Veckan Jag jobbade måndag och tisdag och sedan har jag haft semester. Dottern och hennes pojkvän var hos farmor och farfar. På måndagskvällen spelade vi kort. På tisdagen var vi på gymmet. På onsdagen var de iväg och körde go-kart. Vi mötte upp min kompis för att titta på Greczula. Bra musik. En väldigt fin kväll!
Liseberg På torsdagen körde P, jag, dottern med pojkvän till Göteborg. Vi tillbringa hela eftermiddagen och kvällen på Liseberg. Det blev ett separat inlägg av det. Så skönt och härligt väder vi har haft.
Kul affärer i Haga.
Haga Åt god hotellfrukost. På fredagen gick vi runt lite på stan. Vi tog oss till mysiga Haga för att äta lunch. Det är fina gränder och affärer att titta i. Jag köpte en gräddkolasås med lakrits och salmiak: Haupt Lakrits Salmiakbomben Salt-Kolasås som var väldigt god på glassen som vi hade igår kväll.
Upzone Fredag eftermiddag tillbringade vi tre timmar på Upzone med att klättra uppe i träden. En helt eget inlägg om bara detta finns nedan.
Brisket Middag på Ps favorit-restaurang Brisket & friends. Där serveras kött i alla former. Godast är deras brisket, rökt oxbringa. Gärna med sötpotatis, fetaost, coleslaw. Därifrån går man inte hungrig.
Steampunk Vi tog med ungdomarna till Steampunk Bar. De serveras drinkar med kolsyreis/torr-is. Det blir väldigt effektfullt! (P och jag var där första gången 2023 med goda vänner).
Glimmer Det har varit ännu en underbart glimrande vecka med semesterdagar och tid med dottern! Så härligt att göra saker tillsammans. Vi har verkligen njutit av dessa dagar. Det blev dessutom en bonusdag eftersom deras flyg blev inställt och resan blev framflyttad. Nu är de i alla fall på väg hem till Sydney igen.
Träning Ett Dance-pass med dottern i tisdags samt lite styrketräning i gymmet. En hel del promenerande också. Och klättring.
Vi har besökt en höghöjdsbana! Upzone. Dottern och pojkvän har gjort detta tidigare (Mina barn var i Ängelholm 2015 och 2021 och dottern har även gjort detta i Sydney) men för P och mig var det första gången. Det gick bättre än vad jag trodde. Jag var med på intro och på en blå Wild zone och på en röd bana Adventure zone!
Nilla åker zipline.
Det roligaste var att åka zipline! De olika klättringarna och hindren var i olika svårighetsgrader. Det gällde att lämna sin comfort zone och ge sig ut på äventyr! Jag är glad att vi till största delen befann oss i skugga denna dagen. För det blev rejält svettigt av både solsken och anspänning.
Intro. Gungande hinder. Zipline. Det var kul!
Kanot med åror. Brädor. Spångar. Gå på lina!
Dottern tog täten och visade mig hur man gör.
Maken antog utmaningen och gjorde ett bra jobb.
Dottern, pojkvännen och P.
Jag tyckte att det kände lagom efter den röda banan. De andra tre fortsatte till Risk zone den svarta, svåraste, högsta. Det blev kämpigt, men de hade roligt och de tog sig i mål. Sista uppgiften var att hoppa ut från en avsats ca 8 meter ovanför marken. Dottern med pojkvän gjorde ytterligare två mindre banor efter den svarta. De utnyttjade alla de tre timmar vi hade på oss.
Spindelnät. Klätternät. Linbana. Gungande byglar.
Balans på hög höjd.
Dottern kastar sig ut.
”Upzone använder det världsledande säkerhetssystemet CliC-iT, där karbinhakarna kommunicerar med varandra så att du alltid sitter säkert fast, oavsett hur högt upp du klättrar.”
Dags att börja summera veckan. Här kommer bilder från i torsdags när vi besökte Liseberg. Vi hade inte tänkt att åka dit först, eftersom dotterns pojkvän säger att han inte gillar berg- och dalbanor, men det var tur att vi åkte det för det var visst jättekul! Han gillade både Lisebergsbanan och Balder. Den enda berg- och dalbanan jag följde med på var Lisebergsbanan. (Men jag har åkt Helix 2015).
Dottern åker Valkyria med sin pappa.
Det första dottern ville göra var att åka Valkyria! ”Europas längsta Dive Coaster – en berg- och dalbana med ett vertikalt drop på hela 50 meter. Just som du ska åka över kanten pausar plötsligt åkturen. Sedan kastas du rakt ner i en underjordisk tunnel, i 105 km/h!” Den enda som ville åka med henne var P. De gillar i stort sett alla åkattraktioner. Pojkvännen och dotterns kompis och jag höll oss på marken. De åkte radiobilarna under tiden. Dottern och jag var också med på radiobilarna sedan.
Radiobilarna. Kållerado. Valkyria x2.
Något som alla ville vara med på fler gånger om var Kållerado. ”Under resans gång upptäcker du att vattnet inte bara finns under båten – var beredd på vattenstänk från alla tänkbara och otänkbara håll!” Den är rolig!
