Söndag / Midsommarafton

Söndag i punktform


Veckan
Jag jobbade måndag och tisdag och sedan har jag varit ledig. Dottern var hos farmor och farfar med sina kusiner under tiden. På tisdagskvällen gjorde dottern och jag köttbullar. Allting som vi lagar nu är glutenfritt och laktosfritt.

Flyttdag
Sonen och hans flickvän har flyttat. P hjälpte dem med flyttlasset i måndags. Nu bor de i Skåne. Jag har inte varit hos dem ännu, men det kommer.

Mormor
I onsdags joggade vi, dottern och jag. Sedan köpte vi blommor på torget. Och så gjorde vi stan med mormor. Det blev shopping och lunch och glass. (Min krämvita blus med ängsblommor på är från märket JDY Only). Dottern var på massage. På kvällen lagade vi mat hemma hos mormor och spelade yatzy. Mysigt.


Pojkvän
På torsdagen gick vi i några fler affärer, dottern och jag. Vi bakade kladdkaka. Vi tränade. På kvällen lagade P köttgryta med ris. Sedan åkte vi för att möta upp dottern pojkvän vid tågstationen. Han har besökt Polen under tiden som dottern varit i Sverige. Förrförra året när han var i Europa så besökte han Tjeckien och Tyskland.

Midsommarafton
Sonen och hans flickvän kommer med tåg redan på förmiddagen. Vi börjar dagen med att tjejerna gör tre fina blomsterkransar! Mormor (alltså min mamma) kommer också. Vi är sju personer som äter Midsommarlunch tillsammans. Jättetrevligt! Sedan cyklar vi till midsommarfirande för att dansa runt midsommarstången. Det blev lite stressigt, men pojkvännen från Australien fick i alla fall uppleva lite svenska Midsommar-traditioner! Sedan drog dotter och pojkvän iväg på fest. Medan vi andra hade fest hemma med sonen och hans flickvän samt våra goda vänner och deras barn. Så åtta personer åt grillad kyckling med bacon. När dottern och pojkvän dök upp senare på kvällen tog vi fram det spel vi har på engelska, What do you meme? (Det vi fick i julklapp). Så satt vi och pratade tills klockan bytte dygn och lite till. Vädret var soligt och varmt. En väldigt bra dag!

Midsommarafton.


Midsommardagen
Det blev sovmorgon och en slö dag. Vi åt frukost och sedan satt vi och såg åskan rulla in. det blev en rejäl regnskur med blåst och även hagel. (Litegrann översvämning i källaren. Vattnet hinner inte rinna ner snabbt nog i källartrappans brunn. Det gick över tröskeln. Men ganska fort bortstädat igen). Jag körde sonen och flickvän till tåget. Sedan så åt rester, spelade kort och tittade på tv.

Söndag
Idag åkte vi till farmor och farfar. Vi åt favoriten köttfärslimpa. Vi satt utomhus. Alla 6 personer badade i sjön. Det var skönt. Det var 17 grader, jag tycker knappt att det är kallt nu för tiden! Vi kunde ligga på bryggan och sola en stund efter badet. Sedan åt vi god blåbärspaj. Dottern och pojkvän sover över. Nästa vecka ska jag också jobba måndag och tisdag och vara ledig resten.

Glimmer
Det har varit en hel helg full av glimmer! Att få träffa båda mina barn samtidigt är det bästa. Att ha familjen samlad. Detta hade jag på Midsommarafton och Midsommardagen.

Träning
Body Attack och Core. Body Pump och Body Balance. Joggade i ca 3 km, totalt 5 km med promenad och joggning.

Söndag / besök av dottern / jordgubbar

Söndag i punktform


Canvastavla
Detta fin fotot från Italien på tjejen med flätan beställde jag som en 50×70 cm förstoring. Den kom upp på väggen i tisdags.

Dottern
I fredags kom hon till Sverige! Så skönt att ha henne hemma! Det blev sent på kvällen, så gott som läggdags.

