
Jag fick scrapbooking-saker i julklapp också ju.Tack! Alfabetspärlorna kommer från Westrim crafts och pappret kommer från Kelly Panacci (Sandylion)
Jag fick även "Stora boken om scrapbooking". Kul!
Kategori: Moodboard
Let’s Be Friends

Let’s Be Friends Stämplar. Så söta!
Paperclip (deras sida har varit under uppbyggnad länge nu…?)
Jag köpte det på Bokia.
Djur-yatzi i en burk

Tösen fick detta söta djur-yatzi i julklapp från Haba. Det är från 5 år så hon är väl kanske lite liten för att kunna spela det ännu. Men hon älskar ju spel, så hon lär sig nog snart .Vi får väl prova!
Tillägg 27/12: Igår kväll så provspelade vi, tösen och jag. Det gick bra. Jag fick yatzi! och sedan var det tösen tur, tror du inte hon fick yatzi hon också då, direkt efter mig! Hon vann över mig med 4 poäng.
God Jul!

till alla som läser här! önskar er en skön helg.
Husmusen har gjort jättefina julklappsadresser!
Man kan göra mycket fint med filt.
Jag köpte dock ett färdigt hjärta på Lagerhaus… (har även köpt andra liknade hjärtan på Tiimari och Panduro) Här en en av våra julhälsningar:
°ºº°T°ºº°A°ºº°N°ºº°K°ºº°E°ºº°B°ºº°U°ºº°B°ºº°B°ºº°L°ºº°O°ºº°R°ºº°
Gelly Roll Glaze

Köpte några nya pennor idag. Gelly Roll Glaze heter de. Har försökt att det ska framgå på bilden; att texten blir glasyr-relief-upphöjd-glansig när man skriver med dem. Fint!
Glitterpennor och metallic-pennor har vi sedan tidigare, men detta var nytt för mig.
oioioi.se presenterar en julkalender
Jag gör som Bea och tipsar om denna sidan: https://www.oioioi.se/
Rolig tejp!

Jag har köpt lite rolig tejp på Clas Ohlson och på Ica Maxi. Den heter 3M Scotch.
Söta julkort med stämplar
Jag hittade en, för mig ny, blogg som heter: https://karinbrandin.blogg.se/
och Karin har tillverkat fina julkort med hjälp av stämplar från Magnolia (Design Åsa Bergstrand – badanka) och färg (distress ink) från Pyzzla.
Det ser roligt ut att färglägga stämplar och pyssla med julkort!
Sedan måste jag ju kolla in Karins länkar också, för där finns nämligen fler scrappare! Titta på detta fina julkortet till exempel.
När tredje ljuset brinner…
När tredje ljuset brinner,
vi juleklappar syr
och vi bakar kakor
och har ett fasligt styr
1. Vilken är din favorit bland julsångerna?
I’m dreaming of a white christmas är favoriten både att sjunga och att spela. (elorgel) Julen är här, Ave Maria, O helga natt, Jul jul strålande jul, det finns så många vackra. Jag älskar julsånger och luciasånger!
2. Sänder du många julkort, alltså riktiga?
Självklart sänder jag riktiga. Jag postade dem i onsdags. Det var 37 stycken.
Mina julkort är inte vanliga julkort längre, utan det är julbrev.
Nu för tiden, sedan barnen kom, så gör jag julbrev i datorn. Det är två A4-sidor med 6 bilder på varje sida och en liten bildtext till. Det är en bild från varje månad under året.
En annan sak på tal om jullistor och julanteckningar, så köpte jag inför mitt äldsta barns första jul, en bok som heter Julens minnesbok med illustrationer av Mona Lærum. Den är jättefin!
Man skriver om alla julförberedelser, recept, julkort, julklappar m m och klistrar in några bilder. Den varar i 25 år.
3. Plastgran eller äkta vara?
Vi har en äkta gran och den står utomhus! Inomhus har vi ingen gran alls. (O_O)
(Vi har ont om plats, vi har en busig 1½-åring och vi firar inte julafton hemma hos oss.)
4. Vilken är din favorit bland juldekorationerna?
Adventsljusstakarna som lyser så fint i fönstren.
5. Vem är din favorit bland tv:s julvärdar?
Eftersom jag har växt upp med Arne Weise så säger jag honom.
De andra minns jag inte lika väl. Jag tycker inte heller det spelar så stor roll vem som är värd.
(Frågorna som jag har hittat lite här och var kommer från början härifrån tror jag.)
De isländska Jolasveinarnir
Jag har ett ex av "Den isländska julkalendern med de 13 isländska jultomtarna"! (på svenska!) Barnen har fått den av sin faster som köpte den när hon var på Island i år.
Här har jag hittat mera fakta om dem på nätet: Julen på Island och mera här också: Jultraditioner
"På morgonen den 12 december börjar nämligen Jolasveinarnir, Julemännen, att anlända från bergen. De kommer en efter en, varje dag fram till den 24 december. I skor, som barn placerat i sitt fönster, lägger Julemännen en liten gåva. Har inte barnen uppfört sig ordentligt, får de istället en rå potatis eller en bit kol i skon. Därefter lämnar de staden i samma ordning, ända fram till den tolfte kvällen efter jul, den 6 januari."
Kalendern har en vacker teckning varje dag och en vers om varje "tomte".
Tomtarna heter: Fårkätte-Stolpen (Stekkjastaur) Han kommer den 12 december och återvänder den 25 december.
Klyftisen (Giljagaur) kommer 13/12 till 26/12
Stumpen (Stúfur) 14/12 till 27/12
Slevslickaren (Þvörusleikir) 15/12 till 28/12
Grytslickaren (Pottasleikir) 16/12 till 29/12
Skålslickaren (Askasleikir) 17-30/12
Dörrslåaren (Hurdaskellir) 18-31/12
Skyrfrossaren (Skyrgámur) 19/12 till 1/1
Korvsnattaren (Bjúgnakrækir) 20/12 till 2/1
Fönstertittaren (Gluggagægir) 21/12 till 3/1
Dörrsniffaren (GáttaÞefur) 22/12 till 4/1
Köttkroken (Ketkrókur) 23/12 till 5/1
Ljustjuven (Kertasníkir) 24/12 till 6/1
När andra ljuset brinner…
När andra ljuset brinner
är snart Lucia här
Hon bjuder oss på kaffe
och bud om julen bär

Angående luktisar… och nostalgi.
Jag har jul-luktisar på årets julkort. Så här ser de ut. och här är har jag fått tips om en sida med mängder av luktisar. Jag minns faktiskt några av luktisarna på denna sidan; Peppermint1, Dinomite, Apple och Banana. (Tack för tipset Anders.)
Slå in julklappar

Presentpapper, silkespapper, presentsnören, boxar och påsar finns här!
https://www.lagerhaus.se/sla.html
Denna sidan måste ses! Julkul *<|:-D
https://www.burkar.nu/so/julsida.htm
alltså dessa är ju för roliga:
Santa’s deer och Santa’s deer II och Santas deer III

personliga julklappsband
"Slå in dina presenter med egna texter
Nu kan du designa dina egna julklappsband eller varför inte egna födelsedagsband med en personlig stil."
https://www.minanamnband.se/index.php
Vävda namnetiketter till att sy i barnens kläder.
https://www.vavnamn.se/
små klistermärken med namn och adress finns bl a här:
https://www.etiketter.com/Se/PRODUKT/ETIKETT/standard1.asp
Pyssel- och ljusstöpningskväll.



Igår kväll så stöptes det ljus! och så tillverkades det julkort! Barn från 3½ och uppåt gjorde julkort tillsammans.