var sak på sin plats…

Jag beundrade och berömde Annes hem redan i julas. Titta under december 2007 hos Anness. Jag gillar verkligen den vita, ljusa, rena sparsmakade stilen!
Jag skrev denna kommentaren:
"Jisses så välpolerat! 🙂 Så fint vill jag också ha till jul, och förjämnan. Tyvärr verkar det inte så om min man och mina små barn tycker samma…? *ler*"

Anne höll med om att det nog att lättare att hålla fint om man bara är två.

Jag har hennes fina bilder i tankarna. När det nu någon gång är dags att flytta så vill jag så gärna börja om på nytt. Jag vill bara plocka upp de sakerna i mitt hem som jag verkligen vill ha. Inga kompromisser

Det är fler än jag som inspireras och gillar Annes hem:
Design & Inredningsbloggen, Evelyn I hemmet,


Dagens länktips: https://www.branschnyheter.se/nordisk_interior.php

Vegetable Tree

Frank
Originalakvarell till Vegetable Tree. Bild fotograferad ur boken Pepis Flora.
Josef Frank skapade detta mönster runt 1943-1945. I detta "grönsaksträd" finns granatäpple, päron, aubergine, paprika, tomat, pumpa…
"Frank stiliserar formerna och höjer färgstyrkan för att nå maximal effekt och han blandar naturtroget och fantastiskt för att väcka förundran. På en av grenarna har han fäst bellis och några vanliga nypon bredvid varandra! Och nära bellisen växer blad från ett av jordens äldsta träslag – Ginkgo biloba"…
Det finns så många vackra mönster! Detta, tror jag, är min favorit.

Lantliv

lantliv
Jag köpte tidningen Lantliv i förra veckan. Det fanns hur mycket inspiration som helst i detta nummer! På tisdag 22/7 kommer nästa nummer. Jag har hållt igen med prenumerationerna ett bra tag… fast nu bestämde jag mig för att köpa tidningar igen! 🙂 Martinakoden är krönikor av Martina Haag. Om du känner för att skratta! (och gråta med för den delen.) Jag har även läst I en annan del av Bromma. Chokladen på bilden heter New Tree. Mörk såklart!
En annan god sort är Galler Noir 60.


Dagens låt: Coldplay – Talk.

designbloggar

Lästips! Designbloggar runt om i världen:
The Style Files Haag, Nederländerna
Emmas designblogg Stockholm, Sverige!
Husmusen Göteborg, Sverige!
My Marrakesh Marrakesh, Marocko
Bloesem Kuala Lumpur, Malaysia
All things bright and beutiful Hong Kong
Imedagoze Singapore
Rang Decor Bangalore, Indien
Modamuse Sydney, Australien
Absolutely Beautiful Things Brisbane, Australien
Desire to Inspire Brisbane, Australien och Ottawa Kanada
MoCoLoco Montreal, Kanada
Poppytalk Vancuver, Kanada
Design Undercover Dublin, Irland
Designers’ Block UK Hexham, England
Designspotter Köln, Tyskland
via https://www.dominomag.com/magazine

dagbädd

halens ikea

Jag skulle vilja ha en säng med kanter på tre sidor, en dagbädd, till sonens rum.
Det ska få plats en riktig resårbotten i den. Jag vill inte inte bara ha en tunn polyetermadrass. Haléns har en som heter Särö. Jag gillar stilen på den! Men jag vet inte om man kan ha resårbotten/madrass i den… Ikea har en som heter Hemnes. Fin! Men tyvärr bara 80 cm bred… (Hajen heter Korall.)
Temat i sonens rum ska vara marin stil med en segelbåt och en världskarta! 🙂

Sagolikt!

sandberg

Eget collage med bild från Sandbergs nya kollektion Kaspar & Saga II. Madrasserna är klädda i tygerna Kitty, Ingrid, Linus, Saga och Karolina.
Dottern föll för denna härliga bilden, ett barnrum med sagotema!
En prinsessan på ärten-säng kanske jag kan fixa till henne.
Men rosa tapeter, som hon vill ha, det blir det inte… 🙂

snygg karaff

.
evasoloKylskåpskaraff i glas
med vipplock.
Snygg på bordet.
Jag vill ha en att servera vatten eller lemonad i.
Ett isolerande neoprenfodral medföljer.
Jag gillar speciellt det limefärgade!
.
Design: Claus Jensen & Henrik Holbaek
.
Jag har haft nöjet att få shoppa en.
Vi gav den i present till svärmor.
.
.
bild från: Eva Solo
.
.
Dagens låt: Euroband
This is my life (Island)

Förvaring

förvaring
Tinitott vill ha tips och bilder på temat förvaring i denna veckan!
Jag vet inte om jag är rätt person att skriva om detta…
Jag vill gärna ha ordning och undanplockat, men resten av min familj verkar inte hålla med 🙂
Vi bor, som Tinitott, i en liten lägenhet. Inte så mycket förvaring att tal om, så det blir att rensa ut och göra sig av med istället… Något som jag har en tendens att samla på mig är papper. Alltifrån snygga scrapbooking-papper och barnens teckningar till betalda räkningar… Pärmarna på bilden heter Frost by Keba.

Family Modern

Jag hittade ett test: What’s your style?
Svaret jag fick var: Family Modern.

"Your home confidently embraces the many needs of busy, family life. It’s adaptable and easy to live with, reflecting your sense of style without having to banish the kids to the attic or basement. You’re sensitive to elements of design such as colour, light and architectural detail, mixing items that are relatively disposable with other pieces"…

"Your bedroom has that classic look that never goes out of style. Sleep is fundamentally important to our well being. In busy towns and cities, noise can often hamper a good night’s sleep. Soft furnishings really do absorb sound, and touch is such an important sense in the bedroom, from crisp, linen sheets to wool or even sheepskin underfoot. Elegance and relative simplicity are keynotes in your bedroom, using the timeless approach of layering white on white to serene effect."

"You’re a maestro of minimalism using carefully chosen ingredients. At home, ’less-is-more’ simplicity appears effortlessly stylish. With so little on show, every single item comes under scrutiny, so it’s important that you give time and thought to your choice of china, glass and cutlery."… o s v.
styletest