Kartell

"Kartell is an Italian company that makes and sells plastic contemporary furniture. The company, headquartered in Milan, began manufacturing automobile accessories in 1949. It expanded into home furnishings in 1963."
Wikipedia
"Fastän jag har lite svårt för plast så kan jag inte låta bli att tycka om Kartell."
Hemmarikets blogg
"Kartell har det mesta i sitt sortiment allt från lampor till soffor. Jag skulle så gärna vilja ha en Kartell-lampa, nämligen Fly. Den tycker jag är snygg och enkel. Den finns i många färger och är transparenta, den finns även i helsvart och helvit. Fly är designad av Ferruccio Laviani. Laviani har även designat Bourgie-lampan."
Dsign blogg

kartell
Det är många som gillar lampan FL/Y från Kartell. Jag får nog stämma in. 🙂
Bilder: Casanovafurniture.dk

skålar i melamin

melamin
På bilden syns: "The famous and original Mixing Bowl, designed by the uncle of Queen Margrethe II of Denmark Sigvard Bernadotte and Acton Bjorn and named after Queen Margrethe II of Denmark. Design: Sigvard Bernadotte and Acton Bjorn 1950" https://www.rosti-housewares.dk/
och
"Kombinerad mix och mätskål 1 liter, perfekta att vispa i och hälla ur. Tillverkad i melamin som ger en stadga i skålen. Gummiring i botten, lättavläst skala. Designad av Jan Hoekstra Royal vkb. Skålarna känner ni igen från inredningstidningar samt Saras kök på svt 1." https://www.lyckasmedmat.se/

Jag har funderat på vispskålar i melamin
Ni som har det, hur trivs ni med dem?

Enhandsblandare!

Apropå Roomservice och renovering och sånt. Man kan även för tips och idéer till vad man inte vill ha. Jag skulle inte vilja ha Bert Karlssons kök. Det blev ljus och fint det blev det, men inte så praktiskt. Inte från mitt perspektiv i alla fall. Jag vill absolut inte ha porslinsho och inte någon tvåhandsblandare. Det är ju att gå tillbaka… Nej, enkelt att använda och praktiskt vill jag ha det. Man ska väl göra det lätt för sig? Jag vill ha nära i köket också. Diskmaskinen ska vara nära diskhon. Diskhon ska inte vara alltför långt ifrån spisen. Det ska finns många bänkytor. Uteslutningsmetoden… Köket är svårast tycker jag.
Jag gillar det lantliga och jag gillar vitt och ljust, men det måste vara praktiskt! 🙂

köket
Bilder från: Roomservice och Marbodal.

Roomservice 20,00

Förra veckan var det Bert Karlssons kök. Idag är det Hans och Emma Wiklunds hall. Kul! Jag gillar Roomservice!

"Mattias (Särnholm) valde i unga år att gå i sin fars och farfars fotspår och bli snickare. Han driver bland annat en egen Formbyrå samt snickerifirman Best Byggnads AB tillsammans med sin pappa. Mattias är en mästare på allt från grovsnickeri till finare inredningssnickeri och möbler."

"Johnnie (Krigström) är född och uppvuxen på Gotland där han en gång började sin bana som målare. Han valde yrket för att det är skapande och kreativt. Johnnie behärskar alla typer av jobb, allt från vanligt måleri till dekorationsmålning. 1997 flyttade han till Stockholm och idag bor han med fru och barn i Bromma."

"Till vardags arbetar Frida (Wanselius) på BSK Arkitekter. Hon har bland annat inrett klädbutiken Weekday i Stockholm, ett antal olika privatbostäder med kök och badrum, Hinsebergs kvinnofängelse samt ett flertal stora kontorsmiljöer för teknikföretag och reklambyråer med specialritade möbelkollektioner. Frida har även varit gästlärare på Beckmans Designhögskola."

"Susanne (Molinder) är utbildad till dekoratör och har bland annat jobbat som skyltansvarig på Svenskt Tenn, och nu snart 9 år som frilansande inredningsstylist. Totalt har Susanne jobbat 20 år med textil och inredning."

