God Jul!

God Jul
Danska: ”Glædelig jul og e Godt Nytår”
Finska: ” Hyvää Joulua (Hauskaa Joulua) – Onnellista uutta vuotta”
Isländska: ” Gleðileg Jól og Farsælt Komandi ár
Norska: ”God jul og Godt Nyttår”
Svenska: ”God jul och ett gott nytt år”
Engelska: ”Merry Christmas and Happy New Year”
Franska: ”Joyeux Noël et Bonne Année”
Grekiska: ”Kala Christougenna Ki’eftihismenos O Kenourios Chronos”
Holländska: ”Vrolijk Kerstfeest en een Gelukkig Nieuwjaar”
Italienska: ”Buon Natale e Felice Anno Nuovo”
Spanska: ”Feliz Navidad y Próspero Año Nuevo”
Tyska: ”Fröhliche Weihnachten und ein glückliches Neues Jahr”
Estniska: ”Rõõmsaid Jõulupühi ja Head uut aastat”
Lettiska: ”Prieci’gus Ziemsve’tkus un Laimi’gu Jauno Gadu”
Litauiska: ”Linksmu Kaledu ir laimingu ir laimingu Nauju metu”
Polska: ”Wesolych Swiat i Szczesliwego i Szczesliwego Nowego Roku”
Portugisiska: ”Boas Festas e um feliz Ano Novo”
Ryska: ”Pozdrevlyayu s prazdnikom Rozhdestva i s Novim Godom”
Bulgariska: ”Chestita Koleda i Shtastliva Nova Godina
Hebreiska: ”Mo’adim Lesimkha. Shanah Tova”
Japanska: Shinnen Omedeto. Kurisumasu Omedeto
Kinesiska: ” Kung His Hsin Nien bing. Chu Shen Tan”

granen

Dagens låt: Frank Sinatra – Have Yourself a Merry Little Christmas
…Let your heart be light. From now on, our troubles will be out of sight…

God Jul

Förvinter

snölykta

Snölykta. Bild från den 15 dec 2009

Idag är det Vintersolståndet. Senhösten övergår i förvinter. Det känns verkligen som vinter också, dagen till ära har vi många minusgrader och snö!

 

”Meteorologer definierar vinterns ankomst som den tidpunkt då dygnets medeltemperatur varaktigt understiger 0 grader.
Enskilda år kan avvikelsen från vinterns normala ankomstdatum vara stor.
Riktigt milda år kan den meteorologiska vintern helt utebli i Sydsverige.
Det har också hänt att vintern inte varit kallast – som var fallet vintrarna 1956/57 samt 2007/08 då en del stationer runt om i landet hade lägre månadsmedeltemperaturer i november och mars än någon av vintermånaderna.”
Här är några exempel på när vintern normalt brukar inträffa:
Kiruna 10 okt Östersund 4 nov Stockholm 6 dec Malmö 7 jan
denna kartan kan du se genomsnittliga datum när vintern brukar börja, meteorologiskt.

Julgranen 2009

gran

Idag har vi varit ute i farfars skog och sågat oss en julgran! Barnen valde ut den helt själva. Lille kompisen P var också med tillsammans med sin pappa och valde en gran. Nu står granen klädd och klar med ljusen tända. Det blev ju ganska så bra. Lite glitter, röda kulor och saker som barnen har gjort. Glöm inte att vattna!

halvårskoll 2009 – 2

halvårskoll 2009
Juli Några härliga semesterdag i Mellbystrand blev det. Några besök hos famor och farfar på landet blev det också. Vårt smultronställe. Det var varmt i början av månaden. Vi plockade blåbär. Barnen besökte Ölands djurpark.

Augusti Det blev en äppelpaj på frukten från våra egna äppelträd. Dörrarna blev äntligen vita och med nya handtag. Tösen började i ettan!
Jag fick blommor… Hela detta året har präglats av varsel och uppsägningar och jag blev drabbad…

September Man grubblar och funderar men Livet går vidare… Fånga dagen!
Våra egna tomater smakar så gott! Jag planterar krokusar.

Oktober Det är höst ute. Barnen leker i löven. Vi ser filmen Upp på bio. Halloween firas väldigt lugnt hos oss i år.

November Jag laddar inför julen. Den första snön kommer (och går). Jag bakar ett gott fruktbröd. Jag läser Spiderwick-böckerna för dottern. Barnen tar fler simmärken! Amaryllisarna blommar. Barnen får New Super Mario Bros i adventspresent och lilleman har spelat sedan dess, typ…

December Dags för lucköppning, islyktor, julstämning och Lucia. Den femtonde kommer snön och den verkar stanna ett tag. Julkorten är skickade, snön gnistrar och jag har hört att tomten kommer i år.