Utsikt över Liseberg från FlumeRide.
Efter P hade en jobbsak att vara på så åkte vi andra vidare utan honom resten av dagen. Vi började med FlumeRide. En 610 meter lång tur genom vattenfall och snabba svängar surfar du fram tills du faller fritt 14 meter i upp till 60 km/h. Denna är min favorit! Jag ”fuskade” och hade poncho (och ryggsäcken) på mig. Tur var väl det.
Här åker vi FlumeRide!
FlumeRide.
Stormvåg.
Dottern med pojkvän åker nyheten gungan Stormvåg. De har även åkt Uppswinget, det var den åkturen pojkvännen gillade minst. Bättre var Slänggungan, Hanghai och Jukebox. Han stora utmaning blev Balder som han hatade i första uppförsbacken men sedan ville åka fler gånger!
Vi åt middag på Järnvägsrestaurangen. Jag åt fläsklägg. Samma kväll spelade Tjuvjakt på Liseberg. Vi såg dem på avstånd. Vi kom precis när de spelade den enda låten jag kan Tusen Spänn. Och dottern fick höra sin favorit Tandtråd. Det var en varm och skön kväll.
Balder. Uppswinget. Fin bro. Vackert par.
”Det här kommer vi minnas länge!” Vilken bra dag med fint väder, trevligt sällskap, kul aktiviteter, mycket adrenalin och många skratt.
Pappas köttbullar/biffar 1 kg blandfärs 12 msk glutenfritt ströbröd 3 dl grädde 1 st gul lök 2,5 tsk salt 2,5 tsk vitpeppar finmald vatten smör att steka i.
Finhacka löken och bryn den gyllene. Bland ströbrödet med grädde i en bunke. Häll i kryddorna, köttfärsen och den avsvalnade löken. Arbeta ihop smeten och häll i lite vatten till lagom konsistens. Forma köttbullarna och lägg dem på en blöt (och avrunnen) tallrik. Stek köttbullarna sakta på medelvärme så att de får en jämn färg. Använd två stora stekpannor. Denna smeten blir till två omgångar (i två stekpannor).
Använd en stekpanna med kvarvarande smör till att göra en brunsås. Servera med kokt potatis, lingonsylt och inlagd gurka. (eller som på bilden: till Midsommar-maten).
Veckan Jag jobbade måndag och tisdag och sedan har jag varit ledig. Dottern var hos farmor och farfar med sina kusiner under tiden. På tisdagskvällen gjorde dottern och jag köttbullar. Allting som vi lagar nu är glutenfritt och laktosfritt.
Flyttdag Sonen och hans flickvän har flyttat. P hjälpte dem med flyttlasset i måndags. Nu bor de i Skåne. Jag har inte varit hos dem ännu, men det kommer.
Mormor I onsdags joggade vi, dottern och jag. Sedan köpte vi blommor på torget. Och så gjorde vi stan med mormor. Det blev shopping och lunch och glass. (Min krämvita blus med ängsblommor på är från märket JDY Only). Dottern var på massage. På kvällen lagade vi mat hemma hos mormor och spelade yatzy. Mysigt.
Pojkvän På torsdagen gick vi i några fler affärer, dottern och jag. Vi bakade kladdkaka. Vi tränade. På kvällen lagade P köttgryta med ris. Sedan åkte vi för att möta upp dottern pojkvän vid tågstationen. Han har besökt Polen under tiden som dottern varit i Sverige. Förrförra året när han var i Europa så besökte han Tjeckien och Tyskland.
Midsommarafton Sonen och hans flickvän kommer med tåg redan på förmiddagen. Vi börjar dagen med att tjejerna gör tre fina blomsterkransar! Mormor (alltså min mamma) kommer också. Vi är sju personer som äter Midsommarlunch tillsammans. Jättetrevligt! Sedan cyklar vi till midsommarfirande för att dansa runt midsommarstången. Det blev lite stressigt, men pojkvännen från Australien fick i alla fall uppleva lite svenska Midsommar-traditioner! Sedan drog dotter och pojkvän iväg på fest. Medan vi andra hade fest hemma med sonen och hans flickvän samt våra goda vänner och deras barn. Så åtta personer åt grillad kyckling med bacon. När dottern och pojkvän dök upp senare på kvällen tog vi fram det spel vi har på engelska, What do you meme? (Det vi fick i julklapp). Så satt vi och pratade tills klockan bytte dygn och lite till. Vädret var soligt och varmt. En väldigt bra dag!
Midsommarafton.
Midsommardagen Det blev sovmorgon och en slö dag. Vi åt frukost och sedan satt vi och såg åskan rulla in. det blev en rejäl regnskur med blåst och även hagel. (Litegrann översvämning i källaren. Vattnet hinner inte rinna ner snabbt nog i källartrappans brunn. Det gick över tröskeln. Men ganska fort bortstädat igen). Jag körde sonen och flickvän till tåget. Sedan så åt rester, spelade kort och tittade på tv.
