
Flygplan Jetliner från Playsam. Grovstickade strumpbyxor och gråmelerad ballerinapolo från H&M. Röd Robex klöver-skål. Tillverkad i tålig plast. Finns på Bluebox. 
Många favoriter från Iittala. Ljuslyktorna Kivi, Ugglorna Barn Owl och Owlet, Randig mugg och skål Origo, Alvar Aalto collection Votive och Bowl, Mönstret Bottna designades av Anna Danielsson för Marimekko, Tumbler-glas av Aino Aalto. 
Charlotte Henriksson har designat smycken för Hand. Ingraverade namn är ju något jag gillar.
Vackra kuddar från Mimou i Ronneby. Budoir, Florens, Milano, Porto, Moscow.
Skördefest!


Vi har besökt Ölands skördefest i helgen. Det finns mycket fint att titta på! Mängder av vackra pumpor pryder hela Öland. Pumpor finns förstås också till försäljning. Skördefesten är bland annat: konstutställningar, pumpatävlingar, Sollidenloppet, kocktävling, matfest…

På lilla mysiga Kastlösa bykrog stannade vi för att äta lunch. "I Kastlösa Bykrog möter du en mysig rofylld miljö i det gamla mejeriet. Vi serverar hemlagat och hembakat. Vi är mycket måna om att använda oss av KRAV-märkta produkter."

De gammaldags kroppkakorna var jättegoda och till serverades lingon och grädde. Barnen gillade dem också! 

Vi körde över Alvaret. Det ser vackert ut. Så kom vi fram till Alvarmo i Södra Sandby. 

Där fanns kalvar, som var så söta att titta på. De låg där och vilade sig i solen. Det fanns även lamm med mera.

Mjölkningen var spännande! 

Så åkte vi till Sollidens slott för en vandring runt i parken. Den är verkligen vacker! även såhär i slutet av september. "Kungafamiljens sommarslott på Öland. Slottsparkens sydländska täta grönska, med bland annat murgröna som slingrar sig på trädstammarna, omgärdar välvårdade planteringar med olika inriktning, i en för svenska förhållanden ovanlig miljö. Utställning i Paviljongen samt skulpturutställningen öppen för besökare."

Vi hann inte med att besöka marknaden i Borgholms slottsruin. Vi kom inte dit i tid. Men det gjorde inte så mycket, vi fick ju en promenad. 

Lite varstans fanns det skojiga figurer uppsatta. Gumman stod någonstans mellan Kastlösa och Borgholm och Pumpagubben fanns på Borgholms torg. Vi såg förstås bara en bråkdel av alla evenemang (över 900) som fanns. Så det finns god anledning att återvända till Öland!
I ett barns hand blir ogräs till en vacker bukett!

Sommardun

Jag gillar duntäcke! men tycker att mitt har varit lite för varmt nu på sommaren. När jag fick se att man kunde vinna ett tunnt sommar-duntäcke från Engmo Dun i Amelia sommar så skickade jag in till utlottningen. Idag kom det en paketavi i brevlådan. Det blev en glad överraskning!
Mickelsmäss
Grattis på namnsdagen alla som heter Mikael! Idag är det Mikaelidagen. Den firades som helgdag fram till 1772. Det var tacksägelse för årets skörd. Nu var slitet på åker och äng avklarad och det firades på många håll med kalas och dans. Men inget kalas förrän arbetet med fårklippning och skörd var avklarad. Potatisen skulle vara upptagen, linet skulle vara bråkat och rett. Skördeåret var slut, vinterarbeten börjar. Vinterhalvåret börjar med Mickelsmäss och varar till 25 mars. Nu fick man börja tända ljus inomhus "Släck ljuset tranaftonkväll och tänd det ej förrän Mickelsmässafton." Det var även en stor kyrklig helg. Numera firas Mikaelidagen på andra söndagen i oktober; Tacksägelsedagen.
Träningsflyt

Jag har tränat två gånger i veckan de senaste två veckorna. Jympa, Skivstång med mera på Friskis och Svettis. Det är jätteroligt! Hoppas att flytet varar ett tag nu bara…
Tösen har jympa en gång varannan vecka, med dagis. De går iväg till skolans gymnastiksal. Det tycker hon är jättekul! Det är kö och svårt att komma med i barnjympa, simskola, skogsmulle och liknande aktiviteter. Får försöka till våren istället.
F&S har barnjympa också. Jag tänkte ta med barnen dit på drop-in någon gång, när det passar.
P♥ har också flyt med att spela badminton och jogga.
Träningskläder från Keepitup.
Bild från https://www.kvesarumtextil.com/
Allt i papper!

