egen müsli

müsli

Jag har blandat müsli!
Jag köpte olika flingor, puffar, fröer, kärnor, nötter, frukter i lösvikt.
Det finns mycket att välja på av Risentas lösviktsmüsli.
(Kolla in det härliga svajande gräset på deras hemsida 😉
Jag tänkte att det var bäst att ta russin och frukter i en egen burk,

så att dottern kan välja själv.
Vi provade igår. Gott! Jag tog Mild yoghurt naturell till min.

Ljus

ljus nilla
Det var fredag igår… Fredagtema denna veckan är ljus.
Eftersom jag helt glömde detta igår, gör jag som Victoria och visar ett collage. 🙂
Översta bilden till vänster är från maj 2008.
Nedersta bilden till höger är från maj 2007. De andra är däremellan.
fredagstema

Nationaldagen 2008

nationaldagen
Vi hade en skön dag igår! Högsommarvärme fast det bara är senvår.
(Det är lite väl torrt nu faktiskt…)
Lillkillen hade sin Sverige-tröja från Lindex på sig och så fick han en keps och fotboll när vi var på Ica Maxi. De gillar bollar, barnen. De har talang både för fotboll och basket tror jag minsann 🙂

Vi grillade lax. (färdigmarinerad, styckförpackad) Det blev jättegott! Till det hade vi kokta nypotatis och texassås. Jag gjorde en sallad med många goda tomatsorter i från Viken-tomater.
Till efterrätt hade vi marmorerad brownie med jordgubbar och vispgrädde. Jag gjorde en dubbel sats som fyllde hela långpannan. Fick till dem lite bättre än förra gången (8 feb-08) tycker jag. Underbar blandning mellan cheesecake och brownies! Jag hoppade över hallonen denna gången eftersom vi skulle ha jordgubbar till. (Receptet kommer från boken Två systrars söta.)

Dagens låt: Kleerup/Titiyo Longing for lullabies.

bloggen

bloggen
Till vänster syns min blogg i gamla bloggverktyget, till höger i nya publishme.se
Som ni ser är kalendern borta, men det gör ingenting.
Trist är att nyckelorden är borta…
Detta är mitt första inlägg på nya stället!

Wii Fit

wii
Att byta internetleverantör ska väl gå på tre sekunder och inte tre dagar? 🙂
Frustrerade att inte kunna ringa, läsa mail och surfa… Nåja, nu är jag här igen!
Vi har inte varit sysslolösa för det! Raringen har köpt ett nytt spel. Mycket trevligt spel, det började med att göra mig tre år yngre! Alla yogaövningar och muskelträning är jättekul och Step Up Plus.
Andra bloggar om Wii Fit: Saravillfara, med flera.

classic cupcakes

cupcakes

Mina första cupcakes avnjöts utomhus på en picknickfilt i solskenet!
Vi bjöd över grannarna på fika. Annars har jag inte gjort många knop idag…
Jag använde Icas medium-stora amerikanska muffinsformar. De passar precis perfekt i min muffinsplåt. Jag fyllde 12 stycken lite mer än 2/3 och fick ändå smet över. Ovanpå har jag en creme cheese frosting. De blev jättegoda! Receptet kommer förstås från Leila Lindholms bok A piece of cake.
Picknickfilten heter Happy och kommer från Sagaform.
juni

bokstäver

musmatta
Uppdaterad arbetsplats med bokstäver från Åhléns.
Min förra musmatta var en kalender från 2003 och det året har ju redan varit… så hög tid för en nya musmatta tyckte jag när jag såg denna på Åhléns idag! Jag hittade även matchande skrivblock och mugg. Dottern och jag var tidigt ute på stan, för att undvika värme och trängsel. Det är riktigt varmt idag…
Man kanske skulle fixa något svalkande.

Blåbärsmuffins med crumble

muffins

Nu har jag invigt bakboken och de azurblå Margrethe-skålarna!
Först ut blev Blåbärsmuffins med crumble (smuldeg) på sidan 102.
Receptet finns även med en äppel/kanel-fyllning.
Jag hade 2,5 dl blåbär istället för 5 dl. Det räcker.
Jag använde 12 stycken formar från Ica som heter Stora amerikanska muffinsformar. I receptet stod det 6 stora eller 12 små. Men jag tyckte att det blev 12 stora. Alldeles lagom stora! Jätteluftiga och fina muffins.
Tösen, första slevslickare, har provsmakat. -Jättegoda mamma!


Tillägg den 16/7-08
Grundrecept 6 stora/12 små muffins
100 g smör
2 dl mjölk
skal av 1 citron
2 ekologiska ägg
1½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
Sätt ugnen på 175 grader om du vill göra stora muffins och 200 grader för att grädda små.
Smält smöret och tillsätt mjölk och rivet citronskal.
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt.
Rör ner den ljumma vätskan.
Blanda vetemjöl, bakpulver, salt och vänd ner det i smeten.
Placera ut papperformarna i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.
Grädda i mitten av ugnen i cirka 20 minuter om du gör stora muffins eller 12-15 minuter om du gör små. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.
Blåbärsmuffins med crumble: 6 stora muffins.
5 dl blåbär.
Gör muffinssmeten enligt grundreceptet.
Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och varva smeten med blåbären tills formarna är fyllda till 2/3. Lämna några blåbär till garnering.
Crumble:
75 g kallt smör
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl strösocker
Tärna smöret och nyp ihop med havregryn, vetemjöl och strösocker i en bunke.
Strö lite crumble på toppen och garnera med några blåbär på varje muffins.
Grädda i mitten av ugnen i cirka 20 minuter.