Söndag Idag åkte vi till farmor och farfar. Vi åt favoriten köttfärslimpa. Vi satt utomhus. Alla 6 personer badade i sjön. Det var skönt. Det var 17 grader, jag tycker knappt att det är kallt nu för tiden! Vi kunde ligga på bryggan och sola en stund efter badet. Sedan åt vi god blåbärspaj. Dottern och pojkvän sover över. Nästa vecka ska jag också jobba måndag och tisdag och vara ledig resten.
Glimmer Det har varit en hel helg full av glimmer! Att få träffa båda mina barn samtidigt är det bästa. Att ha familjen samlad. Detta hade jag på Midsommarafton och Midsommardagen.
Träning Body Attack och Core. Body Pump och Body Balance. Joggade i ca 3 km, totalt 5 km med promenad och joggning.
Det är sommarsolståndet idag. Dagarna är som längst. ”Vid sommarsolståndet blir det aldrig riktigt beckmörkt någonstans i Sverige eftersom solen bara är en bit under horisonten i nordlig riktning. Under natten råder skymning, som övergår direkt i gryning. På södra halvklotet inträffar sommarsolståndet vid vårt vintersolstånd och vice versa. Sommarsolståndet och vintersolståndet är egentligen inte speciella dagar utan de infaller vid exakta tidpunkter som varierar något från år till år.” Läs mer om det här: SMHI.
Nu väntar tre månader med sommar: försommar, högsommar och sensommar. Och sedan kommer höstdagjämningen då dag och natt är lika långa.
Tittar man på temperaturen och naturen så har det varit sommar ganska länge dock. Där jag bor har det varit meteorologisk sommar sedan slutet av april.
”Sommarens ankomstdatum avser det första dygnet av fem med sommartemperaturer (dygnsmedeltemperatur 10,0°C eller högre). Det innebär att ankomstdatumet kan bestämmas först i efterhand.” Ankomst-karta 2026 SMHI.
”Ordet midsommar betyder ursprungligen ”mitt i sommaren”. Det syftar på den tidpunkt då sommaren och växtligheten står som högst, vilket historiskt firades i samband med sommarsolståndet. Det innebär att det traditionellt markerar att vi befinner oss mitt i den ljusare årstiden.” ISOF.
Så man kan säga att midsommar är i mitten av sommarhalvåret, mitt emellan våren och sommaren.
Vilken fin helg vi har haft. Jag skriver mera om den ikväll.
Canvastavla Detta fin fotot från Italien på tjejen med flätan beställde jag som en 50×70 cm förstoring. Den kom upp på väggen i tisdags.
Dottern I fredags kom hon till Sverige! Så skönt att ha henne hemma! Det blev sent på kvällen, så gott som läggdags.
Lördagen Vi åkte till Ps syrra. Dottern fick även träffa sina kusiner, även sin bror och farmor och farfar. Vi spelade äventyrsgolf tillsammans, elva personer. Vi åt glass efter hälften av banorna. På kvällen var vi hemma hos syrran och åt grillad hamburgare. Det blev ett dopp i havet och sedan även jacuzzin.
Jordgubbar Idag har vi varit för att plocka jordgubbar. Tillsammans plockade vi 27 liter! Vid lunch åt vi pannkakor med vispgrädde och jordgubbar. Nu håller P, och även hans mamma, på med att göra sylt. Dottern är nu hos sin farmor och farfar.
Glimmer Det har varit en hel helg full av glimmer! Att få träffa båda mina barn samtidigt är det bästa. Att ha familjen samlad.
VECKANS GULLIGA: ”Mannen tänkte att han gjorde trädgårdsarbete tillsammans med sin fru för att hon gillade det så mycket. Men frun tänkte att hon gjorde det för att hennes man ville det så gärna. Och efter trettio år är det ingen mening att klaga på detta missförstånd eftersom det har blivit förnybar energikälla som håller igång hela äktenskapet. Läs hos the.realshit.gyan Tur att det handlade om något som fint som att jobba i trädgården tillsammans!
VECKANS BÄSTA: Love is paying attention. Nu bryr jag mig inte om smink, men det var bara ett exempel. Det är omtanke det handlar om. Små vänliga handlingar som denna räcker långt. Det handlar om att känna att han lyssnade eller uppmärksammade dina intressen, brydde sig tillräckligt om dig för att komma ihåg dem och sedan agerade utifrån det för att visa dig hur viktig du är. Det behöver bokstavligen inte vara dyrt eller svårt. Det behöver bara få dig att känna att han tycker att du är speciell. Lyssna på Misha inkl gulliga kommentarer. yourbestiemisha
VECKANS TÅRÖGDA: John säger ja till Anna och inte ett öga är torrt. GVFÖsvt. De är så fina tillsammans! Tillägg 18/6: Efter återträffen. Anna och John är nu skilda. Och det blev också tårar. Och jag kom att tänka på det avsnittet av Updejt med Jan Emanuel: ”Vi har en perfekt snubbe, en som alla tjejer borde bli kära i. Och en tjej som, medvetet eller omedvetet, letar efter en ”strulig” snubbe.
