vitt och slitet

housetohome kök

Bilder från: https://www.housetohome.co.uk/
Lantliv i stan tipsar om köksinspiration!
Jag gillar det vita och slitna som syns i bilderna till vänster!
Om vi nu antar att vi ska renovera köket i Ps föräldrars 70-tals-hus så har jag på förslag att spraymåla furuluckorna vita. P funderar på att färgen kan spricka i "speglarna"… Men vad gör väl det? 🙂 Det kanske till och med blir snyggt med litet sprucket och slitet *ler* En helrenovering av köket (där vi byter ut till nya luckor+skåp) är såklart på önskelistan, men det får dröja. En sak vill jag dock göra omgående: Byta ut kaklet! Jag längtar efter den dagen när jag kan visa er före- och efterbilder på det!

Renovera sitt gamla kök…

"Det kan kosta mer än man har råd med att renovera sitt gamla kök. Därför har redaktionen sammanställt olika tips – anpassade efter den plånbok man har."

"De unga familjerna tar över 70-talshusen. De äldre innehavarna flyttar till mindre bostäder eftersom barnen flyttat ut. Och just 70-talsköken är en historia för sig. Då skulle vi ha barkök och gömma själva matlagningsplatsen."

"500 till ca 1000 kr Vi föreslår att man satsar på nya beslag eller knoppar. Marknaden idag översvämmas just nu av härliga beslag och knoppar. Av utbudet att döma är 70- och 80-talets mässing helt ute! Nu ska det vara rostfritt stål eller imitationer av beslagen som fanns i 50-talets speceriaffärer, som vår bild till höger visar."

"3 000 – 5 000 kr Man kan måla om sina luckor eller bara byta ut några mot några vitrinskåpsluckor. Vårt pris är baserat på att man inte målar själv. Lite nytt kakel kan också göra underverk. Eller varför inte byta till moderna sjöstensplattor? En ny bänkskiva i trä kan göra underverk. Eller varför inte en ny i klinker eller marmor."

"Arkitektens viktigaste råd: Tänk på logistiken vid planering av nytt kök! När man ska göra om sitt kök eller bygga ett nytt är inte skåpen och spisens färger det första och viktigaste. – Tänk i stället igenom arbetsordningen, logistiken, i köket, råder arkitekt Anders Bäcklander. Funktionen är viktigast. Ny färg är lätt att måla på, men att flytta väggfasta skåp kan bli dyrbara jätteprojekt. – Till och med på bomässor kan man få se lösningar där beredningsytan sitter på ena sidan av ett kök och spisen på den andra, säger han med förakt. – Tänk bara hur farligt det kan bli om man flyttar heta grytor tvärs över golvet där små barn springer omkring och leker! Ja, då blir man inte särskilt imponerad."

"Om det finns utrymme kan det löna sig att öka bänkdjupet mot väggen till 70 cm, i stället för standardiserade 60 cm. Då får ni nämligen äntligen plats med köksmaskinerna."

"Bra belysning och rikligt med säkra jordade uttag hör också samman med ett modernt kök. Satsa på massor med lysrörsarmaturer under konventionella skåp, infällda spotlights i taket eller annan infälld belysning i väggen. Har man glasskåp är det bra om också de har belysning."

Citaten kommer ifrån: https://www.alltombostad.se/Templates/Article.aspx?id=1923
Läs vidare där för ännu fler råd och tips om köksrenovering!

Inspiration sovrum

ikea
Bild: https://www.ikea.com/
Jag vill att vårt sovrum ska fortsätta att vara vitt när vi flyttar! Vi har det mesta i vitt i sovrummet som vi har nu och jag trivs så bra med det. Vi behöver en ny vit tapet. Vi behöver byta ut garderoberna på något sätt, nu är det smala garderober med tapet på dörrarna… Golvet är ett rent trägolv som skulle bli snyggt i vitt tycker jag! Ett rum med vitt golv kan jag väl få? Högblankt som på bilden är läckert! Men jag kan tänka mig matt också, bara det är vitt.

kök inspiration

vedum
Bilder från: https://www.vedum.se/
Vitt och ek är det som jag är mest inne på när det gäller kök. Om luckorna ska vara i ek eller vitt vet jag ännu inte. Golvet är i ek i alla fall. Det ser läckert ut med svart bänk och svart golv! Men jag vet inte… Mitt kök ska ju vara praktiskt och funktionellt! 🙂 Denna vackra luckan från Vedum heter Eva antikvit.
Hittade till den via Flex Inredning.
Ekparkett på golvet och vitt kakel och sedan då?


Tillägg den 8/1 17,30
kakel
Övre bilden: https://www.svenskakakel.se/ CE.SI
Undre bilden: https://www.kakelspecialisten.se/ Biselado vit blank 10×20 cm
Kakelplattorna behöver ju inte vara kvadratiska.
Rektangulära är snyggt tycker jag!

kök inspiration

kök
Köket är inte det vi gör om först när vi flyttar. Det finns det som är viktigare. Köket är svårt, vi ska bo in oss lite först. Jag vet att jag vill ha ett kök som är både snyggt och funktionellt. 🙂 Jag vill ha enhandsblandare och diskho i rostfritt. Jag gillar mycket vitt och träslaget ek. Den översta bilden kommer från HTH Ek kvadrat. Mittenbilden från Ballingslöv Studio vit och nederst Marbodal Form vit. "Vitt samsas fint med varm, oljad ek, aluminium och rostfritt stål."