https://homepage2.nifty.com/papercraft/gallery/summer/index.html
Ni som läser Swe Scrapbook har redan sett denna somriga pappersvärld. Ser så fint ut! Men pilligt att göra. Vilket jobb! 🙂
Jag vill ha självhäftande frimärken!
Tråkiga nyheter: Frimärkena jag längtade efter, Alla tiders barnprogram,
är inte självhäftande…
Ouch! by ko-ko-no

https://www.ouchbyko-ko-no.com/
"ouch! by ko-ko-no är varumärket som introducerade mobilsmycken, s.k. keitai straps, i Europa. De handlar om att bejaka det roliga i livet, och om den lekfulla process det innebär att med hjälp av mode gå in och ut ur olika roller under en dag, en vecka, en säsong. Det finns en ouch! för varje tillfälle, varje outfit, varje mobil, och varje sammanhang. I vår femte kollektion – Heaven – hittar du 40 sensuella smycken och lika många individualiserande charms vilket ger ett oändligt antal olika kombinationsmöjligheter. Chansen att hitta något som passar just dig är alltså stor, vare sig du bara faller för utseendet eller väljer utifrån vad de symboliserar. Så är också ko-ko-no det japanska uttrycket för individ. ouch! är hur det känns första gången du ser just ditt smycke. I höst säljer vi för andra året i rad Rosa Bandet-smycken där överskottet går oavkortat till Bröstcancerföreningen (BRO)."
https://formexhost.stofair.se/common/stand/aboutShow.asp?StandId=16267
Ganska så läckra! Mobilsmycke kanske inte passar till mig, men ett armband vore inte fel. 😉
Artecnica

https://www.artecnicainc.com/
Poslinet heter Table Stories och är designat av Tord Boontje. (Han med lamporna Midsummer Light, Icarus, Garland m fl.) Böckerna Journals by Liz Young ser ut att vara i trä, men är det inte. Blommorna är pop-up kort med hälsningar inuti!
Andra bloggar om: Husmusen, Husmusen, MrsMalinski, Pannkaksbruden, Frøyas Favoriter, Emmas designblogg, Se även: Unica Home.
Tvåfärgade skålar

https://www.hoganaskeramik.com/
Höganäs Keramik byter yta. Den kulörta färgpaletten med matt yta får nu sällskap av en vit blank glasyr. Vi bjuder också på keramiska karameller i form av tvåfärgade skålar.
Formgivaren Ann-Carin Wiktorsson har skapat en inspirerande brygga mellan matt och blankt med de tvåfärgade skålar med som nu kommer i Höganäs Keramiks sortiment. Dubbelglasyren bildar en ny dimension i sortimentet. Insidan på skålarna ha en matt kulör som ramas in av utsidans vita blanka glasyr. ”Råvarans möte med glasyrkulörerna är spännande, skålarna blir som keramiska karameller där materialkänslan är viktig”, säger Ann-Carin Wiktorsson.
Den kulörta insidan bjuder på en sprakande scenografi som får ett lugn av den neutrala utsidan. Vit blank finns på alla Höganäs Keramiks produkter och skålarna med dubbelglasyr finns i aqua, kakao, citrus, cirrusgrå och svart kombinerat med vit blank."
Visst ser de härliga ut!
Andra bloggar om Höganäs nyheter: En mammas dag,
Ljusslinga med rosa änglar

https://www.konstsmide.se/
Dottern fick syn på en ljusslinga med rosa änglar! idag när vi var på Plantagen. Hon började genast fundera ut var i hennes rum den skulle kunna hänga… 🙂 Det blev inget köp dock. men de var faktiskt ganska så mysiga.
lampskärm för ombytliga

www.leklint.com
Precis som Vicke, vill jag visa denna fiffiga lampan. Le Klint Undercover är gjord av akrylplast och finns i tre olika storlekar. Den största är 27 cm hög. Det smarta är att man lätt kan byta ut innerskärmarna, det finns många olika färger och mönster. Smoke, Ananas, Red Flower, …
Håll för öronen!
Jag tog fram våffeljärnet för att göra våfflor häromdagen. När jag skulle börja så höll lilleman för öronen! Han trodde att det skulle låta högt, som det gör när jag använder mixern. Jag mixar oftare än jag bakar våfflor. 😉
TV-vanor
Hos Jessica hittade jag dessa frågor om TV, så jag hänger på:
· Vilka TV-serier följer du?
CSI, Nya rum, Från koja till slott, Roomservice är det jag brukar titta på nu för tiden. Jag gillar inrednings- och trädgårdsprogram, dokumentärer, musiktävlingar,
· Brukar du titta på nyheterna?
Jag tittar ibland. (Jag läser dagstidningen varje morgon, det räcker till.)
· Vad skulle du aldrig titta på?
Jag ser inga doku-såpor alls. Fotboll ser jag sällan.
· Hur ofta/mycket tittar du på tv?
Inte så mycket …Det blir desto mer tid vid datorn… 😉
· Hur många TV-apparater har du?
En.