VECKANS FINA: ”Dirty Dancing handlar om kvinnors reproduktiva rättigheter och budskapet är fortfarande revolutionerande nästan 40 år senare.” popdetective
VECKANS SKOJIGA: ”Min mormor hade ett test för män: ge honom din handväska i två minuter och titta. Psykologerna Ambady och Rosenthal visade redan 1992 att några sekunder räcker för att läsa en främlings karaktär med förvånansvärd noggrannhet. En skannar rummet för att se vem som tittar. En annan håller handväskan på armlängds avstånd. Men den som tar den och glömmer att han håller i den? Han är lugn inombords. Ett lågt ego i småsaker betyder pålitlighet i stora saker.” maxlifespeaker
VECKANS GLADA: Ung kille på rollerblades dansar fram mellan konerna. kalugaroller
VECKANS SKRATT: ”Hahaha såg dessa två klipp i mitt flöde och tyckte de passade himla bra ihop.” Är kvinnor kapabla, eller gör män allting?” Agnes Matsdotter agnesmatsdotter
VECKANS ÖVNING: checkpointwild ”Ta på dig en BH! Men då skulle jag ju inte kunna göra så här! 🙂 SkullForkShenanigans YouTube
VECKANS ROLIGA: ”Jimmy Fallon är känd för att förvandla enkla gissningslekar till kaotiska komiska ögonblick i sin talkshow. Gissa svaret!” entertainment__society
VECKANS HUMOR/IRONI: Folk gör det till hela sin identitet att vifta med flaggor. ”Det har blivit svårare att visa din rätta identitet nu för tiden. Kan du föreställa dig att bli attackerad bara för att du har en viss keps på dig?” Polletten trillar inte ner. Den ironin. WalterMasterson youtube
VECKANS ORD: Hur uttalar du route (rutt), reroute (omdirigera) och router? ”We’ve got your back, Tina Fey. Both pronunciations of ’route’ are acceptable.” merriamwebster
VECKANS AUS-ORD: Georgia förklarar chips och hot chips, vad man brukar grilla (Barbie=BBQ), Schnitty betyder kyckling-schnitzel, och vad heter egentligen paprika? Just det, capsicum! georgia.gaia Här finns ett recept på hur man gör chicken salt: We like food YouTube. Och har finns en förklaring på skillnad mellan shrips och prawns Wikipedia.
VECKANS RADIO: Här finns hela listan av Sommarpratare i P1 sverigesradio. Jag ser fram emot att lyssna på en hel del av detta, i mån av tid. Men skulle man vilja ha lite mera nerv? Skulle det vara möjligt att få lyssna på Marie från rebellmammorna eller rent av Cissi Wallin istället för t ex Klarnas grundare. Något att tänka på.
VECKANS INSPIRATION: Mårten blev Messiah. ”I den här Söndagsintervjun berättar Messiah Hallberg om ilskan han ärvt, det starka självförtroendet och den svaga självkänslan.” Lyssna på P1 i sverigesradio.
DAGENS SAMHÄLLE: ”Google har just ändrat hur sökning fungerar för första gången på över 25 år. Nu svarar den dig med en AI-konversation och det blir standard.” cybersecuredad ”Google är inte längre en sökmotor – det är en AI-assistent. Sökning är i grunden en algoritm för att hitta information online. En AI-assistent hittar den information den anser vara värdefull och gör sedan sin egen analys av den informationen. Det skulle vara som att gå till biblioteket och någon möter dig vid dörren, tar din fråga och ger dig SITT svar. Detta är bokstavligen raka motsatsen till lärande.” emilytavoulareas
VECKANS TEORI: ”Kapitalism. Problemet är att vi använder ett ekonomiskt system som belönar girighet. Vi belönar inte människor som jobbar hårt utan vi belönar istället de som redan har mer pengar än alla andra. Deras pengar kan växa och ger dem mera pengar. Saker och tjänster blir konstant nervärderat.” giantsquidd Ett centralt argument i kritiken är att avkastning på kapital (pengar som genererar mer pengar via investeringar och ränta) historiskt tenderar att växa snabbare än tillväxten i den reala ekonomin och löner. Detta innebär att de som redan har stora tillgångar lättare kan bygga ännu större rikedomar, vilket driver på inkomstklyftorna.” Historisk tidskift. ”Systemet premierar kapitalägande snarare än hårt arbete. Detta skapar en obalans där värdet av vanligt arbete inte ger samma ekonomiska utdelning som att äga tillgångar, vilket ibland leder till att människor upplever att deras insatser inte värdesätts rättvist.” ”Kapitalismen blomstrar på missnöje. Om folk plötsligt blev nöjda med det de hade, skulle hela systemet stanna av. Marknadsföring handlar inte om att sälja produkter… det handlar om att sälja idén att du saknar något.” Reddit.
VECKANS VÄRLD: ”Barn ska inte ha smartphones innan de fyller 13 år, föreslår Folkhälsomyndigheten. Det ska minska risken för beroende, sömnproblem och negativ påverkan på psykiska hälsan. Och försvåra gängrekrytering. Att skjuta upp introduktionen av smarta telefoner kan minska risken för skadligt innehåll, skadliga kontakter, beroendeliknande användning, problem med sömnen, negativ påverkan på psykiska hälsa. Och förstås att mobilanvändande tränger undan aktiviteter som lek, umgänge och skolarbete.” FHM.
