Adventspresent

lego
https://www.lego.com
I år är första advent den 30 november. Så barnen får varsin Lego-adventskalender (+ en pysselbok) i sin första adventspresent. De hade Legokalendrar förra året och det var mycket uppskattat! Vi började med adventspresenter 2005 och det är något som funkar jättebra tycker jag. En lite större present på söndagarna. Bättre att sprida ut julklapparna lite 🙂 Vi köper adventspresenter och på julafton får de från farmor, farfar, mormor, morfar.
Nej, från jultomten menar jag ju förstås! 🙂
julpost
https://sff.nu/nya-svenska-frim-rken/081113-nya-svenska-frim-rken.html
Årets julfrimärken finns att köpa den 13 november.
Det är Juldörrar! Frimärkena har utformats av Gunnar Kaj
och typografi Gustav Mårtensson.

SVT visas i år en julkalender som heter Med skägget i brevlådan.
Huvudrollerna spelas av komikerna, tv- och radioprofilerna Anders och Måns och av Sandra Huldt.

Home Sweet Home

Thomas SaboVi ska flytta nästa år! Jag vet att jag sa det redan förra året… men 2009, då ska det bli av! 🙂 Jag är en hemkär person. Jag vill ha ordning och reda och var sak på sin plats. Jag avskyr att flytta… Det ska helst gå så fort och smärtfritt som möjligt att få saker och ting på plats. Det är jobbigt med halvfärdiga saker och det är urtrist med renovering. Det som är kul, tycker jag, är att se det färdiga resultatet! Så att man kan njuta av det desto längre. Jag tillhör inte alls dem som hela tiden vill flytta och hela tiden möblera om. Jag gillar bäst stilrent/stillöst som varar länge. Att flytta till sina svärföräldrars hus har både för- och nackdelar. Vi vet vem som har byggt och gjort allting och som dessutom har gjort ett bra jobb. Men behovet att göra huset till vårt eget är nog desto större. Jag vill förändra och förbättra. Det dröjer nog innan jag kan kalla det för mitt hem.
Siktar mot trädtopparna 😉
Bild: Söt berlock från Thomas Sabo.

Tre

Tre saker jag går igång på:
Snygga illustrationer, inredningstidningar och planer jag vill sätta i verket!
Tre saker jag inte kan vara utan:
Min familj, mörk choklad och att få komma iväg och träna.
Tre saker jag ångrar:
Ibland är jag lite för blyg och försiktig och ibland har jag lite väl kort stubin…
Tre saker som gör mig glad: Vackra saker, god mat och glada människor.
Tre saker som gör mig arg: Småsinthet, arrogans, teknikstrul.
Tre människor jag beundrar: Strävsamma, uthålliga och målinriktade.
Tre saker jag skulle vilja göra:
Fotografera mera. Åka på storstadsshopping. Inreda huset.
Tre maträtter eller ingredienser i köket jag gillar: Citron, olivolja, nötter.
Tre TV-program jag ser: CSI, Gossip Girl, Simon & Tomas
Tre saker jag har med mig i livet: Kärlek, trygghet, sunt förnuft.
Tre saker på önskelistan: Väskor, porslin, skinnjacka.
Tre bloggar jag inte kan vara utan: Weronica, Husmusen, Linda K

tisdagstema – tid

klocka
Tisdagstemat idag är tid.
Dottern håller på att lära sig klockan. Hon kan ganska så bra.
Vi brukar öva på hennes fina träklocka från Micki.
Tiden går alldeles för sakta… tycker barnen som längtar efter snö och jul!
Tiden går alldeles för fort tycker jag… och många föräldrar med mig…!