"Till vardags driver den entusiastiske inredaren Jon (Eliasson) företaget Gong Gong Design med uppdragsgivare som Ikea, Åhléns, Sagaform, Orrefors och Kosta. Han är en mångsidig formgivare och konstnär som bland annat uppmärksammats för servisen Mangold och ett Vogue-omslag där Kylie Minogue photoshopats ner i hans champagneglas Mingel."
Läs mera om inredarna här: https://kanal5.se/web/guest/roomservice

 

Inspiration badrum

badrum
Jag skulle vilja att badrummet gick i vitt, grått och krom. Kakel och klinkers eller våtrumsgolv/väggar det vet jag inte, men golvvärme ska det vara!
I detta collage syns:
Tarkett Aquarelle våtrumsgolv i färgen skiffer mörkgrå
och en vit enfärgad väggmatta.
Macro duschhörna Skagen rund.
(Här hittade jag en fin bild! hos Denise, nedersta bilden.)
IDO spegelskåp och underskåp och lådor i vitt.
Speglar och dold förvaring är viktigt.
(tillägg 8/12: Jag vill ha speglar på insidan av skåpsdörrarna, så att man kan se sig själv i nacken.)
Gustavsberg WC Nordic i vitt. Jag vill inte ha någon annan färg än vitt på porslinet. Blandare i kromfärg.
Åhléns grå frottébadlakan. Vita och grå vill jag ha. Storleken 70×130 cm är perfekt på duschbadlakan! Vi har nu vita frottébadlakan från Åhléns som vi har haft i ca 7 år. De är verkligen jättebra. (men sist jag kollade fanns inte den modellen kvar…)
Designonline Marimekko necessär Pikkolo Nuuka.
En handdukstork i krom ska också finns med i mitt badrum.
Kanske denna "stegen" från Svedbergs som är 37×160 cm.
(Eget collage med bilder från respektive företag.)

Inspiration barnrum

sail

Om jag fick drömma och välja fritt så skulle sonen rum gå i marin stil. Vitt, marinblått och litegrann rött. Gärna någon fin modellsegelbåt och en stor världskarta på väggen! (Titta här: Mamamekko andra bilden nerifrån.)

röd vit

Dotterns rum skulle gå i vitt med rött som accentfärg. Gärna ett skrivbord i gammaldags lantstil. Påslakanset från Nanso är faktiskt redan införskaffat 😉 Titta här vilka fina bilder, som visar den stilen jag har tänkt mig: Spets och snor visar Julias rum. Mimmi-Magnolia visar sin dotters rum.
Bilder från: https://www.potterybarnkids.com/ och https://www.potterybarn.com/ och https://www.finnishdesignshop.com/

Laminatgolv från Bauhaus

bauhaus

Bild från: https://www.bauhaus.se/
"Trendtime 2 wine & fruits" Jag har inte sett något liknade innan. Jag tyckte att det var så läckert! Snygg färg! och coolt med bokstäverna.
Hittade det via hos eMeN.

Tillägg:
"Vad är det för skillnad på trä och laminat? 
Ett trägolv är, som namnet antyder, uppbyggt av trä. Beroende på tjockleken har sedan trägolvet i sig olika uppbyggnad. Det har dock alltid ett ytskikt i ädelträ.
Ett laminatgolv består av tre delar: laminatet, HDF-skivan (själva "bäraren") och en stabilisator på baksidan ("backing").Laminatet består av papper som doppas i olika hartser för att bli starkt och kunna fungera som golvmaterial. Ytan är alltså ett fotografi (av trä, klinker, sten, eller annat mönster)."
https://www.tarkett-floors.com/topics.asp?site=sv-SE&topic=rad_laminat

Nya mattor

biet
Vi har köpt nya mattor till köket och hallen. Kul med lite nytt, de gamla hade vi haft så länge… Dottern fick också en ny matta. Det som startade det hela var att P♥ tappade en hel glasflaska med svarta vinbärssaft i klinkergolvet. (Vi har inte valt att ha klinkers i köket, vi bor i en hyreslägenhet. Klinkers är så kallt och hårt…) Hela köket fullt med glas-splitter och klibbig saft. Raringen fick åka till jourläkaren och sy tre stygn i stortån eftersom han skar sig när han tappade flaskan. Jag fick torka och torka och våttorka och skura och dammsuga och våttorka om igen på både golv och skåp för att få köket rent… Nåväl nu har vi nya snygga mattor! och jag hoppas att vi kan hålla dem rena också 😉

Rörstrand

     På önskelistan: Underbara serviser från Rörstrand!
ostindia

"Skärvan som inspirerade oss till Ostindia kom från skeppet Götheborg som förliste 1745" Knut Almström om servisen Ostindia.

Efter en namntävling, som utlystes i samband med celebrerandet av Ostindiska kompaniets grundande, introducerades servisen Ostindia 1932. Än idag är den en av Rörstrands storsäljare och utsågs för några år sedan till Århundradets servis.
swedish grace
"Jag letade efter något svenskt, rakt på sak fosterländskt och så blev det vasakärven." Formgivaren Louise Adelborg om Swedish Grace. En formklassiker i sex färger. Seriens olika delar väcker lika starka känslor idag som de gjorde när de premiärvisades på Stockholmsutställningen 1930. Louise Adelborg, då endast 31 år, lyckades på ett måttfullt och gracilt sätt förmedla känslan av vajande veteax i sommarvinden. Bilder och text: https://www.dukatbord.se/