Helgdagar 2010

2010

Röda dagar 2010
Nyårsdagen 1/1 fredag
Trettondedag jul 6/1 onsdag
Långfredagen 2/4 fredag
Påskdagen 4/4 söndag
Annandag påsk 5/4 måndag
Första maj 1/5 lördag
Kristi himmelfärds dag 13/5 torsdag
Pingstdagen 23/5 söndag
Nationaldagen 6/6 söndag
Midsommardagen 26/6 lördag
Alla helgons dag 6/11 lördag
Juldagen 25/12 lördag
Annandag jul 26/12 söndag

I Sverige finns 13 allmänna helgdagar. En del av dem, som midsommardagen och alla helgons dag, är alltid en lördag medan andra har fasta datum och infaller olika veckodagar olika år.
I praktiken är också fyra helgdagsaftnar, alltså dagen före en helgdag, arbetsfria för de flesta i Sverige: påskafton, midsommarafton, julafton och nyårsafton.
2010 hamnar såväl första maj och nationaldagen som juldagen och annandag jul på lördagar och söndagar…

pärlhyacinter…

There’s a little truth behind every Just kidding,
a little curiosity behind every Just wondering,
a little knowledge behind every I don’t know,
and a little emotion behind every I don’t care…

pärlhyacint
God, grant me the serenity
To accept the things I cannot change;
The courage to change the things that I can;
And the wisdom to know the difference.

Nyårsafton 2009

pulka
Vi gick till en pulkabacke här i närheten. Det var solsken och ca -10 grader. Ganska så isigt och halt men barnen åkte ett par gånger och hade kul. Det finns en fin spolad isbana också nära, det vore kul att åka skridskor! Det har inte blivit av att vi har skaffat några skridskor till barnen ännu bara…
cheesecake med lingon
På kvällen kom goda vänner, en familj med barn. Vi har faktiskt firat nyår tillsammans de senaste åtta åren. Nu blev det ett nionde.
Vi bjöd på porterstek, skysås, fransk potatisgratäng, brysselkål och smörstekta morötter. Gott! Till efterrätt hade jag gjort en cheesecake med vit choklad och pepparkaksbotten. Denna gången en variant som man fryser. Receptet kommer från min nya bok Monikas jul av Monika Ahlberg.

show and tell
Nu är det Januari och Sparkling har valt tema. Vår nyårsafton blev trevlig och lugn. Vid tolvslaget hade gästerna redan gått hem och vi fyra i familjen stod i fönstret och såg hur grannarna sköt upp ett gäng fyrverkerier. De hade även en thailändsk nyårslykta (kom loy) som kom iväg som den skulle. Det var kul att se det, för en sådan har jag aldrig sett tidigare. Jag önskar er alla ett bra år 2010!
januari

Gott Nytt År!

gott nytt år

Solen skiner och det är minusgrader. Lite snö finns kvar på marken.
Mina vita amaryllis blommar en andra omgång. Snart är 2009 slut och 2010 tar vid. Det är lite märkligt att fira nytt år just nu, men det är ju så det är… (Jag firar hellre Gott Nytt Vår) Ett gott och lyckosamt nytt år hoppas jag att det blir 2010!

Kakor med fikon, valnötter och choklad

kakor
ca 24 kakor
100 g rumsvarmt smör
2½ dl farinsocker
2 ägg
150 g Philadelphiaost/cream cheese
7 dl vetemjöl
½ tsk bikarbonat
½ tsk salt
1 tsk vaniljsocker
2 dl hackade torkade fikon
3 dl hackade valnötter
100 g hackad mörk choklad

Sätt ugnen på 175 grader.
Rör smör, socker och farinsocker. Rör i äggen, ett i taget. Blanda i cream cheese.
Blanda mjöl, bikarbonat, salt och vaniljsocker. Rör ihop med äggblandningen till en jämt smet. Tillsätt fikon, valnötter och hackad choklad. Klicka ut smeten på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i ugnen i 10-12 minuter. Låt kakorna svalna något på plåten. Lägg sedan över dem på ett galler för att svalna helt.
Ur boken: Vinterns söta av Eisenman.

Nordlux Miso

lampan

Det tog tid, men nu har äntligen fått till en lösning. (Alla vägguttag i hela huset är ju felplacerade… typ 😉 Nu har vi i alla fall satt upp en hylla på väggen ovanför huvudgaveln och på hyllan står en lampa som heter Miso från Nordlux.
Sonen blev nöjd, han har saknat en läslampa!

