Lummen

lummen"Lummen mitt examensarbete på HDK, en mönsterkollektion för barn. Bild och mönster lockar fantasin och erbjuder ett alternativ till schablonbilden av tuffa hjältar och söta prinsessor!" Pernilla Andersson https://www.piriperuta.se/lummen.html

Detta mönstret heter Såpbubblan. Det ser ut som om en elefant där uppe på taket, står och blåser ut såpbubblor över staden! Här finns en tuff bild: www.lula.se

Tröjan finns att köpa på www.juniform.se. Jag hittade dit via Weronica. Det finns mycket fint där. Bland annat tavlor av Stina Wirsén.
Bild: Juniform.

Musik man minns

ginza
Bilder från: https://www.ginza.se/
Bon Jovi – New Jersey, Def Leppard – Hysteria (1987), Alicke Cooper – Constrictor (1986), Sandra – Ten On One, A-ha – Hunting Hight and Low, Belinda Carlisle – Heaven on Earth, John Norum – Total Control, Depeche Mode – Black Celebration, Thåström – Xplodera mig 2000 (1991), Bryan Adams – Reckless, Alphaville – Forever Young (1984), Madonna – Like a Virgin (1984)
Bra låtar, ett rättare sagt bra album, från min tonårstid d v s 80-talet!
fredagstema
Fredagstema denna veckan är "Låtar vi gillar – bra låt från tonåren – bra låt vi gillar idag – en skämslåt, använd Youtube."
Jag börjar med tonåren 🙂 Här är några av favoriterna: Play it cool med Freiheit, Wild One och Let med love you med John Norum, Need you tonight med INXS, Livin’ on a prayer med Bon Jovi, Maria Magdalena med Sandra, Call me med Spagna, Funky Town med Pseudo Echo, I just died in your arms med Cutting Crew, China in your hand med T’pau.
Såklart svenska artister också; Peter LeMarc, Orup, Imperiet, med flera.
Kolla in Tracks på SR P3! Det går att välja årtal och titta tillbaka. Hur kul som helst!

Någonting som är väldigt typiskt från denna tid är borde vara tv-programmet Jacobs Stege! Titta här: Lili & Sussie med We were only dancing från 1988.
Lili med rosa och Sussie med rött läppstift. 🙂

Bra musik idag: Jag skriver ju om musik och dagens låt då och då på bloggen.
Några favoritlåtar just nu är: Little Dysfunk You med The Ark, Curly Sue med Takida, Bleeding Love med Leona Lewis, Om du lämnade mig nu med Lars Winnerbäck och Miss Li, Who’s that girl med Robyn och Hero med Charlotte 🙂
Tillägg 18/4: Musik jag gillar just nu: Melee – Built To Last.

Temavecka: mönster

I nästa vecka (vecka 17) bjuder Karin Ellas inspiration in till temavecka!
Det som ska fotograferas är mönster:
randigt, prickigt, blommigt, rutigt och flätat.
Bra initiativ Karin!
Det var ett tag sedan jag hade min mönstervecka (vecka 45 i november 2006)
Då var det många som var med och fotograferade
randigt, rutigt, prickigt, blommigt och organiskt. Kul!
nillas mönstervecka

Årets majblomma!

jacka

Årets majblomma är cerise och svart.
Dottern har fått en pin som hon har på sin nya jacka!
Jackan är en regnjacka från Everest som är nyköpt. Tack snälla mormor! 🙂


Tillägg den 20/5
Hon hade sin jacka i lite över 2 veckor sedan försvann den…
Vi har fortfarande inte hittat den. Trist.

Förvaring

förvaring
Tinitott vill ha tips och bilder på temat förvaring i denna veckan!
Jag vet inte om jag är rätt person att skriva om detta…
Jag vill gärna ha ordning och undanplockat, men resten av min familj verkar inte hålla med 🙂
Vi bor, som Tinitott, i en liten lägenhet. Inte så mycket förvaring att tal om, så det blir att rensa ut och göra sig av med istället… Något som jag har en tendens att samla på mig är papper. Alltifrån snygga scrapbooking-papper och barnens teckningar till betalda räkningar… Pärmarna på bilden heter Frost by Keba.

