
Dottern föll för denna härliga bilden, ett barnrum med sagotema!
En prinsessan på ärten-säng kanske jag kan fixa till henne.
Men rosa tapeter, som hon vill ha, det blir det inte… 🙂



Det är roligt att laga mat! I alla fall ibland. Just nu är jag inne i en period då jag gillat att baka, muffins! 🙂 Men det finns en hel del recept på annat också i min kategori som heter Mat & Recept. En favorit hos mig är grillad lax. Det gjorde vi på Nationaldagen i år. Raggmunkar var längesedan. Det borde jag gör snart igen, barnens favorit. Min pappa tycker om att laga mat och gärna det där lilla extra. Fisk är en av hans specialiteter. Min man tycker också om att laga mat och han är en riktig grillmästare, liksom sin far. Grillat med sesampotatis och fruktsalsa gjorde vi till exempel förra sommaren. Raringen imponerade stort, både på mig och gästerna, när han gjorde nyårsmenyn 2005. Min favorit av ”gryn” är inte cous cous eller bulgur utan det är quinoa. t ex i en kycklingsallad. Kyckling äter vi ofta. Tacokyckling hade vi i maj-06. Jag använder gärna riktigt smör, standardmjölk när jag bakar och lagar mat.

Listan: Nilla, Simone, Anna, Desiree, Annika, Anne, Petra, Anna-Saltis, Millan, AuroraBuddha, Anki, Lullun, Marianne, Victoria, Snusan, Lia, Cecilia, Marina,

En bild från idag. 4-åringen har skrivit alfabetet överst och 6-åringen underst.
Lillkillen kan säga, eller snarare sjunga (melodi: Blinka lilla stjärna), hela alfabetet. När han skulle skriva det så kunde han fram till E utan att fråga om hjälp. Tösen kan skriva hela själv. fast hon spegelvände J och hon glömde W. Det är roligt att se hur de kommer på och lär sig saker, utvecklas.

Program 1: tisdag 24 juni Gästas av artisterna: Håkan Hellström, Arja Saijonmaa, Christer Sjögren, Miss Li, Bosse Parnevik.
Program 2: tisdag 1 juli Gästas av artisterna: Magnus Uggla, Sanna Nielsen, Eva Dahlgren & Peter Jöback, E.M.D. (Erik Segerstedt, Mattias Andreasson, Danny Saucedo).
Program 3: tisdag 8 juli Gästas av artisterna: Lasse Stefanz, Amanda Jenssen, Brolle, Rock’n’roll 50 år med Little Gerhard, Rock-Olga, Rock-Ragge och Burken, Maria Haukaas Storeng.
Program 4: tisdag 15 juli Gästas av artisterna: The Poodles, Kingen Karlsson, Rigmor Gustafsson & Christina Gustafsson, Wei Wei, Owe Thörnqvist.
Program 5: tisdag 22 juli Gästas av artisterna: Andra Generationen, Veronica Maggio, Peter Harryson, Beata Harryson, Vocal Six.
Program 6: tisdag 29 juli Gästas av artisterna: BWO, Abalone Dots, Nina Söderquist, Michael Bolton.
Program 7: tisdag 5 augusti Gästas av artisterna: Benny Anderssons Orkester (BAO), Divine. Men det kommer fler överraskningar till årets sista program!
Bild och text: svt.se.
Ikväll 20,00 är det dags för Allsång på Skansen!
Direkt efter kommer Morden i Midsomer.
"Mer än 130 misstänkta dödsfall – inklusive 110 mord, sex självmord, fem naturliga dödsfall och åtta olyckor har hittills drabbat invånarna i Midsomer sedan serien började." svt.se.

