
’Twas the night before Christmas, when all through the house
Not a creature was stirring, not even a mouse;
The stockings were hung by the chimney with care,
In hopes that St. Nicholas soon would be there;
The children were nestled all snug in their beds,
While visions of sugar-plums danced in their heads;
And mamma in her ’kerchief, and I in my cap,
Had just settled our brains for a long winter’s nap,
When out on the lawn there arose such a clatter,
I sprang from the bed to see what was the matter.
Away to the window I flew like a flash,
Tore open the shutters and threw up the sash.
The moon on the breast of the new-fallen snow
Gave the lustre of mid-day to objects below,
When, what to my wondering eyes should appear,
But a miniature sleigh, and eight tiny reindeer,
With a little old driver, so lively and quick,
I knew in a moment it must be St. Nick.
More rapid than eagles his coursers they came,
And he whistled, and shouted, and called them by name;
"Now, Dasher! now, Dancer! now, Prancer and Vixen!
On, Comet! on, Cupid! on, Donder and Blitzen!
To the top of the porch! to the top of the wall!
Now dash away! dash away! dash away all!"
Läs vidare här: A visit from Saint Nicholas by Clement Clark Moore.
Förvinter

Idag börjar vintern… Senhösten övergår i förvinter.
I kalendern står det Vintersolståndet idag.
(Titta här på en karta med vinterns normala ankomst meteorologiskt: Smhi.)
Andra relaterade inlägg: Midvinter och jul och senhösten.
tillbakablick
Jag sitter och tittar tillbaka i min blogg 🙂
December 2005
Santa’s deer. o s v
Julfrågor.
Nillas köttbullar recept.
Om julbord.
Samlade julgransskötselråd.
Lyxig nyårsmeny.
December 2006
Liseberg!
Julkort.
Julljus som i Amerika.
Islyktor.
Det susar en vind i olivernas blad.
Ingen rea för mig…
Aladdin…
Julafton.
Tomteparad

Dottern kom hem med denna söta "trolldegs"-tomte från dagis igår.
Idag tittade jag in på Cult Designs blogg och fick se deras Tomteparad… Kul! De är lite lika tycker jag. Undrar just om dagisfröknarna har sett dessa. 🙂
Jullov!
Nu har jag jobbat färdigt för i år…! Nu ska jag vara ledig i 12 dagar i rad!
Följer ni julkalendern på svt En riktig jul? Den är jättespännande!
Träning vecka 50
Nu har jag tränat så dåligt att jag till och med glömmer att skriva om det…
Jag har inte orkat… Jobbet tar mycket av krafterna just nu.
Dottern har varit på simskola, sista gången för i år.
Hon fortsätter nästa år och kämpar på med baddaren blå.
ordlös onsdag

tisdagstema – stor

Braun Mixerstav

På önskelistan: En Braun mixerstav med hackare till!
När jag skulle hacka chokladen till chokladkolan så la mixerstaven av… Vi har haft den ganska så länge vår mixerstav från Braun och jag har hackat choklad förr och nötter. Toppen! Men nu så var det slut med det… Det är hackaren jag är mest intresserad av. Själva mixerstaven som man gör puré och sånt med används inte så ofta. Vispen är bra, men jag har numera en vanlig elvisp också. (Jag såg att det fanns ishackare på någon modell och det behöver vi verkligen inte.)
Först strykjärnet och nu mixerstaven…!
Tillägg den 17/12: Gissa vad som hände! P♥ (eller var det tomten?) kom hem med en ny idag! Han vill nog att jag ska fortsätta att baka snart igen 🙂
En Philips HR1372 blev det.
Mjuk chokladkola

Det som är på bilderna är Mjuk Chokladkola och det har jag kokat idag.
Det som jag nog borde ha gjort heter Marabou Fudge. Jag kokade det 2003 och receptet är lite annorlunda. Jag kanske gör det också i år, vi får se… Den var väldigt god! Man kan använda antingen mörk eller ljus choklad.
Jag har för mig att Maraboufugden var lite mildare i smaken.
Det är honung i den. Jag hade inte Marabou idag utan Fazer.
Ostindia

Vilken härlig julmusik som spelas här just nu! Dukat bord.
Jag brukar inte alls gilla hemsidor eller bloggar där det spelas upp musik… men just nu var det passande. Jag njuter både av musiken och bilderna. Ostindia från Rörstand har jag ett inlägg om sedan tidigare. Jag tycker att det är så fint. Varken P♥ eller jag dricker kaffe och har inga planer på att börja. De som kommer till oss fick tidigare bara pulverkaffe/Neskafe. Nu har vi en riktig kaffebryggare att plocka fram. Inte dåligt! *ler*
Nästa steg blir kanske att erbjuda riktiga kaffekoppar istället för muggar. De som förstår sig på det tycker att kaffe smakar godare ur, helst tunna, kaffekoppar. Jag vet vilka kaffekoppar jag vill ha den dagen: Ostindia! Jag tycker att den låga modellen som rymmer 0,16 L är finast! (Det finns matchande tegods till den också.) Vad tycker ni?
9 dagar kvar…

Jag såg sådana här vackra ljuskulor i ett fönster idag när vi var ute dottern och jag. Jättevackert! Det är en glaskula med små lampor i. Sladden som den hänger döljs med en fint band. Ljuvlig julstämning!
nyklippt
En nyklippt liten tös med sprayfärg i håret.
Idag blev det dotterns tur att gå till frisören. Hon gick med på att klippa av en ganska så rejäl bit, och det behövdes. Hon blev fin tyckte både hon och jag.
Efter det en liten tur på stan. Lagerhaus hade fina klistermärken som såg ut som lacksigill, lite ”gummiaktiga” och ”3D/upphöjda/relief”. Smart!
Tösen fick några söta hårspännen också och så tittade vi efter julklappar men oj så mycket folk ute idag…
Nu är vi hemma och slappar och äter lördagsgodis 🙂
Bröd med surdeg i

Nu har den glade bagaren varit i farten igen! Denna gången har han bakat två mustiga limpor med mörkt lantbrödsmjöl från Kungsörnen. Hela veckan har han donat och rört om i sin surdeg, gjord efter detta receptet med grovt rågmjöl, också Kungsörnen. Idag fick vi smaka detta brödet till frukost. Gott!
Hello Kitty

Denna fina pärmen köpte jag på bokhandeln till dottern idag!
Den stämde helt i linje med hur jag vill göra hennes nya rum; i vitt och rött.
Tidigare inlägg: Inspiration barnrum.