Sydney / solnedgång / väder

Foto: Tankebubblor. Dottern i Sydney.

Vi har sommar med temperaturer mellan 9 och 21 grader de kommande tio dygnen. Vi har moln varje dag och regn nästan varje dag och ganska så blåsigt. Solen går upp ca 4.40 och ner ca 21.30.
Sydney har vinter. De har samma temperaturer där som vi har här. Men de verkar ha det lite soligare. Solen går upp 6.54 och ner 17.09.

Livet tuffar på för dottern med skola och jobb som har blivit hennes vardag. Nu har ungefär halva tiden gått. Hon fotar inte lika mycket på vintern. Jo, de har fotouppgifter i skolan förstås, det mesta inomhus.

Söndag / T A W / Zucchini

Söndag i punktform


TAW
Mia och jag har varit och lyssnat på Tomas Andersson Wij igen! Förra gången var mars 2019. Denna gången såg vi honom utomhus. Fint! Det hade regnat hela dagen men på kvällen blev det solsken.

Minigolf
I fredags firade vi in semestern med att gå till en ny äventyrsgolf med våra vänner. Av oss fyra spelade min man jämnast och vann med 37 poäng. Han fick dock bara en spik (hole-in-one) men jag fick två!

Pub
Efter golfen åt vi på restaurang och sedan drog vi vidare på pub. Det är inte ofta jag går på pub numera, men i fredags hände det! En irländsk dessutom och den hade trubadur-afton. 🙂

Hallon
Raringen plockade 1,5 liter hallon i trädgården. Jag paxade att få frysa in några precis som de är. Jag gillar att ha dem i smoothies. Sedan blir det nog sylt eller paj på resten.

Squash
Vi fick en planta med gul squash (zucchini, courgette) av Ps pappa. De brukar ju växa så att det knakar! Igår gjorde jag zucchini-plättar efter detta recept.

Semester
Jag glömde bort att blogga igår när det var söndag. Idag är det måndag. Jag är inte bara dagvill utan även veckovill. Jag brukar alltid ha semester vecka 28 men inte detta året. Det känns som om jag har jobbat på semestern… Nåja, nu är det i alla fall lite vila att se fram emot.

Varenna Comosjön Italien


Sonen har varit i Italien! Det är första gången han är där. Han följde med en kompis och de bodde i hennes släktings lägenhet. Flyg till Milano och sedan tåget till Varenna. De har promenerat mycket. Det var kallt att bada. Han kom hem i natt och jag har inte hunnit att prata så mycket med honom ännu. Han har i alla fall fotat några bilder till sin mamma 🙂
Är man nyfiken på denna vackra del av Italien, Lombardiet, så har jag hittat några fina resebloggar här: Travels by Knutte och Cafes and Getaways.

Söndag / hästar / middag

Söndag i punktform


Hästar
Igår var jag och en kompis och hälsade på vår kompis som har 5 hästar tillsammans med sin son. Så här ser det ut när hon ropar på dem. Pållarna! Den stora ljusbruna (lilla bilden) går att rida på. Vi hade mysigt, åt god exotisk planka och satt och pratade hela eftermiddagen. Vädret var skönt!

Middag
Vi firade bröllopsdag i fredags. Min snälla mamma bjöd oss på restaurang tillsammans med Ps föräldrar. En skön kväll med god mat och efteråt var vi hemma hos oss och tittade i fotoalbum.

Hallon
Jag plockade hallon i trädgården och hade på min frukostgröt igår. Sedan gick jag ut och solade i en liten stund. Nu ska jag ladda för att jobba en vecka till innan jag får semester…

Söndag / konfirmation / AC

Söndag i punktform


Konfirmation
Galna, glada presentsnören! (Jag köpte dem på Lagerhaus.) Igår var vi med på brorsdotterns konfirmation. Det var längesedan jag var på någon sådan och för min son var det första gången. (Mina barn har valt att inte konfirmera sig.) Efteråt blev vi bjuda på en mycket trevlig trädgårdsfest! 🙂 Tack! Partytältet i trädgården var bra att ha eftersom det kom regn.

Luftkonditionering
Det var redan dags att skaffa en ny portabel air conditioner. Den från 2020 Electrolux är sönder och gick inte att laga. Nu har vi en ny från Woods. Just nu är det regn och svalt. Men skönt ändå att ha möjlighet att kunna svalka av sovrummet innan läggdags.

Sydney
Denna veckan har dottern varit på djurpark i Sydney med sin pojkvän. Han ska förresten snart åka på en resa till Nya Zeeland för att åka slalom! Jag tänker ju inte på skidbackar när jag hör Nya Zeeland, men det är ju för att jag inte vet så mycket om det landet som ligger sydost om Australien.

Bilen
Nu har vi ingen söt liten Picanto mera. Denna veckan, i torsdags, lämnade P tillbaka vår lille leasing-bil. Det har alltså redan gått tre år. Dottern hade precis fått körkort när vi skaffade den. Sonen har övningskört med den och tagit körkort. (Nu har han fått låna mormors bil för att ta sig till golfbanan.)

Söndag / Midsommar

Söndag i punktform


Trädgården
Det finns lite grön gräsmatta på norrsidan intill huset. (och under träden.) Annars är det helt gult och det har det varit i över en månad nu. Idag har vi klippt häcken. Det var lite väl varmt att göra det i 24 grader. Men på eftermiddagen hade det varit ännu varmare. Nästa vecka ser det ut att komma regn.

Midsommarlunch
Vi åt nypotatis, köttbullar och gräddfil med gräslök i år. Raringen hade köpt löksill i glasburk istället för matjessill. Men han tog lite av den själv. Det gick bra ändå. Köttbullarna var hemmagjorda! Detta blev vår lunch både fredag och lördag. Lördagen tillsammans med min mamma. Då åt vi även ostkaka med jordgubbar och grädde.

