En lista om bloggen / Tankebubblor / att blogga

Så här såg min header ut september 2006.

Denna listan om bloggen och om att blogga startade hos Flora. UnderbaraClara, Krickelin, Trendenser och Hanna och Orsakulla har också svarat. (Säg till om det finns fler!)

Varför började du blogga?
När jag var gravid 2001 och hade mängder med frågor, så hittade min man FöräldraNätet (som senare blev Allt för föräldrar) åt mig. Via detta forum upptäckte jag sedermera fler och fler bloggar. När jag hittade blogg.se som var ett enkelt verktyg och på svenska så startade jag upp min blogg. Jag har aldrig haft i tankarna att tjäna pengar på att blogga. Jag ville ha en plats, ett arkiv, att samla mina texter och bilder. Jag har haft ungefär samma kategorier sedan starten. Det kan hända att bloggen är en tamagotchi som vill bli matad, men jag känner det inte så. Jag är inte bekymrad över hur många läsare jag har eller att komma in på några topplistor. Vad var min avsikt med bloggen och vad är dess syfte? Här finns ett inlägg som jag skrev 2007 om min egen blogg! Kloka ord. Jag vill ha den snabba spontaniteten som hos Linda K och Sandra (rensahuvet). Saravillfara och Kitchenblooms genomtänkta och planerade, och Stationsvakts filosoferande i ett!

Vilka bloggplattformar har du varit på?
Jag började på blogg.se och det var perfekt för mig. Jag skaffade min egen domän tankebubblor.se våren 2009 (men länkade den direkt till bloggen). Så jag har haft planer på mitt eget ställe länge. Det var inte förrän i november 2021 som jag bestämde mig för att flytta hela bloggen till WordPress.

Vad tyckte dina föräldrar om att du bloggade som ung?
Jag var omkring 33 år och småbarnsförälder när jag började. Mina föräldrar har hela tiden läst min blogg med glädje. Jag har försökt att hitta en balans med personligt och privat. Barnen ska inte behöva skämmas. (Det gör dom inte.) Kanske mina kompisar tycker att jag är pinsam, jag vet inte.

Vad känner du när du läser gamla inlägg?
Kul! Hela grejen med bloggen är ju arkivet. Det finns mycket som har blivit inaktuellt och vissa inlägg känns lite onödiga kanske. Men det är kul att ha dem kvar som minne. Ett tidsdokument över bloggandets historia. (De inlägg som är överflyttade från gamla bloggen har jag försökt att titta igenom, men har inte gjort allt. Det kan var lite konstiga radbrytningar och sånt.)

Hur länge har bloggen varit ett jobb?
Jag vill inte och har aldrig velat tjäna pengar på att blogga. Det skulle inte känns lustfyllt längre då tror jag. Jag ville styra själv. Min blogg är min hobby och kommer så förbli.

Hur talar du om din blogg med folk som inte känner till den?
Jag undviker det. Jag berättar sällan, aldrig, att jag bloggar när jag träffar nya människor. Det skulle i så fall kunna komma på tal om jag t ex vill ge någon ett recept eller visa några bilder eller så.

När du gör en piffig frukost, gör du den för bloggen eller för din egen skull?
Om jag piffar så gör jag det för en fin bild till bloggen, annars så piffar jag inte. Eller jag ”piffar” en hel del men på olika sätt. Jag gillar att dekorera och ha det fint omkring mig i vardagen.

Blir du någonsin stressad av att du behöver dokumentera något?
Ibland har jag så kul att jag glömmer att fotografera! Ibland tar jag inte fram kameran för allt behöver inte dokumenteras. Mobilen får fånga ögonblicken lite snabbt, utan att det stör stunden vi är i. Jag är trots allt född på 70-talet och har växt upp utan sociala medier. Visst finns det bilder jag hade önskar att jag hade, bilder är så bra för minnet. Men jag skriver ju dagbok varje dag och det är kul att läsa tillbaka där.

Hur mycket tid lägger du på din blogg varje dag?
Det pågår idéer till blogg-inlägg i huvudet nästan hela tiden. Jag samlar framför allt in saker från Instagram och tidningar till min Fredagslista. Jag sitter nog lite väl mycket med min hobby, bloggen och bloggläsandet.

Vilka program använder du för att kunna blogga?
WordPress och Photoshop.

Hur många inlägg har du planerade för framtiden?
Jag tidsinställer sällan inlägg. Däremot har jag många inlägg som dyker upp på bestämda dagar. Ett tag (ca 2012-2014) hade jag något för varje dag i veckan, det var kul. Nu är det Fredagslistan och Söndag i punktform som jag håller igång flitigast. Det är kul när det dyker upp teman och listor också, som denna. Det har varit mycket variation under dessa tjugo år. Tänk när jag hade fotoutmaningar och temavecka runt 2006 (Innan Facebook blev poppis. Det var tider det!)

