Grillpremiär!

minipense
Vi var hemma hos oss med goda vänner igår och P♥ tog fram grillen!
Det blev fylld fläskfilé, potatisgratäng, lökhalvor (i folie på glöden), majskolvar, tzatziki och färsk ananas. En jättestor ananas, den skulle jag egentligen ha fotograferat!
Dottern hade otursdag… först rev hon tån på en dörr när vi var i simhallen. Sedan ett blåmärke på ena skinkan. Sist ramlade hon på den grusiga asfalten och tog emot sig med knät, händerna och hakan… Vad hon skrek när det kom blod! Lilla gumman. Nu är hon omplåstrad. Det räckte med plåster.
Idag ska vi ut på landet en runda. Ha det så bra i vårvädret!

Tillägg kl 14,30 27/4: Det är mulet idag. P har klippt gräset och barnen och jag har spelat krocket. Det gick riktigt bra! Vi spelade en hel runda tillsammans efter reglerna och alla var glada. 🙂

Favorittidningar

fredagstema
Det började med Bamse och Kalle Anka. Fortsatte med Starlet, Frida och VeckoRevyn. Solo, Amelia, Elle, Damernas Värld, Illustrerad Vetenskap med flera. Sedan blev det Vi föräldrar och Föräldrar&Barn… I maj 2003 kom första Mama ut och jag började prenumerera på en gång. Det är den enda tidningen jag får i brevlådan nu. (Jag skulle gärna ha fler tidningar, men det blir för dyrt.) Jag läser ibland Family Living också. (Jag prenumerarade på den tidigare.) Jag gillar alla sorters tidningar och läser gärna! men köper inte alls lika ofta nu för tiden.

En hel del inredningstidningar läser jag gärna också. Mina föräldrar har Sköna Hem med flera gamla tidningar sparade sedan 1980-talet som det är kul att ta fram ibland! När jag var i tonåren tog min mamma fram sina gamla Hjätebiblioteket och Vickybiblioteket. …"en 64-sidig bildroman för endast 75 öre". Tidningen hade det udda formatet 13 * 17 cm (som sedemera skulle komma att kallas just "biblioteksformat") och varje nummer innehöll en helt avslutad kärleksserie." Läs mera om detta här: Svenska Serietidningar. Kul! Här kan ni se ett litet urklipp ur en av min mammas andra tidningar: Eva från 1960.
tidningar
Nästa vecka är det ny månad och Desiree i Alabama är värd för fredagstemat.
Listan: Nilla, Simone, Anna, Desiree, Annika, Anne, Petra, Anna-Saltis, Millan, AuroraBuddha, Anki, Lullun, Marianne, Victoria, Snusan, Lia, Cecilia,

Fågelskolan

Dottern, 6 år, har mängder av frågor. Just nu om fåglar…
Hur låter en bofink? Vilken fågel räknar till sju? Hur ser en talgoxe ut?
Svaren finns här:
"Vår fågelskola lär dig mer om de 60 vanligaste småfågelarterna i din trädgård. Vi har en unik samling av fågelsång, lockläten och varningsläten som vi visar tillsammans med bild. På så vis får du möjlighet att lära känna och identifiera de fåglar som du inte så ofta ser men som hör i din trädgård."
fåglar
Citat och bilder: https://www.wildlifegarden.se/

Tre:

Tre namn jag går under: Nilla, Älskling, Mamma 🙂 och Tankebubbel-Nilla 😉
Tre saker som skrämmer mig: Allt våld, hat och egoism i världen.
Tre favoritlåtar: No Air, Closer,
Tre saker jag har på mig: klocka, ringar och halsband.
Tre saker jag verkligen vill ha: kärlek, lycka och …pengar.
"Kvinnor vill ha män, karriär, pengar, barn, vänner, lyx, bekvämlighet, oberoende, frihet, anseende, kärlek och billiga strumpbyxor som maskorna inte går på."

Tre aforismer om barn:
"Först när man säkert vet hur barnbarnen har utfallit kan man bedöma om man uppfostrat sina barn rätt."
"Uppfostra barn och du kommer att uppskatta dina föräldrars godhet."
"Det finns bara två bestående gåvor vi kan skänka våra barn. Den ena är rötter, det andra vingar."
"Ett klokt barn blir en tanklös tonåring, som blir en oförstående mor, som blir en klok farmor eller mormor, som kan umgås under angenäma former med sitt kloka barnbarn."

Tre saker jag är dålig på: räkna, svara på utmaningar, utmana vidare…

Prickigt

prickigt

Jag har varit ute och fotograferat i helgen.
Här kommer bild nummer 2 i temaveckan.
En ganska så fri tolkning av prickigt… (man får kisa med ögonen 🙂
Fler bloggar som är med hittar du via Ellas inspiration.
Klicka här för att se min tolkning av prickigt i min egen mönstervecka: 8 nov 2006

Tillägg: Tisdagstema idag är Naturmaterial
"Ut och titta efter stock och sten eller annat som människan använt."
Vilket sammanträffande! Min mönstervecka är lite naturmaterial kan man säga…
Så jag tar min "prickiga" grusbild till två teman idag 🙂

Barnens favoritmat

matlåda
Här är min matlåda. Det är en Prima transparent matlåda från Ica.
Denna gången är den fylld med en av barnens favoriter: Kokt potatis, sprödbakad torskfilé, små fina broccolibuketter och Kelda Lovely Lemon sås Ibland är det skönt när ”Kelda gör jobbet”…

Högvåren är här!

vitsippor

Högvåren är här! Förvår övergår i högvår igen.
Bilderna är från igår. Vi hittade vitsippor barnen och jag.
Idag har vi varit ute i det fina vädret. Dottern har cyklat, fast inte på sin nya cykel… Den är lite stor och läskig ännu så länge, tycker hon.
P har varit ute på sina inlines (och stavar). Det blev en runda på över 1 mil.
Nu ska vi bara ta det lugnt och äta hemmagjord pizza.

Solen skiner idag!

molnVilket härligt väder vi har denna helgen! Solen skiner idag! Solen skiner förstås varje dag …bakom molnen! 😉
Nytt för idag är min lilla favicon. Det är en liten "tankebubbla". Jag visar den i lite större format här om nu någon undrar vad är för någonting där uppe i webbläsarens adressfält. Om ni undar hur jag fick dit den så hade jag hjälp av min käre♥ make… Samt denna sidan: bloggkoll.

Get to the floor

…So if you’re feeling me
Come put your hands on me
And we can do this all night (all night)

I want you to leave with me tonight
Wanna know what’s going through your mind (I wanna know)
Is it that you want me by your side
Is it that you know I’ll treat you right
I wanna know if you see us holding hands
I wanna know if you see me as your man
I wanna know everything that’s on your mind
Cause you’re the baddest thing here tonight (trust me)…

I wanna know – Blue