Förra veckan handlade det om ögon. Denna veckan om förvaring.
Här är sonens nya Skalman-glasögon. De förvaras i ett Bamse-fodral.
(Skalman är på insidan av skalmarna, utsidan är blå.)
Han börjar vänja sig vid att använda dem nu. Jag tror att han har kommit på att han ser bättre med dem när han ska rita och titta i böcker. Nu början han att ha dem annars också. Han har inte haft dem till dagis ännu, för nu är han hemma med feber och en jobbig hosta…
Förvaring har jag funderat på tidigare. Tinitott hade en hel vecka på detta temat.
Evelyn visar en fin soffa idag. En sådan skulle jag vilja ha.
Fler bilder om förvaring hittas via Tisdagstema.
Vad fint det är med fräknar! Titta på denna söta tjejen: Amanda Berg.
Mina fräknar blir fler och fler för varje år. Snart flyter de helt ihop, som på pappa. 🙂 Jag har alltid gillat mina fräknar.
Fler fräknar: Elsa Hosk, Frecklewonder,

Du har verkligen svårt för att kompromissa, sa min man till mig häromdagen. Det stämmer… Jag vill inte kompromissa! Men jag måste ju… det är ett nödvändigt ont. Jag vill såklart inte ha en man som håller med mig hela tiden. Min man är minst lika envis som jag. 🙂 Det brukar gå bra ändå, vi är envisa på olika områden. Jag brukar få lite mera att säga till om när det gäller inredning. Han är förstås där och påminner mig om våra ekonomiska begränsningar…
När det gäller inredning vill jag bara ha saker som jag gillar och trivs med. Så när det blir dags att flytta kommer jag att göra en rejäl rensning och slänga/skänka/sälja/göra om saker som jag inte tycker om. De kommer inte in i mitt hus! "Men vi kan väl ha den sålänge tills vi har råd att köpa en ny" vill jag inte alls lyssna på. Jag vet att sålänge oftast betyder flera år och det är verkligen så trist.
Vore man rik och singel skulle man inte behöva kompromissa! 🙂 Vad skönt det skulle vara …ibland. Oftast går det bra för mig att komma överens med min man. Ekonomin är värre… Vårt hem består mest av arvegods och Ikea-möbler och mängder av prylar. För mycket prylar och för lite förvaringsutrymme. Ännu en sak att kompromissa med; utrymmet. Ständigt dessa kompromisser… Hade jag valt att satsa på jobb och karriär så kanske jag hade bott i ett nytt hus nu. Var sak har sin tid. Jag gjorde inte det valet, jag tyckte att det var viktigare att få tid med barnen. Ett lugnare tempo men inte så mycket pengar att röra sig med. Jag vill såklart ha både ock! 🙂 Både ha kakan och äta den, ni känner väl mig? *ler*
Vad jag längtar tills jag kan få det som jag vill ha det! Renovera och göra snyggt. Helst nu och inte när jag blir pensionär. (Jag är otålig också.) Jag längtar inte efter att renovera; jag längtar efter att ha det klart! Verkligheten är att det kommer att bli ännu fler kompromisser när/om vi flyttar. När vi väl flyttar måste jag "stå ut" *ler* i ett hus med ett brunt 70-talsbadrum och ett kök fullt av furu och brunt kakel och så vidare tills vem-vet-hur-länge… Jag kommer att vara så slutkompromissad att jag helt tynar bort efter några år… (Jag vet fortfarande inte om/när vi ska flytta.) Man får göra vad man kan. Man får ta det som det kommer och gilla läget! -En påse tålamod till mig, tack!




Vi har haft en fin dag med midsommriga saker utan måsten.
Vi började med att åka och handla. Vi hann inte med det igår. Men det var bara bra för det var så lugnt och skönt på Maxi klockan nio på morgonen. När vi kom hem satte jag igång med att baka midsommartårtan. Så bjöd vi in goda vänner på midsommarlunch med sill å potatis. Efter det åkte vi iväg för att ha picknick med mina goda muffins och dansa runt midsommarstången. Det var solsken hela tiden medan vi var där. Barnen ville bada och blöta ner sig i sjön en stund också… Sedan delade vi på oss en stund. Vi åkte hem och bytte om på barnen och vilade en stund. När det blev klockan 5 (veckans fredagstema var klockan 5) då satt vi i bilen på väg till våra vänner för att grilla hemma hos dem. Vi hann grilla klart innan nästa regnskur kom. En vacker regnbåge såg vi! Jag tog med tårtan att ha till efterrätt. Den var jättegod!
