
Jag köpte en turkos blus på Esprit idag. Jag hittar den inte på bild men
det finns mycket fint att titta på här: https://www.esprit.eu/

Jag köpte en turkos blus på Esprit idag. Jag hittar den inte på bild men
det finns mycket fint att titta på här: https://www.esprit.eu/
”Sea-Band är ett akupressurarmband mot/lindrar illamående vid graviditet och åksjuka. Armbandets funktion bygger på tryck mot akupressurpunkten P6.
Armbandet som är tillverkat i ett elastiskt textilmaterial, har en påsydd plastkula som trycker ner och stimulerar en akupressurpunkt, P6 som sitter på underarmens insida. Sea-Band används på båda handlederna. P6-punkten är lätt att hitta med den tydliga bruksanvisningen som medföljer i varje förpackning. Sea-Band kan användas av både barn från 3 år och vuxna och effekten kommer redan efter ett par minuter. Sea-Band kan användas så ofta som det behövs.” Apoteket. (Ett tips från min kompis Mia)

Belysning… Solsken är bäst! Levande ljus och eld kommer sedan. Efter det kommer en lampa från Cult Design 🙂 som jag fick i julklapp 2007 av mamma.
Jag ville så gärna ha den! Det är först nu, sedan vi flyttade, som jag har börjat att använda den. Fin i sovrummet.

Bild: Hannah Modigh https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article6059642.ab
Vad tyckte ni om såpan Ullared i Kanal 5?
Jag funderar ungefär så som Linda K ”Lite otäckt, väldigt intressant…
Jag har aldrg varit i Gekås Ullared och shoppat loss. Jag var utanför en gång men då var det stängt. Har alltid tänkt lite föraktfullt sådär att vad är det för drägg som handlar där egentligen? Tydligen hela Sverige. Måste ju kolla ikväll. Är det mest skräp eller finns där bra och fina grejer?”
…Vi stannade till där på genomresa en söndag för nio år sedan, jag tror dock att de har söndagsöppet nu för tiden…
Så här säger GeKås vd Boris på Ullared-bloggen: ”I det här första avsnittet var det många starka kund-karaktärer som bjöd på sig själva och det blir ju roligt att titta på” och ”Jag hoppas på att kunna avliva lite fördomar om Ullared och att fler ska hitta hit till oss. Vissa har en bild av Gekås som en stor lada i skogen där det säljs konkurspartier, och det stämmer ju absolut inte!”
…Karaktärer ja, det kan man säga… Fördomarna blev väl knappast färre…
Magnus Ransheim skriver på HD …”Tiffany Persson i Ullared” ”Vi fick i går följa Rose-Marie från Malmö, som varje sommar spenderar två veckor i köpmekkat för att tokshoppa. Hon var fantastisk, en Tiffany Persson filtrerad genom ”Plötsligt i Vinslöv”. Rose-Maries ”gubbe”, Kjell, höll en lägre profil, men flitigt nyttjande av tändvätska visade att han också kan ha varit [paw rihk-titt]. Det rådde ingen tvekan om vem som skötte vad i deras hushåll.”…
…Jösses vilken familj! De andra ufona karaktärerna var också väldig underhållande… 😉
Dagens låt: Peter Wahlbeck – Ullared
Gissa om man har denna låten från 1994 i huvudet nu? 🙂
Jag ska titta nästa vecka igen! Men åka dit… näää…

Bild från boken Pepis flora sidan 15 ”Ceylon, akvarellerad mönsterförlaga från 1940 med färganvisningar och rapporteringsschema.” Ceylon beskrivs som ett blom/gren-mönster i 4 färger. Boken handlar om Josef Frank som mönsterkonstnär. Detta mönster är ej tryckt, men det ska börja tryckas nu! Spännande med nya mönster. Det andra mönstret som ska tryckas heter Aramal och är ett blad/gren-mönster i 3 färger. Läs mera om detta här: SvD.
https://husmusen.blogg.se/2009/november/nyheter-fran-svenskt-tenn.html

Kolla här! Jag kunde hålla mig till november i år 🙂 Jag brukar alltid blogga om julsaker redan i oktober annars… Årets julfrimärken är fina lacksigill på rulle. Jättesnygga! Men jag gillar ju självhäftande frimärken bättre så då får det bli motiv med julklappar. Jag har ännu inte funderat på hur årets julkort ska se ut.
En sak som jag har funderat på är adventsljusstakar. Barnen har sina med luciatåg och med stjärngossar. Nytt för i år är en röd Julius till köksfönstret! Elflugan som jag har tjatat om och önskat mig i flera år nu är äntligen min! En vit står nu i det vita allrum/kontorsfönstret och väntar på att få tändas. Den är så fin. Några söta tomtar från Cult Design kommer jag att ta fram till julen.
Årets julkalender på tv handlar om Supersnälla Silversara och Stålhenrik. Barnen gillar denna serie och tycker att det ska bli spännande att se deras julkalender. ”I julkalendern har de blivit gamla och bor på en konstgjord planet för pensionerade superhjältar som heter Julstjärnan. För att underhålla sina barnbarn Vega och Nova berättar de historien om sitt första stora äventyr”…
Barnen har fått Lego-adventskalendrar de senaste två åren och de kommer att få även i år. Det blir Lego Pirates och Lego City detta året. Nu ska jag bara förbereda deras adventspresenter också.
Första advent kommer redan i november i år! 🙂