Lördagen
Vi åkte till Ps syrra. Dottern fick även träffa sina kusiner, även sin bror och farmor och farfar. Vi spelade äventyrsgolf tillsammans, elva personer. Vi åt glass efter hälften av banorna. På kvällen var vi hemma hos syrran och åt grillad hamburgare. Det blev ett dopp i havet och sedan även jacuzzin.

Jordgubbar
Idag har vi varit för att plocka jordgubbar. Tillsammans plockade vi 27 liter! Vid lunch åt vi pannkakor med vispgrädde och jordgubbar. Nu håller P, och även hans mamma, på med att göra sylt. Dottern är nu hos sin farmor och farfar.

Glimmer
Det har varit en hel helg full av glimmer! Att få träffa båda mina barn samtidigt är det bästa. Att ha familjen samlad.

Träning
Funktionella fys-passet.

Sydney / Schweiz Mürren Lauterbrunnen Skärmflygning

Fina omgivningar i Lauterbrunnendalen.

Sydneyborna på resa i Europa: Igår besökte de Lauterbrunnen och Mürren i Schweiz. De blev en händelserik dag med ett blött vattenfall och ett spontant beslut att prova på skärmflygning!

Vattenfall i Lauterbrunnen.
Ska man testa paragliding ska man ha denna utsikten!

Skärmflygning (engelska Paragliding) är en flygsport där en flygskärm fotstartas och tar piloten ut i luften. Piloten sitter fastspänd i en sele under ett tygsegel. Det krävs licens för att flyga. Så dottern och hennes pojkvän åkte med varsin instruktör. De åkte i ca 25 minuter. Det var välinvesterade pengar.

Dottern och hennes skärmflygare uppe i luften.
Fint utsikt över Mürren.
Skärmflygning i Mürren och vattenfall i både Mürren och Lauterbrunnen.

Enligt undersökningar från 2009 anses Mürrenbachfallen med en dropphöjd på 417 meter vara det högsta vattenfallet i Schweiz.
Det blev en snygg selfie att fotas i en skärmflygning framför ett vattenfall i Schweiz! Core memories being made.

Sydney / Schweiz Kandersteg Oeschinensee

Foto: Tankebubblor. Dottern i Schweiz

Sydneybor på resa i Europa: Nu är de i Schweiz. Här vandrar de vid en sjö som heter Oeschinensee som ligger så här vackert, i närheten av Kandersteg. De tyckte båda att detta var den bästa vandringsdagen av alla.

Fina vyer.
Schweiz.
SÅ fint i Alperna.

Dottern gillar kossor och kalvar sedan hon jobbade på bondgård, Farmwork 2025. Så hon ville såklart säga Hej till dessa söta.

Sommarrodel.

Sommarrodelbana är en sorts åkattraktion. Det består av en glidbana med eller utan spår utför en bergssluttning. Den åkande sitter i en vagn eller kälke som ofta av egen kraft rullar eller glider utför banan med eller utan spår.
Två typer: En sommarrodelbana kan jämföras med en berg- och dalbana, men till skillnad från denna motordrivna åkattraktion färdas en åkande i en sommarrodelbana utför och ofta endast med hjälp av tyngdlagen. På det sättet liknar den vinterns isbanor för bobsleigh, rodel och skeleton. Begreppet sommarrodelbana (engelska: summer toboggan) syftar på två huvudtyper av banor: Dels handlar det om en glidbana utan spår. En rodelbanas isunderlag är då ersatt av en glidbana med annat underlag t ex metall. Den andra varianten – på engelska mountain coaster (jämför roller coaster, ’berg- och dalbana’) – syftar på en åkattraktion med vagnar på spår.” Wikipedia.