Mellandagar

mellandagarna

Den 24, 25, 26 december (Julafton, Juldagen och Annandagen) det är Juldagar!
Mellandagarna är mellan jul och nyår. De fyra mellandagarna är den 27, 28, 29, 30 december. Varken mer eller mindre. Den 31 december och 1 januari är Nyårsdagar. Så kom inte med någon ”mellandagsrea” på Juldagen och Annandagen, då är det ju för sjutton fortfarande JULdagar!

Pepparkakscheesecake

pepparkaks-cheesecake
Kakbotten
25 st pepparkakor
75 g smält smör
Fyllning
800 g philadelphiaost eller annan cream cheese
2.5 dl strösocker
2 msk vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
0.5 tsk salt
1 tsk malen kanel
1 tsk malen ingefära
0.5 tsk malen kryddnejlika
4 st ägg
10 st pepparkakor
Glasyr
100 g philadelphiaost eller annan cream cheese
1 dl florsocker
Dekoration
Några pepparkakor
Gör så här
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Kör ca 25 pepparkakor och smör i en matberedare.
3. Tryck ut blandningen i botten på en bakform med löstagbar kant
och kyl medan fyllningen görs.
4. Rör ihop cream cheese och socker.
5. Blanda i vetemjöl, vaniljsocker, salt och kryddor och rör till en slät smet.
6. Tillsätt äggen, ett i taget, under omrörning.
7. Häll hälften av smeten i formen. Grädda i 15–20 minuter eller tills kakan har stelnat något. (Ha ett bakplåtspapper under formen.)
8. Lägg försiktigt ut ca 10 pepparkakor och fyll på med resten av smeten.
9. Grädda i ytterligare 35–40 minuter i nedre delen av ugnen.
10. Låt kakan kallna helt och lossa den försiktigt ur formen med en kniv.
Kakan är godast om den får stå i kylen över natten.

11. Blanda ihop ingredienserna till glasyren. Bred den över kakan. Dekorera med pepparkakor. Recept från boken Vinterns söta.

Jag bakade denna igår och bjöd på idag när vi hade Ps kusiner på besök.
Den blev jättegod! Jag kommer nog att göra en varje jul nu 🙂

julklapparna 2009

leksaker
Barnens favoriter: Bakugan nyckelring. LEGO Power Miners. Tomten kom med denna ”Crystal Sweeper” som vi har byggt ihop idag, sonen och jag. Ytterligare två modeller väntar på att bli ihopsatta. (Tösen fick en häst i Lego.)  Lego och Duplo är nog världens bästa leksaker! Tösen fick denna Moxie Girlz-dockan som heter Avery i adventspresent. Tomten kom med ett gäng små söta djur och ett hus till dem från Littlest Pet Shop.

Barnen fick också varsin stjärtlapp att åka på i backen, när minusgraderna och snö kommer åter. Skidorna var en uppskattad julklapp, vår dotter gillar allt som har med vinter att göra!
Raringen fick ett stort svart tändsticksasksfodral av mig! Det är snyggast i svart. Per Morbergs kokbok fick han också och en jättefin mortel. Jag fick tid för massage och för biobesök… Lite annat smått och gott var det också.

Julafton 2009

God Jul

Julafton
Vi hade en fin julafton! Vi var hemma hos mina föräldrar. Det var mamma, pappa, jag, min man, våra två barn, min bror, hans fru, deras dotter, svärmor, svärfar, svägerska. Tolv personer. Mamma och pappa hade fixat så mycket god julmat, både kallt och varmt. Mamma hade gjort goda köttbullar och laxen och ålen och allt var så gott! Jag hade gjort en rödlökspaj och brorsans fru hade gjort grönsallad och Janssons frestelse. Gott!

Efter Kalle Anka kom det en tomte utanför fönstret! Barnen blir så glada över att det kommer en tomte …Farfar och morfar är med och tomten kommer! Lilleman hoppar upp och ner som en studsboll! Han är hur lycklig som helst och tomten har med sig Lego Power Miners till honom som han har önskat sig. Tösen får också Lego och så Pet Shop-saker med mera. Tack så mycket snälla tomten!

Idag är det fredag och det är Juldagen. Utanför fönstret provar tösen sina nya skidor som hon också fick i julklapp. Det går lite trögt… Vi har plusgrader nu.
Idag ska vi bara vara hemma och leka. God fortsättning på julhelgen!
skidor

Nu tackar jag för mig! I januari är det Sparkling som är värdinna för Show and tell. I februari är det Anna(Sthlm).
Deltagare: Annika, Ingabritt, Maisoui, Simone, Nilla, Helena,
i am Annika, norrsken & stjärnfall, Sparkling, Västmanländska, Under ytan,
Olga katt, Taina, Musikanta, Anna
show and tell