Hus&Hem

husohem
Jag fick ju en tidningsprenumeration i julklapp och idag kom min första tidning! Hus & Hem nr.2 2009. På sidan 42-43 finns det ett härligt inspirationscollage om ordning och reda på skrivbordet. Kom ihåg-klämmor från Housedoctor finns bl a på Snirkla. Magnetisk pipande fågel för gem finns på Bluebox. Skrivbordslampan kommer från Granit och kostar 389 kr. Askar i A4-format från Bookbinders Design.

Naomi

svenssons
"Skrivbordslampornas Ferrari? Naomi Baby väcker onekligen ha-begäret på ett sätt som normalt reserveras för italienska sportbilar!" Så står det om denna läckra lampan på Svenssons.se och som vanligt när jag hittat något jag gillar så är prislappen stor… (Finns det något liknade någonstans tro?) Dotterns rum ska ju vara vitt med röda detaljer och jag funderar på vad som behövs. Skrivbordet vi vill köpa heter Liatorp. Jag vet inte vilken skrivbordsstol, men Verksam gillar jag. Toalettbordet heter Hemnes. Sängkläderna kommer från Nanso.

inspiration – kontor

lilon
Bilder från Lilon.se
Jag vill ha gaffelpärmar som heter Agrippa A4 excellent med stålrygg!
Ballograf Epoca deskset svart skulle jag gilla. Den röda är också tuff!
Pennvässaren heter Dahle. Ett kassaskrin vill jag också ha. Tejphållaren Scotch har jag, den är bra! Häftapparaten heter Rapid K2. Sedan har jag sparat mina Elefanterna-block och bokhyllorna vi ska ha heter Billy Björk.

KitchenAid

Williams sonoma
Inspirationscollage med bilder från Williams-Sonoma.
I mitten syns en vit KitchenAid Artisan stand mixer. (Läs mera om den, på svenska, här: Bagaren och kocken.) Jag har ingen assistent nu och jag vet inte om jag behöver en, men om jag ska ha en då vet jag vilken det skulle vara! 🙂 Elvispen på bilden är också från KitchenAid. Vackra burkar i kermik/stål. Fint rivjärn från Microplane. Mortel i marmor.
Varm choklad är så gott! Vackra koppar var det också.

Adventspresent

snirkla
"Annorlunda och snygg adventsljusstake i zink och glas. Kuben toppas med fyra ljus och sedan kan man lägga valfria dekorationer i lådan som har en utdragbar botten. Kuben är ca. 18x18x18 cm. Från House Doctor." Snirkla.se


Hur går det med den där Julplaneringslistan egentligen?
Jag kommer att göra iordning adventsljusstaken idag så att den blir lika fin som förra året. Ljusen är stöpta. Utegranen kommer att sättas upp idag och blomlådan ska jag göra fin. Alla adventspresenter är inslagna och imorgon kommer de första att delas ut. Jag har köpt radio- och tv-kalendern, så att barnen kan öppna första luckan på måndag. Vi har inte varit på någon julmarknad i år ännu. Kanske tar vi en tur på julskyltningen i år, vi får se. En tid hos frissan det har jag. Glöggen är inhandlad. Jag har presentpapper så att det räcker och blir över… Barnens elljusstakar har jag satt upp idag. Jag har fixat julkort och kuvert och frimärken. Jag höll på att kasta ut frimärkena i soppåsen men hann att rädda dem. Jag har inte skrivit korten ännu, ska fixa en bra penna först. Jag har inte köpt filofaxblad ännu. Lusselinnen är provade och de behöver inte sys i år. Jag har fixat stärngossestrut i papp detta året. Den söta stjärngosseluvan är nu för liten. Dörrkransen är på plats. Att handla julklappar går trögt… Julgardinerna struntar jag i och nyårsafton vet jag ingenting om…
Det ordnar sig 🙂

vita drömmar

lantliv
Jag drömmer i vitt 🙂
Här kommer ännu ett inlägg om tidningen Lantliv. Denna gången en bild från Lantliv nr 14 sidan 29. Detta är Julias fina hus med vacker vit inredning.
Jag tittade lite extra på dörrarna och handtagen. 🙂 Snyggt!

5 snabba frågor – julen

elflugan grande

Bild: Svenssons i Lammhult.

Elflugan Grande vit med dimmer. Längd 50 cm Höjd 58 cm.

1. Vad tycker du om att tex IKEA ställer fram julpyntet redan i oktober?
Det är okej tycker jag.
Men det kanske vore jobbigt om alla affärer började lika tidigt…
2. När brukar du köpa dina första julklappar?
Jag brukar börja i oktober.
3. Tror du att man kan förstöra julkänslan genom att börja med julstöket för tidigt?
Nej det är nog ingen fara. Jag pyntar sparsamt.
Julkänslan kommer på riktigt om det är snö!
4. När brukar du börja julpynta?
Jag tar fram lite till advent och tomtar och sånt tar jag fram cirka en vecka innan julafton. Jag tar ner julsakerna ganska så fort, det mest juliga är borta till nyår. Men ljusstakarna är alltid kvar till Tjugondedag jul.
5. Brukar du julbaka?
Det händer. Vi brukar göra pepparkakor tillsammans. Jag gillar att göra godis också. Nu ska jag titta på Leilas jul på TV4+
Frågor från blogg.se

Inspiration badrum

badrum
Vit soptunna från Vipp.
Toalettstol WC Nordic med svart sits från Gustavsberg.
Dörrhandtag i blank krom med svart grepp från Sibes.
Det börjar närma sig tid att bestämma badrumsinredning.
Jag gjorde ett collage redan i november förra året. Det är snyggt med klinkers, men vi får välja matta. Jag gillar fortfarande den skiffergrå från Tarkett. Jag vill ha vita vägger och vita skåp och vitt porslin. Det vore dock coolt med en svart sits på toalettstolen. Lite 50-tal. Dörrarna ska målas vita och jag vill gärna ha dörrhandtag i blank krom med svart grepp! Titta här så fint det blir hos Weronica.
Jag såg fina duschhörnor Corny de luxe hos Duschbyggarna!

kuddar

kuddar
"Wobbling Wool kudde – off-white Den vackra och generöst stora kudden, stickad i 100% ull, tillhör serien Wobbling Wool Collection och är formgiven av det svenska företaget Knitsbythemetre." Finns på designonline.se. "Kuddfodral egg Ceannis Kuddfodral med svart sammetsbaksida och framsida med utstående äggformade kullar" (vit och grå) Finns på Formodesign.com. "Manchesterkuddfodral svart  Härligt kuddfodral i bredspårig manchester från Ceannis." formodesign.com. "Röd kudde i siden" S&S collection.

färgglatt!

design direkt
Bilder: https://www.designdirekt.se/
Varför inte märka upp dina resväskor med något färgglatt!
Bagagetag: Skriv ditt namn och din adress på en snygg tag i skinn. Kommer från Designers Guild. och en matchande rund börs eller en börs och nyckelhållare från Designers Guild. Caroline frågade efter adresstags och jag hittade denna fina sidan: Design Direkt. Jag har inte handlat där själv, men jag blir sugen.
Det finns jättemycket fint där!