skoldisco

billebro

Bild: spegelbollar från Billebro.

Tösen har varit på sitt första skoldisco, lågstadiedisco! Hon hade sin svarta tyllkjol, grå Rolling Stones-tröjan och grå strumpbyxor, svart hårband och en liten lila handväska med Hello Kitty-plånboken i. Det var fyra ivriga tjejer som följdes åt till skolans matsal! Hon fick 40 kr med sig i plånboken. Inträdet kostade 20 kr. Sedan så hade hon fiskat i fiskedammen för 10 kr. Hon fick en stor påse med glaskulor ca 50 stycken. Hon var lycklig över detta! Resten av pengarna köpte hon godis för. Det var ju så spännande att ha sin egen plånbok med pengar med sig att handla för utan mammas hjälp, så hon handlade på tills pengarna var slut 🙂 Dansat litegrann hade hon visst också gjort, fast inte med någon pojke!

Vilka bloggar läste du?

vilka bloggar
Vilka var de första bloggarna du läste?

Jag kommer inte riktigt ihåg… Vilka bloggar fanns 2005? Det var inte så många om man jämför med nu. Jag tror att det var under våren/sommaren 2005 som jag började kolla runt på olika bloggar. Jag höll till på fN/Aff och blev tipsad därifrån. Jag vet inte riktigt vilka bloggarna var som jag tittade på innan, men i augusti 2005 startade jag min egen blogg, mina minnesanteckningar på nätet. Jag har hållt mig till samma blogg sedan dess, har haft samma kategorier sedan starten.

Den första bloggen som jag länkade till var Emmas och den finns fortfarande! Sedan var det Anna Toss, som jag fortfarade tittar in hos då och då. Språkmakargatan, Stationsvakt, Hedgehog, Linda K, Sissi, Lassbo, Skugge, Annica Tiger, läste jag också. Eleonores första blogg hette Ytligheter och det heter den ju nu igen. Hon var den första modebloggaren jag läste, även Hotspot, Fashionista och Annas blogg feat. Mel E. På den tiden så var tjejerna anonyma och visade enbart kläder och var huvudlösa… Husmusens blogg startade i september 2005, jag hittade dit redan i oktober och har följt hennes sedan dess.

Underifrån

smörblomma

Foto: Nilla juni-08

Underifrån är ett spännande perspektiv för fotografering!

Dagens tema är underifrån …undrar just vad mer jag skulle kunna skriva om detta. Jag kanske återkommer med ett tillägg… (eller inte) Ha det fint.

show and tell

Underifrån var ju ett roligt tema…!

Spiderwick

spiderwick

Spiderwick är en bokserie om fem böcker som handlar om syskonen Grace och deras äventyr med det övernaturliga. Böckerna är skrivna och illustrerade av Tony DiTerlizzi och Holly Black.”

 

Nu har jag läst alla de fem böckerna högt för min dotter. När jag frågar henne nu om hon gillade dem så säger hon att hon tycker att de var bra för att de var läskiga! 🙂 De är roligt och nyttigt med högläsning. Jag tycker om att läsa och vill gärna att barnen ska läsa/höra böckerna innan de ser filmen. Jag tänker framöver även läsa, eller kanske de själva läser, böckerna om Narnia och böckerna om Harry Potter. Det är bra för fantasin. Böckerna är ju så mycket bättre än filmerna! Först böcker sedan film.

Light Emitting Diode

Jag sitter och läser på lite om olika sorters lampor…

”Lysdiod (Light Emitting Diode, LED) är en diod som utstrålar inkoherent monokromatiskt ljus vid en elektriskt framåtriktad spänning. Lysdioden uppfanns av ryssen Oleg Vladimirovitj Losev i mitten av 1920-talet. Den första lysdioden med synligt ljusspektrum utvecklades 1962. Idag finns lysdioder i många olika färger, från infrarött över de synliga färgerna till ultraviolett, samt numera även kallvitt och varmvitt.”
”Lysdioder har länge använts som indikatorlampor för olika elektriska apparater och på displayer, men i och med utvecklingen av nya, ljusstarkare sorter kan de även fungera som belysning. På senare tid så har det skapats lysdioder som kan ersätta glödlampor, så kallade powerled. Det viktiga är att förstå att lysdiod är ett samlingsnamn för ett likartat sätt att framkalla ljus där lysdioden i sig används för att indikera eller synas direkt av betraktarens ögon medan en powerled levererar ett ljus som ska återreflekteras av det belysta objektet till betraktarens ögon.”
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lysdiod

