1 år i huset

påskstrut och dörrkrans

Denna fina dörrkrans/dekoration och en strut med chokladtryffel gav jag till en kompis som fyller år. Påsken närmar sig. Ingrid med bloggen Enough is enough inför någonting hon kallar för Påskadvent. Hon tycker att vi har påskpyntet framme på tok för kort tid! Det är ju härligt med vårfärger och påsksaker!
Det är bara en vecka kvar till påsklovet nu. Vår och påsk är en härlig tid!
Idag är det ett år sedan vi flyttade in i huset!

Frimärken 2010

frimärken

Ska ni gifta er i år precis som Victoria & Daniel? Det kommer såklart passande frimärken till inbjudningarna! Håll utkik den 24 mars. Årets sommarfrimärken blir vackra penséer fotograferade av Ann Andrén, kommer den 13 maj. Redan nu finns det katter av Carina Länk som inrikes och Europafrimärkena har barnboksmotiv; Tomtebobarnen av Elsa Beskow och Majas Alfabet av Lena Andersson. Detta var några av de nya. Info från Posten pressmeddelanden.

islyktorna

islyktor

Jag gör islyktor! En om dagen 🙂 med hjälp av en Ice Lantern-form.
Jag har gjort fyra stycken nu. De första sprack itu för att jag var för snabb… Det bästa är att vänta en timme innan man tar ut dem ur formen. De här islyktorna går bra att ha inne också om man ställer dem i den speciella bottnen som följer med formen, som vattnet kan smälta ner i. Det ska jag också prova någon dag.

islyktor

islyktor

Idag har vi minusgrader och frost och även litegrann solsken! Vackert

…så länge det varar. Jag hade denna islyktan i frysboxen och så satte jag ut den idag. Jag gjorde den med två burkar enligt denna beskrivningen på Vi i villa. Det gäller bara att hitta rätt typ av burkar… Det optimala vore att ha en färdig form. Jag gjorde en islykta i januari detta året som blev bra. Då hade jag bara en sandlådehink med vatten i utomhus. Det gäller att den inte blir genomfryst utan att det är en bubbla kvar i mitten som man kan öppna upp. Barnen har redan laddat sina hinkar med vatten nu!

Lillen har lärt sig något nytt idag; att man inte ska cykla där det ser mörkt och blött ut för där kan det finnas isfläckar! Jag hann inte förvarna honom så han lärde sig den hårda vägen 🙂 men det gick bra.

Julfrimärken 2009

frimärken

Kolla här! Jag kunde hålla mig till november i år 🙂 Jag brukar alltid blogga om julsaker redan i oktober annars… Årets julfrimärken är fina lacksigill på rulle. Jättesnygga! Men jag gillar ju självhäftande frimärken bättre så då får det bli motiv med julklappar. Jag har ännu inte funderat på hur årets julkort ska se ut.

 

En sak som jag har funderat på är adventsljusstakar. Barnen har sina med luciatåg och med stjärngossar. Nytt för i år är en röd Julius till köksfönstret! Elflugan som jag har tjatat om och önskat mig i flera år nu är äntligen min! En vit står nu i det vita allrum/kontorsfönstret och väntar på att få tändas. Den är så fin. Några söta tomtar från Cult Design kommer jag att ta fram till julen.

 

Årets julkalender på tv handlar om Supersnälla Silversara och Stålhenrik. Barnen gillar denna serie och tycker att det ska bli spännande att se deras julkalender. ”I julkalendern har de blivit gamla och bor på en konstgjord planet för pensionerade superhjältar som heter Julstjärnan. För att underhålla sina barnbarn Vega och Nova berättar de historien om sitt första stora äventyr”…

 

Barnen har fått Lego-adventskalendrar de senaste två åren och de kommer att få även i år. Det blir Lego Pirates och Lego City detta året. Nu ska jag bara förbereda deras adventspresenter också.

Första advent kommer redan i november i år! 🙂

tisdagstema – texturer/mönster

höstmönster

En vacker morgon idag med lite solsken och ca 3°

Jag tog kameran med mig ut för att hitta mönster och texturer med höstkänsla i. (textu´r, i vidare mening form eller utseende hos ett material, oftast på ytan.) Här på Moderskeppet finns bra exempel om man vill se eller använda sig av textur i sina foton. Jag provade mig fram med rost en gång men nu blir jag

sugen på att testa mera!

patienser

spelkort hjärter 7

I denna veckan har sjuåringen lärt sig att lägga patiens. Vi började med en vanlig enkel solitaire, den som kallas för Harpan på datorn. Jag lärde mig den av min farmor när jag var liten. En patiens som jag lärde mig av min mormor heter Klockan, eller som jag hittade här Farfars klocka. Lite svårare blir Pyramiden som jag tänkte visa henne härnäst.

När man ska lägga patienser så spelar det inte någon roll, men om man ska spela kort om behöver hålla sina kort i en fjäder… då önskar jag mig en kortlek med markörer i alla fyra hörnen! Fatta vad snålt att inte alla kortlekar har det…

Varför heter det förresten spader o s v. Kolla här.