Vad är viktigt för dig när du skriver ett inlägg?
Jag skriver ju mest för mig själv. När det jag skriver hamnar i bloggen så är det, dels något jag vill ha i arkivet (så bra att bara kunna söka på när det t ex var vi bytte AC eller när vi var på en resa). Sedan är det såklart för att dela med mig! Saker som jag tror att andra kan ha glädje av att läsa om. Det är viktigt att komma ihåg att det som finns i bloggen bara är en liten del av mig. Som Flora skriver: ”Jag vill att man ska ta med sig något från det, en tanke som dröjer kvar, en känsla av inspiration, igenkänning, ett skratt eller ett regelrätt tips.”

Känner du någonsin att du vill sluta?
Nej. Jag skulle skriva på även om ingen läser. Som Krickelin skriver: ”Jag älskar det här formatet och kan verkligen se mig själv blogga livet ut.”

Vad är det sämsta med att blogga?
Alla storbloggare skriver så kloka och fina saker under denna fråga. (alla andra frågor också) Gå in och läs hos Flora, Clara, Kristin och Frida. För min del är det sämsta tidsbrist. 🙂 Jag fastnar lätt i blogg-världen, precis som på SoMe, och tiden bara försvinner!

Något inlägg i modern tid som fått stor respons?
Inte i modern tid nej. Flest kommentarer har jag fått runt 2006. Så här skrev jag i november 2006 när jag gjorde inlägg nr 1000. Jag hade nyss haft ett foto-tema som heter mönster-veckan och besöksstatistiken hade fått en topp. Knuff.se finns inte kvar men du kan fortfarande läsa historien om hur det gick till. (Nu när jag kollade runt lite så hittade jag att DeepEdition skriver om att fira 20 år som blogg. Apropå blogg-nostalgi.)

Hur förhåller du dig till Instagram i relation till bloggen? Har du Tiktok och/eller snapchat?
Blogg. Jag har bloggat aktivt sedan augusti 2005. Bloggen är fortfarande roligast!
Instagram. Jag skaffade smartphone och Instagram i maj 2012. Instagram var bra i början innan det fylldes med reklam…. Men… det är fortfarande kul och det är där jag tittar mest. Jag hoppas i allmänhet att bloggar lever vidare! Instagram är kul såklart, men bloggar är bättre!
Snapchat. Det har jag sedan mars 2018. Barnen och jag kommunicerar mycket via Snapchat. Sedan så gillar jag grupperna på Snapchat! Jag har t ex en med mina kollegor på jobbet.
Facebook. Jag är inte så aktiv på Facebook, jag skaffade det 2021 bara för att kunna gå med i en Messenger-grupp. Jag delar lite länkar och sånt.
Tiktok har jag inte börjat med. Det känns som om det som skapas där även dyker upp på Instagram.

Vad handlade ditt allra första blogginlägg om?
Mitt första inlägg är en presentation. Sedan skriver jag om gröna växter. Sedan skriver jag om fN/AFF. Mina första bloggläsare kom in via AFF, Allt för föräldrar-forumen. Och sedan hittade jag snabbt till nya bloggar som använde blogg.se. Här finns en lista bloggrulle med bloggar som jag läste 2006.

Hur många blogginlägg har du skrivit totalt?
Detta är inlägg nummer 7864.

Bild från oktober 2013.


Högsommar

Foto: Nilla Tankebubblor. 21 juli 2025 hos oss.

Det är högsommar och även vädret de senaste dagarna har varit högsommar. Det har varit 26-28 grader i luften de senaste dagarna.

Begreppet fruntimmersvecka kommer av att 19-24 juli är sex dagar i rad med bara kvinnonamn (Sara, Margareta, Johanna, Magdalena, Emma och Kristina).
”Typiskt för rötmånaden är värme och hög luftfuktighet. Under rötmånaden och i sommarvärmen är det viktigt med kyla och bra hygien. Då undviker du både matsvinn och att bli sjuk av maten.


”Använd kylväska och kylklampar när du handlar och förvarar maten i kylskåp så fort som möjligt. Fuktigt väder kan även locka fram fler insekter, som mygg och flugor.”
”Sammanfattningsvis: Även om rötmånaden är ett begrepp som förknippas med slutet av juli och början av augusti, är det vädret som avgör när risken för matförstöring är som störst. Genom att vara extra noggrann med matförvaring och hygien kan man minimera riskerna, oavsett om det är ”rötmånad” eller inte.” AI.

