
Det var många barn och levande musik och roliga sånger och lekar!
(Jag hade inte kameran med mig.
Bilden är från när vi dansade runt granen på julafton förrförra året.)

Jullovet har fortsatt… Jag har kännt mig febrig och snuvig…
Januari är verkligen en tråkig månad…
"Men det var väl i snickarboden de ville ha honom, de där människorna i Katthult, och då skulle de också få det! Emil slog näven i hyvelbänken så att det skrällde! Ja, då skulle de också få det! I det ögonblicket fattade Emil ett hemskt beslut. Han skulle stanna i snickarboden resten av sitt liv. I bara skjortan och med sin mysse på huvudet, ensam och övergiven av alla, skulle han sitta där så länge han levde på jorden."

Än har vi jul här i vårt hus… Tolftedag jul är det idag. (och ikväll blir det afton: Trettondedagsafton.) Jag har i alla fall ingen brådska med att slänga ut julen. Jag har i och för sig inte så mycket att slänga ut. Mina tre tomtar, och särskilt mina adventsljusstakar sparar jag gärna till Tjugondedag Knut – då åker julen ut! Granen får också vara kvar tills dess.
Det verkar som om vintern har kommit på allvar nu. Det är alldeles för blåsigt och kallt för min smak. Solen var är du? Solsken, minusgrader, snö och vindstilla vore det perfekta vintervädret idag tycker jag. Ett par längdåkningsskidor hade inte varit fel heller. Bort med snuvan också!
Ett av barnens favoritprogram på TV heter Harry och hans hink med dinosaurier.
https://www.harryandhisbucketfullofdinosaurs.com/
"Harry vet att han är den lyckligaste pojken som finns. Han har nämligen en hel hink full av leksaksdinosaurier som kan bli levande! När Harrys föräldrar är med är de bara vanliga leksaker, men i Dinoland växer de små söta dinosaurierna till hans dubbla storlek…"
Jag hittade varsin bild till barnen att färglägga. Dottern använder sina nya gelkritor. Jag hittade fler sådana kritor i en stor låda med fler färger, precis som vi önskade! Sonen lägger en pärlplatta. De har varit ute en stund idag också. Dottern ville gå ut i snön! Men fy vad kallt och blåsigt det var…
Vilket blåsigt väder vi har!
januari+minusgrader+snö+blåsigt=förkylning
Lösning: 3xV=Vila Vatten Värme.
Vad är grejen med att bara skriva ut sina förnamn i förlovningsannonsen?
Jag har sett det vid flera tillfällen.
"Förlovade: Micke och Linda 31/12" typ. eller några andra vanliga namn….

Roligt att pärla tycker dottern!
Trettondedagen är på en söndag i år.
2008 är ett skottår.
Påsken är tidig i år. Påskdagen infaller den 23 mars.
Kristi Himmelfärdsdagen infaller den 1 maj, alltså två röda dagar på samma dag.
Den 2 maj är årets ända klämdag.
Nationaldagen är en fredag.
Julafton är på en onsdag. Juldagen torsdag, Annandag jul fredag.
2008 har fler arbetsdagar.

Jag önskade mig en svart ullkappa …idag har jag köpt en! Jag hittade en jag gillade på Sisters rea. Klädvårdsrullen fick jag på köpet 😉


God morgon! Nu är det en ny månad och ett nytt år!
Nyårsaftonen var trevlig. Jag dukade med solfjädrar, jag fick vita tulpaner och vi åt gott och hade mycket trevligt! Vi var 6 vuxna och 5 barn i ålder 2-6 år, så det var livat! 🙂 Våra gäster tog med sig för- resp. efterrätt. Överraskning! Förrätten var grön sparis med parmaskinka och tomater (hjärtformade plättar till barnen!) Huvudrätten som P♥ lagade var Sydstatsfilé med sötpotatis. Efterrätten var hemmagjord chokladmousse med nougat i, grädde till.
Sedan spelades det lite Wii förstås. Alla barnen lekte och de var vakna vid tolvslaget!


Snart är 2008 här!
Vi kommer att fira in det nya året utan fyrverkerier och smällare!
God mat och dryck kommer vi däremot att ha. 🙂
"Det har ingen betydelse för hälsan vad man äter mellan jul och nyår. Det som betyder något är vad man äter mellan nyår och jul."
(Citat från Icas dietist Christina Karlsson i tidningen Buffé.)
Tillägg: Dagens låt: Lost and Found med Lamont.
Tillägg igen: Dagens blogg: Anness.
Titta in och se hennes fina gran och snygga ljusa lägenhet!
Det skiljer 30 år mellan mig och dottern, det märks…
Vi tittar på Kalle Anka och hans vänner på julafton.
5-åringen: Vad är det som Kalle knölar in i sin kamera?
35-åringen: Jo, när jag var liten fanns det någonting som hette film
som man hade i sin kamera…
5-åringen: Varför plingar det när Kalle och Musse äter majskolvar?
35-åringen: När jag var liten, förstår du, då hade vi någonting som kallades för skrivmaskin…
Liknande inlägg hittas här: En mammas dag – Helena. 🙂