Temavecka: svartvitt – natur

Natur
Nillas natur
Temaveckan är igång!
Titta in hos Caroline-Min inspiration och AnCa och LivingLikeLinda och Amlon och Kerstin J och Weronica och Tina-peppar&vanilj och AnnaKK-Händer bland änder och Anna-Karin Nancy and I och Åsa gillar rosa och Johanna-Shecat och Sofie-Soffisspot och Karins fotoblogg och Kerstins foto och Maria-Vimsig och Vicke och Camillas nya hem och Johanna-Fingerspitzengefühl och Haydee och Bodil-MinaGlädjeämnen och Margareta och Jenny&Vovvarna och Carina-Infing funderar och Märit-Jellon och Elin Photo och Anna-Juniform och Saravillfara och Sarahs bildbloggeria 

Temavecka: svartvitt

temavecka
I morgon börjar min temavecka med svartvita bilder!
Alla som vill får vara med!
Det går bra att fotografera bilderna med kameran inställd på svartvitt. Jag (nybörjare) har provat mig fram med detta. Det går såklart också bra och till och med bättre, att göra om sin färgbild till svartvit i Photoshop eller annat bildbehandlingsprogram. Ni får göra vilket ni vill. Det vore roligt om ni berättar hur ni har gjort. Läs mera här:
https://tankebubblor.blogg.se/2008/october/svart-vit-temavecka-v43.html

svart-vit temavecka v.43

temavecka
Jag tänkte att det var dags för en temavecka igen!
Bilderna vi ska visa ska vara fotograferade med kameran inställd på svart-vitt.
Det går ju lätt att göra om sina färgbilder till svart-vita i ett bildredigeringsprogram, fast det är ju inte alla som har. Dessutom som har jag ju sagt att jag ska använda mera av kameran inställningar. Så mina bilderna kommer att vara nytagna och i svart-vitt. Jag kommer inte att redigera eller beskära dem alls denna gången.
måndag – natur, tisdag – vatten, onsdag – prylar,
torsdag – människor, fredag – ansikten.
Ut och fotografera nu på en gång! Ha en fin helg.

Om jag…

Reese Witherspoon
Bild: Reese Witherspoon Style.com
Om jag vore en kändis… skulle jag kunna sjunga och agera på scen!
Jag skulle bli fotograferad och hyllad. Men jag vill inte vara en kändis…
Jag eftersträvar inte alls att bli känd…
ständigt påpassad och iakttagen… Tufft liv det där.
Om jag vore en man skulle jag… ha navelludd?
Jag vet inte. Jag skulle nog ha hår på bröstet (och magen) som min far och bror i alla fall. (och man med för den delen.)
Om jag var en man skulle jag gilla att dansa! Boogie Woogie vore kul!

Dagens låt: If I were a rich man

Om jag kunde byta karriär…
Jag skulle vara en fotograf! Jag skulle ta tuffa udda utmanande bilder och ha konstutställningar som David LaChapelle! 🙂
show tell
Det är inga lätta fredagsteman denna månaden, Petra! 🙂

kvällssvammel

Har du smakat ljummen/rumstempererad Coca Cola eller Big Pack-glass eller Marabou mjölkchoklad? Då vet du hur sött det smakar.
Det blir inte mindre socker i produkten bara för att man äter den kylskåpskall! Varför tror du att läsktillverkarna propsar på att läsken måste serveras iskall med mängder av isbitar i sin reklam… (konstgjort sötningsmedel är inte alls bättre.) Jag kan i och för sig förstå varför endel vill ha sin Marabou Schweizernöt i kylen, den smakar mindre sött och kvalmigt då…

Tacka vet jag mörk rumstempererad choklad av hög kvalitet! 🙂 Förresten bästa temperaturen att förvara chokladen är 16-18 grader.
Här hittade jag en lista på de chokladkakor som säljs mest i dagligvaru- och servicehandeln 2007: 1. Marabou Mjölkchoklad 2. Marabou Schweizernöt… och sedan bara Marabou-sorter och Euroshopper och på nr 10. Lindt Excellence. När det gäller dagligvaru-choklad så gillar Lindt bäst! Men varför är inte finska Karl Fazer med på listan. Deras mjölkchoklad innehåller ju i alla fall mjölk istället för Marabous "pulver av delvis skummad mjölk".
Men min topplista ser lite annorlunda ut… Jag vill ha italienska Amedei och franska Valrhona på första plats. Gärna sorter med rörsocker. Sedan ligger belgiska Galler bra till också. Då räcker med en liten ruta om dagen. typ…:-)

Dagens låt: Madonna – Miles Away.