Bucket list / de bästa upplevelserna

Foto: Nilla Tankebubblor 17 juli 2025.

Här är en version av en rankad lista över de bästa mänskliga upplevelserna, förankrade i verkliga livet men ändå rika på emotionellt och existentiellt värde. (via ChatGPT och Reddit)

Topp 25 bästa mänskliga upplevelser:

Att bli djupt förälskad. Kopplingen, sårbarheten och spänningen i att dela sitt liv med någon som ser och accepterar dig.

Att bli förälder (eller vårdgivare). Att bevittna livet växa tack vare dig – kärlek fördjupas genom ansvar och förundran.

Att uppnå en livslång dröm. Det ögonblicket då ansträngning, tålamod och uthållighet äntligen lönar sig – ett mål som uppnåtts efter år av kamp.

Att bli verkligt förstådd. Någon ”förstår” dig – ingen förklaring behövs. Känslomässig resonans, ren och ofiltrerad.

Att hjälpa någon på ett livsförändrande sätt. Att rädda ett liv, inspirera till ett genombrott eller vara där när ingen annan var där.

Att uppleva naturen när den är som mest majestätisk. Att stå på en bergstopp, se norrsken eller simma i ett bioluminiscerande hav.

Att skratta tills du gråter. Delad glädje i sin renaste form – kontakt genom humor, absurditet och befrielse.

Att höra ”Jag älskar dig” för första gången (och mena det tillbaka). Ett livsförändrande känslomässigt ögonblick när bådas hjärtan står i linje i sårbarhet.

Att resa någonstans som förändrar ditt perspektiv. Kulturell fördjupning som ödmjukar och expanderar dig – att inse hur stor och mångsidig världen verkligen är.

Att hitta ditt sanna syfte eller passion. Det ögonblicket av klarhet där dina handlingar känns djupt i linje med vem du är.

Att förlåta någon (eller bli förlåten). Att släppa taget om förbittring eller skuld – ofta åtföljt av tårar och oväntad frid.

Att skapa något du är stolt över. En målning, en bok, ett företag, en trädgård – något du lämnar bakom dig som spelar roll.

Att ha ett djupt, ocensurerat samtal. Ett samtal där kontakten växer – intimitet i sin råaste form.

Att få villkorslöst stöd under en svår tid. Någon finns där för dig – inte för nytta eller vinning – bara för att de bryr sig.

Att njuta av perfekt egentid utan att känna ensamhet. Läsa i tystnad, vandra ensam i skogen eller bara existera fridfullt i ditt eget sällskap.

Att somna bredvid någon du älskar. Trygghet, tillit och mjukhet insvept i ett lugnt ögonblick.

Att äta en otroligt god måltid när du verkligen är hungrig. Sensorisk lycka möter primal tillfredsställelse – särskilt när den delas med nära och kära.

Att lära sig något som permanent förändrar hur du ser världen. En filosofisk insikt, en vetenskaplig upptäckt eller en personlig sanning som omdefinierar ditt tänkande.

Att få någon att känna sig sedd och värderad. Att vara anledningen till att någon ler med verklig tacksamhet – att ge utan att behöva beröm tillbaka.

Att dansa utan att bry sig om någon tittar. Ren glädje uttryckt fysiskt – rörelse som frihet.

Upplev musik som känns som om den var skriven för dig. En låt som skär igenom din själ — ett personligt soundtrack till ett kapitel i ditt liv.

Återvända hem efter en lång resa. Trösten av förtrogenhet, värme och tillhörighet.

Stå upp för dig själv och bli hörd. Mod möts med respekt — en vändpunkt i självkänsla.

Gå i frid med det förflutna. Inte längre hemsökt — bara tacksam för lärdomarna och tillväxten.

Vakna upp med en hel dag framför sig och ingenting att bevisa. Frid, närvaro och förmågan att bara vara — en sällsynt men vacker sorts frihet.

Semester turist / guidad tur

Foto: Nilla Tankebubblor 29 juni 2025.

Det har blivit juli. Jag passar på att önska alla en Glad sommar! Här kommer ett tips till alla som besöker nya ställen på semestern. Välj den guidade turen! Ett lätt sätt att lära sig nya saker. Visst kan man läsa på internet och i broschyrer, men att höra någon berätta är mycket roligare. Guiderna är oftast väldigt pålästa och har bra inlevelse som gör det hela mycket mera spännande! Det känns i alla fall som vi har haft tur med guidade visningar. Till exempel:

Foto: Nilla Tankebubblor. Sydney maj 2024.