”En halogenlampa är ett slags glödlampa som innehåller halogengas, vanligen av jod eller brom. I halogenlampan är temperaturen hos glödtråden högre än i en vanlig glödlampa. Den höga temperaturen gör att glödtråden förgasas till viss del men de gasformiga atomerna sublimerar och återgår till glödtråden i ett kretslopp så att den håller 2-4 gånger längre och ger mer ljus än en glödlampa. Halogenlampans ytterhölje är gjort av värmetåligt kvartsglas och har vanligen ett UV-skydd för att filtrera bort UV-strålning.”
https://sv.wikipedia.org/wiki/Halogenlampa

En lågenergilampa är ett minilysrör med E14 eller E27 skruvsockel (Edisonsockel) eller bajonettsockel och med driftdonen inbyggda i sockeln istället för i armaturen såsom är fallet med vanliga lysrör. Hit räknas även kompaktlysrören som t.ex. kan ha GU10, GR8, GR14 eller bajonettsockel. De vanligaste effekterna är mellan 3 och 20 watt men det finns högre som 27 och 50 watt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A5genergilampa

 

Läs vidare genom att klicka på länkarna.

Här finns också tips: https://www.aftonbladet.se/hemtradgard/article6099767.ab

Villervalla

Villervalla

Bild: https://www.villervalla.se/

Idag har jag haft besök av en klasskompis från högstadietiden. Trevligt! (Jag bjöd på hembakat bröd) Det var ett tag sedan vi träffades. Hon är mammaledig med sin lilla dotter nu som är 4½ månad. Hon var helt bedårande den lilla, vilken solstråle! Det känns som en hel evighet sedan mina var så små…

 

Hon hade en så söt fodrad overall på sig från Villervalla, den lilla tösen. De har så fina kläder (upp till storlek 116). Overallen var i det randiga tyget Lavender som ser ut som klänningen här på bilden. Jättesöta Villervalla-kläder såg jag också inne på Blixmans blogg. Så tuffa! Här skrev jag ett inlägg om Villervalla i dec-07. Jag tycker att sonen kunde passa i en svart stjärntröja. 🙂

Hurtbulle-bröd

hurtbulle

Frida tipsar om detta goda brödet och jag kan bara hålla med; jättegott!

Ingredienser 1 st
2 dl fiberberikade havregryn (jag tog vanliga)
5 dl vetemjöl (jag tog siktat dinkelmjöl)
1 dl krossade linfrön
1 dl russin (jag tog även hackade aprikoser)
1 dl grovhackade hasselnötter (jag tog även mandel och andra nötter)
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl mild yoghurt
½ dl flytande honung
½ dl lingonsylt
Gör så här:
Sätt ugnen på 200°. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i yoghurt, honung och sylt. Klicka ner smeten i en smord, avlång bakform, rymd 1½ liter. (jag hade även ströbröd i formen) Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 timme. Stjälp upp limpan och låt den svalna under bakduk.

https://www.arla.se/Default.aspx?id=17653&RecipeID=15788

zinkhus

zinkhus

Här är zinkhusen jag köpte i maj. På bilden står de på köksbordet, men de passar bäst på altanen. De blir ganska så varma på taket, så det är bättre at ha dem på en plats där de får vara lite ifred. De har svartnat väldigt sedan jag fick dem, men det gör ingenting. De är fina ändå, så vackert sken.

