för dukning 365 dagar om året

Dragon och 365+
Jag har ju skrivit om det förut… Idag har det blivit av! Jag har gjort ett kap! (mamma har hjälp mig att kapa 😉 Vi har varit på Ikea. Det blev 18 gafflar+knivar+skedar+teskedar+dessertskedar. och 6 dessertgafflar+knivar (som fungerat utmärkt som barnbestick) Dragon heter besticken. Det vita enkla porslinet heter 365+ som står för "designade för dukning 365 dagar om året, för vardag och fest." Det blev 12 av tallrikar, djupa tallrikar, assietter och skålar.


 Jag saknar statistiken på min blogg… Detta är i alla fall inlägg nummer 521 och jag har hittills fått 313 kommentarer. Unika besökare passerade 10000 den 19/3 och då var sidvisningarna nästan 30000. Men nu vet jag inte längre…

påskpresent

cult designfiltblommor panduro
Idag har jag skaffat en fin påskpresent till en kompis som fyller år. Hon gillar påskpynt så jag hoppas att hon kommer att tycka om detta från Cult Design. Filtblommorna har jag köpt på Panduro, det fanns olika sorter. Jag gillade dem, men har inte riktigt bestämt vad jag ska göra med dem. De var lite för tjocka, tyckte jag, till att ha till scrapbooking. Man skulle ju kunna trä snöre i dem och hänga upp. Barnen ska få vårskor idag, men vi väntar väl lite med att inviga dem… Dessa blir det: röda och blåa.


Tillägg den 24/3: Presenten blev uppskattad och kortet ännu mera. Kul!

Påskrisfjädrar fixade

påskris-fjädrar
Idag har tösen och jag varit och köpt fjädrar till påskriset. Det blev en salig blandning av färger! Nu är bara frågan; hur tidigt kan man börja? 😉 Jag längtar ju så efter att göra iordning ett påskris utanför dörren…


och här kommer en bild till. Färgfrossa!
färgglada fjädrar

bestick och porslin

Apropå att vi har lite blandat porslin och så…
Alltså så illa är det väl inte. Jag kan duka till åtta personer med precis likadana tallrikar, assietter, djupa tallrika och vinglas och bestick. men sedan felar det på besticken annars kan jag duka till tio, sedan felar det på glasen annars kan jag duka till tolv.
Det jag behöver mest är nya bestick, gärna då tolv likadana. (nu har jag 8+8)
Jag tittade runt lite och kikade in på Hardanger Bestikk. Där gillar jag Zara, Ramona, Anita, Admiral eller Carina. så här efter att bara ha sett dem på bild.
När det gäller tallrikar så får jag nöja mig med det vi har. men om jag får önska så skulle jag vilja ha enfärgat vitt med lite struktur eller mönster i. Jag vet inte riktigt vilket, som sagt det är inte aktuellt…


Ja, detta är ju jättefint förstås!


Tillägg den 14/3: (svarar och funderar vidare)
Nya bestick hade inte skadat 😉 Men annars så gör det ju förstås inte så mycket om man blandar. Mer än ett dussin lika tallrikar brukar man ju inte behöva ha. Vi får inte plats fler än så vid bordet i alla fall.
Några kan ju sitta vid soffbordet förstås, men då gör det ju ingenting om man blandar serviser. Ska man ha fest för fler så får det bli papptallrikar, och att hyra lokal.
Vi har finare servis och så en "charmig". Den charmiga är Höganäs i alla möjliga och omöjliga färger. vi hade väl lite svårt att bestämma oss för en där…
Förresten ska man titta på stolarna så har jag ju bara åtta likadana (och det är ju inte så lite) sedan blir det udda. sånt får man ju räkna med när det är fest. Det är skönt att kunna sitta många vid bordet i alla fall. Det blir många snabbt. Lillen fyller år snart t ex. Då blir vi: farmor, farfar, mormor, morfar, morbror med fästmö, faster, pappa, mamma, syster och så lillen själv förstås. Det är ju 11 bara det ju.
Vi har köpt en ny lampa att ha ovanför matbordet. Det ska bli fint. hoppas att den kommer tills kalaset!

