Söndag / shopping / lakrits

Söndag i punktform

Lakrits
Jag hamnade i lakrits-himlen när jag smakade de här båda sorterna från Lakrids by Bülow! (Jag uttalar det förresten som lackriss.) Det blev även andra godsaker från Konfektyrfabriken i Hälsingborg och från Finsmakeriet på Åhléns. Mamma och jag hade en fin förmiddag och lunch på stan.

Ljus
Batteriljuset med den fina lågan kommer från Deluxe. Mycket fint ljus men det verkar bara finnas av och på och ingen timer. De bästa ljusen är de som lyser i några timmar och sedan släcks av sig själva för att sedan tändas igen nästa kväll. …Det verkar som om jag måste köpa till en fjärrkontroll till detta.

Eltandborste
Jag har använt eltandborste sedan 2005. Men inte en och samma, för rätt var det är tar de slut på batteri. Jag köpte en ny igår. Jag håller mig fortfarande till Braun. Min nya är vit och heter pro 3.

Novent
Det blir mer och mer advent och jul i affärerna. Jag gillar det! Första advent är ju redan den 27 november i år vilket är så tidigt som det går. Det blir så när julafton är på en lördag. Det finns julpynt i affärerna även i Sydney.

Söndag / november / ljus

Söndag i punktform

Höststjärna
Som en julstjärna fast inte röd utan gul-orange antar jag. Jag fick den förra helgen när vi hade middag och spelkväll. Jag fotade den i oktober-sol men nu är det november-regn.

Kyrkogården
Det var vackert med alla ljus på kyrkogården igår. Vi besökte min pappas gravsten och sedan även minneslunden där vi tände ljus för Ps mormor och morfar. På kvällen var vi hemma.

Sydney
Det är badväder för dottern nu. Hon åkte till stranden för att sola och bada med sina kompisar! eller så åkte hon dit en stund själv bara för att njuta av havet och läsa i en bok. (Se fler bilder i förra inlägget.)

Träning
Det var ett så roligt danspass på Sh’bam igår med musik från de äldsta releaserna. Så mycket bättre musik! …sånt som man inte kan hitta på Spotify eller ens YouTube.

Söndag / surfat / halloween

Söndag i punktform


Surfar
Det har varit en händelserik vecka i Sydney! Dottern har surfat för första gången! De var ett gäng, klasskompisar med flera, som lärde sig tillsammans. De var på Manly beach i fredags. Det var egentligen lite för stora vågor för nybörjare, men det gick bra. Hon tyckte att det var häftigt! 🙂

Halloween
Igår var hon ute på en partybåt och dansade. Båten åkte från Darling Harbour och under Harbour bridge ut en bit och förbi operahuset. De var fem kompisar som klädde ut sig till Scooby Doo-gänget, tösen var hunden! Hon hade även kul i torsdags då hon körde go-kart på en inomhusbana.

Halloween
Här hemma har även sonen varit på Halloween-studentfest, i torsdags. Hans gäng hade utklädnad pyjamas-party, så han såg ut som han brukar 🙂 plus en sovmask i pannan! Han hade dansat och haft jättekul.

Hemma
Jag har köpt lite nytt till blomkrukan ute, ljung och grönt. Vi hade våra goda vänner här på middag igår kväll. Köttfärslimpa, potatis och brunsås. Vi spelade spel, Med andra ord och sedan Kortslutning. Vi ringde till dottern så att hon var med på en spelomgång. Hon hade morgon hos sig.

Dansat
Samtidigt som tösen dansade på sin Halloweenfest så dansade jag på Sh’bam! Jag var på träningspass på förmiddagen i Sverige och hon var nio timmar framåt i tiden och var på fest där det redan var kväll. (Nu har vi ändrat klockorna så att de är tio timmar före.)

Äppelkaka
Idag har jag bakat äppelkaka!

Söndag / varm choklad / glasögon

Söndag i punktform


Surfare
Dottern har varit och fotograferat surfare. Snart kanske hon får chansen att prova på själv att surfa. Det blir varmare och varmare och hon har fått fräknar på näsan och verkar må gott!

Glasögon
Innan hade jag mörkbruna runda från Ray Ban. Nu har jag rektangulära bruna. Jag gillar båda och jag gillar att variera! De som jag bytte till i denna veckan kommer från Synsam och heter Ai rectangular classic.

Choklad
Efter en kall promenad i torsdags kväll var vi sugna på varm choklad. Så vi gick om affären och köpte chokladpulver från Starbucks. Gott!

Söndag / choklad / höst

Söndag i punktform


Höst
En promenad idag med min man. Det var fint med blåsigt. Solen tittade fram men det kom även regn.

