
Det har varit minusgrader ett tag nu. Barnen och jag har provat att göra islyktor med varierande resultat. Idag har det kommit lite snö och minusgraderna stannar ännu ett par dagar. Skönt!


Tillägg:
Kameran på Tv. ISO 400. Slutartid: länge var det i alla fall…
Inte så lätt att fota granen. Stjärnljuset finns ju där men lite dålig skärpa kanske… Jag har ju ingen egen julgran så jag lånade en kompis 🙂 Jag passade på att fotografera hennes gran när vi var där på julfika ikväll, barnen och jag.
Nu ska vi se här:
15" betyder 15 sekunder och 1/15 betyder en femtondels sekund…
Vi har en väldigt lättsam inställning till traditioner i min familj. Jag menar; ett år (när jag var i tonåren) klädde vi en plastpalm med röda kulor och glitter!
Så saker behöver inte vara så som det ska vara…
Jag tror det gäller att inte skruva upp förväntningarna så mycket. Inte ha så många traditioner, som lätt blir måsten…
Julen är barnens högtid tycker jag, så jag fokuserar på det som de tycker är viktigt. Jag vill att mina barn ska ha en "riktig" jul med julgran, tomte, pepparkaksbak och pyssel. Men inte bara för att alla andra har det så utan för att man vill och känner för det.
Vi har nog precis börjat att skapa oss traditoner. Jag tror vi börjar på allvar nästa år, om vi har flyttat tills dess vill säga…
Jag gillar ju julen och vill gärna ha den där stämningen som är så svår att få till… Lite vit gnistrande snö och solsken och minusgrader skulle ju helt klart hjälpa upp det hela.
När jag ändå håller på att drömma: min gran skulle vara liten och söt och lantlig med vita kulor i. Kanske några filtkulor eller små smällkarameller. Inget glitter. Den skulle stå i en zinkhink. Julklapparna skulle vara inslagna i kraftpapper lackade med rött lack och små enkvistar på. Vi skulle åka släde och långfärdsskridskor… Jag skulle baka mängder av juliga kakor och göra egna köttbullar och barnen skulle vara sams och pyssla och spela spel och tindra med ögonen. 🙂 Nåja… köttbullarna ska jag nog kunna fixa i alla fall och så kan vi ta några rundor UNO.
Vi brukar ha det fint på julafton: 2005 och 2006.
Bild: Panduro. Det där med att lacka är roligt. Det finns enklare varianter om man vill; att köpa röda limstavar till limpistolen, eller så finns det färdiga klistermärken på Lagerhaus 🙂
Dagens låt: Adolphson & Falk – Mer jul …"Så ge mig trettio grader kallt, tomtar överallt och en skog av gröna granar. Jag vill ha snötyngda hus, tusentals ljus, kulörta kulor i drivor, bjällerklang som ackompangemang, på alla julens skivor. Jag vill ha mer jul … Ge mig en svårknäckt nöt, sötare gröt, djupare dopp i grytan, glittrigare glim och grötigare rim och mer Arne Weise i rutan. Jag vill ha rymligare säck, segare knäck, fetare fläsk från grisen, krimsigare krams, längre långdans och raskare räv på isen"…
Listan: Nilla, Simone, Desiree, Annika, Anne, Petra, Millan, Anki, Marianne, Victoria, Cecilia, Leopardia, Strandmamman, Jemaya, MiaD, Lena,


Dagens knäppa: Jeff Dunham (P♥s favorit)


…Jag slutar aldrig att hoppas på en vit jul!
Idag har barnen fått sina lego-kalendrar. Första luckan ska öppnas imorgon när vi kommer hem och imorgon är det också dags att titta på julkalendern 18.45
Skägget i brevlådan!
Jag har varit på Lagerhaus idag. De har en hel del fina presentpapper och presentpåsar där.
(Bild: Lagerhaus)
Dagens låt: The Blacksheeps – Oro jaska beana. (Vinnarna i MGP junior, Lilla Melodifestivalen, 2008.
De sjunger på norska och samiska.)


Bilder: Cyberphoto.
Jag har funderat på det där med systemkamera länge… Mest på priset förstås men även på att jag fortfarande vill ha det lätt och smidigt att fotografera, inte för många tunga delar att ta med sig. Jag har ju varit jättenöjd med min kamera Canon Powershot G5 och den har räckt för mig. Sedan i somras har jag en Canon Powershot S5IS. Nu har tankarna kommit att jag på allvar faktiskt vill ha en riktig systemkamera… Detta är förstås bara på drömstadiet ännu… men tankarna finns där. (På bilden ser ni en Canon EOS 40D och ett macro-objektiv.)

Här kommer min julplaneringslista! En liten kom-ihåg-lista att bocka av ifrån kan vara bra att ha inför julen.
* Fixa blomsterarrangemang, amaryllis och lökar och sådant.
* Gå på någon julmarknad/julmässa.
* Boka in en tid hos frisören.
* Handla hem glögg.
* Förbereda barnens paketkalender, eller adventspresenter.
* Handla julklappar förstås.
* Köpa radio & tv julkalendrar.
* Köpa julklappspapper och etiketter och presentsnöre.
* El-ljusstakarna ska ses över. Det behövs kanske nya ljus till dem.
* Det behövs fyra nya vita ljus till julljusstaken och ev. mossa.
* En utegran med lampor i
* Köpa julfrimärken.
* Julpynt och dekorationer, titta igenom vad som finns.
* Julkorten: Ska det tas foton och beställas eller ska det klippas och klistras?
* Baka pepparkakor och lussebullar.
* Ta fram luciakläderna: passar de, behövs nya ljus eller batterier, tvättas och strykas.
* Vad ska ni ha för kläder på er på julafton och julhelgens fester.
* Köpa nya almanackor/blad till filofaxen inför nästa år.
* Lyssna på julmusik.
* Ha en pysseldag tillsammans.
* Se över recepten på mat och godis. gör en inköpslista.
* Göra fina islyktor att ha utomhus (om det är minusgrader)
* Storstädning…
* Sätta upp en fin dörrkrans.
* Julgardiner i något fönster kanske…
* Planera nyårsafton!
* N J U T
♥ Nilla – Tankebubblor


På SVT visas i år en julkalender som heter Med skägget i brevlådan.
Huvudrollerna spelas av komikerna, tv- och radioprofilerna Anders och Måns och av Sandra Huldt.