Söndag / stilla / strul

Söndag i punktform


Helgen
Jag träffade mamma igår. Vi besökte hennes kusin och hade en trevlig pratstund. Sedan har det blivit lite tv-tittade. Städning och mest slappat. Jag har inte fotat så mycket, så några bilder är sedan förra veckan också.

Strul
Jag har lite bekymmer med att kommentera på andras WordPress-bloggar, hoppas att det bara är tillfälligt.

Diskmaskinen
Vår diskmaskin är 17 år gammal. Korgarnas plast är sönder och det kommer flygrost. Men nu är det lagat med epoxylim eller flytande emalj.

Träning
Skönt att träningen håller i sig. Samma som förra veckan.

Sydney / Farm work / kalvar

Foto: Tankebubblor. Dottern i Australien.

Min dotter är inte i Sydney just nu. Hon är på Farm work, ute på landet och jobbar på en bondgård. Det är tidiga mornar med vackra soluppgångar! Idag fick hon se en kalv födas ute i hagen. Hennes jobb består bland annat i att ta hand om kalvarna och mata dem. Vilket äventyr!

Kossor i Australien.
Livet på landet. Söta kattungar.

Söndag / snödroppar / spel

Söndag i punktform


Snödroppar
Jag fick tillfälle att fota min favorit-vårblomma igår. Vi har inga i vår trädgård med svärisarna har. Det var en fin solig, men blåsig dag. Vi åt god middag och jag gick på promenad med min mamma och min svärmor.

Fika
Idag var vi över hos vår goda vänner. Fikade och spelade spel. Ett spel som heter Poorly explained movies game. Det var precis vad det låter som, men vi klarade ändå av en hel del av korten.

Träning
Samma som förra veckan. Yoga, funktionell träning och BodyPump. Jag känner mig nöjd om denna rutinen sitter. Så småningom ökar jag på, det blir lättare ju varmare det blir.

Sydney / Melbourne / Farm work

Bilder: Tankebubblor. Dottern i Australien.


Den 17 mars flög dottern från Sydney till Melbourne (det tar cirka 1 timme och 30 minuter). Hon stannade för att se sig omkring lite och sov över en natt. Hon fick en skymt av Oscar Piastri som var ute på joggingrunda! Så var det dags att ta bussen vidare ut på landet. Nu väntar 88 dagar Farm work. Hennes farm work blir bokstavligt talat på en bondgård! Så nu blir det nya erfarenheter, utmaningar och hårt arbete. Hon kommer bland annat att få ta hand om kalvarna.

Söta nyfödda kalvar.

Söndag / favoritmat / Karlskrona

Söndag i punktform


Karlskrona
Denna helgen har vi besökt Karlskrona. Och när vi funderade över lunchställe så kom jag på vad jag just hade läst hos Monnah. Tack för tipset om Elsas lilla krog! Vi kom till ett mysigt ställe med jättegod mat! Jag beställde bakad potatis med örtmajonäs och kyckling. Ser ni den där palsternackan ner till vänster i bild? Mums!

Shopping
Vi besökte sonen och shoppade tre par byxor åt honom på H&Ms rea. Storhandling på Maxi blev också uppskattat! Mysigt att ses en stund. Han har fullt upp med studentlivet och trivs med tillvaron.

Kompisar
Vi fyra kompisar från grundskolan träffades och åt och pratade en stund på en tisdagskväll. Så roligt när vi får ihop en träff! Alltid så fint att ses.

Träning
Det är stabilt just nu med yoga, funktionella passet och BodyPump. Jag lägger till dance och core när det passar schemat och orken. Promenader och lite hemma-övningar också.

Söndag / penséer / tänder

Söndag i punktform


Penséer
Denna helgen köpte jag två skålar med vårblommor till utekrukorna. De står under tak ännu så länge för det verkar bli snö och minusgrader i veckan som kommer. Men denna helgen har varit jätteskön! Jag solade benen en liten stund när jag satt i uterummet. Två sköna promenaden har det också blivit.

Tandhygienist
Denna veckan var jag hos tandhygienisten. Det gick bra. Det finns början till små hål, men de har inte blivit större sedan sist. De är inte på tuggytan utan på sidorna, mellan tänderna, i nederkäken. Detta är vanligt, så borsta noga med mellanrumstandborste där (på båda sidor om tand 36 och 46). Jag fick också tipset att använda munskölj (Flux neutral utan smak) efter lunchen. Efter att du har sköljt får du inte skölja med vatten efteråt eller dricka på 30 minuter.

Massage
En timmes massage, på jobbet, i denna veckan. Det finns två ställen som jag har extra ont på: Infraspinatus (på ryggen typ mellan utsida skulderblad och armhåla finns en punkt). och Deltoideus (på överarmen där axelmuskeln går ihop i ett V). Det känns bättre nu men det kommer att ta tid att läka.

Träning
Det har blivit yoga, passet med funktionell träning och BodyPump. Samt promenader. Det känns skönt att vara igång lite mera med BodyPump igen!

Söndag / solnedgång / samtal

Söndag i punktform


Solnedgång
Denna bilden är fotad vid ca 18.00 och solnedgången var vacker vid den isiga sjön. Det har varit en solig men blåsig dag. Det är 6 grader och prognosen visar att det fortsätter med plusgrader i veckan som kommer.

Helgen
Vi har träffat Ps syrra och hennes familj och Ps föräldrar m fl denna helgen. Fina dagar med många samtal. Nu är det söndag kväll och dags att ladda inför en ny vecka.

