Blossa 08

Blossa…The sun is shining The grass is green The orange and palm trees sway. I’ve never seen such a day In Beverly Hills LA. But it’s December the 24th And I am longing to be up North.
I’m dreaming of a white Christmas Just like the ones I used to know Where the treetops glisten, and children listen To hear sleigh bells in the snow I’m dreaming of a white Christmas With every Christmas card I write May your days be merry and bright And may all your Christmases be white I’m dreaming of a white Christmas With every Christmas card I write May your days be merry and bright And may all your Christmases be white…

https://www.blossa.se/
Imorgon är det dags att köpa glögg!
Blossa 08 har en frisk smak av blåbär med en ton av kryddnejlika.
Förra årets Blossa var jättegod!

chili

chili
Detta är raringens chili-projekt. Han har nog lite gröna fingrar som sin farfar 🙂 Han fick ett par olika chili-plantor av en kompis den 18 april som han har pysslat om i vårt köksfönster i flera månader nu. Den 21 oktober skördade han den första frukten och använde i en jättegod köttgryta! Jag vet inte vad sorterna heter… Det finns ju jättemånga, titta här: Chiliguiden.

Frost…

novemberfrost
En bild från idag.
Jag har en morgonpigg son som kommer in till mig på morgonen och säger -Mamma, nu är det morgon! Dags att stiga upp! Precis så som jag brukar väcka honom på vardagarna när vi ska iväg till dagis/jobb. Han ger igen… 🙂

Halloween 31/10

Martha
Bild: https://www.marthastewart.com/


Här följer ett utdrag från Annikas fina blogg Life in the suburb:
"Halloween är ju en enda dag, som ALLTID, ALLTID, ALLTID äger rum den 31 oktober. Det kan inte nog upprepas eftersom det i Sverige verkar råda en viss förvirring kring den rätta dagen. Halloween har inget med Alla Helgona helgen att göra. OM era barn, eller ni själva (vem vet? NI kanske blir AKUT godissugna och måste ge er ut på jakt i grannskapet) ska gå på ”bus eller godis” runda så är det FREDAGKVÄLL som gäller och inget annat. HALLOWEEN—-31 oktober—ALLTID. Bra nu vet ni alla det!! Överens?? BRA!!! Att klä ut sig är givet när man ska gå på sin godisrunda. Det finns inget tristare än barn som inte är utklädda. Detta gäller främst de äldre barnen. Rätt som det är när man öppnar dörren kan det stå en finnig tonåring utanför och bräka fram med målbrottsprucken röst: -Trick or treat! OCH inte nog med att grabben inte är utklädd—han sticker fram ett örngott också som man förväntas vräka ner godis i.
Så regel 1: KLÄ UT ERA BARN!!!
Regel 2: Se till att barnen alltid går i grupp under sin runda. Det kan också, åtminstone här i USA, vara kul att följa med barnen på rundan. Det finns SÅ många hus som är så otroligt läckert pyntade Hallowenkvällen. Det är som att gå från scen till scen. Fantastiskt!
Regel 3: KNACKA ALDRIG på i hus som inte tydligt VISAR att dom firar Halloween. OM inga tända pumpor står på trappan, eller om man inte ser något som helst tecken på att ”här firas Halloween” så LÅT BLI ATT KNACKA PÅ!! Folket som bor i huset har ingen lust att deltaga och det måste man respektera." …
Läs hela inlägget här: https://kankaglenreston.blogspot.com/2008/10/och-annika-sger-halloween-r-alltid-den.html

vackert med pumpor

Martha
Bild: https://www.marthastewart.com/

Vilket snöslaskigt väder vi har idag…
Jag stannar inne och tittar på Nytt Läge TV3 21.00


fem snabba frågor:
1. Kom du ihåg att ställa tillbaka klockan natten till söndagen?
Jag brukar ha koll på sånt  🙂
2. Om du fick välja, skulle du då vilja ha ljusare en timme tidigare på morgonen, eller ljusare en timme senare på kvällen/eftermiddagen?
Vad betyder mest för dig?
Just nu är det lite ljusare på morgonen. Men snart är det mörkt både när man åker till och från jobbet… Jag skulle föredra att ha normaltid året runt!
3. Märker du någon skillnad på dig själv när vi går in i vintertid/normaltid?
Nej.
4. Vad gör du för att fortsätta hålla dig pigg under den mörkare tiden?
Lägger mig tidigare på kvällarna. Passar på att vara utomhus på dagarna, på helgerna. Äter vitaminer.
5. Skulle du vilja ha ljusa sommarkvällar året runt,
eller har mörka eftermiddagar sin tjusning?
Jag gillar hur årstiderna skiftar!

utlistat

Bok du läste:
Jag har läst en bra kapitalbok för dottern som heter Sagan om Despereaux!
Personen du fick mail av: svägerskan. Personen du fick brev av: Jag minns inte…
Personen du fick sms av: Mia.
Gången hela din familj åt middag tillsammans:
Vi brukar äta tillsammans. Senast igår.
Vad har du gjort idag: Det är måndag och jag har jobbat. Var det kul: Helt okej.
Hur tidigt stiger du upp: 6.10
Vad ska du göra ikväll: Se CSI på TV.
Är du seriös: Ja. för det mesta i alla fall.
Vad är du allergisk mot: Hundhår och kyla.
Var har du ont: Ingenstans.
Använder du hårspray: Sällan. Men jag har min en favorit från L’anza.
Kan du stå på händer: Nej. Favoritserie: Gossip Girl.
Salt eller socker: Är oftare söt- än saltsugen. Gillar du ketchup: Ja, litegrann.
Är du glad nu: Glad, men lite trött. Var du glad igår: Ja!
Känner du någon som jobbar på sjukhus: Ja.
Vad dansar du till: Just dance!
Stockholm är: en stad jag gärna vill åka till. Göteborg är: en favoritstad.
Kan du sjunga:
Jag sjunger ganska så bra och tonsäkert men inte så högt eller starkt.
Mer värt än guld: Min familj.
Spaghetti eller makaroner: Papardelle 😉
Ett land jag helst vill besöka: Italien.
Ska bli skoj: att få inreda i huset. Ska inte bli skoj: att flyttpacka och renovera.
Sparar till: inredningssaker.
Väntar på: advent.
Pålägg som gäller:
Leverpastej och färsk gurka eller ost och paprika eller skinka och tomat.
Dagens dryck: Färskpressad apelsinjuice.
Listan kom från Caroline. Ta gärna med den vidare till din blogg om du vill!