När vi besökte Operahuset i Sydney 2024. Vi har varit på guidad visning inne i Operahuset! Vi hade en härlig engagerad guide som var med oss på rundvandring i 60 minuter och vi fick även se två korta filmer om hur det gick till när Operahuset byggdes.

Foto: Nilla Tankebubblor juni 2025.

Förra veckan när vi åkte buss på safari i naturreservatet Eriksberg. Så lärorikt att få denna berättelse av en person som jobbat där i över tjugo år. Historia och nutid, djuren och naturen.

Foto: Nilla Tankebubblor. London 2016.

Barnen första flygresa gick till London 2016. På självaste Guy Fawkes Night den 5 november besökte vi The London Dungeon. Det var läskigt och roligt och lärorikt om Londons historia. Missa inte detta i London.

Foto: Nilla Tankebubblor 2014.

Vi var på guidad visning i paradvåningen på Kalmar slott 2014. Och vi fick även se tornen och lite runt om utomhus. Jag minns att vi hade en väldigt bra guide. Hela upplevelsen runt omkring slottet var mycket fin för barnen. Lilleman blev dubbad till riddare efter att ha åkt på en häst och slagit ner en drake, stridit mot den svarte riddaren och andra tuffa utmaningar.

Kalmar Slott visas både permanenta utställningar, som berättar slottets dramatiska historia, och tillfälliga utställningar med olika teman. Här kan du se vad som är aktuellt just nu. I mumiernas rike.

Eriksberg / safari / phytoncider

Alla foton: Nilla Tankebubblor

Eriksberg i Blekinge. Safaripark, hotell och restaurang. Detta är verkligen värt ett besök! Så fin natur och djur i ett naturreservat på 925 hektar i Blekinges skärgård. Här strövar visenter, kron- och dovvilt, davidshjortar och mufflonfår. Vi åkte på safari i buss med guidning och det var väldigt lärorikt. Vi fick höra om platsens historia. 350 år tillbaka i tiden låg här en by som hette Mara och i byn låg tre relativt stora gårdar. Zoologen, författaren och naturfotografen Bengt Berg (1885- 1967) började hägna in gården tack vare sin forskning på kronhjorten. (Följ länkarna för att läsa mera.) Och det pratades bland annat om våtmarker, skogsbad och phytoncider!


Det växer röda näckrosor i Färsksjön. Det blommar just nu! (Jag försökte mig på att fotografera genom bussens fönster) Det är så vacker natur här med med stenar, klippblock, lövträd. Vi hade tur med vädret också.

Här har vi utsikten från Arken. Där i mitten av bilden ligger poolen.
Spa med pool och i bakgrunden syns hotell Arken.


Det är designduon Bernadotte och Kylberg som har designat tre unika sviter på Eriksberg Hotel & Natures nya hotell Arken. De heter himmel, skog och urberg. På bilderna syns glimtar från skogen. Otroligt genomtänkt och välarbetat. (Nere till vänster en stor sten som formats till en sittbänk.)

En varm spa-pool och vackra omgivningar.
Restaurang Havsörnen.
Vacker dukning i uterummet Havsörnen.


I säteriet finns restaurang Havsörnen. Vi fick kockens val som denna kvällen var följande. Förrätt: Vitsparris i variation med knaperstekt hjortisterband och Hollandaisesås. Huvudrätt: Kron- och dovvilt från Eriksberg med gulbetsgalette, ramslök och lök i variation. Dessert: Pavlova med vaniljkräm, färska jordgubbar och rostad mandel samt färskostglass med smultron från gården. Och vi vår inte glömma Brödet! Ljust bröd, mörkt bröd med russin, fröknäcke. Alla var lika goda! Och köttet var verkligen helt ljuvligt gott! Vilken fin kväll!

engelska förkortningar / abbreviations

”Abbreviations are shortened forms of words and phrases. While some abbreviations are informal in nature and border on slang, many of them are also appropriate in formal contexts. In fact, some of the most common abbreviations are “Mr.” and “Mrs.” which are almost exclusively used in formal contexts.

Types of abbreviations:
The words “abbreviations” and “acronyms” are often used interchangeably, although there are some important differences between the two. In fact, there are
Acronyms. An acronym is a word that is made up of the first letter of a group of words and is read like a single word. For example, NATO is pronounced as a single word, making it an acronym.
Initialisms. Initialisms are similar to acronyms, except that each letter is read individually. For example, RSVP is an initialism, as you say each letter one by one.
Portmanteaus. A portmanteau is a combination of two words, such as motel being a motor hotel.
Clipped words. Clipped words are some of the most common types of abbreviations, as they are just shortened words. For example, abbreviating January as “Jan” is an example of a clipped word.
Contractions. Contractions are two or three words combined with the use of apostrophes, such as won’t, should’ve or couldn’t’ve.”