Braun Mixerstav

braun
På önskelistan: En Braun mixerstav med hackare till!
När jag skulle hacka chokladen till chokladkolan så la mixerstaven av… Vi har haft den ganska så länge vår mixerstav från Braun och jag har hackat choklad förr och nötter. Toppen! Men nu så var det slut med det… Det är hackaren jag är mest intresserad av. Själva mixerstaven som man gör puré och sånt med används inte så ofta. Vispen är bra, men jag har numera en vanlig elvisp också. (Jag såg att det fanns ishackare på någon modell och det behöver vi verkligen inte.)
Först strykjärnet och nu mixerstaven…!


Tillägg den 17/12: Gissa vad som hände! P♥ (eller var det tomten?) kom hem med en ny idag! Han vill nog att jag ska fortsätta att baka snart igen 🙂
En Philips HR1372 blev det.

Ostindia

ostindia
Vilken härlig julmusik som spelas här just nu! Dukat bord.
Jag brukar inte alls gilla hemsidor eller bloggar där det spelas upp musik… men just nu var det passande. Jag njuter både av musiken och bilderna. Ostindia från Rörstand har jag ett inlägg om sedan tidigare. Jag tycker att det är så fint. Varken P♥ eller jag dricker kaffe och har inga planer på att börja. De som kommer till oss fick tidigare bara pulverkaffe/Neskafe. Nu har vi en riktig kaffebryggare att plocka fram. Inte dåligt! *ler*
Nästa steg blir kanske att erbjuda riktiga kaffekoppar istället för muggar. De som förstår sig på det tycker att kaffe smakar godare ur, helst tunna, kaffekoppar. Jag vet vilka kaffekoppar jag vill ha den dagen: Ostindia! Jag tycker att den låga modellen som rymmer 0,16 L är finast! (Det finns matchande tegods till den också.) Vad tycker ni?

koziol

koziol
Bilder: https://www.koziol.de/
Nagelborste-krokodilen Dundee, pennställ-pelikanen Pelle, tejphållaren Elvis, tejphållar-snigeln Speedy, gemhållaren Curly, väskan Alice, grönsaksborsten Tweetie, trevåningsfatet Babell.
Företaget grundades 1912 av Bernhard Koziol. Haj-klädnypan Sharky kom 1991.

barntandborstar

tandborstar
Det står ingenting på förpackningen, men jag råkar veta att detta är inte vilka tandborstar som helst, utan det är tandborstar med djurmotiv av Isa! Barntandborstar från TePe med motiv av Isa. Kul!
Vi brukar använda TePes tandborstar till barnen och tandkrämen heter Zendium.

En vit jul!

vit jul
Jag drömmer alltid om en vit jul! Jag vill ha snö på julafton! …och gärna klart och soligt också! Jag är trött på allt detta regnande… som att bo i ett grått duggregnsmoln. (Det går åt mängder av spolarvätska…)
Vad det gäller julpynt är vitt en favoritfärg även där. Denna vackra vita pappstjärnan med paljetter kommer från Watt & Veke och heter Myrra.
Den vintriga bilden är min från den 4 feb 2006.

Vilken färg har din jul?

rosa granLinda livinglikelinda undrar vilken färg min jul har.
Min jul är vit och lite röd!
Vit röd och grön, de klassiska färgerna. Mitt favoritpynt är adventsljusstaken och elljusstakarna. Jag skulle gärna vilja ha en elfluga i rött!
(men den är lite väl dyr.)
Det är mycket svart och vitt på julsakerna i år och inte något rött. Jag vill gärna ha med någonting i rött.
Rosa och svart är inte min jul i alla fall… Ingen rosa julgran och ingen rosa elljusstake från Rusta. Inga svarta tomtar… inga kulörta lyktor…

Bild från: Family Living.

Adventstid

adventsljus
LampGustaf Grinda design: Jennifer Åhman finns i svart/guld eller vit/röd.
Oriva har också många fina adventsljusstakar. Bland annat Gloria, Alfred och Morfars båge. (Bilder från respektive företag)
LivinglikeLinda frågade efter adventsljusstakar igår och jag fick för mig att titta runt lite. 🙂 Jag ska i helgen plocka fram våra adventsljusstakar Luciatåg och Staffans fålar. De står i barnens rum.
En annan mysig sak hittade jag hos Purple Area: En iskrans! Visst ser den fin ut där den hänger i björken! Något jag skulle vilja prova att göra. Det går ju att variera i oändlighet. Det måste bara bli lite kallare här först…


Tillägg 1/12-07:
Såhär står det om Sten Bengtsson på kartongen till Luciatåg
"Sten Bengtsson 1915-1991
Belysningsarkitekt på Ateljé Lyktan under 1950 och 1960-talet, samt därefter frilandsarkitekt åt flera andra svenska belysningsföretag."