Söndag / examen / innertak akustik

Söndag i punktform


Examen
Sonen har nu gått klart tre år på teknisk högskola. Härnäst väntar en flytt tillsammans med flickvännen, ett sommarjobb och en begagnad bil. (Jag hade min nya favorit-blus på mig. Tillsammans med svarta byxor och beige sandaler).

Glimmer
Det var så fint att se sonen i kostym och slips. Det var en fin ceremoni på skolan med musik och glada ungdomar.

Innertak
Altanen, uterummet, har fått nytt innertak med isolering och akustikpanel. Panelen är tillverkad av träbetong, en kombination av träull, cement och vatten. Ger ett behagligare ljudklimat i rummet och minskar störande eko. Det är vad P och hans pappa har ägnat sig åt i helgen.

Promenad
Svärmor och jag gick på en promenad. Det är så fin grönska ute just nu. Min pion har fått knoppar och vuxit så mycket. Jag behöver stöd till den snarast innan knopparna slår ut. Det blir stora ljusrosa pom-poms.

Träning
Sh’bam-dans. Body Pump. Body Balance. Jag har också varit på massage och fick koppning på höger axel.

Sydney / Italien Dolomiterna / Tre Cime

Foto: Tankebubblor. Dottern i Italien.

Sydneyborna är i Italien: Cadini di Misurina är en bergsgrupp i östra Dolomiterna i provinsen Belluno, Italien. Den syns från denna utsiktsplatsen. Det var många som stod i kö för att få fotografera just här.

Dottern tittar ut över Cadini di Misurina.
Vacker natur.

”Ett refugio (bergstuga eller fjällstuga) är ett enklare boende för vandrare och klättrare. De flesta saknar el och rinnande vatten. Underhållning sker genom självhushåll, vedeldning och gemenskap.” Det kan ju vara så att en del av dessa har gjorts om till restauranger.

Tre Cime di Lavaredo.

”Tre Cime di Lavaredo (italienska för ”Lavaredos tre toppar” är tre distinkta toppar i Sexten-Dolomiterna i nordöstra Italien. De är en av de mest kända bergsgrupperna i Alperna. Fram till 1919 utgjorde topparna en del av gränsen mellan Italien och Österrike-Ungern. Nu ligger de på gränsen mellan de italienska provinserna Sydtyrolen och Belluno och är fortfarande en del av den språkliga gränsen mellan tysktalande och italiensktalande majoriteter. Cima Grande har en höjd på 2 999 meter.” Wikipedia.

Sydney / Italien Sydtyrolen Dolomiterna Seceda

Foto: Tankebubblor. Dottern i Italien.

Dottern är just nu i Europa. De landade i Venedig. Nu har de tagit sig norrut och befinner sig i Dolomiterna. De har sett Seceda med omnejd. Otroligt vacker natur! (Tillägg: De gula blommorna heter smörboll).

Vilket landskap!

”Dolomiterna, Dolomiti, är en del av Alperna i nordöstra Italien. Namnet Dolomiterna beror på att det i berggrunden finns gott om dolomit, en sorts kalksten. Detta mineral är uppkallat efter dess utforskare, fransmannen Déodat Gratet de Dolomieu (1750-1801) som 1789 klarade ut den kemiska sammansättningen. Dessförinnan hade bergskedjan kallats Monti Pallidi (De bleka bergen).” Wikipedia.

De har vandrat i detta fina landskap.
Dottern och hennes pojkvän är i Italien.

Söndag / petunia / sola

Söndag i punktform


Solsken
Jag tog fram solsängen och bikinin denna veckan. Det känns som jag borde ha gjort det för en månad sedan, men det har varit ganska kallt. Nu började jag sola försiktigt med 5 minuter mage och 5 minuter rygg typ. Jag solar enbart för D-vitaminer.

Petunia
Jag köpte också petunior i fina färger. Jag gillar svart och vaniljgult tillsammans. Detta är en blomma jag inte brukar köpa, så kul att testa något nytt. I trädgården har pionen fått myror på sina knoppar. Syrenbuskarna blommar för fullt!

