Fototriss – stilleben

stilleben
Fototriss idag handlar om stilleben. Jag har målat stilleben i både olja och akvarell på konstkurs. Det brukar vara bra övningar för nybörjare; ljus och skugga. En gång satte läraren upp ett stilleben på en bord mitt i rummet. Det tygstycken i olika färger sedan vaser, krukor och sånt. Vi stod i en halvcirkel runt bordet och målade i olja. Det var roligt att se alls olika vinklar och tolkningar.

Vi fick sedan prova på ännu roligare saker, nämligen kroki. Det är väl trots allt mer spännande med människor och även platser och landskap på tavlor istället för bara saker 🙂 Det blev svarta och vita saker i dagens foton denna gången.

Fototriss – färgstark

färg
Det är inte så färgstarkt ute ännu så här i förvårstider. Snön har precis försvunnit och gräset är trist och tuffsigt. Denna fågeln med sin färgstarka näbb fanns i trädgården idag. Inomhus njuter jag av en vacker mixad och färgstark tulpanbukett. Dottern har gjort en dragspelsgirland av pappersremsor.

Jaha så har man då, mot sin vilja, ändrat alla klockor en timma framåt… (Sommartid är onödigt tycker jag. Ljust blir det ju ändå…)


Dagens låt: Alicia Keys & Jay-Z – Empire State of mind

Välgörenhetsfrimärken

frimärken

”Päivi Unenge har illustrerat motivet på frimärket, som visar tre barn av olika nationaliteter som sitter vid en skolbänk och lär sig skriva och läsa.

Päivi Unenge är kanske mest känd för att ha illustrerat vykort, för sitt arbete med Nobelmuseets barn- och familjeverksamhet samt för att ha illustrerat barnböckerna Josefin och Villa-Ulla, som är skrivna av Johan Unenge.

Det nya välgörenhetsfrimärket, som är för inrikes brev, kommer att säljas i häften om tio till en kostnad av 70 kronor. För varje häfte som säljs går tio kronor oavkortat till vald förmånstagare. Årets välgörenhetsfrimärke kommer att finnas tillgängligt hos Postens ombud från och med den 24 mars. I januari 2012 kommer Posten överräcka intäkterna av årets försäljning till Rädda Barnen.”
https://cws.huginonline.com/P/134112/PR/201103/1498498_2_12.html

Couronne

couronne

Couronne är populärt på barnens skola. De har turnering på fritids med mera.
Nu har de även sitt eget couronnespel hemma i lekrummet. Det är jätteroligt!
(Vi lyssnar på Snobbens roligt skratt i början av detta klippet!)

Pyssel med lera

pyssel
Idag ar vi pysslat med hobbylera och bokstavsstansar!
Lufttorkande lera samt lack finns på Panduro. På Clas Ohlson finns följande: Bokstavs & sifferstansar av härdat stål. Satserna består av 36 stansar (A-Z samt 0-9) höjd 3 mm. Det kan man ha mycket kul med! Kanske blir det något till påskriset. Tack så mycket för tipset, Karin med bloggen ellas inspiration!

När andra ljuset brinner

advent
Fast i år kommer inte Luciadagen förrän efter den tredje advent…
I dag har vi tänt två ljus. Barnen ska få öppna sin adventspresent i eftermiddag. Vi ska se filmen Trolltyg i Tomteskogen tillsammans tänkte jag. Just nu har jag en lussebulledeg på jäsning. Vi är sugna på saffranssemlor! Pepparkaksbakning är också på gång, så nu behövs jag i köket. Ha en fin dag!

När första ljuset brinner

advent

Första adventsljuset brinner och även änglaspelet. Den fina stjärnglansen i ljuset fick jag genom att fotografera manuellt med Shutter speed priority (Time value).

Dagens låt: Tommy Körberg och Sissel Kyrkjebø – Julen är här
Vi lyssnar på denna vackra jullåt med text av Sölve Rydell. Tösen och jag har fått noterna. Tack pappa! Så nu försöker vi lära oss att spela den på pianot.