Lantliv

lantliv
Julklappar inslagna i vitt papper med röda mönstrade band.
Bokstäverna på väggen från Evensen Antik.
lantliv
Mönstrad slipover i ull Gant. Grå blus i silke Hoss Intropia. Mönstrad kjol H&M. Långa kashmisockor Vera & William. Kurbitsmålade träskor Kilgren.

Jag gillar tidningen Lantliv! Denna gången (nr.13 med 204 sidor jul) var tidningen fylld av julinspiration! Fina kläder, inredning och recept.

JOY

paonskelistan
joy
Bild: Designonline Joy elektrisk ljusstake vitt lackerat stål
Design House Stockholm design: Josefin Hagberg
elflugan
Bild: Svenssons i Lammhult Elflugan röd elljusstake
design: Lundgren & Strandberg.
Denna har jag önskat mig länge


Julutmaning som jag hittade hos Julhuset:
* Jag gillar Blossas glögg. Speciellt 06 och 07 och förhoppningsvis även 08.
Lucia choklad var ingen favorit.
* Jag föredrar att dricka min glögg utan någonting i. Ska det vara någonting så väljer jag skållade hela mandlar och kanske några russin.
* Jag gillar adventsljusstakar!
Jag har inga hängande stjärnor men det vore fint med glaskulor.
* Jag kan tänka mig en riktig gran inomhus …när vi har flyttat.
Utomhusgran har vi i alla fall!
* Lussekatter ska vara med saffran och med russin.
* Jag vill läsa om julen i Vinterns goda ting och Vinterns söta och Lantliv och i andra tidningar och i bloggar!
* Julgröten, som raringen kokar, äter jag gärna med jordgubbssylt och mjölk.
* Vi firar julen hos våra föräldrar.
* Köttbullar är godare än prinskorv, men jag gillar både ock. Nu menar jag såklart hemmagjorda köttbullar!
* Jag dekorerar gärna med mycket vitt! Sedan rött och lite grått och grönt.
(Men svart och rosa vill jag inte ha.)

bänkskivor

Marbodal
Bilder: Marbodal.
1. Diskbänken med diskhoar blir i rostfritt.
2. Bänkskivorna på varsin sida om spisen blir i laminat. Jag är mest inne på Virrvarr antracit eller någon annan grå.
3. Övriga två bänkskivorna vid "barkök" samt vitrinskåp blir kanske i massiv ek
eller så blir alla bänkarna (2 och 3) i ek-laminat.
Jag gillar laminatbänkskivorna från Marbodal som har en rundad kant.
Golvet är ek-parkett. Skåpen kommer att bli vita.
Någon gång nästa år får vi se var vi hamnar med detta beslut… 🙂

5 snabba frågor – boende

1. Hur många gånger har du flyttat?
Fem gånger. När jag var 6, 21, 23, 25 och 32 år.
2. Var bor du helst – hus på landet eller lägenhet i storstan?
Helst i ett hus men inte för långt ifrån stan.
3. Om du fick en drömlägenhet och fick placera den var du ville, var skulle det vara?
Jag trivs bra i Sverige.
4. Vad är viktigast i din lägenhet, fräscht badrum, fräscht kök eller balkong?
Jag vill ha allt! men okej jag väljer fräscht kök först.
5. Vad tycker du är en lagom ålder för att flytta hemifrån?
Jag flyttade när jag var 21. Det är svårt att säga en lagom ålder, omkring 20 år.
(Frågor från blogg.se)

stilfullt med lantlig charm

Här har jag hittat en fin inspirationsbild på kök, i tidningen Lantliv nr.12 sidan 76.
Jag gillar det vita liggande kaklet från Höganäs. Diskbänken i rostfritt. Bänkskivor i ek. Vit lucka från Elektrolux Home ”Gård vit” och skåpsknoppar och handtag från Åraslöv kök. Lägg också märke till veckhissgardinen i Vegetable Tree och pumptvålen från Savon de Marseille.
Jag vill ha den som heter Lavande Biologique.
Andra inlägg om kök: Mitt drömkök och fler i kategorin Inredning.


En annan sak, sidan 65 i samma tidning:
Vad fint det är med fräknar, rött hår och mörkbruna ögon!
(Skaffa linser och färga håret? 😉

Par Courrier

par courrierPar Courrier betyder per post/kurir på franska. Det betyder också en jättesnygg web-butik med inredning! Jag gillar ju den marina New England-stilen och här finns mycket vackert att vila ögonen på.
Denna lampan heter
Campaign Tripod Lamp
"Tripod framtagen för Brittiska expeditioner under 20-talet. Metallen, träet och sadelskinnet i remmarna skapar tillsammans med den funktionella designen en helt unik lampa som tar sin plats."

Ja, den kräver nog sin plats denna lampan. Men någonstans i mitt nya hem skulle jag väl kunna få in den? 🙂 Vi får väl se. Snygg är den i alla fall! Fler saker jag gillar är skålen och kannan Old Sheffield Village i lantlig stil med vitmålad emalj.
Vitmålade bokstäver i trä är också någonting jag gillar. Allt som med bokstäver att göra! 🙂
och kolla in denna snygga London trunk i läder som kan användas som ett bord. Fint.

drömhem

drömhem
"Om jag längtar efter starka färger köper jag en bukett blommor."
"Var inte rädd för tomma ytor. En vit vägg ger ro åt möbleringen."
"Begränsa färgerna – ha inte fler än fyra!"

Citaten kommer från Tine Kjeldsen
i tidningen Drömhem & Trädgård nr.11 sidan 43-50.
Tänkvärda saker som jag, på ett eller annat sätt, vill ta med mig till vårt nya hem.

väggar

tegel
Tegel är vackert. Speciellt om de är gammalt!
(Väggen på denna bilden är ganska ny.)
Tegelvägg inomhus kan vara riktigt snyggt. (Till exempel som hos Tinaminastina.) Jag kan tänka mig en liten tegeldetalj någonstans i huset. När det gäller tapeter och väggar vill jag gärna ha vitt och ännu mera vitt… Denna gröna fototapet är också skön! Sonen kommer så småningom att få en världskarta på sin vägg!
fredagstema show tell

flip clock

flip clock
Bilder: Contemporary Heaven och Little Clock Shop.
Eller vad sägs om denna: Kikkerland. Annars har Clas Ohlson en för 59.50
En snygg klocka på samma tema finns hos R.O.O.M.
De är väldigt tuffa och snygga! Men jag antar att de tickar/låter lite för mycket för Ps och min smak. Vi har inga tickande klockor hemma hos oss… 🙂

"An analog clock with digital display (commonly referred to as a "flip clock") is a clock which displays information in a digital format, but actually keeps track of the time in an analog fashion. An electric motor turns two wheels continuously: the faster at a rate of 1 revolution per hour, the slower at a rate of 1 revolution per 24 hours. The wheels move continuously, not in steps."…
Läs vidare här: Wikipedia.