vita skåp

Billy

Mamma och jag har varit på Ikea idag. Tre vita Billy-hyllor 106 cm höga med dörrar fick vi med oss hem. Nu står de färdigmonterade i ”kontoret”/allrummet. De fina ljuslyktorna från Bruka har kommit in från altanen. Så nu blev det äntligen lite höstmysigt med en plats att ha ljus på. Vi provsatt även en fin fåtölj i svart läder Karlstad. Det blev lite annat med förstås; galgar, ljus, servetter… 😉

ful furu och grann gran

byggfabriken

Bild från: https://www.byggfabriken.com/

”Det finns många sätt att behandla sina furu- eller grangolv. Många är ute efter den blekt vita ”såpade” känslan, men hur gör man för att få ett snyggt och tåligt vittonat golv? Ett bra alternativ för att få ett lättskött och tåligt vitt golv är att luta av det och vitolja det. Resultatet blir ett ljust golv som inte gulnar men som heller inte ser vitlaserat ut.” Läs vidare här:

https://www.byggfabriken.com/vitolja_furugolv.asp?menuItem=2

 

”När blir tall en fura? Fur finns dokumenterat som namn på virke sedan 1586. I avverkningssammanhang kallas det dock Fura och syftar till avverkningsbart barrträd, vilket som helst. Först in på 1800-talet började man kalla Tall för Fura i södra Sverige. De olika namnen användes för olika beskrivningar. Tall användes ofta för att beskriva ett bestånd eller större grupp, exempelvis; ser Du tallskogen där borta? Fura däremot, användes ofta för att beskriva ett speciellt eller framträdande träd, exempelvis; så vacker, vilken fin Fura! Fur eller furuvirke kallas det också efter att en Tall sågats upp till bräder, reglar eller plank.”

Mera info om tall- och granvirke hittar du här:

https://jarltimber.se/visste.php

 

Frida Trendenser skrev ett inlägg om furun igår, med väldigt vackra bilder. De flesta av oss konstaterade att det var vackert med ljus vit furu. Det är den lackade gamla gulnade à la 70-tal vi inte gillar… Vi har ett mycket fint (olackat) grangolv i vår gillestuga. Gran är ljusare än furu, men lite mjukare. Så småningom ska vi göra iordning där och golvet vill jag behålla, bara slipa och bevara det enligt bilden ovan. Men sedan har vi ju väggar och tak i lackad gulnad furu och det inte inte lika fint. Jag antar att det blir till att använda målartvätt, häftgrund och vit målarfärg på det… nå’n gång.

KIA

kia cee'd

Namnet Kia kommer från två kinesiska bokstäver – ”KI” som betyder ”framåtskridande” och ”A” som betyder ”Asien”.

Roliga Prylar

prylar

Roliga Prylar är butiken med allt du inte behöver!

Ooootroligt söt liten kundvagn i äkta metall med fungerande barnsäte och rullande hjul. Låter din ringklocka Ding Dong eller på något annat traditionellt tråkigt sätt? Vill du att den ska spela din favoritlåt eller något annat valfritt? Kanske en fras ur en gammal svensk klassisk film eller introt ur låten Who Let The Dogs out… Barnen skulle gilla denna: En rolig liten låda med 16 läskiga ljudeffekter som är perfekta för att göra din spökhistoria ännu läskigare. Bara tryck på rätt knapp när du behöver ett skrik, ett läskigt skratt eller liknande. …Vårt taggtrådspapper är mjukt och följsamt… Det finns mängder av roliga plåster bland annat plåster-kyssar. Söta sopsäckar som ser ut som guldfiskar i vatten. Pizza-slizern Pizza Boss ser ut som en handcirkelsåg! Tallriken Food Face: Varje paket innehåller en tallrik med ett ansikte som bara väntar på att bli dekorerat med ärtor, spaghetti och köttbullar för att skapa matkonst. Emoticons och meddelande till bilen bakom dig… och så dörrmattor som ser ut som knappar på ett tangentbord. Det finns home och enter.

Bilder och text från: https://www.roligaprylar.se/ Jag blev inspirerad av Carina.

tisdagstema – texturer/mönster

höstmönster

En vacker morgon idag med lite solsken och ca 3°

Jag tog kameran med mig ut för att hitta mönster och texturer med höstkänsla i. (textu´r, i vidare mening form eller utseende hos ett material, oftast på ytan.) Här på Moderskeppet finns bra exempel om man vill se eller använda sig av textur i sina foton. Jag provade mig fram med rost en gång men nu blir jag

sugen på att testa mera!