VECKANS CITAT: ”En dåre ber om en enklare väg, en vis person ber om starkare ben.”
VECKANS POLITIK: ”Män våldtar. Om du endast är intresserad av vilket land förövaren kommer ifrån, är det då verkligen de utsatta kvinnorna du bryr dig om, eller vill du bara ha en ursäkt för att föra din främlingsfientliga agenda? En våldtäktsman är en våltäktsMAN. Och män är inte ”importerade”, de har alltid funnits här.” Läs hos Fi om våldtäktskultur filindfors
VECKANS SNACKIS: Sara (SD:s talesperson i jämställdhets- och hederspolitiska frågor), Hur många av dina kollegors offer bar slöja? ”Om det här verkligen handlar om att skydda kvinnor från förtryck, hade det då inte varit rimligare att rikta åtgärderna mot männen som förtrycker än mot kvinnorna som ni säger er vilja skydda? Det är enklare för dig att rikta blicken mot muslimska kvinnor än att tala om problemen i det egna partiet? Om er ambition verkligen handlar om att skydda kvinnor, börja då med att satsa på kvinnojourer, stödinsatser och skydd för kvinnor som lever under våld och kontroll.” mona.a.persson
everyonesinvited
VECKANS KLURIGA: ”Har du någonsin hört talas om våldtäktskulturpyramiden? Det är ett kraftfullt verktyg för att förstå hur vardaglig sexism påverkar denna kultur och kan leda till våldshandlingar. Att kritisera misogyna och sexistiska kommentarer är avgörande för att avslöja och utrota våldtäktskulturen.” everyonesinvited
VECKANS LÄRDOM: ”Folkhälsomyndigheten publicerade en av de mest omfattande studierna om sexuell och reproduktiv hälsa som gjorts i Sverige. Samma vecka monterar regeringen ner det sammanhållna ansvaret för sexualundervisningen i skolan. Låt det sjunka in. Rapporten visar att skolan är den viktigaste informationskällan om sexualitet för unga. Näst viktigast: sociala medier och kompisar. Vi vet vad det kostar när algoritmer ersätter strukturerad kunskap.” Läs hela texten hos Marco Vega marcovega.se ”En svensk studie med män visade att det inte är ideologi som driver engagemanget i manosfären utan ilska, ilskan som uppstår ur känslan av att ha förlorat status.” Läs vidare här om hur algoritmer fungerar med mera marcovega.se
VECKANS LÄSVÄRDA: Stoppa normaliseringen av mäns våld mot kvinnor! ”Den enorma normförskjutningen när det gäller mäns och killars brist på respekt för kvinnor kroppar kunde inte vara tydligare.” Läs vidare hos unizonjourer
VECKANS FEMINISM: ”Postmenopausala kvinnor var aldrig menade att försvinna. De var menade att leda! I traditionella kulturer fruktades åldrande aldrig, det hedrades. Rynkor var ett register över levt liv, fullbordade cykler, förkroppsligad visdom. Åldrandet skulle komma. Men den moderna kulturen (patriarkatet) vände på det. Ungdomen blev idealet. Men det förändras nu. Kvinnor börjar se hela bilden.” rhythmsofhealth
VECKANS TANKESTÄLLARE: ”Patriarchy exist to ensure that men who are submissive to other men still have a chance to reproduce.” e.m.doran ”I naturen reproducerar sig vanligtvis endast de mest dominanta männen, men patriarkala strukturer etablerar allianser mellan män som hjälper till att säkra reproduktiv tillgång för fogliga, undergivna män.” University of Northampton.
VECKANS KUNSKAP: ”Vi tvingas in i smala könsroller där de ultimata vinnarna är en liten grupp män i toppen.” angeladsaini. ”Den bestående psykologiska skadan av patriarkala staten var att få dess könsbestämning att verka normal, till och med naturlig, på samma sätt som klass- och rasförtryck historiskt har utformats som naturligt av makthavarna. Dessa sociala normer blev dagens könsstereotyper, inklusive tanken att kvinnor är universellt omtänksamma och vårdar och att män alla är naturligt våldsamma och lämpade för krig. Genom att medvetet begränsa människor till smala könsroller missgynnade patriarkat inte bara kvinnor utan också många män. Dess avsikt var bara att tjäna dem i toppen: samhällets eliter.” ”I matrilineära samhällen delas ofta makt och inflytande mellan kvinnor och män.” Angela Saini. BBC.
