

En bok med vackra inbjudningskort, vägledning, inspiration!
och här kan du kika vidare:
https://www.ljunggrenspapper.com/inbjudningar.html


En bok med vackra inbjudningskort, vägledning, inspiration!
och här kan du kika vidare:
https://www.ljunggrenspapper.com/inbjudningar.html
…tills jag ska tända mina nya adventsljusstakar!
*<|:-D

"Välkommen till Årets dagar. Här berättar vi ingående om årets högtider, helgdagar, traditioner, seder och bruk – när, hur och varför?"
https://www.nordiskamuseet.se/exhibs/aretsdagar/vinter.htm
"Kombinera två sorters band med olika bredder och knyt runt paketet. Trä en eller två små julgranskulor på bandet och knyt en rosett." o s v
https://www.skonahem.se/inspiration/skaparlust/julklappar/
hrmmm… 😉
https://www.prankplace.com/wrap.htm
"wrapping presents with the help of your cat" (inte alltid så lätt…)
https://www.blakjak.demon.co.uk/sty_jff0.htm
"What’s your gift packaging style?"
https://www.containerstore.com/browse/wrap/index.jhtml
"Wrapping a gift in beautiful papers and bows is like putting a thought into beautiful words. The intent is to make someone feel good. Even the most modest gift is enhanced by special wrapping."
https://pressroom.hallmark.com/gift_wrapping_tips.html
*grrrr* jag hittade denna(?) sidan förra året, det var i alla fall en sida med bilder på olika sätt att sätta snören på sina julklappar.
de hetter olika saker typ korssnörning, kvastsnörning, rombsnörning och en halv romb (diamant), veva runt flera varv-snörning, rosett i mitten, rosett i kanten, mycket eller lite krus, o s v man kan ju variera snörena i oändlighet!
Tillägg den 18/11: Vad ska man slå in då? Här har jag hittat julklappstips: https://www.jultips.nu/
Idag har jag köpt årets julfrimärken, de fina med Bullerbyn som jag skrev om i oktober.
Lukt-klistermärken "gnuggisar/luktisar" finns att få med apelsin, glögg och pepparkaksdoft! (Nostalgi med gnuggisar!) Jag gillade dofterna i den ordningen jag skrev: Apelsin och glögg doftade gott, men pepparkaksdoften var lite konstig.
Lagom till alla hjärtan dag kommer det ut nya frimärken med hjärtan på, som det brukar. Denna gången verkar hjärtanen var lite tatueringsinspirerade.
Jag har fått mina julklappar tidigt i år! (lagom innan första advent) Snälla mamma och snälla favoritfaster Ulla har hjälpt till. 😉 Så nu har jag fått de adventsljusstakarna som jag ville ha. Till tösens rum har jag en ljusstake som heter Luciatåg design: Sten Bengtsson. och till lillemans rum har jag en som heter Staffans fålar båda kommer från Star Trading. Till sovrummet har jag en som heter Ljusdal från Markslöjd. 

Visst är det roligt med fina julklappspapper! Jag hittade en sida med fina sådana via denna bloggen.


