Hittat i gömmorna

Mamma hittade denna tidningen från 1984 när hon städade häromdagen. I denna 22 år gamla tidning kan man hittade både aktuella och fina saker och sådant som man tycker är hemskt fult…
Sy bokförlaget Semicväv kuddar av bandjalusigardin, volangkuddar,fina draperingar och ful soffa
De vävda kuddarna som syns på omslaget och bilen uppe till höger, känns helt okej. Effektfullt. På omslaget syns också en lampskärm. Det är ju inte vanligt nu med att sy lampskärmar precis. särskilt inte med frans (men det kommer kanske snart?) Bilden nere till vänster känns bara så typisk tidigt 80-tal med den veckade lampskärmen med snöre igenom och den runda foten. Korgsoffan, och inte minst de rosa volangkuddarna… Bilden nere till höger visar en elegant draperad gardinuppsättning. Inte så vanligt nu för tiden när det mest är skärm/panelgardiner som gäller. (Den turkoslila soffan är bara för mycket, inte snygg alls. vad gör den där?)

Småförvaring

förvaringslådor
Den övre kommer från Mique och den undre från Ikea (Kassett heter den) Tösen har sitt prinsesslego i dem för tillfället.
Vi har varit på Ikea idag. (Vi köpte bl a skärbrädan Lämplig.) Främst för att skaffa fler stolar. Vi har haft lite udda innan. men nu kommer vi äntligen att få åtta stycken likadana stolar omklädda i samma färg. Ljust ekfärgade med svart läder på. Så när vi förlänger ut vårt bord så kommer det att bli så snyggt att kunna sitta på likadana stolar alla. och när bordet är vanlig längd så är det väl precis att vi kan hysa tre stolar som är över på andra ställen i lägenheten… Men det är fortfarande ett litet men, lädret räcker bara till sex stolar..? (nåja alla kommer att få bli i samma färg i alla fall…)

Vårnytt!

Jag har sett lite av vårnyheterna från Cult design idag. Det finns även på hemsidan: https://www.cultdesign.se/
Jag gillar de vita, ljusgröna och ljusblå färgerna. Titta t ex under Geometric den tredje och fjärde bilden överst. Härligt! och sista bilden på andra raden: fina vaser. Jag är sugen på den blommiga i mitten.
och titta på de små söta kycklingarna under Tradition.

Rengjord kondensor:

Nu är glada julen slut slut slut, juleljusen städas ut ut ut…
Idag har jag plockat ner det sista av julsakerna. Städat, torkat golv och tvättat sängkläder. Torktumlaren piper och "rengör filter" filter blinkar, gång på gång, fast jag har rengjort filtret. Tar fram bruksanvisningen och läser att jag ska rengöra kondensorn också. (Det står t o m att man ska rengöra den 3-4 gånger per år…) Det är första gången jag gör det. (Det var lite över ett år sedan vi köpte den.) Det går bra. Men rackarns vad dammigt och smutsigt det var där! Jag får nog göra det lite oftare i fortsättningen.
Jag skulle väl kanske haft före- och efter-bilder, men besparar er det. Bilderna är tagna efter rengöringen.
torktumlare med öppen serviceluckatorktumlarens kondensor och bruksanvisning
Skönt att ha det gjort. känner mig så nöjd med migsjälv. *ler*

Bra tejphållare och dagens blogtips:

På sidan Smartstuff.se hittade jag min egen tejprullehållare från Scotch!
(Den står där på hyllan ovanför skärmen.)


"En av våra favoritbloggare, nämligen JoeBook of Joe, har recenserat en tejphållare FRÅN 3M, som han tycker är världens bästa. Du ser den här ovanför. Det han gillar med den är dels den funktionellt brutalistiska formgivningen, dels att själva rulle-hållaren sitter fast så att man inte kan tappa bort den, att den är tung och har halkfri bottenplatta, att den är gjord av hållfast plast, och till sist att den (efter träning) tillåter tjusig och elegant enhandsmanövrering. Låter som en bra tejphållare."
https://www.smartstuff.se/


Jag kan bara instämma med Joe. Den är verkligen bra på alla sätt! (enhandsmanövreringen är inte svår att få till.)

Här har jag hittat till Joes sida också (på engelska) Book of Joe.

Fondbild för dörr

Jag hade, hemma i mitt flickrum, en fondbild på min dörr. En stor häst framifrån. Den såg väldigt verklig ut. Häftigt! Hittade just på Inreda.com att det finns att köpa fondbilder… (titta under VIP -NY!)
Passa på att titta på kategorin Nyinkommet också. Mycket fina prylar. Små wallies till exempel (klicka på varje bild för att se dem i miljöer.) och tittar man under barnrum så ser man att det säljer, som vi har hemma, födelsedagståget! (födelsedagståg i trä med siffror, och ljus till.) Det är så fint. Det kommer att stå 4 och 2 på vårt tåg i år!

Cult design Angelica

angelicaangelica

Så fin den är! Cult design "Angelica" med ett värmeljus i. Tack snälla, denna julklappen blev jag så glad för. (Det värsta med sånna här julklappar är att man inte har någonstans att ställa dem… vi har dåligt med plats, och barnen är klåfingriga.)

Iittala Kivi

iittala-kiviiittala-kiviiittala-kivi

Här är nu mina värmeljus-lyktor (påminner förresten lite om islyktorna! eftersom de är frostade) De står fint inne i badrummet och lyser med ljus som doftar av tranbär. Mysigt!

Tvättmaskin med signal?!

Vi har en torktumlare där man kan välja att få en signal när det är klart. Alltså det piper. Men vad jag verkligen skulle behöva är samma funktion på tvättmaskinen!
°ºº°T°ºº°A°ºº°N°ºº°K°ºº°E°ºº°B°ºº°U°ºº°B°ºº°B°ºº°L°ºº°O°ºº°R°ºº°


 Uppdatering den 5/12: Gissa vad? (pinsamt) Det finns visst signal på min tvättmaskin! Jag som tyckte att jag hade läst igenom allt i instruktionsboken… (tydligen missat)
Det var bara det att vi fick ändra volymen. Så nu hör jag ner att tvättmaskinen är klar. Jag visst väl att min tvättmaskin är bara bäst.

Timer/kopplingsur

timer

Något som är bra att ha, nu när adventsljusstakarna ska fram.
Det är så mysigt när det lyser i fönstren när man kommer hem från jobbet.
Digitala timers gillar jag bäst, jag kan inte med dem som tickar (inte P♥ heller.) står inte ut med ljudet.
så vi har dessa elektroniska, programerbara kopplinguren istället.
(den till vänster 69:- på Clas Ohlson)