.

    Jag gjorde som Smile och Hanna och svarade på fem frågor.

Fem en fredag / Favoriter

Foto: Nilla Tankebubblor 2020.

Fem en fredag v. 17: Favoriter
(Var med också svara på frågorna du också!)

Vilken radiokanal väljer du mest att lyssna på?
Det blir mest P4. En bra blandning av musik. och lokala nyheter. Jag gillar inte reklam. Jag lyssnar i bilen och lite på jobbet också. Hemma är det musik på Spotify.

Vilken är din just nu favoritplats?
Hemma vid datorn eller i tv-soffan. Ute i naturen på promenad.

Vad tittar du helst på, på tv?
Nästan allt! Vetenskapsprogram. Frågesport typ Muren och På Spåret. Inredning som t ex Husdrömmar och Vem bor här. Det har varit en hel del bra serier om kungligheter på sistone som är bra t ex Atlantic Crossing. Musikprogram som Melodifestivalen. Jag gillar brittiska serier som Barnmorskan i East End, Morden i Midsomer. Andra serier jag gillar är Bates Motel, Poldark, Hemma igen (A place to call home). Masked Singer och Bäst i Test.

Vilken doft gör dig alltid glad?
Sommarregn. Syréner! Snart är det dags för buskarna utanför min dörr att blomma.

Vilken bok kan du läsa om och om igen?
Harry Potter.

Dagens låt: Tame Impala – The less I know the better

Fem en fredag / Påsk

Bild: Homespo 2016.

Fem en fredag: PÅSK.

Vad vill du helst ha i ett påskägg?
Mandelägg Lakrits från Anthon Berg. Nöt-Crème kulor. Salmiakki-choklad.

Hur skiljer sig ditt påskbord från julbord?
Det finns inga måsten på julen och ännu färre på påsken. Påskbordet kan vara lite vad som helst som man känner för. Men det kanske ändå ”måste” vara med sill för att räknas som en riktig högtid. 🙂

Är det någon skillnad på musten?
Det är ingen skillnad på julmust och påskmust. Fast jag dricker inte must.

Tar du fram något pynt?
En stor höna kommer fram varje år. Det fick räcka med den i år. Jag hade kanske pyntat mera om vi skulle haft en påskmiddag eller fest hemma hos oss. Jag hade mera när barnen var små. Ett påskris hade varit fint.

Hur kommer du fördriva långfredagen?
Jag var på ett Sh’bam dans-pass med dottern. Vi bjöd min mamma på middag med Västerbottensostpaj, rostbiff, sallad, ägg och sill. Sedan såg jag Bäst i test på svt play. Raringen och jag tog en 8 km lång promenad i solsken.

Dagens låt: Isak Danielson – Fire burns you cold

Fem en fredag / april

Foto: Nilla Tankebubblor i maj 2018

Är du lättlurad?
Nej, för det mesta inte.

Att lura, eller bli lurad?
Jag luras inte, det är jobbigt. I så fall avslöjar jag mig direkt efteråt. Jag har inget bra pokerface heller.

Vad ser du fram emot med april?
Påskledighet! Jag hoppas på sol och värme. Solen kommer att stiga över 45 grader på himlen där jag bor i denna månaden. D-vitamin 🙂

Odlar du till sommaren?
Farfar ger oss tomatplantor i maj, kanske även detta året. Det är min man som brukar sköta om det där med odling. Jag väljer ut och gräver ner tulpanlökar. Inga gula blommor.

Är du beredd på aprilväder?
Absolut! Jag gillar att ha olika årstider och olika väderlekar. Det jag inte gillar är extremväder. Lagom är bäst.

Fem en fredag / segt

Foto: Nilla Tankebubblor 2020.

Veckans blogg-tips: Elisamatilda. Denna veckan hakar jag på de som svarar på fem frågor. Här är veckans frågor:
Fem en fredag vecka 12: Segt

Vad går långsamt i ditt liv?
EU-kommissionen har lagt ett förslag om att avskaffa tidsomställningen. …Men de är ju så sega. Jag har, i flera år nu, sett fram emot att få behålla normaltid året om!

När är du som mest avslappnad?
Jag brukar gå och få massage ca en gång i månaden. Det kan såklart kännas och vara ömt, men jag blir även så avslappnad att jag är på väg att somna.

Vad har du slarvat med på sistone?
Att äta nyttigt. Att höra av mig till mina vänner.

Vad har varit tjatigast den här veckan?
-Vad ska vi äta till middag?

Har du någon surdeg att ta tag i?
Jag skulle nog säga att det just nu är storstädning, putsa fönster, rensa i förrådet och sånt.

Och här kommer en bonus också, eftersom det är första gången jag är med.
Fem en fredag v.9: Ordspråk

När sa du senast ”borta bra, men hemma bäst?”
Det var riktigt längesen, jag har ju bara varit hemma eller i närområdet under lång tid nu och då inte haft anledning att yttra orden. Men jag brukar säga det om jag har varit borta!

När senast upplevde du ”delad glädje är dubbel glädje”?
Jag tänker ofta på det, att jag känner så! Jag kommer inte på något speciellt tillfälle, men det är en härlig känsla.

Vad har ”gömts i snö, och kommer upp i tö”?
Det kanske kommer när jag tar tag i storstädningen? 🙂

När talade du senast om trollen?
Det var på jobbet och en f.d jobbarkompis kom på besök. Kul!

Ingen kan allt, men alla kan något – vad kan du?
Man kan alltid bidra med något. Det är mysigt med de vardagliga sakerna som att hjälpa en dam i affären att ta ner något från översta hyllan. Ge någon på stan en vägbeskrivning. Stanna i god tid vid övergångsstället. Få ögonkontakt och ett leende från en främling.