Glimmer
Mamma och jag lunchade sallad tillsammans igår. Mysigt med en promenad på stan. Vi mötte Mia också, helt spontant. Kul att ses!

Träning
Funktionella. Body Pump. Body Balance.

Sydney / Venedig Italien Europa

Foto: Tankebubblor. Dottern som är i Venedig.

Från Sydney till Venedig. Dottern befinner sig just nu i Europa, efter en väldigt lång flygresa via Singapore och Helsingfors. Vi är i samma tidszon! Ja det blir Sverige snart, men just nu befinner hon sig i Italien tillsammans med sin pojkvän. Så fint!

Många fina kanaler och gondoler.

”Den mest intressanta tekniska egenskapen hos gondolen introducerades först på 1800-talet. under denna period började båtmakare bygga icke-symmetriska gondoler och hittade de perfekta proportionerna för att låta gondoljären styra lätt med bara en åra. Äldre gondoler var symmetriska eller bara något böjning.
Om vi observerar en gondol som glider i de venetianska kanalerna kan vi tydligt se att den böjer åt höger: höger sida är ca 2,5cm lägre än den vänstra. Tack vare denna enhet skulle båten gå rakt även om gondolen bara använder en åra. Annars tenderar den att vända sig mot vänster.” Läs mera om gondoler: WheninVenice.

Fint soligt väder och många turister.

Acqua alta (högvatten) är ett återkommande fenomen i Venedig. Eftersom Markusplatsen (Piazza San Marco) är stadens lägsta punkt, är det här vattnet alltid stiger först. Men denna dagen var det varm och torr.

Tvätten torkar nog snabbt idag.
Cin cin!

Söndag / känslor / utflykt

Söndag i punktform


Känslor
Det är okej. Jag är van vid att göra bort mig och jag kan bjuda på det. Vissa gånger, vissa sammanhang, känns det dock lite extra jobbigt. När man måste dölja för alla sina första känslor som är besvikelse och istället bara skratta med. Man får processa efteråt när man är själv. Att inte få känna det man känner i stunden – utan tvingas skjuta upp bearbetningen – kan lätt leda till att man känner sig både tom och frustrerad. Det är olika, ibland kan man skratta bort och glömma och ibland behöver man extra tid. Det är jobbigt när man inte få ha sina känslor i rätt ordning.
Man kan ta en motgång. Men när det bygger på med många motgångar på kort tid utan att man hinner bearbeta, då blir det för mycket.

Ai-översikt
Ibland kör jag delar av texter genom Ai (mest på fredagar). Jag får alltid så vänliga svar där: ”Finns det något specifikt som tynger dig just nu, eller vill du bara bolla hur du kan få lite mer återhämtning i vardagen?” undrar Ai-översikten.
”När motgångarna avlöser varandra hinner varken kropp eller sinne återhämta sig, vilket gör att även små hinder till slut känns helt oöverstigliga.
Det är inte ett misslyckande: Att skratta bort en situation i stunden är ofta en överlevnads- eller försvarsmekanism för att släta över stämningen, vilket inte betyder att din ursprungliga känsla är fel eller oviktig. Alla har sin egen takt: Som du själv är inne på är vi alla olika. Vissa behöver processa direkt, medan andra behöver distans och egentid för att sortera intrycken. Båda sätten är helt okej. Validera dig själv: Efteråt, när du är själv, är det viktigt att ge dig själv tillåtelse att känna precis det du känner. Att sätta ord på besvikelsen – kanske genom att skriva ner den eller prata med någon du litar helt på – hjälper hjärnan att bearbeta den.”

Glimmer
Mamma och jag gick ut i det fina vädret i lördags. Vi lunchade och vi promenerade i parken. Det var så fint med alla träd och blommor!

Träning
Yoga. Funktionella. Les Mills Core, Dance. Body Pump.

