Träning vecka 51 och 52

Jag har haft lite jullov… men idag har jag varit på F&S Medeljympa!
Det brukar bli att jag tränar mindre i december och januari. Dels för att det är mycket annat att göra, i alla fall i december. Sedan är det så mörkt och jag behöver mer vila. Ofta är det någon förkylning också. Är det kallt och minusgrader så tar det emot ytterligare att komma iväg till träningen. Jag vet det
så jag tar det lugnt ett tag för att komma igen sedan, när ljuset återvänder.

kök inspiration

kök
Köket är inte det vi gör om först när vi flyttar. Det finns det som är viktigare. Köket är svårt, vi ska bo in oss lite först. Jag vet att jag vill ha ett kök som är både snyggt och funktionellt. 🙂 Jag vill ha enhandsblandare och diskho i rostfritt. Jag gillar mycket vitt och träslaget ek. Den översta bilden kommer från HTH Ek kvadrat. Mittenbilden från Ballingslöv Studio vit och nederst Marbodal Form vit. "Vitt samsas fint med varm, oljad ek, aluminium och rostfritt stål."

solfjäder

solfjäderJag övar på att göra fina japanska solfjädrar till nyårsafton! Servettbrytning är inte det lättaste. Helst ska man förstås ha välstrukna linneservetter… Jag tänkte att dukningen till nyår skulle gå i vitt och silver så jag har köpt servetter som passar in.
Vi ska ha knytkalas hemma hos oss. En familj fixar förrätt och den andra efterrätt. P♥ och jag ska laga huvudrätten.

Sydstatsfilé med sötpotatis

sötpotatis
”Sötpotatis är trots namnet inte ens släkt med potatis, även om den har en många likheter.”… Läs vidare här: https://www.recepthjalpen.se/sotpotatis.html
Vi har köpt hem sötpotatisar! Tänkte testa detta receptet snart:
Sydstatsfilé med sötpotatis.
Ingredienser 8 port
1 kg fläskfilé
2 tsk salt
3-4 sötpotatisar ca 1 kg
4 rödlökar
smör
5 dl Kelda Matlagningsgrädde
1 påse (75g) fajita marinad, smoke taste
2 msk japansk soja
1 tsk salt persilja
Gör så här: Skala och skär potatis och lök i bitar. Fräs det i smör i en traktörpanna. Tillsätt grädde, marinad och soja. Låt det koka ca 10 min. Skär köttet i skivor och bryn det i smör i en stekpanna. Salta. Lägg ner köttet i såsen och låt allt puttra några min. Strö över persilja. Servera med mango chutney och kokt ris.

Trevlig lördag!

lördagsgodis
Det är knappt så att man håller reda på vilken dag det är nu för tiden och mycket godsaker har det blivit. Men en påse lördagsgodis det var längesedan så det fick vi idag! 🙂 Hela familjen spelar Nintendo Wii. Igår spelade vi bowling för första gången och jag vann med 180 poäng. Idag när vi spelade så vann P♥ med 198 så nu måste jag ha revansch snart 🙂
Uppdatering: Nej det gick inte att slå honom igen… Nu har han vunnit med 218 poäng. Får man strike tre gånger i rad så kallas det för "turkey".

kappa

ullkappa
Bild: Lindex. Jag skulle vilja ha en svart ullkappa. En ganska så lång lite finare som passar till kjol och klänning. Sportjackor har jag så det räcker. Jag har även en fin svart skinnkavaj …men ingen kappa.

ekokläder på Åhléns

åhléns
https://www.ahlens.se/
"Nu finns en ekologisk babykollektion på Åhléns! Allt från odling av bomull till infärgning och produktion av plaggen är miljömärkt. Odlingen av ekologisk bomull är fri från konstgödsel och bekämpningsmedel, så att du kan ge de bästa kläderna till din baby. Plaggen är märkta av Eko Sustainable Textile som reglerar begränsningen av skadliga ämnen och utsläpp i hela produktionskedjan. Eko-baby-kollektionen finns i storlekarna 50/56-74/80." Bild och citat från Åhléns.

en liten pysselprinsessa

pysselprinsessa
Dottern är glad i att "pyssla" klippa och klistra! Hon fick en fin bok i julklapp;
Pysselbok för små prinsessor heter den. Idag har hon tillverkat en liten pennmugg av en toarulle.

Apropå pyssel så var det längesedan jag gjorde någonting i scrapbooking. Jag är sugen på att göra ett Clear Album. Det ser roligt (men svårt) ut! Ett litet fotoalbum med genomskinliga sidor i. Här finns exempel: Two Peas in a Bucket.

Arn – Tempelriddaren

arn"Filmerna om den svenske korsriddaren Arn Magnusson baserad på Jan Guillous framgångsrika böcker blir verklighet. Den första boken i triologin om tempelriddaren Arn utkom 1998,en berättelse om framväxten av det som vi idag kallar Sverige. I berättelsen blandas fiktion med historisk fakta och refererar till både riktiga händelser och personer under denna tid. Romansviten delas upp i två långfilmer och började spelas in under januari 2007. Filmerna om Arn och Cecilia utspelar sig i såväl Sverige som i Mellanöstern och bjuder på ett rikt galleri av tappra riddare, starka drottningar och svekfulla kungar. Det är en episk hjältesaga om krig och intriger, vänskap och förräderi och det som är störst av allt: kärleken." Citat och bild: https://www.arnmovie.com/
Arn spelas av Joakim Nätterqvist. Vi såg den på bio igår. Rekommenderas!
Nästa film heter Arn – Riket vid vägens slut.

Kryddyoghurt pannacotta

lingonKryddyoghurt pannacotta

Ingredienser 10 st

1 ½ dl vispgrädde
3/4 dl strösocker
1 kanelstång
1 liten bit stjärnanis
½ vaniljstång
2 gelatinblad
3 dl medelhavsyoghurt

Lag:
3 dl Blossa-06 lingon och enbär
3 msk strösocker
ca 3/4 dl lingon

Gör så här:
Koka upp grädde, socker, kanelstång, stjärnanis och urskrapade vaniljfrön i en kastrull. Ta från värmen och låt det dra 5 min. Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 min. Lyft upp gelatinet och låt det smälta i grädden. Sila gräddblandningen i en bunke. Rör ihop gräddblandning och medelhavsyoghurt. Häll upp i 10 små glas. Ställ i kyl minst 3 tim.
Koka glögg och socker i en kastrull ca 20 min. Blanda i lingonen och låt lagen svalna. Fördela lingonen på pannacottorna och häll på lite lag.
Receptet finns i receptboken som följer med i asken till Blossa x5.
Denna efterrätt gjorde jag till julafton. Jättegod panna cotta!