Här skrev jag om den första halvan av året i juni 2009.
show and tell
Dagens låt: Andy Williams – Speak Softly Love
Deltagarlistan: Annika, Ingabritt, Maisoui, Simone, Nilla, Helena,
i am Annika, norrsken & stjärnfall, Sparkling, Västmanländska, Under ytan,
Olga katt, Taina, Musikanta

minusgrader och snö…

graninge
Bilder: Graninge-känga från Brandos. Interceptor boa känga från Viking.
Kombi skidvantar Stadium.

Idag är det minusgrader och snö och lite solsken. Vackert!

Snö är fruset vatten, alltså is. Iskristallerna i snöflingor är ofta uppbyggda i sexkantiga former. Detta beror på egenskaper hos vattenmolekylen.

Snöflingor bildas genom att iskristaller som bildats i molnen klumpas ihop. Iskristaller och vattendroppar finns tillsammans i molnen, men en sådan blandning är inte stabil, utan iskristallerna kommer att växa till på vattendropparnas bekostnad.

Temperaturen har stor betydelse för vilken typ av iskristaller som bildas. De snöflingor som uppstår kommer därför också att ha olika utseende vid skilda temperaturer. ”… Läs mera här: SMHI

Bio i julhelgen

Vi brukar alltid gå på bio på Juldagen.
Undrar vilken, eller vilka, filmer vi ska se denna julen…
Raringen är väldigt sugen på filmen Avatar (som har premiär nu på fredag).

”Mästerregissören James Cameron är tillbaka med ett actionpackat äventyr olikt allt vi tidigare sett. AVATAR tar oss med till en spektakulär ny värld bortom fantasins gränser där en motvillig hjälte tvingas ta strid för vad han egentligen tror på.
Den desillusionerade marinsoldaten Jake Sully skickas til lplaneten Pandora för att med alla medel övertyga urbefolkningen att låta människan exploatera deras natur för att utvinna en ny energikälla.
Allteftersom Jake lär känna planeten och folket blir han mer och mer osäker på sitt uppdrag och när kampen ställs på sin spets måste han välja sida.”
sf.se.
bio
”Bright Star är ett drömskt och färgstarkt porträtt av 1800-talspoeten John Keats, berättat ur hans stora kärlek Fanny Brawnes ögon. Det unga parets romans blir här upplägg för en smärtsamt vacker kärlekshistoria skildrad med unik fingertoppskänsla. En sann hyllning till livets första och starkaste kärlek.sf.se.

”John Keats, född 31 oktober 1795 i Moorgate, London, död 23 februari 1821 i Rom, var en brittisk poet. Han är en av den engelska romantikens mest kända skalder och han inspirerades av antiken.”… från Wikipedia.

Filmen Bright Star (som har premiär på Juldagen) skulle jag gärna gå på …Inte så säkert att Raringen vill gå med på den så jag går nog med svägerskan istället!

Det finns mer att välja på förstås.
Coco Chanel & Igor Stravinskij verkar intressant. Sedan har vi Old Dogs, Serious Man, Sin Nombre, The Imaginarium of Doctor Parnassus

Titta det snöar!

det snöar

Titta det snöar! Titta det snöar! Allting blir vitt vitt vitt!

Tösen älskar snö! Hon är ute och leker i snön med sin kompis.

Härligt med snö och det ser ut att bli minusgrader de närmsta fem dygnen.

Jag hoppas att det varar året ut! 😉

Chokladkaka

chokladkaka
2 ägg
3 dl råsocker
3 krm ekologiskt vaniljpulver (eller 2 msk vaniljsocker)
0,5 tsk salt
100 gr smält smör
4 msk cacao
90 gram vetemjöl (cirka 1,5 dl)
100 gram mörk choklad av god kvalitet
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och mjöla eller bröa en springform. Vispa ägg, socker, vaniljpulver och salt riktigt pösigt. Rör ut cacaon i det smälta smöret, och blanda ned i äggvispet. Sikta över vetemjölet, och blanda ned även det. Häll smeten i formen, och fördela den hackade chokladen över ytan. Grädda i uppemot 35 minuter; provstick kakan, den ska inte vara kladdig, men ändå fuktig.
https://www.smaskens.nu/2009/06/mammas-chokladkaka-pimpad-med.html

Denna kakan bakade jag igår. Jättegod!
Det ska egentligen vara limemarinerade jordgubbar till, så jag får väl påminna er till sommaren igen! Vi hade mandariner istället 🙂