Choklad
En kompis bjöd med mig på utflykt och att tillverka chokladpraliner. Vi var 6 personer som hade en trevlig eftermiddag tillsammans. Vi använde mjölkchoklad från Malmö Chokladfabrik. Fyllningarna var med smörkola, passionsfrukt och hallon/lakrits.

Satsumas
Annars gillar jag ju bäst mörk choklad, gärna raw. Något mer som är gott är satsumas denna tiden på året. Det gör inget om det är lite halvgröna och syrliga!

Konsert
Jag har fått en hel del små filmer från dottern som har varit på Bruno Mars konsert. En artist som vi båda gillar!

Söndag / skogen / bastu

Söndag i punktform

Finhöst
Vi hälsade på hos svärisarna igår. P hjälpte sin pappa med skogsbruk hela förmiddagen. Jag tog en fotopromenad. Sedan åt vi middag tillsammans. De har en vedeldad bastu. Det är ju bra om man vill snåla med elen men ändå basta. 🙂 Vi kommer nog inte att basta så mycket som vi brukar, i vår bastu hemma, denna kommande vintern.

Utflykt
Idag har vi varit hos Ps syrra i Blekinge. Kul att ses! Promenad i det fina vädret och så middag. Lilleman var med och träffade sina kusiner.

BodyBalance
Det är veckans bästa träningspass. Body Balance är livet! Jag har kört detta så gott som varje vecka i 8½ år nu. Har du möjlighet så prova!

Söndag / höstfärger / bio

Söndag i punktform

Höst
En skön promenad i skogen igår med min raring. Vädret har varit okej, blandat med regn och solsken. Det är fina färger i naturen nu.

Lördagen
Mamma kom över på middag igår med oss, sonen hade flickvännen här också. Vi åt isterband, kokta rödbetor med mera. Sedan blev det tv-soffan för mig med tända ljuslyktor och Doobidoo och Komiker utan gränser.

Bio
Jag har varit på bio i denna veckan. Där kräftorna sjunger. Mera om det här.

Utflykt
Tösen har kommit tillrätta i Sydney och i skolan. Denna veckan har hon varit iväg på utflykt och sett kängurur och mycket sand! Se mera i detta blogg-inlägg.

Anna Bay, Shoal Bay / Australien

Vilda kängurur.
Sandboarding.
Utflykt omkring Anna Bay.
Tre vänner på utflykt.
Shoal Bay.

Dottern har varit på utflykt torsdag till fredag. Hon följde med sina två nya vänner. (De är från Polen resp. Nederländerna och pluggar också i Sydney.) De hyrde en bil och åkte en bit norr om Sydney. De såg vilda kängurur längs vägen. De har provat på sandboarding (sand surfing). De har råkat ut för ösregn och växlande väder. Och de har vandrat i den fina naturen!

Söndag / landet / glasögon

Söndag i punktform


Promenad
Vi hälsade på hos svärisarna på landet igår. Tog en promenad i skogen och såg en rotvälta, en stor ek som hade blåst omkull. Vi åt svärmors goda mat och hade det skönt tillsammans.

Glasögon
Idag har jag provat ut nya glasögonbågar. Jag hade några att välja mellan och tror att jag har bestämt mig. Jag passar bäst i varma färger. Synundersökningen är i nästnästa vecka.

Träning
Jag var på gymmet och styrketränade i tisdags. P och jag körde tillsammans, överkropp. Annars blir det mest gruppträning för min del.

Kontroll
Jag blev invinkad på en poliskontroll i torsdags. Jag fick blåsa, alkoholutandningsprov, och visa mitt körkort. Det gick galant! Inte så nervöst nu som jag jag var 18 och fick motorstopp på väg därifrån 🙂

Söndag / djurpark / hirs

Söndag i punktform


Djurpark
Dottern har, med några av sina nya vänner, besökt en djurpark. Det fanns kängurur och wallabies som de fick mata. De såg även röda panda och koala. Det blir långsamt varmare väder i Sydney nu och idag var det dags för det första doppet i havet! Hon och kompisen W tog bussen till Bondi beach.

Trädgården
Vi köpte och planterade en höstanemon igår. I med lite nya tulpanlökar. Idag har P skördat 5 kilo tomater som han nu med mycket möda gör tomatsås av. (tillägg: Här finns recept.)

Hirs
Inte bara för undulater… 🙂 Tidigare i veckan lagade jag lax och till det hirs-mix med hirs, bovete, amarant, durra, gröna delade ärtor, svart quinoa, sesamfrön. från Zeta.