Varför?

Det är svårt att förstå och svårt att förklara…
Varför finns det mördare och våldtäktsmän?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article2139209.ab och
https://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1128291.svd
Mina barn är för små ännu för att ha hört om det. Men jag vet många som har barn i Englas ålder som undrar och känner sig otrygga…
Ikväll går tankarna till Englas familj. Det är en hemsk sanning… Samtidigt så har de i alla fall ett besked, de har hittat henne. Så jobbigt om det hade förblivit ouppklarat… trots allt.
Titta in hos Saravillfara, hon har gjort ett fint inlägg. Likaså Lindaliten.

Någonting att tänka på

1. Motionera 30 minuter 3 gånger i veckan.
2. Varje kväll, tänk på fem saker du är tacksam över. (En metod man använde efter 11 september i NY.)
3. Ha en 30 minuters konversation varje vecka med din partner eller närmsta vän, ostört.
4. Plantera något/ sköt om en växt.
5. Halvera ditt tv- tittande.
6. Le och/eller säg hej till en främling varje dag.
7. Ring en vän som du inte har pratat med på länge. Träffas!
8. Skratta minst en gång per dag.
9. Var snäll mot dig själv varje dag.
10. Gör en god gärning varje dag.
Jag hittade detta hos LoX, läs mera där.

krokusar

Jag i alfabetsform

April – April och Augusti är mina favoritmånader på året.
Bilder – Fotografering är en rolig hobby.
Jag älskar allt som har med bilder att göra.
Charmig – Lite i alla fall. Visst?
Danssugen – Jag skulle gärna vilja lära mig att dansa!
Enveten – Har jag väl kommit på någonting bra så vill jag gärna ha det/få det att funka. Ger inte upp i första taget.
Fräknig – Fräknarna bli fler och större för varje år som går! 🙂
Glömsk – Glömsk är jag både på gott och ont. Jag är inte den långsinta typen. Jag är inte heller den som förlägger mina nycklar eller glömmer någons födelsedag. Men vad jag åt till middag i går är en annan sak…
Hjälpsam – Jag hjälper gärna till om jag kan.
Intresserad – Många olika ämnen och saker intresserar mig och jag vill gärna prova på minst en gång!
Jympa – Friskis & Svettis har så många roliga träningsformer.
Konstnärlig – Jag gillar i alla fall att se på alla slags konst.
Lagom – Jag är en vardaglig medelmåtta, det är nog bara så…
Mrs Google – Jag hittar nästan allting på nätet nu för tiden och snabbt går det!
Nyfiken – Jag vill hela tiden veta mer och lära mig mer!
Otålig – Lite väl ivrig och snabb är jag ibland.
Det kan vara bra att sova på saken!
Promenader – gärna i naturen, det gillar jag. Helst med en kamera i handen.
Qui vivra, verra – Den som lever får se.
Rolig – Jag har mina stunder 😉
Svettig – Det är jag ibland! 🙂 Jag gillar att träna och helst så att det känns.
Tankspridd – Lite glömsk och disträ…
tankebubblor
Upplysande – Jag vill gärna hålla mig uppdaterad och dela med mig.
Vetgirig – Letar hela tiden efter svar på alla möjliga funderingar jag har.
Wild and Crazy – nåja 😉
Xtra – Någonting alldeles extra!
Ytlig – Jag är både ytlig och djup.
I bloggen syns mycket av yta och "Jag vill ha"-saker
Zzzz – Sover gärna 7-8 timmar per natt.
Återvändsgränd – Ibland kör man fast. Då gäller det att se saker annorlunda.
Ärlig – Pålitlig och uppriktig.
Ögonblick – Försöker att ta vara på dem och leva i nuet.

Denna utmaningen hittade jag hos Mia.