Vi har varit på julmässa. Dessa fina dörrkransarna gjorda av Johanna Heise var lite utav allt det fina vi hittade.
Vi vann dessutom en flaska glögg och en smidesljusstake (den var första pris) och en blomlök i kruka på lotter! Vi köpte 10 lotter à 5:-
Apropå jul: I’m dreaming of a white christmas
Tips:
Det kan inte bli enklare! Om man ska fästa foton och papper m m i sitt scrapbooking-album så är det kanon att ha en "Taperunner/Easymounter/Multitape" från 3L
Henzo har bra grejer! Jag har köpt deras album sedan barnen kom. Mitt favoritalbum heter " Memo slip-in fotoalbum, för 300 bilder 10×15 cm, Nat.geographic"
Jag har hittills satt in över 2000 bilder i barnens album! De har tre (120 bilders) Nalle Puh album var. och resten är (300 bilders) Nat.geographic.
och då framkallar jag ändå bara en liten del av alla bilder jag tar med digitalkameran.
Jag har beställt bilder via Colormailer. Det funkar bra.
Utöver dessa album har jag varsitt litet scrapalbum åt barnen också. Det är mest för att det är roligt!
Sedan har jag ett stort 30×30 album från Making Memories också som jag har köpt på Magnolia. Det har jag bara börjat litegrann i ännu…
Two peas in a bucket är en fin inspirationssida för scrappare.
Scrapbook.com är också roligt att titta på. Det finns mängder av fina sidor!
Mina barn fick en sådan broderad tavla av sin farmor i fjol. Men jag knöt inte fast 24 paket i den på en gång utan jag tog fram ett paket om dagen istället. Jag tyckte väl att de var lite för små.
Detta året har P♥ och jag gemensamt kommit fram till att vi ska ge barnen (de är 1½ och 3½ år) ett eller flera adventspaketer varje söndag den första till fjärde advent. Jag har skrivit tidigare om vad som finns i paketen bl a.
Vi kommer att ha paketen framme på söndagsmorgonen när vi ska tända adventsljusen på och äta frukost.
Det känns lagom att ge paketen på söndagarna istället för ett om dagen tycker jag.
Men kanske blir det en annan variant nästa år, vi får se.
Det finns mängder av olika varianter på hur man kan göra sin paketkalendrar:
Man kan ha en brodera tavla eller en tavla med motiv gjort i filt och så små ringar att knyta fast paketerna i.
Man kan ha ett snöre med klädnypor i eller någon variant med klädnypor. Ikea har haft juliga miniklädnypor förr vet jag.
En stor vacker gren i taket som man knyter fast paketer i.
Ett par goda vänner knöt fast alla paketerna i gardinstången i vardagsrummet och så fick barnen välja fritt därifrån.
Det finns små minibyråar om man har små paketer, bl a på Åhléns.
eller varför inte denna varianten! 😉
En sak som känns väldigt rolig, särskilt till lite äldre barn, det är en aktivitetskalender eller någon form av skattkarta eller gömmalek. I en aktivitetskalender kan det t ex finnas små lappar med en uppgift som man ska göra under dagen, kanske baka någonting.
Här här jag hittat en sida med mängder av råd: Jultips från fN där finns även tips på saker att ha i paketkalendern.
Tillägg den 4/11: och förstås, en länk till husmusen blogg: Adventskalendrar.
°ºº°T°ºº°A°ºº°N°ºº°K°ºº°E°ºº°B°ºº°U°ºº°B°ºº°B°ºº°L°ºº°O°ºº°R°ºº°
Titta här på Goebels sida! Här är en liten lucia och en liten stjärngosse!
Ängelflicka med släde och tomte med släde var också jättesöta!
(lucian är bara 8 cm hög och ganska så smal, men kostar 95:- i den butiken jag tittade i idag.)
Lisa Larssons adventsbarn (Rörstrand) är också underbara!
Jag har varit på Panduro och köpt varsitt scrapbooking-fotoalbum till barnen. Det är en sats med ett rosa eller turkost album inkl massor av (syrafria) papper, klistermärken med mera. Plus att jag köpte till lite annat smått och gott.
plus att jag har mängder av prylar hemma redan: stämplar, embossingpulver, stansar, nitar, öljetter, …
Så nu är det bara till att börja att leta upp foton, klippa och klistra!
Tillägg 21/10: Idag har tösen och jag börjat att göra albumsidor. Albumsidorna är 20×20 cm, det är ett lagom format att börja med. Hennes första layout blev jättefin! Hon gjorde i stort allting själv; Hon ritade, skrev, stämplade, färglade, klistrade.
Så hon gjorde en sida till sitt album medans jag gjorde en till lillebrors.

En liten kom-ihåg-lista att bocka av ifrån kan vara bra att ha inför julen.
* Blomsterarrangemang, amaryllis och lökar och sådant.
* gå på någon julmarknad.
* Det behövs fyra nya vita ljus till julljusstaken och ev. mossa.
* El-ljusstakarna ska ses över. det behövs kanske nya ljus till dem.
* Handla hem glögg.
* en utegran med lampor i
* Julgardiner i något fönster kanske.
* Baka pepparkakor och lussebullar.
* Ska barnen ha någon paketkalender, eller adventspresenter.
* köpa radio&tvs julkalendrar.
* Handla julklappar förstås.
* Köpa julklappspapper och etiketter.
* Julpynt och dekorationer, titta igenom vad som finns.
* Boka in en tid hos frisören.
* Ta fram luciakläderna: passar de, behövs nya ljus eller batterier, tvättas och strykas.
* Vad ska ni ha för kläder på er på julafton och julhelgens fester.
* Julkorten. Ska det tas foton och beställas eller ska det klippas och klistras?
* Köpa julfrimärken
* köpa nya almanackor/blad till filofaxen inför nästa år.
* lyssna på julmusik.
* Ha en pysseldag tillsammans.
* Se över recepten på mat och godis. gör en inköpslista.
* göra fina islyktor att ha utomhus (om det är minusgrader)
* storstädning…
* sätta upp en fin dörrkrans.
* planera nyårsafton!
* n j u t
°ºº°T°ºº°A°ºº°N°ºº°K°ºº°E°ºº°B°ºº°U°ºº°B°ºº°B°ºº°L°ºº°O°ºº°R°ºº°