Söndag / Kristi Flygare / kapa ved

Söndag i punktform


Långhelg
Det har varit sköna dagar Kristi himmelsfärds helgen. Vi åt inte färs förrän idag då jag lagade köttfärssås. I torsdags var jag hos min mamma. I fredags var jag hemma och tvättade och fixade.

Radio
Vi behövde en ny uppdaterad radio till köket. De e nån Denon.

Ved
Igår hjälpte vi till med att kapa ved hemma hos Ps föräldrar. Vi höll på från 9 till 18. Vi fick upp ett bra flyt mellan svärfar, min man och mig, så det gick undan! Svärmor lagade god mat. De har satt luktärter som börjat växa upp.

Ungdjur
Vi hade publik när vi jobbade vid vedkapen: de nyfikna ungdjuren! ”Nötkreatur (Nöt): En nyfödd kallas kalv (eller kvigkalv/tjurkalv). När de blir äldre men ännu inte vuxna eller könsmogna kallas de för ungdjur. Vanligen avses nötkreatur under sitt första levnadsår.”

Eurovision
Sedan sov jag gott i tv-soffan. Jag tittade på Eurovision. Jag har inte förberett mig som jag brukar med att lyssna och blogga om låtarna. Jag såg inte ens båda semifinalerna. Det bästa med ESC är att höra Edward af Silléns kommentarer! Mina favoritlåtar är från Italien, Australien, Finland, Danmark, Norge, även vinnaren Bulgarien.

Glimmer
Denna veckan har jag hört Bea Uusma berätta om sin bok Vitön. Hennes entusiasm smittar av sig! Hon är helt uppslukad av polarexpeditionen. Beasatt. Jag skrev ett eget inlägg om det.

Träning
Funktionella. Body Pump och Body Balance.

Söndag / rabarber / musikal

Söndag i punktform


Sommar
Denna veckan, 4 maj, blev det meteorologisk sommar i större delar av Götaland. ”Sommartemperatur är det då dygnsmedeltemperaturen är 10,0°C eller högre, men ännu inte fem dygn i följd. Sommarens ankomstdatum avser det första dygnet av fem med sommartemperaturer.”

Rabarber
Det blev dags för årets första rabarberpaj idag.

Musikal
Ingvar, en musikalisk möbel-saga. Imponerande av Robert Rydberg att sjunga på småländska.

Glimmer
Det var kul att gå på musikal! Min kompis och jag hade en trevlig stund.

Träning
Yoga. Funktionella. Body Pump och Body Balance.

Söndag / uterummet / solsken

Söndag i punktform


Solade
Jag var ute i trädgården i shorts. Det kunde lika gärna varit i bikini, men det var inte tillfälle för det. Varmt och skönt väder i helgen har vi haft! Det känns varje vår som att värmen kommer så plötsligt.

Uterummet
P har fått hjälp av sin pappa och de har snickrat tillsammans. Nytt innertak i uterummet och vid vår entré. Det är inte klart ännu, men en bit på väg.

Plantor
Några plantor med tomater och med gurka fick vi av svärisarna. De får stå, där de brukar, i hörnet av uteplatsen vid entrén. Det är lä och söderläge.

Mammorna
Jag tog med mig min mamma och min svärmor på promenad i lördags i det fina vädret. Vi tittade på blommor i parken. Var på kyrkogården, åt glass, var i affärer. En mysig dag.

Glimmer
När vi var i parken så träffade vi min mammas kusin, hennes dotter, hennes dotterns dotter och så hennes andra dotters dotter 🙂 Det var trevligt att ses eftersom det var ett tag sedan vi sågs!

Saltscrub
Neoporto, avslappnande och återhämtande ger dig en härlig spakänsla. Doftnoter av jasmine, citrus, och lavendel. Idag använde jag denna saltscrub från Idyll i duschen efter träningen. Doftar gott! Jag köpte den när vi var i Ästad.

Träning
Yoga. Funktionella. Body Pump.