Dagens låt: Cat Power – the greatest

hallhylla

hylla

En hylla i hallen till bokstäverna! Vi tog en tavelhylla från Ikea, sågade av framkanten och rundade hörnen. Målade den vit och skruvade upp den i blickfånget i hallen. Det blev jättefint tycker jag.

I fredags så köpte vi fyra amaryllislökar! Två vita Intokasie, en röd Ferrari och en röd-vit Gilmar. De står nu i köksfönstret. Jag hade ju väldig tur med amaryllisar i mitt tidigare köksfönster i lägenheten. Nu är det tyvärr lite mörkare, men det nog bra ändå hoppas jag.

Till Far

slips

En klassisk sidenslips från Amanda Christensen vore fint till Far …men han har ju gott om slipsar redan och förresten så använder han inte slips så ofta längre, nu när han är pensionär. Handskar i lammnappa har han nog också. En bok vore väl bra …bara inte bokstäverna hade varit så små. En kokbok kan nog funka i alla fall. Denna med Per Morberg är jag nyfiken på, den får nog mina barn ge till sin Far! Verktyg har han redan allt vad han behöver. Fiskegrejer är inte aktuellt. Golfbollar då? Varför inte denna miljövänliga sorten från Dixon. Musik och filmer är väl annars ett bra val till Far. Att det alltid ska vara så svårt. Helst vill han nog ha ett presentkort från Clas Ohlson eller Media Markt! Godis och praliner går alltid hem och såklart teckningar från barnbarnen! Ha en fin dag.

Lantliv…

Lantliv

Lantliv nr.13 är en stor julspecial med mycket stämning. Denna bilden är så härlig med alla vackra amaryllisar! Jag ska nog köpa både röda och vita i år. Finast är de ju dock som snittblommor med långa skaft. Kläderna gillar jag mycket också: Blus från Åhléns, lammullsväst från In Wear, kjol från Noa Noa, armband från Littmarck. Säkert inte så lätt att hitta, men det kanske finns liknande…

47 dagar kvar till julafton 🙂

drömmiddag

klassisk slottsstek

”Drömmiddag. Berätta vilka tre gäster du skulle vilja ha på middag, 4 runt bordet med dig. Hur sitter ni. Berätta meny, vinval, dukning o s v. Levande gäster är inte ett måste. Idén är från ”Gokväll” om ni har lust att kika på konceptet.”

Så skriver Simone som har valt dagens tema …inte lätt…

Vilken kändis eller historisk person skulle du vilja träffa och prata med?

Någon är det säkert, men jag vet inte riktigt vem…

Jag tror att jag skulle välja min mormor och min farmor och så får dottern också var med. Det vore roligt att få höra dem berätta för min dotter, som de gjorde för mig, om hur det var när de var sju år. Hur det vara att gå i skolan på 1910-talet i Sverige. Jag hade en nära relation med min farmor. Hon tyckte om att berätta om sin uppväxt och jag älskade att lyssna, Mormor berättade också gärna. Vi kunde sitta tillsammans och äta en klassisk söndagsmiddag med slottsstek, äppelmos, potatis, skysås och kokta grönsaker. Vi dukar med mormors gamla vackra tallrikar, liknade de på bilden. Jag tror inte att vi dricker vin till maten utan det får nog bli öl eller mineralvatten.

Får jag bjuda in flera så får även min son vara med och så väldigt gärna min farfar och min morfar som jag aldrig hann att träffa,

eftersom de dog innan jag föddes.

show and tell

Dagens låt: Kent – Det finns inga ord

första snön

snö

Säsongens första snö kom som små yrande miniflingor igår. Idag är det mera som blötsnö som har landat litegrann i gräset. Det brukar ju komma en omgång med snö denna tiden på året.

Jag kallar denna tiden för höghöst och det ska komma senhöst också innan det blir vinter. När börjar vintern tycker du? Är alla årstider lika långa? (Jag menar mest i kalendern nu och inte meteorologiskt.) Jag tycker nog att de fyra årstiderna ska ha tre månader vardera…