KitchenAid

Williams sonoma
Inspirationscollage med bilder från Williams-Sonoma.
I mitten syns en vit KitchenAid Artisan stand mixer. (Läs mera om den, på svenska, här: Bagaren och kocken.) Jag har ingen assistent nu och jag vet inte om jag behöver en, men om jag ska ha en då vet jag vilken det skulle vara! 🙂 Elvispen på bilden är också från KitchenAid. Vackra burkar i kermik/stål. Fint rivjärn från Microplane. Mortel i marmor.
Varm choklad är så gott! Vackra koppar var det också.

TV

Neon Living
Bild: Neon Living.

TV-tittade och jullov hör ihop… Det finns en hel del framöver att se.
Jag tänkte spana in:
Ikväll fredag – svt1 21.30 Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö.
Jag såg aldrig denna filmen på bio. Någon som har sett den?
Annars finns det en film på TV3 21.00 En förtrollade romans eller kanske Surviving Christmas på kanal 5.
På lördag ska jag titta på TV4 20.00 Jul med Ernst. Ernst åker till ett snöigt Härjedalen, så då får man nog lite julkänsla! Del 2 av detta program kommer på måndag.
På söndag tittar jag såklart på Gossip Girl! Innan dess ser jag kanske Leilas Jul 18.00 i TV4+. Alla fem avsnitten av Leilas jul visas på tisdag 18.35 till 21.00!
Jag gillar Leila!
På måndag ser jag som vanligt CSI. Innan dess Jul med Ernst del 2 och så zappar jag nog över till Jamie Oliver på kanal 5 också 🙂 På tisdag 12.05 i svt1 visas Det ljuva livet (La dolce vita) och svt1 och TV4 har uppesittarkväll på tisdag.

Sedan är det julafton! Då antar jag att vi ser Kalle Anka och han vänner önskar God Jul vid 15.00 och Karl-Bertil Jonssons julafton vid 19.00 som vanligt…!
Julkalendern Skägget i brevlådan missar jag såklart inte heller. Jättespännande!
(The Aviator visas på svt2 den 27/12)

Jultraditioner…

panduro Vi har en väldigt lättsam inställning till traditioner i min familj. Jag menar; ett år (när jag var i tonåren) klädde vi en plastpalm med röda kulor och glitter!
Så saker behöver inte vara så som det ska vara…
Jag tror det gäller att inte skruva upp förväntningarna så mycket. Inte ha så många traditioner, som lätt blir måsten…

Julen är barnens högtid tycker jag, så jag fokuserar på det som de tycker är viktigt. Jag vill att mina barn ska ha en "riktig" jul med julgran, tomte, pepparkaksbak och pyssel. Men inte bara för att alla andra har det så utan för att man vill och känner för det.

Vi har nog precis börjat att skapa oss traditoner. Jag tror vi börjar på allvar nästa år, om vi har flyttat tills dess vill säga…
Jag gillar ju julen och vill gärna ha den där stämningen som är så svår att få till… Lite vit gnistrande snö och solsken och minusgrader skulle ju helt klart hjälpa upp det hela.
När jag ändå håller på att drömma: min gran skulle vara liten och söt och lantlig med vita kulor i. Kanske några filtkulor eller små smällkarameller. Inget glitter. Den skulle stå i en zinkhink. Julklapparna skulle vara inslagna i kraftpapper lackade med rött lack och små enkvistar på. Vi skulle åka släde och långfärdsskridskor… Jag skulle baka mängder av juliga kakor och göra egna köttbullar och barnen skulle vara sams och pyssla och spela spel och tindra med ögonen. 🙂 Nåja… köttbullarna ska jag nog kunna fixa i alla fall och så kan vi ta några rundor UNO.
Vi brukar ha det fint på julafton: 2005 och 2006.

Bild: Panduro. Det där med att lacka är roligt. Det finns enklare varianter om man vill; att köpa röda limstavar till limpistolen, eller så finns det färdiga klistermärken på Lagerhaus 🙂

Dagens låt: Adolphson & Falk – Mer jul …"Så ge mig trettio grader kallt, tomtar överallt och en skog av gröna granar. Jag vill ha snötyngda hus, tusentals ljus, kulörta kulor i drivor, bjällerklang som ackompangemang, på alla julens skivor. Jag vill ha mer jul … Ge mig en svårknäckt nöt, sötare gröt, djupare dopp i grytan, glittrigare glim och grötigare rim och mer Arne Weise i rutan. Jag vill ha rymligare säck, segare knäck, fetare fläsk från grisen, krimsigare krams, längre långdans och raskare räv på isen"…show and tell
Listan: Nilla, Simone, Desiree, Annika, Anne, Petra, Millan, Anki, Marianne, Victoria, Cecilia, Leopardia, Strandmamman, Jemaya, MiaD, Lena,

tisdagstema – röd

Ingrid-Marie
Underbart goda, juliga röda äpplen.
Den röda hjärtan-brickan kommer från Lagerhaus.

Någon som märke av jordskalv idag?
Jag var i köket när det hände. Glasen klirrade i skåpen…
Jag trodde först att det var en stor grävmaskin som körde förbi utanför.

pärmregister

pärm
Här ser ni min receptpärm.
När jag har receptet för Köttfärspaj uppslaget så ser jag bokstaven K överst på flikarna. Alltså, jag sätter recept på K framför fliken med K.
Så gör jag! (Hur gör ni, framför eller bakom?)

nyklippt

Nilla.
.
.
Tittut!
Jag har varit hos frissan idag.
Alltid lika skönt! Det blev blonda toner och lugg idag.

Det är ett snöigt väder vi har. Tyvärr är det plusgrader nu… Ha en fin luciahelg!
.

drömresa

västindien
Drömresa:
Jag vill åka dit där det finns långa vita vackra sandstränder!
Västindien eller Mexiko vore trevligt. Sol och bad och även kultur och sevärdheter…
Det är december och vi har snö och minusgrader idag. Snart kommer julen. Det är härligt! Men sedan kommer den tristaste månaden på året; januari…
Då hade det inte suttit fel med en drömresa! 🙂

Mina tre bäst resor:
1. Vår bröllopsresa var underbar!
Vi var två veckor i Grekland; Naxos och Santorini.
2. Toscana, Italien var underbart vackert och lärorikt.
3. Mitt år som au-pair i Florida är en upplevelse jag inte hade velat vara utan.

Resa i tiden:
Jag vill leva här och nu. Fast just ni önskar jag mig en bit fram i tiden. 🙂
Jag längtar efter den dagen vårt hus står färdigrenoverat och klart!
Det är hemma som gäller just nu, inte att resa. Vi prioriterar inte alls resor. Sverige är så vackert och det finns mycket kvar att se!
Barnen är jättenöjda med att se sig runt här hemma och jag med.

show and tell