boktips

bok
https://www.bokrecension.se/Brunk-Holmqvist,-Karin
Potensgivarna: "Varm och humoristisk skröna om de två gamla hemmadöttrarna i Borrby som startar en postorderfirma i potensökande medel för att få ihop pengar till en vattenklosett inomhus. Och den första beställningen de får är från deras bror Rutger i Örebro."
Rapsbaggarna: "Utanför Onsala på Österlen bor bröderna Henning och Albert på en liten gård. De är runt sjuttio och från åkern bakom sitt uthus har de fin utsikt ner mot föräldrahemmet. En dag får de veta att deras barndomshem ska säljas till någon som ska öppna ett hem för missbrukande kvinnor. Vid samma tid passerar en polishelikopter på låg höjd över brödernas gård. Poliserna får se något märkligt nere på åkern som det återvänder senare för att titta närmare på."
Villa Bonita: "Bonita och Doris var en gång fnissiga tonåringar, grannar och bästa vänner. Mer än 40 år senare möts de igen på Doris mammas begravning. Bonita tar hand om sin senila mamma Elvy i den stora villan i centrala Ystad, Villa Bonita. Doris bestämmer sig att flytta tillbaka till barndomsstaden, skild och uppsagd från sitt kontorsarbete i det gamla familjeföretaget. Hon har hittat ett nytt arbete, men det är något konstigt med verksamheten, och hon lockar Bonita med till Göteborg för att ta reda på vad de skumma arbetsgivarna sysslar med. Sen ger det ena det andra, och vad Bonita och Doris hittar på kan bara ni ana som läst tidigare böcker av Sveriges nya stora underhållningsförfattare."

"KARIN BRUNK HOLMQVIST är född 1944 och bosatt i Tomelillla. Hon har tidigare bland annat givit ut Potensgivarna, som tryckts i 6 upplagor och utkommer på Piper Verlag i Tyskland våren 2005. Hon har en sällsam förmåga att skildra människor med ömhet och mycket humor, och vad som sker när stad möter landsbygd och då gamla och nya tider korsar varandra. Karin B Holmqvist arbetar idag heltid med att skriva och är flitigt anlitad för uppläsningar och föredrag. Hon har regelbundet krönikor i Radio Kristianstad."

"Hur kom du på idén till din debutbok Potensgivarna? KH: Egentligen kom idén inte bara så där plötsligt utan storyn växte fram efterhand som jag skrev. Jag visste emellertid att jag ville skriva om humor och samspelet mellan människor. Jag är också fascinerad av när gamla och nya tider möts. Att två gamla ungmör en bit över 70 år startar en postorderfirma i potensökande medel är ju inte precis vad man förväntar sig." …
Läs hela intervjun på https://www.boknytt.com/karin_holmqvist.htm

Min mamma har läst dessa böckerna och rekommenderar dem varmt.
Roliga och lättlästa.

Nostalgi…

John TaylorDagens låt: Duran Duran – Save a prayer
"Duran Duran är en brittisk synthpopgrupp, bildad 1978 i Birmingham, England av John Taylor och Nick Rhodes. Duran Duran var ursprungligen starkt influerade av punk, David Bowie, och disco. Bland de tidiga medlemmarna återfanns även Stephen Duffy som på långt senare har arbetat med Robbie Williams. Gruppen var även inspirerad av och blev en del av new romantic-vågen som svepte över England i början av 1980-talet. Duran Duran utvecklades dock bort från denna genre med tiden och hittade en egen, något rockigare stil. Simon Le Bon är sångare och frontfigur, övriga medlemmar var under storhetstiden Nick Rhodes (synthesizer), Andy Taylor (gitarr), John Taylor (bas) och Roger Taylor (trummor). Gruppens namn kommer från en karaktär i filmen Barbarella. Duran Duran har sålt över 70 miljoner skivor och räknas som en av förnyarna inom populärmusiken."
Läs vidare på Wikipedia. Bild: John Taylor.

Matakuten

Idag 15,30 på TV4 kommer reprisen på Matakuten.
"Matakuten berättar om bristerna inom skolmaten i Sverige, ger tydliga och konkreta förslag på åtgärder och framför allt; visar hur man med enkla medel kan få skolmaten och matmiljön i skolan att bli mycket bättre.
Programmet gör skillnad, visar möjligheterna och startar en debatt som sannolikt blir startskottet till en landomfattande förändring.
Ciceron genom programserien är Bert Karlsson, som också är initiativtagare till projektet. I olika reportage får vi följa honom i hans jakt på svar varför situationen ute i landets skolmatsalar ser ut som den gör. Parallellt arbetar tre kockar på tre olika skolor där man brottas med tre olika problem." tv4.se

bänkskivor

Marbodal
Bilder: Marbodal.
1. Diskbänken med diskhoar blir i rostfritt.
2. Bänkskivorna på varsin sida om spisen blir i laminat. Jag är mest inne på Virrvarr antracit eller någon annan grå.
3. Övriga två bänkskivorna vid "barkök" samt vitrinskåp blir kanske i massiv ek
eller så blir alla bänkarna (2 och 3) i ek-laminat.
Jag gillar laminatbänkskivorna från Marbodal som har en rundad kant.
Golvet är ek-parkett. Skåpen kommer att bli vita.
Någon gång nästa år får vi se var vi hamnar med detta beslut… 🙂