höstfin entré

ljus ljung pumpa

Jag hittade en gigantisk ljuslykta på Lagerhaus. Precis en sådan jag ville ha!

Jag satte två blockljus i den och lite vita dekorstenar. En vit kruka med vit ljung i och en liten orange pumpa köpte jag på Blomsterlandet.

Dagens låt: Rihanna – Russian Roulette

nytt i lekrummet

gardiner

Lekrummet har fått gardiner. Tunna vita kappor som döljer de trista källarfönstren. Det dröjer ett tag innan det blir någonting mera gjort här. Måla och tapetsera får vänta, det finns så mycket annat som kommer före. De andra källarfönsterna har också fått något som skyler. Skönt att få lite hjälp.

…och några gröna fåglar har flaxat in i kontoret! 😉

frysbox

electrolux

Bild: https://www.electrolux.se/

Jag har inga uppgifter på hur många decibel den gamla beige-bruna 70-talaren dånade med… Den här nya är i alla fall otroligt mycket tystare med 42 dB. ECP30108W A+ 300 liter från Electrolux står nu i vår källare. Nu längtar jag bara till den dagen vi kan skaffa ett frysskåp också och ett nytt kök! 🙂

Fairtrade / Rättvisemärkt

fairtrade

Bilder: https://www.rattvisemarkt.se/cldoc/produktlista.htm

”När du väljer Rättvisemärkt bidrar du till förbättrade arbets- och levnadsvillkor för odlare och anställda i utvecklingsländer.
* Odlare och anställda får förbättrade ekonomiska villkor
* Barnarbete och diskriminering motverkas
* Demokratin och organisationsrätten främjas
* Lokalsamhället utvecklas socialt och ekonomiskt
* Miljöhänsyn och ekologisk produktion främjas

Idag finns det ett brett utbud av Rättvisemärkt att välja ur, t ex kaffe, te, kakao, drickchoklad, chokladkakor, bananer och annan färskt frukt, juice/läsk, ris, quinoa, glass, socker, kryddor, nötter, snacks/godis och honung. Dessutom går det att köpa Rättvisemärkt vin, blommor, sportbollar, och produkter som innehåller Rättvisemärkt bomull.” https://www.rattvisemarkt.se/cldoc/627.htm

 

Detta kommer att uppmärksammas lite extra idag eftersom det är Nordic Fairtrade Challage. Så kolla att din fika innehåller rättvisemärkta produkter! 🙂

tandvård

tandvårdstips

Jag har visserligen redan tipsat om eltandborste, men det är ju 4 år sedan nu så det tål att upprepas! Min tandborste helter alltså Braun Oral B och den använder jag varje kväll. På morgonen använder jag en vanlig tandborste. Den bästa tandkrämen enligt mig är Zendium! Cool mint gillar jag mest. Tandtrådsbygeln Plackers twin använder jag så gott som efter varje måltid. (Jag har ett jobbigt mellanrum där det alltid brukar fastna något…) Vid behov och varje kväll använder jag också TePe mellanrumsborstar. De finns i sju olika storlekar.

Vad brukar ni använda?

söndagar

sundays

Bilden har jag gjort med hjälp av https://www.storyabout.net/typedrawing/

 

På söndagar vill jag bara vara hemma och ta det lugnt. Inte boka upp för mycket eller träffas. På söndagskvällar har jag min bästa träningstid som jag inte vill missa och sedan vill jag mest bara slappa i tv-soffan…

I kväll har jag tänkt att titta på både Top Model 12 och Gossip Girl. Med hjälp av ViasatPlus så ska jag spela in båda programmen! Hoppas att det funkar 🙂

Små västerbottenspajer

hälsokokboken
Små västerbottenspajer ur Hälsokokboken av Ulrika Davidsson.
6 ark filodeg
20 g smält smör
2 ägg
1 dl grädde
1 dl mjölk
3 dl riven västerbottensost
2 krm salt
1 krm vitpeppar
Garnering: rödlök, stenbitsrom eller löjrom, färsk dill och crème fraîche.
Sätt ugnen på 200 C. Fördela filodegen i en muffinsplåt. (Jag har en för 12 muffins, så jag har dubblat receptet här och skriver min version.)
Pensla degen med smält smör.
Vispa ägg, grädde och mjölk i en skål. Tillsätt salt och peppar. Dela ut osten i pajskalen och fyll sedan på med det vispade. Grädda pajerna i mitten av ugnen i cirka 20 minuter. Låt den svalna lite och dekorera dem med finhackad rödlök, rom och en dillkvist. Jag tog en klick crème fraîche också.

Vi hade tjejträff och knytkalas igår och jag tog med mig dessa. Jättegoda!


Tillägg: En bild från den 6/2-10
västerbottenspaj

Blog Awards

I kväll är det dags för:
”Veckorevyns Blog Awards gala och prisutdelning på Café Opera i Stockholm. Klockan 18:30 smäller det, då drar årets största bloggala igång på riktigt. Ät, drick och mingla fram till klockan åtta då själva prisutdelningen äger rum. Efter det uppträder två världsartister följt av grym efterfest natten lång!”

Som jag förstår det hela så filmas prisutdelningen men det sänds först
den 24 oktober (???) på tv400 19:30 – 20:00 Blog awards

”Svenskt underhållningsprogram från 2009. Från galatillställningen på Café Opera i Stockholm där årets bloggare premierades. Totalt nominerades 36 bloggar i tio olika kategorier.”

 

Dagens låtar: Jordin Sparks – S.O.S och Kesha – Tik Tok

 


Tillägg den 18/10: Foki blev årets stora vinnare! (tre kategorier).
Se vilka som vann här Veckorevyn.

Favoritfilmer

filmer

Bilder: Internet Movie Database.

Vilka är mina favoritfilmer? Svårt… man har sett så många och har ändå så jättemånga kvar som man vill se! En film som jag har sett ganska så nyligen och som jag verkligen gillade är Australia med Nicole Kidman och Hugh Jackman. Dirty Dancing är en riktig favoritfilm, likaså Grease och Pretty Woman. Andra favoriter är: Livet från den ljusa sidan med Jack Nicholson och Helen Hunt. Den engelske patienten, Walk the line, Amadeus, Sömnlös i Seattle, Stardust, Stolthet och fördom, Bridget Jones dagbok, Liar Liar, Top Gun, Star Wars… Sedan gillar jag ju Hitta Nemo jättemycket! Bilar är också en jättebra film och även Toy Story. Askungen och de flesta av Disney-klassikerna. Emil i Lönneberga också.

show and tell

Hitta till fler filmtips via Erica t ex hos Saltistjejen.