Simon Davies

Från koja till slott på TV3. Det är ju bra. särskilt när Simon Davies är med.
(Jag glömmer tyvärr bort att titta på tv… så jag har inte sett det så ofta…)
Här kommer några goda råd från Simon:


Dina bästa tips om:

Kök
Get rid of all your mis matched cups, plates, glasses. Keep only what you need.
Vardagsrum
There is nothing more dreadful than curtains that are too short, unlined and not enough fabric.
Sovrum
Use only white bedlinen and make sure the pillows are the right size for the bed, 20 x 50 cm cushions will look absurd on a 2 meter wide bed.
Hall
Do not hang every hat, goat (coat?), päls and scarf you own in the hall. There is nothing more off putting for guests than having to climb over a mountain of shoes and boots as soon as you enter an appartment.
Uteplats
Do not use it as a recycling station, use it for enjoyment. Plastic furniture is OK but make sure it is all the same model and colour.
Om jag skall köpa EN inredningspryl/möbel 2006, vad skall jag satsa på då?
Something I love. (Jag antar att det ska stå "Something You love"?)
Tipsa oss om trenderna 2006:
Material
Natural materials, plastic is so last year.
Färger
Never follow trends, use colours you like and that suits what you already own.
Möbler
Yes, definitely.
Accessoarer
Things that reflect your personality.


(Ja det är bara att hålla med! …Fast det med köket blir svårt för vår del. Vi har ganska så blandat av porslin och glas… *hrmm*)
Andra bloggar om Simon Davies: Roomservice och Ordbankaren


 Tillägg 13/3: Förresten det är ju ikväll! kl 20.00 på TV3
sedan är det lagom att slå över till femman för att se CSI.


Tillägg 15/3: om gardiner
Ordlista (eller bra att veta i en gardinbutik)
Villamagasinet Det hänger på gardinen.
Allt om bostad Gardinerna i våra hem.

snart är det vår

cult designpåskpynt sia
Brickan hade jag sedan i julas. Vasen och ljusstaken köpte jag idag. Cult Design.
Värmeljus finns i 20-pack på Lagerhaus.
Löparen hittade jag på Village, Serholt.
Hönor och tuppar till att hänga i påskriset kommer från Sia home fashion. (tyvärr är de inte liksidiga. men de är fina ändå.)


Tillägg den 11/3: Fakta om ljus:
"Det finns ljus och det finns stearinljus
Levande ljus tillverkas av stearin, paraffin eller en blandning av stearin och paraffin så kallade kompositionsljus.
Stearin
Stearin är namnet för olika blandningar av stearin- och palmetinsyra, oftast framställt ur animaliskt och vegetabiliskt fett. Stearin är ogenomskinligt och har en bestämd smältpunkt vid 56° C, vilket innebär att stearinljus är okänsliga för t.ex. hög rumstemperatur.
Paraffin           
En oljebaserad råvara som gör att ljusen tål stötar bra tack vare den mjuka massan. Enkel tillverkning resulterar i att paraffinljus ofta är billiga. Värmeljus, blockljus och olika lyktor produceras oftast med paraffin som råvara.
Kompositionsljus
En blandning av stearin och paraffin, ofta i förhållandet 30/70, används för att kombinera de bästa egenskaperna från båda råvarorna."
https://www.liljeholmens.se/ljus/ljus1.html


(när jag postade detta inlägg första gången så var det blå ramar runt fotona, när jag postade det andra gången, efter tillägget, så försvann ramarna. fint men konstigt.)?

Höganäs keramik

höganäs keramik
Jag kommer inte på vad alla färgerna hette… Mörkgrå, ljusgrön (celadongrön?), rödbrun (sienna?) och gul. Nu finns de inte längre i sortimentet. Detta är de elva nya färgerna som finns numera. De finns många fina. Aqua-muggar har jag hemma bland annat. Denna nya citrusgula färgen ser fin ut.

Mumin

Här på designonline.se hittade jag just dessa söta muggar med Mumintroll på!
(Jag har skrivit om Kalevala smycken och om smyckeskrin/speldosa tidigare.)
Min lille kille börjar sjunga "papapapapapapapamamamamamapapamama" när han ser ett mumintroll! Alltså så som de sjunger i signaturmelodin till den tecknade serien på tv. Samma melodi är i speldosan. Jag har förresten köpt Mumin-schampo åt barnen (märkt med Bra miljöval.) Så nu sjunger lillen i duschen! 😉

mars

Snygga lampor

Ps föräldrar har varit och köpt ett gäng nya lampor. Kul! Här har jag hittat, några av dem, på nätet. (Triple/Firenze) Det finns mycket fint. Kika här:
https://www.smalandsdesign.se/produkter.htm
och mer lampor här: https://www.rydensgnosjo.se/hold.htm


Tillägg 5/3: Lovedinner från Lamp-Gustaf är så fin (den i ek särskilt)
https://www.lampgustaf.se/


Tillägg 6/3: Jag gillar "Plankan" från Aneta Belysning.
och så måste jag ju nämna Belid också, de har fina lampor.

stolarna…

stolarna
Jag skrev om våra stolar tidigare. Snälla pappa har hjälpt mig att klä om alla sitsarna till svart läder. Så nu har vi äntligen åtta likadana stolar att ta till när vi ska ha fest och kalas. (lädret räckte till sju hela och en skarvad. jättefint.) Jag är så nöjd. Tack söta♥ pappa. 🙂