Söndag / bastu / bowling

Söndag i punktform


Isgata
Det var rejält halt i fredags och en orange vädervarning, så jag stannade hemma. Jag passade på att ta lite ATF helt enkelt, så fick det bli. Det är ju ändå fredag! Maken gick ut och saltade så att vi kunde ta oss ut till garaget. (Bild: Torkade tulpaner är också vackra.)

Bowling
På kvällen åkte vi iväg för att spela bowling, och äta tillsammans med goda vänner. Vi var ett gäng på 15 personer som hade trevligt tillsammans.

Bastu
Denna helgen bastade vi med naturliga mentolkristaller. ”Sauna Ice öppnar luftvägarna, svalkar huden och förvandlar din bastu till en fristad för återhämtning.” Det kändes skönt!

Protein
Vi har köpt ett proteinpulver. ”Med Holistic Clear Whey säkerställer du ditt dagliga proteinintag genom en läcker och uppfriskande dryck, idealisk att njuta av före eller efter ditt träningspass.”

Träning
Denna veckan har jag varit på yoga, funktionell träning, dance-pass och BodyPump. Det är första gången som jag är på BodyPump sedan ryggskottet. Jag hade inte skivstången på axlarna utan istället en vikt i famnen.

Söndag / sol och snö / kärlek

Söndag i punktform


Promenad
Det snöade igår, när vi var hos mamma och fikade semlor. Idag var det härligt väder med minusgrader, snö och sol! Vi var ute på en promenad, min man och jag.

Kärleken
Min man och jag har samma grundvärderingar. Vi tycker lika om en hel del men vi kan samtidigt komplettera varandra och utmana varandra. En bra balans, som inte blir tråkig. Det är också guld värt att ha en man med stort tålamod!

Träning
Yoga och funktionell träning. Igår var jag också på ett roligt Dance-pass. Jag klädde på mig extra mycket kläder för att verkligen svettas. Det känns som om det kommer att bli lättare att få till träningen så fort värmen kommer tillbaka.

Sydney / Palmy / Palm Beach

Foto: Tankebubblor. Dottern som är i Sydney.

Här kommer några bilder från igår. Dottern och hennes pojkvän besökte Palm Beach i norra Sydney. De vandrade, åt medhavd mat och de badade!

Foto: Tankebubblor.

Palm Beach ligger längst ut på en halvö. Här ser man det smalaste stället. Längst ut på halvön ligger en fyr från 1881 som heter Barrenjoey.

Söndag / middag / mello

Söndag i punktform


Middag
Spetskål med olivolja och kryddor i ugnen. Klyftpotatis och rostade hasselnötter. Hemmagjorda biffar och chèvre. Kokt broccoli. Grönsallad med tomater, paprika, majs. Rödvinssås, tzatziki. Till efterrätt chokladfondant.

Mello
Jag brukar tippa som jag tycker! Denna veckan fick jag fyra rätt. För att få alla rätt skulle jag ha bytt plats på Erik Segerstedt och Nomi Tales. Ingen av oss trodde att Erik skulle gå vidare, även om låten var bra. Den som var bäst var Edvin med mellanakten För männen som byter kanal SVTplay.

Träning
Dynamisk yoga. Och passet funktionell träning med styrka, kondition och balans. Det går hyfsat bra att träna, men det känns som en lång väg tillbaka, speciellt denna kalla tiden på året. Det gäller att ha mycket uppvärmning.

Sydney / sommar / Coastal Walk

Foto: Tankebubblor. Dottern i Sydney.
Dottern i Sydney på Coastal walk
Tankebubblor. De fina stränderna i Sydney.
If it makes you happy, it doesn’t have to make sense to others.

Här kommer några färska bilder! En hälsning från dottern som är i Sydney. Det är högsommar där och det är väldigt varmt. Hon jobbar fortfarande på samma ställe och bor på samma ställe. När det blir höst blir det troligen något nytt. Men just nu så njuter hon av sommaren!

Söndag /mello / nafs

Söndag i punktform


Promenad
Det var så skönt att vara ute en stund i solskenet! Min man och jag gick i över en timme på både vägar och stigar.

Nafs
Ett nafs tog det för den glada äldre damen att få diverse göromål genomförda när hon var yngre, numera tar allting fyra nafs…” så skriver Professor Deutsch på sin blogg angående programmet Studio 65 om äldre människor. Jag kanske inte är uppe i 4 nafs ännu men vissa saker tar längre tid, för att jag är glömsk och omständlig.

Glömsk
Jag går ner för trappan för att hämta toapapper som finns i förrådet. Men jag går rakt fram till tvättstugan istället och ser att det behöver plockas upp kläder. Så tar jag upp kläderna men glömmer bort toapappret. Igår lagade jag lax med ris. Det blev gott! Men innan det så kokade grytan över eftersom när jag stod där och väntade, så tittade jag på hur dammiga köksluckorna var. Då började städa istället för att koncentrera mig på matlagningen.

Städa
Apropå att städa så fick jag badrummet städat och våttorkat och tvättmaskinen snurrade. Vi promenerade och handlade och kände oss nöjda med dagen.

Mello
Kvällen tillbringade jag framför tv:n och tittade på Melodifestivalen. Jag brukar tippa som jag tycker! Denna veckan stämde det överens med hur majoriteten av de som röstade också tyckte, så jag fick alla rätt.

Biltvätt
Bilen har blivit tvättad i automaten. Jag får erkänna att det var första gången som jag satt där inne i bilen, helt själv! under tiden som den tvättades.

Träning
Denna veckan har det blivit Yoga, Tabata med vikter och skivstång (jag hade inte skivstången på axlarna, jag har fortfarande ont). Jag hade skivstången till höftlyft, så det blev träningsvärk i rumpan 🙂