På denna sidan hittade jag mängder av bra exempel. English abbreviations from texting to acronyms to slang. Kolla här: Berlitz.

Några exempel:
ASAP – As soon as possible
IMO – In my opinion
N/A – Not available
FIY – For your information
AKA – Also known as
ETA – Estimated time of arrival
i.e. – In other Words
nvm – Nevermind
idk – I don’t know
btw – By the way
omg – Oh my god
wtf – what the fuck
pls – Please
ftw – For the win
innit – Isn’t it?

atm – at the moment.
tnx – thanks
rly – really
tbh – to be honest
tho – though
istg – I swear to God
fkn – fucking

Kaprifolen blommar

Foto: Nilla Tankebubblor 21 maj 2025.

”Och jag ropar över ängar Där kaprifolen blommar kanske vi kan ses igen Om du bad mig snälla be mig Skulle ge dig allt jag har på en sekund”… Thomas Stenström.

”Det är lagom kallt att andas Det är lagom varmt att leva Genom daggen kan jag följa dina spår Över blommningsgröna marker Ner mot boningsröda gårdar Jag är fatt dig vid din sida där du går När solen färgar juninatten Och när sången och musiken dansat ut Det är stunder som man borde ta till vara Och ha kvar som ett täcke under vinterkalla dar”… Tomas Andersson Wij (text av Torleif Styffe)

Glad Måndag / This or that

Foto: Nilla Tankebubblor. Akvarell från 1993.

Det är måndag. Jag har jobbat efter fyra dagars ledighet. Det känns helt okej. Jag har varit på yoga och det känns bra, speciellt eftersom jag snabbt blev varm och då går det bättre med rörligheten. Så en Glad måndag skulle jag säga! Jag har bloggat om glada måndagar fyra gånger tidigare, senaste var i september förra året. Nu tänkte jag att det skulle bli oftare. Kolla efter fler deltagare hos Debutsky.
Nu över till en lista som jag hittade hos Smile. This or that:

Misslyckas ordentligt eller aldrig försöka ens? ”Bättre att ha försökt och misslyckats än att aldrig ha försökt alls.”
Stå i centrum eller försvinna i mängden? Försvinna…
Vara den som lämnar eller bli lämnad? …blir lämnad.
Ha rätt eller hålla freden? Hålla freden.
Morgonkaffe eller kvällste? Kvällste.
Småstad eller storstad? Småstad.
Analogt eller digitalt? Digitalt. men även analogt.
Regn mot rutan eller vind i håret? Inomhus när det regnar.
Söta eller salta snacks? Mest söta tyvärr.
Dagbok eller blogg? Dagbok (och även blogg!)
Bekräftelse eller integritet? Integritet.
Vara cool eller vara snäll? Snäll, empatisk och generös.
Vara produktiv eller kreativ? Kreativ.
Känna mycket eller tänka klart? Att få tänka klart och att tänka klara tankar.
Tatuering eller örhänge? Jag har inget av det. Men har haft örhängen.
Picknick eller middag på restaurang? När någon annan lagar och diskar.
Få tuggummi i håret eller trampa i bajs? Det sistnämnda.
Mjukglass eller kulglass? Jag väljer gärna kulglass.
Morgonmänniska eller nattuggla? Jag är piggast på morgonen.
Aldrig kunna ta selfies igen eller att din telefon automatiskt laddar upp dem på Facebook? Inte Facebook!
Minimalism eller maximalism? Minimalism i mode och inredning.
Pastell eller jordtoner? Jordtoner.
Spotify eller vinyl? Spotify. Men jag har några CD-skivor och kassettband sparade.
Poesi eller prosa? Romaner, noveller, reportage, essäer är exempel på prosa.
Franska eller italienska? Franska har jag lite försprång i.
Vara med i Robinson eller Gift vid första ögonkastet? Coolast i GVFÖ var Ida Stark!
Bada i sjö eller hav? Jag gillar salta bad!
Struktur eller spontanitet? Jag trivs bäst med struktur men lever inte upp till det.
Sova med fönstret öppet eller stängt? Det är stängt för att vi vill ha det så tyst och mörkt som möjligt. Vi vädrar ut och kyler ner innan vi lägger oss.
Fika eller frukost? Frukost är godare och oftast nyttigare.
Köpa konst eller skapa själv? Skapa. Jag gillar kastanjeknoppar! Och även kastanjer tydligen. Här fick kastanjerna sällskap av två gula lökar 🙂
Hår i knut eller utsläppt? Oftast utsläppt eller annars i en tofs.
Öl eller naturvin? Ingenting med alkohol eller kolsyra.
Söndagspromenad eller långfrukost? Först frukost och sedan promenad.
Gå barfota eller i tofflor? Barfota när det passar, annars sandaler.
Konstnär eller kurator? Konstnär.
Keramik eller textil? Textil. Men jag hade gärna hållit på med keramik också.
Dagdrömma eller nattgrubbla? Jag drömmer både på dagen och på natten.
Doftljus eller eteriska oljor? Oljor.
Skrivstund på café eller hemma? Hemma.
Lavendel eller eukalyptus? Lavendel.
Smycken i guld eller silver? Guld.
Vara ärlig eller hålla masken? Det beror på situation. Det finns situationer då det är bättre att hålla masken än vara ärlig och såra nån.
Ghosta någon eller bli ghostad? Ingendera! Ghosting är en styggelse.
Fota eller bli fotad? Fotografera!
Solnedgång eller soluppgång? Solnedgång. Men båda är lika vackra!
Bok eller film? Film.
Bekvämlighet eller passion? Både ock.
Jeans eller klänning? Jag har sällan jeans numera, så det blir klänning då.
En långsam trygg relation eller kort intensiv förälskelse? Trygg.
Leva för jobbet eller jobba för att leva? Jag jobbar för att kunna leva.
Vara den som vet eller den som känner? Jag känner och jag är aldrig tvärsäker på att jag vet någonting. Ju mer man lär sig, desto mer förstår man vad lite man vet, typ.
Bära hemligheter eller lätta sitt hjärta? Lättar ibland när det känns rätt.
Prestera eller vila? Vilar som bäst efter en prestation.
Vara sårbar eller stark? Sårbar.
Alltid vilja mer eller aldrig riktigt behöva något? Jag kommer ständigt på nya saker som jag vill göra. Det vore jobbigt om det vetgiriga viljan skulle upphöra.