Midsommarafton
Vi cyklade iväg till våra vänner på kvällen. Där blev det mat och dryck och samtal. Vi var tre från vår familj och två från deras detta året. Plus en jobbarkompis. Vädret var varmt och soligt.

Söndag / studenten / fest

Söndag i punktform


Studenten
I onsdags var det sonens tur att ta studenten! Han har gått teknikprogrammet och favoritämnet är programmering. Vädret var fint och han blev firad av vänner och släktingar hemma i trädgården. Presenterna var bland annat att flyga i vindtunnel, köra gokart, golf-relaterat, husgeråd. Fotot på studentplakatet är från 2011. I sommar och i höst har han sökt skolor och jobb och väntar på besked. En rejäl milstolpe att båda våra barn nu har klarat av studenten!

Söndag / bal / golf / fisketur

Söndag i punktform


Fiske
Det var roligt att komma ut på båttur! Vi är inga vana fiskare men fick i alla fall upp ett par vitlingar som vi åt till middag på kvällen 🙂

Bal
Sonen har varit på student-bal i denna veckan. Grabbarna är så stiliga i sina kostymer! Han knöt sin egen slipsknut. De hade en trevlig kväll tillsammans.

Golf
Sonen har tagit upp golfen igen. Hans klasskompis spelar och då blev han sugen på att följa med. Han tränade lite först med mormor. Igår blev det en runda med kompisen. Han spelar med sin morfars klubbor!

Ledigt
Veckan började bra med en klämdag och sedan Nationaldagen. Vi åt rabarberpaj och njöt av att ha det lugnt och skönt.

Fisketur i Råå / Ven / fiskar

Vi var ute på fisketur i Råå.
Det var jätteskönt väder!
Foto: Nilla Tankebubblor.

Det var tillsammans med Ps jobbarkompisar som vi åkte ut och fiskade. Vi utgick från Råå söder om Helsingborg. Vi fiskade i närheten av Ven. Det var jätteskönt att komma ut några timmar med båt. Vädret var toppen! Raringen fick upp torsk, men de var för små. En av alla som var med fick upp en godkänd torsk som vägde ca 1,8 kg. Jag fick upp vitling. Vi fraktade hem den med hjälp av isbitar och en kylväska. Dagens fångst blev kvällens middag. 🙂

Söndag / hortensia / mobiltelefon

Söndag i punktform


Hortensia
Först var den grön och sedan lite lila i topparna, Nu är den rosa med lite gula inslag. Fint tycker jag. Tur att den inte blev blå.

Ventilation
Denna veckan, i måndags, kom vår nya ventilation igång i huset.

Telefon
Sonen har haft sin fars gamla mobiltelefon Samsung S10 ett tag, men skärmen gick sönder. Nu har han fått en ny, en Google Pixel 7a. (P har samma fast utan a.) …och nu har vi plötsligt Tele 2 istället för Telia.

Träning
Dansat Sh’bam, Varit på passet med funktionell träning; styrka, kondition och balans. Body Pump och Body Balance. (Jag var förresten på fot-zonterapi i fredags. Riktigt bra!)

Lördagen
Lunchade med mamma och gjorde ärenden. Sedan åt vi svenska jordgubbar på eftermiddagen. Goda men inte fullt så röda och söta. Jag var hemma på kvällen och på tv, Muren och sedan Sanditon.

Söndag / pollen / grillat

Söndag i punktform


Blommor
Maj! Vänta på mig! Det går så fort nu. Jag vill hinna njuta av allting som blommar. SÅ härligt att njuta av syrendoft när man går förbi buskarna som står mellan garaget och entrén.

Ventilation
Denna veckan är byte av ventilationen påbörjat men inte avslutad. Fördelen är att den gamla som lät så högt på slutet är borta. Tyst och gott att sova.

Rabarberpaj
Ännu en paj denna helgen. Vi fikade med våra föräldrar igår! På kvällen grillade vi hemburgare med våra goda vänner och åt paj till efterrätt. Spelade spel också såklart. Frågesport och allmänbildning.

Plantor
Vi fick två tomatplantor (små röda tomater) och en squash av svärfar.

Solat
Det har blivit några minuter då och då i trädgården.

Pollen
Det är jättemycket pollen nu, så mycket att P ville skölja av lite från solcellerna 🙂 Jag har torkat av bord och stolar och våttorkat golvet. Det syns inget regn i prognosen framöver…


Söndag / Kosta spa / långhelg

Söndag i punktform


Hortensia
Det är ingenting vi brukar ha. Men just nu har vi en som står utomhus i en självvattnande kruka. Jag hoppas att den ska vara grön eller vit.

Spa
Precis som förra året har jag varit på Spa i Kosta. Denna gången hade jag med mig min man och våra goda vänner. Vi fyra badade, slappade, fick massage och åt gott.

Gräslök
Det växer lök i odlingslådan i år. Gräslök har vi haft i flera år och den har redan börjat att blomma. Vi tog lite på pastan. Igår åt vi rabarberpaj. Gott!

Vikingen
När Måns får se sin fru Ciara bakom masken på Vikingen. Han ser så förvånad ut och totalt helt nykär! Heart Eyes emoji personifierad. ”Ciara säger att Måns reaktion efter att han såg att det var hon som gömde sig under masken var vad som gjorde hemlighetsmakeriet värt det. ”Jag tror han gick igenom alla sorters känslor, jag har aldrig sett honom så chockad.” Wow! ”Get yourself someone who looks at you like this! som Måns tittar på Ciara. Såg du Masked Singer i fredags?