Julbyn

julbynjulbyn
Jag har tjuvstartat… Jag har satt upp julbyn i fönstret! Den står där och lyser så mysigt. Det är 2003-års version av julbyn från Guldfynd vi har. Inte någon favoritaffär, men denna julbyn är riktigt fin.

bockar av på julplaneringslistan…

Här kommer min julplaneringslista!
En liten kom-ihåg-lista att bocka av ifrån kan vara bra att ha inför julen.

* Blomsterarrangemang, amaryllis och lökar och sådant.
Jag har ju fått en amaryllis och en liten hyacint har jag också skaffat i år.
Någon julgrupp blir det nog inte att jag gör. Även om det verkar jättekul. Vi får se…
* gå på någon julmarknad/julmässa.
Vi har varit på en och vi ska snart på en till!
Kommer kanske ett inlägg om det sedan.

* Det behövs fyra nya vita ljus till julljusstaken och ev. mossa.
Ljus det har vi ju. Hemstöpta till och med. Förra året hade jag nötter i ljusstaken.
Jag funderade på mossa och tillbehör i år, kanske…
* El-ljusstakarna ska ses över. det behövs kanske nya ljus till dem.
Jag vet var de finns och jag tror att de funkar, men jag har inte kollat ännu.
* Handla hem glögg.
Blossa 06 har vi köpt och smakat av. God!
* en utegran med lampor i.
Snälla svärfar kommer att fixa en åt oss nästa helg!
* Julgardiner i något fönster kanske.
Ja kanske det…
* Baka pepparkakor och lussebullar.
Svärmor har bjudit in till pepparkaksbak med barnen.
* Ska barnen ha någon paketkalender, eller adventspresenter.
Nästa klar med adventspresenterna.
* köpa radio&tvs julkalendrar.
Ja det ska vi såklart göra.
*  Handla julklappar förstås.
Där är det en del kvar att göra. blir säkert en hel del fixat i helgen som kommer.
* Köpa julklappspapper och etiketter och presentsnöre.
Det är fixat.
* Julpynt och dekorationer, titta igenom vad som finns.
Under kontroll.
* Boka in en tid hos frisören.
Ja, vad skönt det ska bli!
* Ta fram luciakläderna: passar de, behövs nya ljus eller batterier, tvättas och strykas.
Har delvis kollat upp.
* Vad ska ni ha för kläder på er på julafton och julhelgens fester.
Dottern har en ny fin klänning från mormor! Sonen ska säkert också bli fin.
* Julkorten. Ska det tas foton och beställas eller ska det klippas och klistras?
Det är foton i år! De ligger och väntar på att bli postade, i nästnästa vecka.
* Köpa julfrimärken
såklart fixade.
* köpa nya almanackor/blad till filofaxen inför nästa år.
köpta men inte iskrivda.
* lyssna på julmusik.
Nej det har jag inte börjat med alls ännu. Men de börjar väl på radion snart kan jag tro.
* Ha en pysseldag tillsammans.
Det hade vi i lördags! Här är några bilder.
* Se över recepten på mat och godis. gör en inköpslista.
Har laddat upp för att göra köttbullar snart. Ska göra lite fudge och godis med är tanken.
Sedan får vi se vad det blir. Vi firar ju inte hemma.
* göra fina islyktor att ha utomhus (om det är minusgrader)
Det är tyvärr inte minusgrader…
* storstädning
Städa städa varje fredag… men ingen julstädning ännu.
Vi tar det nog ganska så coolt med det.
* sätta upp en fin dörrkrans.
Den är redan på plats! bild kommer senare.
* planera nyårsafton!
Inte en susning…
* n j u t
Ja faktiskt, så njuter jag massor!
Det blir ännu roligare i helgen när väl december kommer och advent!

°ºº°T°ºº°A°ºº°N°ºº°K°ºº°E°ºº°B°ºº°U°ºº°B°ºº°B°ºº°L°ºº°O°ºº°R°ºº°
Andra bloggar med julplaneringslista: Lindielay.

och Mamselamsen! Här kommer hennes lista:
– INTE putsa fönster. Fast en ruta har jag ju putsat, men bara som ett rent experiment.
Nej, jag har inte heller putsat fönster. gör det inte speciellt till jul.
Det kan gott vänta till våren 😉
– INTE städa alla skåp i köket
Nej inte alla, kanske några.
– INTE putsa mässing och koppar… och då har vi mycket sånt.
Vi har inte mycket sådant. Har vi något alls förres
ten?

– INTE städa alla garderober
Nej det kan vänta tills en annan gång.
– INTE laga en massa julmat, bara för att man ska.
Nej, inte bara för att…
– INTE göra rent kristallkronor. (Skitiga kristallkronor ger ett mysigt och dovt sken.) Fast det har jag gjort i år och spindlarna var inte glada!
Stackars spindlar! Själv har jag inga kristallkronor, inte så många spindlar heller.
– INTE duscha alla blommor.
Det kan bli svårt… jag ska försöka låta bli.
– INTE diska kristallglasen. (Vi dammar av dom efterhand vi ska ha dom.)
Det låter klokt.
– INTE göra egna julgrupper och kransar.
Nej det blir det nog inte. Men jag skulle gärna vilja!
– INTE stå i sista stund med köttbullar och Jansson och annat som absolut måste tillagas. (Det finns ju frys)
Jag tänkte ju göra köttbullar snart och frysa in dem.
– INTE skicka lassvis med julkort. (Det blir bara till de allra närmaste)
Detta var en svårt punkt för mig. Jag skickar ju gärna och många! 🙂
– INTE göra egna isterband.
Ingen risk…
– INTE ……. De finns så mycket som jag INTE kommer att göra.
Jag kommer att städa lite vanligt (damma och dammsuga), pynta och köpa massors, massors med julklappar i stället.
För tillfället pyntar jag mitt i skiten… Och vet Ni? Det blir jul i alla fall! Och då ska ungarna förbaske mig tindra med ögonen. 🙂
Ja tindra det ska de! Det kommer de nog att göra också. När de får sina julklappar!
Om det är städat eller ej, julbord eller ej det bryr de sig inte om.
(Nillas kommentarer i kursiv stil)