Selfie / varför därför / sista gången

Pinterest: Fuzia, MotivatHER, Curvestyles, Plumandcoco.

Varför har jag inte sagt till mig själv att jag för sista gången köpt kläder som måste strykas?
Därför att jag stryker väldigt sällan nu för tiden. Jag gillar att stryka men jag har rationaliserat bort det. Jag använder mest jobbkläder, träningskläder och hemmakläder. Så det som jag stryker är ”finkläderna” alltså någon blus då och då.
Varför har jag inte köpt min sista bikini?
Därför att jag har vill exponera huden för sol så effektivt som möjligt. Det räcker att vara ute i solen i 20-30 minuter mitt på dagen på sommaren för att ladda D-vitamindepåerna helt. Läs mera i detta inlägg om Soltider. – Så ta bikini i sommar vet ja’! Jag solar i bikini (oftast hemma i trädgården) och badar i baddräkt. Jag säger som Karin Adelsköld ”Så får du en bikini-kropp: Ta en bikini. Sätt den på kroppen. Klart!
Varför blir detta den sista selfien (åtminstone i den här omgången)?
Därför att Klimakteriehäxan har hamnat i en återvändsgränd och saknar nya idéer. Men när man minst anar det så dyker de kanske upp igen! Hoppas det.
Varför kommer jag att sakna Klimakteriehäxans Varför? Därför!-inlägg?
Därför att de snabbt blev en vana och jag tycker det är roligt att läsa resultatet när andra nappar på och (framför allt) förädlar idéerna. Stort tack till dig Aina för initiativet med -Varför-Därför!
Varför tror jag eventuellt att någon annan i blogg-gänget kommer att lansera något nytt för måndagar framöver?
Därför att det dräller av kreativa människor i vår krets. Men man kan också sikta in sig på den redan existerande ”Glad måndag” som kommer från Debutsky.

Selfie / varför därför / presenter

Foto: Nilla Tankebubblor april 2024.

Det är svårt att komma på något bra att räcka över. Veckans Varför? Därför! handlar om presenter hos Klimakteriehäxan.
Varför är en positiv upplevelse som överraskar mottagaren en svårslagen present?
Därför att om det överraskar på ett positivt sätt så är det ju det bästa man kan få! Det svåra med upplevelser och presentkort är att få in dem i kalendern så att de blir av och inte brinner inne.
Varför står det alltid ”en god middag” på min önskelista?
Därför att en vällagad måltid i trevligt sällskap passar alla. Det gäller bara att alla tycker som jag om vad som är gott. Det brukar oftast gå bra.
Varför vill jag faktiskt inte ha presenter som kräver lagringsplats?
Därför att jag har allt jag behöver och mer därtill. Ge mig hellre något som vissnar eller något jag kan äta upp, eller helt enkelt uppleva. På bilderna syns lite av det som jag har gett bort på sista tiden: mat, godis, servetter, ljus, tvål, snittblommor och mammas hemstickade strumpor.
Varför blir jag ändå glad över ett hårt paket som uppenbart innehåller en bok när jag redan har så många jag inte hunnit läsa?
Därför att om någon har tänkt ut en bok till mig så vill jag gärna läsa den. Om det är en skönlitterär bok som är tjock och med liten text så kanske det tar ett tag, så jag vill hellre ha motsatsen.
Varför har jag ingenting emot att bli lite firad när jag har födelsedag?
Därför att födelsedagar är bra för din hälsa. Forskning visar faktiskt att ju fler födelsedagar du har desto längre lever du! 🙂 Men det gäller också att fylla åren med liv och inte bara livet med år. Och att ta varje anledning till att fira, att samlas, träffas och umgås!