VECKANS BOK: ”I århundraden har människor haft felaktiga antaganden om ursprunget till mansdominerade samhällen.” Angela Saini är vetenskapsjournalist och författare till fyra böcker. Denna essä är baserad på hennes senaste, Patriarkerna: Hur män kom att styra, som nyligen, 2023, nominerades till Orwellpriset. Läs här! BBC
VECKANS WTF: ”Kvinnor runt 40 kommer till insikt att de tillbringat hela sina liv åt att följa reglera i ett spel som är designat för att de ska förlora.” bosswomenmagic
VECKANS TANKE: ”Sluta säga att föda barn är naturligt som om det vore en förklaring.” Harry Kloser-Pitcher She’s Not Crazy shesnotcrazyseries
VECKANS FÖRÄNDRING: Finns det håriga armhålor på kvinnor i reklam för rakhyvlar? Finns det kvinnor med hår i armhålorna i filmer om folk som blir strandsatta en längre tid? leahvanking
VECKANS FUNDERARE: Kvinnor borde le lite mera… Pete Souvall petesouvall ”Kvinnor ler när de är i gott sällskap.” ”Kvinnor ler mot varandra hela tiden.” ”Kvinnor vill inte ge dubbla budskap, därför ler vi inte mot män.”
VECKANS BUSIGA: ”Kvinnor är mer progressiva än män på grund av emotionell intelligens.” Män dras in i manosfären på grund av deras oförmåga att självreglera sina känslor. Män är mer benägna att bli undergivna till auktoriteter. De tänker i termer som hierarki. Intressant hos keegantatum
VECKANS FUNDERING: ”Konservativa har svårare att se andras perspektiv, att sätta sig in i andras tankar och känslor. De förstår inte ett problem förrän de drabbar dem själva.” Psychology of conservative hypocrisy and projection. Keegan Tatum keegantatum
VECKANS KLOKA: Ett mänskligt liv börjar inte exakt vid befruktningen. Det är en process som byggs upp under tid. Själen har ännu inte kommit till embryot. Den blir ”magnetiserad av materia” och ju mer kroppen byggs upp desto djupare blir kontakten med själen. Själen flyttar in i kroppen efter några månader. Vid befruktningen finns det inte ännu inte tillräckligt med fysisk materia för själen att landa i. (Ett fosters hjärta börja slå i vecka 5 och det har utvecklat sin inre struktur och fyra kammare i vecka 10). ”Jag tror att livet överskrider in i kroppen. (Och om en själ förankrar till ett specifikt foster men av någon anledning inte når sin fulla potential, så förstörs den essensen eller själen inte). Kroppar dör, men livet är evigt.” tamrenee_speaks ”Livet är inte en strömbrytare som slås på. Det är en process som byggs upp. Och när vi reducerar den processen till ett enda ögonblick, stiftar lagar om det, skämmer ut kvinnor, missar vi hela verkligheten av vad kroppen faktiskt gör. För kroppen sysslar inte med ideologi, religion eller politiska åsikter. Den sysslar med formation, timing och kapacitet. Substans först, sedan kontakt, sedan förkroppsligande. Det är livet.” Lyssna på rhythmsofhealth.
VECKANS VISDOM: ”Du är inte en person med ett mikrobiom; på något djupt och oroande sätt är du mer som ett samhälle som går runt och tror att det är en person.” Vi har ett helt universum inom oss.” Kvinnor behöver community, gemenskap. Att leva och existera tillsammans, inte isolerade. Detta handlar också om vår fertilitet. Här är en studie som visar hur känsliga våra äggstockar är och hur vår hälsa är beroende av detta. Miljön runt äggen, de stödjande cellerna, nerverna och bindväven spelar också roll. Ägg är inte jämnt fördelade i hela äggstocken. Istället kluster de sig i klungor och hjälper varandra att mogna tillsammans, de som mognade bäst var de som var tillsammans. Det krävs ett helt ekosystem för att få ett ägg att mogna. Det är så vackert! Och man kan föreställa sig att det gäller i samhället precis som inne i kroppen. Te’sa Lubans. Sacred as a mother. sacredasamother
VECKANS KVINNOHÄLSA: ”Tragedin är inte att kvinnor är känsliga. Tragedin är att vi byggde en hel kultur kring att missförstå vad kvinnlig känslighet är. En kvinna bär på den största biologiska investeringen i mänskligt liv. Hennes kropp har aldrig haft lyxen att vara slarvig. I tusentals generationer berodde överlevnaden på hennes förmåga att upptäcka vad andra missade: Den opålitliga partnern. Det brutna löftet. Den subtila förändringen i beteende. Avsaknaden av gemenskap. Miljön som inte längre kändes tillräckligt trygg för att livet skulle kunna blomstra. ”Livet uppstår ur förhållanden. Frön växer inte för att du tvingar dem. De växer för att förhållandena är rätt.” Detsamma gäller för kvinnor, fertilitet, relationer. Kanske är minskande fertilitet, kronisk utmattning, missnöje i relationer och epidemin av frånkoppling inte alls slumpmässiga. Kanske är de information. Information från själva systemet som ansvarar för att avgöra om livet fortsätter.” Lyssna på rhythmsofhealth ❤️
VECKANS FÖRÄLDRASKAP: ”Barn dränerar inte mödrar. Isolering gör det. Många kvinnor blir inte överväldigade för att de är ”dåliga på moderskap”. De blir överväldigade eftersom det moderna moderskapet ofta förväntar sig att två utmattade vuxna ska ersätta en hel by. Vi pratar mycket om utbrändhet när kvinnor blir mammor, men inte tillräckligt om hur tidigt flickor lärs att överanstränga sig, överprestera och ignorera sina egna gränser.” leahvanking
VECKANS VIKTIGA: ”När man väl föder hemma inser man att man kan göra vad som helst. Det är så stärkande!” meaganbertoni. Grundtanken är fin. Det viktiga är att kvinnor lär sig om och tar makten över sina kroppar. Fertilitetsförståelse!