Favoritfrukter så här års är clementiner och Ingrid-Marie, fast på bilderna är det satsumas och Aroma. Fler bilder på temat fruktigt hittas via Fototriss.
Dagens låt: Bob Sinclair – Rock this party



…Tänd ett ljus och låt det brinna låt aldrig hoppet försvinna…
”Levande ljus är en ljuskälla som brinner med öppen låga och som består av en veke placerad i mitten av en fast bränslekälla, vanligtvis stearin, paraffin eller vax. Blandningar av dessa ämnen är mycket vanliga. Oavsett bränslekällan kallas levande ljus ofta för stearinljus i dagligt tal.”
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stearinljus
”Ljus är en form av elektromagnetisk strålning med en våglängd mellan cirka 390 och 770 nanometer. Genom att solen belyser jorden och ögat är känsligt för strålning i just detta intervall, kan vi se vår omgivning.
I många sammanhang används ordet ljus även om strålning utanför den synliga delen av det elektromagnetiska spektrumet. För ljus med längre våglängd än 770 nanometer används benämningen infrarött ljus eller IR-ljus. Den hastighet med vilken all elektromagnetisk strålning rör sig (per definition 299 792 458 m/s i vakuum) benämns ljushastigheten.
När ljuset från primära ljuskällor reflekteras mot olika föremål (sekundära ljuskällor) i vår omgivning, återkastas vissa våglängder av strålningen, och vi kan uppfatta föremålens färger och former med ögonen.”
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ljus
Solljus är så underbart! Vi får ta tillvara på dagsljuset nu när vintern kommer. Hoppas att det blir fina soliga helger.
Förra gången vi hade ljus som tema 7/6-08 visade jag solskensbilder!
Adventsljus är mina favoritljus. De hemstöpta är vackrast. Nu är det bara 30 dagar kvar tills vi får tända det första!
Tack för denna månaden Erica. Nästa månad tar Simone över.
I december blir det jag som väljer teman… (om ingen protesterar 😉

…och här sitter jag och tittar på vårkläder. Spännande med en förhandstitt!
Lite nytt men ändå så att man känner igen sig, som det brukar vara hos H&M.

Bild: https://www.pixar.com/
Vi har sett upp! Alltså vi har sett filmen Upp på bio. Den var rolig, lite sorglig och ganska så otäck. Barnen, särskilt femåringen, tyckte att den var för otäck… Charles Muntz var för våldsam.
Kortfilmen Partly Cloudy (men storkarna och molnen) var jätterolig!

Klicka här för större bild: https://www.theuds.com/timezone.php?lang=SE&zone=A
Konstig karta va… Varför har t ex inte Frankrike och Spanien samma tid som Storbritannien?
Sverige tillhör zon A (UTC +1) och det tycker jag är helt i sin ordning.
Läs mera om tidszonerna här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Tidszon
Jag tycker att vi skulle ha normaltid året om! Varför ska vi ha sommartid? Vem behöver det? Jag kanske låter som en envis gammal mjölkbonde nu, men jag tycker att vi borde sluta upp med att ändra om klockan!

Fototriss denna veckan är rosa som i Rosa bandet!
På denna översta bilden ser ni de fyra senaste årens rosa band.

Det finns ett helt gäng produkter att köpa för att stödja Rosa bandet. Förra året köpte jag denna rosa skurhink och mopp från Vileda, samt Wettex-trasor. Rosa piggar upp. Allt för att det ska bli roligare att städa! 🙂

Min rosa yoga-matta fick ockå vara med på bild, för den är ju rosa…
Se fler rosa bilder här: Fototriss.





Översta bilden är från den 13 okt och de andra bilderna från den 20 okt.
Det har varit en fin förhöst. Härligt med vackra höstfärger och solsken!
Nu övergår förhösten i höghöst. Det blir kallare… men jag tycker om alla årstider.
Jag gillar den förändringen!
Snart, den 25 okt, är det dags att ändra klockorna igen… tillbaka till normaltid. Jag tycker att vi skulle ha normaltid året om! Varför ska vi ha sommartid? Vem behöver det? Jag kanske låter som en envis gammal mjölkbonde nu, men jag tycker att vi borde sluta upp med att ändra om klockan!
Dagens låt: Helen Sjöholm – Gabriella sång
Fler fredagbloggare hittas hos Erica. Ha en skön helg!