Dagens låt: Benjamin Ingrosso – Happy Birthday

Selfie / varför därför / första gången

Foto: Nilla Tankebubblor. 1 juni 2008.

Varför glömmer jag aldrig när jag serverade min dotter hennes första cupcakes?
Därför att det var en sån fin dag och vi hade picknick utomhus tillsammans med våra grannar. Jag bakade jättemycket gott från Leila Lindholms bok A piece of cake omkring 2008. (Jag har inte bakat wienerbröd någon gång. Jag minns inte heller när jag åt det med min dotter).
Varför tänker jag aldrig på första gången jag drack vin?
Därför att jag vet inte säkert när det var. Men det var ett tillfälle under det ökända fest-året 1995 (jag och många vänner var singlar samtidigt) som jag drack vitvin, lite för mycket och lite för fort. (och så gick det för mig som det gick för Klimakteriehäxan). Men när det var överstökat så hade jag kul resten av kvällen!
Varför minns jag med största entusiasm första gången jag borstade tänderna med eltandborste?
Därför att känslan var verkligen att tänderna blev så mycket blankare! Speciellt på insidan av framtänderna blev blankt. Nu använder jag el-tandborste varje kväll sedan ca 2005.
Varför glömmer jag aldrig första gången jag skulle lära mig crawla?
Därför att crawl var något jag gjorde i vuxen ålder och det gick ändå hyfsat bra tycker jag. Men det är 11 år sedan nu och jag har inte varit i simhallen sedan dess. Barnen var jätteduktiga och tävlade i simning i några år. Sonen höll även på med simhoppning i en termin. De som hoppar från höga höjder är alltså barnen, inte jag. Men jag hoppade faktiskt i från både brygga och klippa i somras bara för att utmana mig själv!
Varför fick min första stickning mig att inte röra garn och stickor på åratal?
Därför att men jag lärde mig att sticka bra i slöjden, både rät- och slät, i alla fall en liten bit. Jag började på en tröja som aldrig blev klar. Men att virka gick inte alls. Det blev en liten stjärna, som min kompis gjorde nästan allt på under bordet åt mig. Det som gick bäst i slöjden var att väva och att sy. Min mamma är bra på att sticka strumpor. Kanske tar jag upp det där med att sticka när jag blir pensionär.
Tack för frågorna Klimakteriehäxan!

Vitsippor / vårväder

Foto: Nilla Tankebubblor.

Jag har fotograferat vitsippor idag. Det blev en skön promenad i det härliga vädret. Det var många som var på promenad, det hördes glada skratt från lekplatsen, folk fixade i sina trädgårdar, det var många som var utomhus!

Foto: Nilla Tankebubblor. 13 april 2025.

Det var så mysigt att strosa runt bland vitsipporna. (Här är t ex ett inlägg med vitsippor som jag gjorde 2023). Jag stannade en lång stund och njöt av våren.

Foto: Nilla Tankebubblor.

Selfie / varför därför / bilar

Foto: Nilla Tankebubblor

Denna veckan riktar Klimakteriehäxan strålkastarna mot bilen.
Varför har jag (bil)körkort?
Därför att jag tycker att det hör till allmänbildningen. Passa på att gör det när du är ung! Jag tog körkort när jag var 18 år. Det gjorde även min man och våra barn. Min man har ”hela alfabetet” på sitt körkort. Han jobbade som lastbilschaufför under tiden som han studerade (men det är ca 20 år sedan nu).
Varför minns jag så tydligt första bilturen på egen hand med nytt körkort?
Därför att det var en sådan känsla! Både pirrigt, nervöst och spännande på samma gång.
Varför vill jag inte köra bil i vänstertrafik?
Därför att jag tror att det blir svårt. Jag skulle kunna tänka mig att prova, men inte i en storstad. Min dotter som är i Australien har nyligen börjat köra i vänstertrafik! Hon har tillgång till en bil nu när hon jobbar på farm.
Varför byter vi inte bil till en miljövänligare som går på el, eller åtminstone en hybrid?
Därför att det har inte blivit läge för det ännu, kanske blir det en elbil nästa gång. Just nu har vi en Laddhybrid (plug-in hybrid) den drivs av både en elmotor och en förbränningsmotor (bensin). När barnen var i 18-årsåldern hade vi två bilar. På bilden syns sonen byta däck på vår lilla Picanto, det var en bensinbil men manuell växellåda.
Varför tvättar jag bilen så ofta numera?
Därför att detta året skaffade vi ett abonnemang på den automatiska biltvätten. Vi har tvättat bilen en gång i veckan hela salt-säsongen!