VECKANS TÄNKVÄRDA: ”Att dansa i månskenet är woo woo, men shopping center är det normala?” northandsoul
wise words
VECKANS VACKRA: ”Ett nöjt liv är bättre än ett framgångsrikt liv. Vår framgång mäts av andra, vår tillfredsställelse mäts av vår egen själ, sinne och hjärta.”
Fem en fredag v.24 avslut Tack elisamatilda för att du ger oss fem nya frågor varje vecka!
Vad var det senaste du avslutade? You are allowed to be both a masterpiece and a work in progress. Du får vara både ett mästerverk och ett pågående verk. Det verkar som jag fokuserar mest på det pågående. Livet är ständigt pågående. Trädgården, huset, allting pågår. Det känns skönt att bli klar med delmål såklart, men riktigt klar blir man nog aldrig. Vi har avslutat innertaket till uterummet och det är skönt. Nu får det vara som det är en stund. men sedan kanske vi fixar ett nytt golv framöver.
Vad är den bästa fiktiva avslutningen du vet? ”När alla trådar knyts ihop, och helst lyckligt.” så svarade elisamatilda och det tyckte jag var bra. Man gillar ju när filmer får ett bra slut. Man vill ha fått uppleva alla känslor och man vill få svar på vissa frågor. Man vill också få tankeställare och bli lämnad med nya perspektiv. Ai: ”Det där är definitionen av ett riktigt mästerverk! Att få känslomässig förlösning, kluriga svar och en filosofisk tankeställare som stannar kvar länge efter eftertexterna. Till exempel The Truman Show, Shutter Island, The Shawshank Redemption.”
Vad är det mest typiska dig att inte riktigt avsluta? Att jag hela tiden är i utveckling, jag vill inte stagnera. Jag vill inte bli klar. Känslan av att ha klarat av någonting är skön. Men jag känner mig långtifrån klar så där överlag, det är så mycket jag vill göra!
Vad är det bästa sättet att avsluta en bra dag? Krypa ner i en renbäddad säng. Det ska jag göra ikväll. Att slappa i TV-soffan också.
Vad lämnar du helst bakom dig just nu? ”Det går att hitta en balans mellan att vara egoistisk (ett inte särskilt trevligt personlighetsdrag) och självutplånande (ohållbart).” Jag hittade detta kloka inlägg hos Monnah, från 2021, som handlar om tio saker att lämna bakom sig. ”Att klandra dig själv för sådant du inte hade kontroll över.” Att reagera istället för att agera.” Läs vidare hos Monnah.
Sydneyborna på resa i Europa: Igår besökte de Lauterbrunnen och Mürren i Schweiz. De blev en händelserik dag med ett blött vattenfall och ett spontant beslut att prova på skärmflygning!
Vattenfall i Lauterbrunnen.
Ska man testa paragliding ska man ha denna utsikten!
Skärmflygning (engelska Paragliding) är en flygsport där en flygskärm fotstartas och tar piloten ut i luften. Piloten sitter fastspänd i en sele under ett tygsegel. Det krävs licens för att flyga. Så dottern och hennes pojkvän åkte med varsin instruktör. De åkte i ca 25 minuter. Det var välinvesterade pengar.
Dottern och hennes skärmflygare uppe i luften.
Fint utsikt över Mürren.
Skärmflygning i Mürren och vattenfall i både Mürren och Lauterbrunnen.
”Enligt undersökningar från 2009 anses Mürrenbachfallen med en dropphöjd på 417 meter vara det högsta vattenfallet i Schweiz.” Det blev en snygg selfie att fotas i en skärmflygning framför ett vattenfall i Schweiz! Core memories being made.
Sydneybor på resa i Europa: Nu är de i Schweiz. Här vandrar de vid en sjö som heter Oeschinensee som ligger så här vackert, i närheten av Kandersteg. De tyckte båda att detta var den bästa vandringsdagen av alla.
Fina vyer.
Schweiz.
SÅ fint i Alperna.
Dottern gillar kossor och kalvar sedan hon jobbade på bondgård, Farmwork 2025. Så hon ville såklart säga Hej till dessa söta.
Sommarrodel.
”Sommarrodelbana är en sorts åkattraktion. Det består av en glidbana med eller utan spår utför en bergssluttning. Den åkande sitter i en vagn eller kälke som ofta av egen kraft rullar eller glider utför banan med eller utan spår. Två typer: En sommarrodelbana kan jämföras med en berg- och dalbana, men till skillnad från denna motordrivna åkattraktion färdas en åkande i en sommarrodelbana utför och ofta endast med hjälp av tyngdlagen. På det sättet liknar den vinterns isbanor för bobsleigh, rodel och skeleton. Begreppet sommarrodelbana (engelska: summer toboggan) syftar på två huvudtyper av banor: Dels handlar det om en glidbana utan spår. En rodelbanas isunderlag är då ersatt av en glidbana med annat underlag t ex metall. Den andra varianten – på engelska mountain coaster (jämför roller coaster, ’berg- och dalbana’) – syftar på en åkattraktion med vagnar på spår.” Wikipedia.
