GOD JUL

Nilla


Chestnuts roasting on an open fire,
Jack Frost nipping on your nose,
Yuletide carols being sung by a choir,
And folks dressed up like Eskimos.
Everybody knows a turkey and some mistletoe,
Help to make the season bright.
Tiny tots with their eyes all aglow,
Will find it hard to sleep tonight.
They know that Santa’s on his way;
He’s loaded lots of toys and goodies on his sleigh.
And every mother’s child is going to spy,
To see if reindeer really know how to fly.
And so I’m offering this simple phrase,
To kids from one to ninety-two,
Although its been said many times, many ways,
A very Merry Christmas to you!

stjärnljus – testbilder

adventsljusstake
En liten minnesanteckning: kamera Tv.
ISO 400. Slutartid:0"3 Bländarvärde:F7,1
Detta är fortfarande kryptiskt för mig… men man måste ju test lite 😉


Tillägg:
julgran
Kameran på Tv. ISO 400. Slutartid: länge var det i alla fall…
Inte så lätt att fota granen. Stjärnljuset finns ju där men lite dålig skärpa kanske… Jag har ju ingen egen julgran så jag lånade en kompis 🙂 Jag passade på att fotografera hennes gran när vi var där på julfika ikväll, barnen och jag.
Nu ska vi se här:
15" betyder 15 sekunder och 1/15 betyder en femtondels sekund…

förvinter

förvinter
Idag är det Vintersolståndet. Nu börjar vintern.
Det har kommit lite snö redan under senhösten men idag har vi ingen. Idag har vi faktiskt sett solen! och det var minusgrader på morgonen. (Denna bilden är från den 12 december när barnen lekte i pulkabacken med mormor och morfar.)

Fototriss – juldetaljer

amaryllis
Tänk att det redan är fjärde advent!
Här är några små detaljer av min amaryllis. Den har blommat så fint med två stänglar och åtta blommor samtidigt. Nu ser jag att det börjar komma upp en tredje knopp.
Idag har barnen öppnat sina fjärde och sista adventspresenter. En film och en pysselbok som heter Barbie och diamantslottet. Lego med Indiana Jones som kör motorcykel och en bok som de får ha genemsamt. Den verkar jättefin. Jorden
en faktabok för hela familjen
heter den.
Snart ska vi baka kakor tillsammans med barnens faster.
Ha en GOD JUL alla fototrissare!

julmust

julmustVilken julmust gillar du bäst? Jag dricker sällan must och läsk, nästan aldrig. Jag dricker helst kranvatten eller mineralvatten till maten. När vi var på julbord förra helgen drack jag i alla fall Alla tiders julmust från Åbro och det var så gott! Kan ju såklart bero på att det var första för i år och att maten var så god. Vilken god senapssill vi fick där. Den där röran på ägghalvorna var mumsig…
I torsdags var jag på ännu ett fint julbord med riktigt goda köttbullar. Det är inte ofta jag smakar så goda köttbullar, som hemmagjorda. (nästan lika goda som min farmors var och mina egna.) Jättegod Janssons var det också och laxen var jättefin!
Här på Tasteline hittade jag ett julmuststest.
Vilken är din favorit? Jag tycker att julmust ska vara i glasflaska och definitivt inte "light".

inspiration – kontor

lilon
Bilder från Lilon.se
Jag vill ha gaffelpärmar som heter Agrippa A4 excellent med stålrygg!
Ballograf Epoca deskset svart skulle jag gilla. Den röda är också tuff!
Pennvässaren heter Dahle. Ett kassaskrin vill jag också ha. Tejphållaren Scotch har jag, den är bra! Häftapparaten heter Rapid K2. Sedan har jag sparat mina Elefanterna-block och bokhyllorna vi ska ha heter Billy Björk.