Tösens tuffa höstkläder

kläder

Om Tösen själv får välja, och det får hon, (med mamma som smakråd 🙂 så blir det en tuff höst! Hon behöver ju storlek 134 i kläder nu och det är ibland svårt, så där på gränsen mellan avdelningarna. Både H&M och Lindex markerar ju ganska så tydligt att vid 134 så är man en stor tjej… Nu börjar hon i alla fall finna sig till rätta och gillar kläderna som finns där. Här ser ni lite av vad hon har på sig i höst. Jag gillar ju mest praktiska kläder så hon har förstås tåliga utekläder, kängor och regnkläder också.

 

Stövlar med spännen Wildflower girls. Rosa Converse från Intersport. Svart ullkappa, ljusrosa lurviga fingervantar, svarta leggings med silverlurex, leggings med döskallar i strasstenar, rosa benvärmare, långärmad topp med rött manga-tryck från Lindex. Tyllkjol, lila t-shirt med High School Musical-tryck och ett flätat hårband från H&M.


Dagens låt: Sonata Arctica – Everything fades to gray

Sporter

fotboll
* Amerikansk fotboll – har min man spelat och även varit domare i.
Vilken tjock regelbok han hade!
* Backhoppning – ser ju rent livsfarligt ut!
* Badminton – är roligt! Det var ett tag sedan jag spelade.
Min man gick ett par terminer nyligen med en kompis.
* Bangolf – är en favorit på sommaren!
* Bandy – har jag inte provat på. Jag gillar inte att frysa…
* Baseboll – är jättekul att spela på Wii Sports! 🙂
* Basket – spelade jag jätteofta i skolan! Främt i mellanstadiet. Kul!
Barnen är duktiga på att dribbla redan och är inspirerade av High School Musical-filmerna. De vill börja på basket!
* Biljard – tycker jag är kul. Det borde bli av oftare!
* Bordtennis – gillar jag. Det var också alldeles för länge sedan…
* Boule – faktiskt riktigt roligt!
* Bowling – har jag provat på och vill göra om! Ska bara träna upp min handled med lite styrkeövningar först! 🙂
* Boxning – nej fy…
* Brottning – inte min grej va.
* Brännboll – spelar jag hellre än bra.
* Bågskytte – provade jag på min möhippa. Det var svårt…
* Cheerleading – ser så himla kul ut!
* Curling – har jag provat. Jätteroligt! (trots att det var i en ishall…)
* Cykelsport – jag gillar att cykla i lagom takt på min Skeppshult med rejäl bred sadel! 🙂 Min man däremot har kommit igång med cyklingen på allvar.
* Dart – vill jag spela!
* Fotboll – spelade jag i förra veckan. Det kändes i låren efteråt… Dottern spelar ju och på terminsavslutningen var det match mellan föräldrar och barn. Roligt!
Fotboll är den populäraste sporten i Sverige.
* Fridykning – svårt…
* Friidrott – är roligt att se på tv. I skolan gillade jag det inte…
* Frisbee – är kul.
Jag är inte så duktigt kanske men jag gillar att prova på det mesta!
* Fäktning – har jag inte provat.
* Golf – mina föräldrars stora passion. Jag har sagt att jag ska börja
när jag blir pensionär 🙂
* Gymnastik – är kul att se på tv. Vilka duktiga människor det finns!
* Gång – det ser ju så… konstigt ut…
* Handboll – har jag testat på gymnasiet.
* Innebandy – har jag spelat. Jag kan väl inte påstå att det gick särskilt bra.
* Ishockey – Jag hoppas att jag slipper bli en hockey-morsa…
* Kanot – Jag gillar att paddla. Jag vill prova på mera!
* Klättring – har jag inte testat…
* Konstsim – inte min grej. Men det är kul att titta på. När jag är med dottern till simskolan så ser jag ibland när några tjejer övar på detta.
* Konståkning – så vackert! så otroligt svårt!
* Lacrosse – har jag provat på en gång.
* Orientering – alla har väl något skolminne om detta va? 😉
* Ridsport – Jag vill!
* Rugby – tuffa grejer…
* Segling – vore kul!
show and tell