Sydneybor på utflykt: Pragser Wildsee Lake. Lago di Braies. Vilket vackert utflyktsmål! Nu har de lämnat Italien. Det blev 7 hikes, 94,5 km, 117352 steg, 2134 meter i elevation. Och 5 (glutenfria) pizzor.
Examen Sonen har nu gått klart tre år på teknisk högskola. Härnäst väntar en flytt tillsammans med flickvännen, ett sommarjobb och en begagnad bil. (Jag hade min nya favorit-blus på mig. Tillsammans med svarta byxor och beige sandaler).
Glimmer Det var så fint att se sonen i kostym och slips. Det var en fin ceremoni på skolan med musik och glada ungdomar.
Innertak Altanen, uterummet, har fått nytt innertak med isolering och akustikpanel. Panelen är tillverkad av träbetong, en kombination av träull, cement och vatten. Ger ett behagligare ljudklimat i rummet och minskar störande eko. Det är vad P och hans pappa har ägnat sig åt i helgen.
Promenad Svärmor och jag gick på en promenad. Det är så fin grönska ute just nu. Min pion har fått knoppar och vuxit så mycket. Jag behöver stöd till den snarast innan knopparna slår ut. Det blir stora ljusrosa pom-poms.
Träning Sh’bam-dans. Body Pump. Body Balance. Jag har också varit på massage och fick koppning på höger axel.
L-glutamin ”Glutamin fungerar som bränsle för tarmens celler och utgör en viktig faktor för att upprätthålla tarmslemhinnans välbefinnande. En väl fungerande tarmslemhinna är av yttersta betydelse då den är ansvarig för att transportera näringsämnen samtidigt som den fungerar som en barriär för att förhindra oönskad passage av tarmbakterier och slaggprodukter till blodbanan. Otillräcklig nivå av glutamin kan uppstå vid olika magrelaterade problem.” Börja med en tsk en gång om dagen för att sedan öka dosen successivt. Holistic.
Magnesium Denna sorten innehåller magnesiumcitrat, magnesiumglycinat, magnesiumsuccinat. ”Passar dig som tränar då magnesium bidrar till normal muskelfunktion, samt till att motverka trötthet och utmattning.” Helhetshälsa.
Omega-3 fiskolja Omega-3-fettsyror är kraftfulla för mag- och tarmhälsan tack vare sina antiinflammatoriska egenskaper. De kan minska tarminflammationer. ”Fleromättade fettsyror stimulerar tillväxten av goda tarmbakterier som tillverkar antiinflammatoriska ämnen.” Kurera.
B-vitaminer B9 ”Låga folatvärden tyder på folatbrist. Orsaker kan vara otillräckligt intag via kosten, nedsatt upptag från tarmen (malabsorption vid t.ex. celiaki eller inflammatorisk tarmsjukdom). Werlabs. ”Vid stress ökar dessutom förbrukningen av B-vitaminer, vilket kan göra det svårare att upprätthålla en optimal nivå. En näringsfattig kost eller obalans i tarmfloran kan också bidra till brist.” Holistic.
D-vitamin och Järn är också något som kan behövas. Men Inte probiotika i detta läge, det är bättre att ta det om 6-12 månader. Det är viktigt att tarmen får läka. Det är vanligt att man i samband med diagnos ser en brist på till exempel B12, järn och folat, men detta är innan tarmen har hunnit läka då man har ett försämrat näringsupptag.
”En person som precis diagnostiserats med celiaki har en mer eller mindre kraftig nedbrytning av villi (tarmludd). Ju allvarligare nerbrytningen av villi är, desto allvarligare bristsymtom brukar man se. Zink, koppar, järn, folsyra och vitamin B12 är vitaminer och mineraler som är speciellt vanliga att få brist av vid obehandlad celiaki.” ”När det gäller behandling av celiaki är det kostbehandling som gäller. Efter en period av glutenfri kost kommer tarmen att läka ihop och upptaget av näringsämnen kommer att återgå till det normala. När man utesluter produkter som innehåller gluten försvinner dock också källor till flera olika näringsämnen. De vitaminer som är speciellt känsliga att utveckla brist av är folsyra, vitamin B6 och vitamin B12. En glutenfri kost kan också innebära ett begränsat intag av magnesium och lösliga fibrer. Detta speciellt eftersom många fullkornsrika produkter utesluts ur kosten.” SvenskHälsokost.
”Om IgA-anti-tTG är mer än tio gånger högre än laboratoriets normalvärdet, vid två separata provtillfällen, kan diagnosen celiaki fastställas utan tarmbiopsi.” Celiaki.se
Detta var råd som jag har fått, till min dotter, när jag besökte Hälsokraft, person med glutenintolerans, samt egen research och Google. (Kolla med din egen läkare osv) Läs mer i mitt första om celiaki.