Pyssel- och ljusstöpningskväll.

julpysseltända lyktormålar tomtetre tomtarjulkortpärlarmband
Igår kväll träffades vi till pysselkväll igen hemma hos P♥s föräldrar. Det är grannar och goda vänner som träffas varje år (sedan P var liten) och stöper ljus och julpysslar tillsammans. Det var åtta barn med i år!
Lillen hjälper farmor att tända lyktorna. Tösen målar och klistrar. Vi gjorde tomtar och julkort tillsammans, och så gjorde vi pärlarmband av propellerpärlor!

Julens minnesbok

julens minnesbok
Inför dotterns första jul 2002 så köpte jag denna fina boken! Julens minnesbok – Släkten följer på släktens gång. Illustrerad av Mona Lærum. Jag hittade den på Månadens bok. Nu är det snart dags att ta fram den igen. Varje jul skriver man en liten dagbok i december och så skriver man ner vilka man firade med, vad man åt, vädret, årets julklappar, julkort man skickade och fick, klistrar in julbilder, bästa recepten, minnen och kom-ihåg-lista med mera. Det är tre uppslag till varje år och det får plats 25 jular i boken!


En annan sak, angående jul och julkalendrar: Jag hoppas att det här sköna gänget gör en julkalender för 2006. Om inte kan vi ju alltid ha kul åt förra och förrförra årets! Kolla här! https://www.oioioi.se/

Höstkransar

a lot decoration
https://www.alot.se/
Jag skriver ju gärna och julen och julförberedelser redan, men här kommer något som är lite mer passande för årstiden som är just nu. Fina höstkransar med mera hittade jag på denna sidan.
Hösten har börjat på allvar nu. Jag har börjat med att sätta kupévärmaren i bilen på timer, så att det är skönt i bilen när man ska iväg på morgonen.
Lite småsnuvigt har det också varit här hemma…

Fantasifull presentinslagning!

Whimsy
https://whimsypress.com/
Via MammaMia på Barnsligt hittade jag till Whimsy Press idag. Här finns mängder av fina presentpapper och inspiration till presentinslagningar! Här finns också tips på hur man går tillväga med själva inslagningen. Kan ju vara bra nu när julen närmar sig. men "det är hela nio helger kvar att handla julklappar på, så ni kan ta det helt lugnt denna helgen. ;-)" konstaterar Bettina/Frøyas Favoriter.
Detta är mitt första bildcollage gjort i photoshop elements.

whimsy press

Jag är nyfiken på japanskt papper

Papermojo

https://www.papermojo.com/
"Japanese Paper

Washi
Originally the term Washi referred to Japanese handmade paper produced in a traditional manner but as technology continues to take over more Washi is machine produced. The term Washi translates to Japanese paper (wa=Japanese shi=paper). Kozo, mitsumata, and gampi are the three basic fibers most commonly used in the Washi making process.

Papermaking was first brought to Japan by Buddhist monks but Japan quickly became the leading producer of paper. Traditionally the Washi making process was undertaken by farmers as a seasonal task and Kozo, mitsumata, and gampi crops were planted along with their regular crops. The farmers would process the crops into paper during the months when it was to cold for them to work outside.

Chiyogami
The word Chiyogami comes from the roots chiyo (thousand generation) and gami (paper). Chiyogami is Washi paper that has been hand stenciled or printed with traditional Japanese imagery using bright colors and patterns. Appearing during the Edo period, Chiyogami was traditionally used to craft paper object especially dolls. It gained tremendous popularity among origami fans because it offered a great visual presences and was less costly then some of the other Washi papers at the time. It still remains a favorite among folders and adds a richness to any paper craft project."
https://www.papermojo.com/washi.html

"Washi is the Japanese word for the traditional papers made from the long inner fibres of three plants, wa meaning Japanese and shi meaning paper. As Japan rushes with the rest of the world into the 21st Century, and more modern technologies take over, machines produce similar-looking papers which have qualities very different from authentic washi. As of the fall of 1994, there remain roughly 350  families still engaged in the production of paper by hand." Läs vidare här:
https://www.japanesepaperplace.com/about_jap_paper/about-washi.htm

Och en blogg jag hittade: "Chiyomonday is about creating and sharing chiyogami patterns."
https://chiyogami.blogspot.com/

"Chiyogami comes from the words chiyo, meaning 'thousand generation' and gami, meaning 'paper'. Chiyogami is a washi paper from Japan that has been hand stenciled or printed with traditional Japanese imagery using bright colors and patterns. Chiyogami paper, also called yuzen paper is considered to be a testimony to the renowned Japanese tradition of papermaking.

During the Edo period (1603-1867), chiyogami was an outcome of the many established papermaking centers throughout Japan. It was the paper of choice by many who could not afford the beautiful washi papers. Like washi paper, its popularity spread from Kyoto, to Edo (modern Tokyo), and Osaka. It is from these three main cities that it is still being manufactured and sold by a handful of woodblock printers."
https://www.theearthpaper.net/chiyogami-paper.html

pixelgirl
https://pixelgirlshop.com/
"Everyone loves pins and these are just awesome! One inch pins feature different washi paper designs."