Försommar

nu är sommaren här
försommar

"Sommarsolståndet på norra halvklotet är den tidpunkt då jordaxelns lutning är som fördelaktigast för oss. Då står solen som högst på himlen och är därmed uppe längst. Det inte riktigt beckmörkt någonstans i Sverige eftersom solen bara är en bit under horisonten i nordlig riktning. Under natten råder skymning, som övergår direkt i gryning. Från polcirkeln och norrut går solen inte alls ner, t ex i Kiruna.
Tidpunkten för sommarsolståndet varierar något mellan olika år. Natten före eller natten efter sommarsolståndet är årets kortaste söder om polcirkeln. I praktiken förändras nattens liksom dagens längd ytterst lite under några veckor kring sommarsolståndet."
https://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=9400&a=27326&l=sv

"Årstiderna är inom väderförhållandena årets fyra delar, nämligen vår, sommar, höst och vinter. Dessa fyra årstider kan delas in på flera olika sätt, till exempel astronomiskt, kalendariskt eller klimatologiskt.

Astronomiskt sett motsvarar årstiderna var sin fjärdedel av jordens omloppsbana runt solen. Våren börjar då vid vårdagjämningen ca 20-21 mars, sommaren har sin början vid sommarsolståndet ca 20-21 juni, hösten vid höstdagjämningen ca 21-22 september, och vintern vid vintersolståndet runt den 21-22 december.

En kalendarisk indelning sker efter årets månader där vårens månader är mars, april och maj, sommaren: juni, juli, augusti, hösten: september, oktober, november, och vintern: december, januari, februari. Detta indelningssätt används som standard i många engelsktalande länder men kallas där för meteorologisk indelning vilket inte bör blandas ihop med den klimatologiska indelningen som är standard i många andra länder t.ex i Sverige, Finland, m.f.

I den klimatologiska årstidsindelning, som används av bland annat SMHI, inträffar våren när dygnsmedeltemperaturen är stigande och ligger mellan 0 och 10 grader Celsius. Sommar är det då temperaturen varaktigt är över +10°C, höst när dygnsmedeltemperaturen är fallande och ligger mellan 0 och 10 grader, och slutligen vinter då dygnsmedeltemperaturen varaktigt ligger under 0°C."
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85rstiderna

sommardag och sommarkväll

sommarshow and tell
Igår var det fredag och det var också Midsommarafton! Vi prickade in både sillunch, jordgubbar, krans och dans och på kvällen grillning
…och såklart både solsken och regn.
På söndag börjar sommaren. Jag ska jobba i två veckor till sedan blir det semester! På bilderna från juli 2007 ser ni en härlig sommadag och sommarkväll på Öland. Vi får hoppas att det blir några så fina dagar detta året också.

nya skor

rieker doro
Jag hittade ett par nya bekväma skor idag. Rieker doro 58364 heter de.
En jeanskjol med lagda veck och ett par tights från KappAhl blev det också.

halvårskoll 2009 -1

januari-juni 2009

Januari: Barnen och jag gjorde islyktor och åkte pulka.
Februari: Vi hade många härliga dagar med snö. Barnen tyckte att det var spännande att se isen på sjön.
Mars: Krokusar den 19/3 Det sista jag fotograferade innan den stora flytten.
I mars flyttade vi till hus! En omtumlande månad…
April: Mina favoritmånader på året är de som börjar på A. Våren har kommit och nya krafter! Vi har en skön påsk med premiärgrillning och altaninvigning. Huset blir mer och mer färdigt. Jag försöker komma igång med att jogga…
Lilleman lär sig att cykla!
Maj: Äppelträden står i blom. Dottern tar två nya simmärken; Guldpingvinen och silverfisken. Sälgarna spider ut sina frön. Dottern plockar mig en söt bukett och vi har inflyttningsfest.
Juni: Maskrosorna har nu blommat över. Snart har halva 2009 gått.
show and tell

Barnens rum

sonens
Sonen har fått sängen Odda från Ikea. Sängkläderna "Nantucket" kommer från US Polo Assn. Hemtex. Jeanskuddarna är Lexington. Coola signalflaggor från Watski på väggen. Skrivbordet består av hurtsarna Mikael från Ikea och en skiva i björk. Arbetslampan heter Format. På väggen ovanför skrivbordet finns en magnettavla och en vägghylla från Ikea. Den hyllan som jag hade vid mitt skrivbord i lägenheten. I fönstret står en segelbåt köpt på Mio.
dotterns rum
Dotterns arbetslampa heter Barometer. Skrivbordet är från Ikea. Där finns nu även en liten magnetlist från Åhléns. Sängkläderna är Nanso. Jag köpte två set. Det andra har blivit till veckhissgardin och sänggavel. Gardinerna är från mormor, de som vi hade i vårt sovrum tidigare. Hjärtan-krokarna kommer från Pluto Produkter, köpt på Lagerhaus. Mattan kommer från Etol.
Tapeterna kommer från Boråstapeter.