Selfie / varför därför / i matbutiken

Kylväska och klappbox. Pressbilder från Clas Ohlson.

Idag undrar Klimakteriehäxan om våra vanor i matbutiken.
Varför köper jag aldrig chips?
Därför att jag inte äter det särskilt ofta. Dock blir det oftare choklad.
Varför tycker jag bättre om mindre butiker än de megastora?
Därför att om man glömmer någonting så att det så långt att gå tillbaka. Vi handlar både i stor, mellanstor och liten butik. Liten går snabbare och stor har större utbud.
Varför vill jag undvika att handla mat varje dag?
Därför att det tar mera tid i anspråk. Det passar bättre för oss att veckohandla.
Varför betalar jag aldrig för en kasse att bära hem mina varor i?
Därför att jag alltid har en tunn kasse med mig i handväskan. Och när vi tar bilen för att storhandla, och kör självscanning, så har vi en klappbox och en kylväska med oss.
Varför kollar jag alltid bäst-före-datum på det jag ska köpa?
Därför att jag vill ha koll på att det är bra när jag ska använda det.
Varför betalar jag numera aldrig mina matinköp kontant?
Därför att vi tar det enklaste sättet. Men jag håller med om det är bra att det finns kontanter i omlopp i affärerna. Jag ska bara lära mig hur våra giltiga sedlar ser ut.

Selfie / varför därför / turist

Foto: Nilla Tankebubblor

Idag skriver vi om att turista enligt Klimakteriehäxan.
Varför minns jag en speciell semesterresa?
Därför att det jag tänker på Australien varje dag eftersom min dotter befinner sig där. Jag vill gärna åka dit igen! Det var vår senaste resa (maj 2024) och det var också vår längsta i både tid och avstånd. Andra minnen är t ex Första båtsemestern med familjen 1986. Vi fyra i familjen på ostkusten och allt med båtlivet var så nytt och spännande! Det var en härlig semester 1991 också för mig med Stockholmsresa och en båtresa till Gotland. Toscana 1993. Key West med min man 1997. År 2000 var min man och jag på bröllopsresa i Grekland. Bästa var på Naxos när P och jag hyrde en motorcykel och hittade en egen guldstrand! London 2016. m.m. Och året 2017 var ett riktigt tur-år med hela två resor till Mallorca och till Rhodos.
Varför köper jag fortfarande souvenirer om jag reser bort?
Därför att jag vill ha något litet minne med mig hem. Jag reser tyvärr sällan, men när jag väl gör det så vill jag gärna köpa med mig någonting hem, en nyckelring eller en magnet och en t-shirt. Att skicka vykort har varit min grej annars, men inte längre.
Varför väljer jag gärna en storstad som resmål?
Därför att det finns så mycket att se där, sevärdheter! Jag gillar kultur, museum, byggnader, parker. Jag väljer lika gärna resmål som innebär natur, vandringar, stränder och stillhet. Jag skulle gärna åka på en sol-semester i januari, till något ställe där solen står över 45 grader på himlen. (D-vitaminer!)
Varför längtar jag speciellt tillbaka till New York?
Därför att jag bara har mellanlandat där och inte varit utanför flygplatsen. Jag har inte planerat att åka dit men det skulle ha varit kul att uppleva New York! Jag skulle vilja komma dit i jultid eller på våren eller på hösten. Jag skulle gå på en rundtur t ex Sex and the City tour. Förmodligen har jag en väldigt romantiserad bild av New York via alla filmer och TV-serier. Det är nog smutsigt, högljutt och luktar illa. 🙂
Varför turistar jag ogärna utomlands på sommaren?
Därför att svensk sommar är svårslagen, vare sig man är långledig eller bara får ta vara på lediga dagar. Det finns så mycket fint att se i Sverige! Jag har så mycket kvar. Jag vill se fler nationalparker, mera natur. Kolla här (hos SaraSaleryd) så många coola ställen det finns i Sverige!