they’re wise enough to stay away from us

Abigail: You don’t believe we’re alone in the universe?
Grissom: Abigail, I’m sure if there is something out there looking down on us from somewhere else in the universe…they’re wise enough to stay away from us.
(eftersom vi människor är onda, gör hemska saker, …mördar…)?
https://www.tv.com/shooting-stars/episode/477034/trivia.html

The CSIs come across an abandoned military compound being used by a small cult. The CSIs grow suspicious when they see that a mass suicide has taken place, but only 11 of the 12 beds are occupied.

https://www.tv.com/csi/show/19/episode_guide.html&season=6

I detta avsnitt: En liten mystisk sekt håller till på ett övergivet militärt område och när de begår massjälvmord måste CSI-teamet utreda. Avsn 4 säs 6.Amerikansk actionfylld dramaserie av Jerry Bruckheimer från 2005-06 om en passionerad grupp kriminaltekniker som samlar bevis på Las Vegas’ brottsplatser. Gruppen leds av den ihärdige Gil Grissom som lever för sitt jobb. CSI är USAs populäraste tv-serie och har blivit en stor framgång även i Sverige…
https://www.kanal5.se/templates/page.aspx?id=2161

CSI fängslar allt fler tittare på Kanal 5. Sedan första avsnittet sändes i Sverige 2001 har serien slagit tittarrekord efter tittarrekord.
https://www.kanal5.se/templates/page.aspx?id=10747

Episode guide
https://www.csifiles.com/episodes/csi/

och givetvis:
https://www.cbs.com/primetime/csi/

tidigare inlägg om CSI
https://tankebubblor.blogg.se/2005/august/csi-crime-scene-investigation.html


OBS! Detta avsnitt går i repris på onsdag 22,50

en kort runda

Var en kort runda på stan idag. med barnen… på banken byggde de med Lego. Skönt när det finns lite leksaker, det är inte mycket som behövs. bara de blir sysselsatta en stund.
Sedan var vi inne i leksaksaffären och tittade.
Sedan på Lindex där jag använde mitt presentkort (som jag fick i julas av Lindex) till ett par byxor till tösen och en matchande tröja. Jag köpte i storlek 110 nu. Hon är ju redan 105,5 cm lång och storlek 104 börjar bli lite smått. Särskilt på längden. Många av hennes byxor är väl korta nu. Jag provade kläderna hemma och byxorna var inte för långa. i midjan var de stora men jag köpte sådana med reglerbar midja så jag fick dem att passa ändå. och tröjan var lite stor men inte så att det såg dumt ut. Så nu blir det nog till att köpa 110 i fortsättningen då. 
Mitt stackars HM-paket ligger fortfarande kvar på posten och väntar på att bli hämtat. Jag har lite tid till på mig… Det ordnar väl sig på något vis… Är nyfiken på kläderna som finns där i till barnen och mig. Undrar om jag kanske måste skicka tillbaka något av tösens kläder, om det är för litet. 
Sist hann jag kika in på MQ där fanns en jättefin kjol och top till från Twist & Tango som var jättefin! *vill ha* Den gick i brunt och hade paljetter och lite rosa i m m. Den fick jag bara känna på…  
På väg hem så gav jag bort min parkeringsbiljett till en kille som blev jätteglad!

Lilla tös

På denna bilden har jag använt effekten "oljemålning".
tösen

°ºº°T°ºº°A°ºº°N°ºº°K°ºº°E°ºº°B°ºº°U°ºº°B°ºº°B°ºº°L°ºº°O°ºº°R°ºº°

Lille Bus

Har testat och lekt lite med denna bilden… 🙂 (ljus,kontrast, vind, m m.)
morochson
°ºº°T°ºº°A°ºº°N°ºº°K°ºº°E°ºº°B°ºº°U°ºº°B°ºº°B°ºº°L°ºº°O°ºº°R°ºº°

scrapbooking

Jag har börjat att scrappa lite nu i 30×30 format. Jag köpte album och papper sommaren 2004 men har inte kommit igång förrän nu. Jag köpte ju två album i 20×20 istället på Panduro som känns precis lagom i formatet. Det stora albumet har jag till mina egna bilder och gamla bilder och 20×20 har jag till barnen. Nu har jag även köpt ett album som är 15X15 (likadant som de andra med plastfickor i) på Panduro. Jag ska ha det till en adressbok med adress och telefonnummer på vänstersidan (har skrivit det i datorn och det är lätt att byta ut när någon byter adress.) på högersidan av uppslaget så har jag ett foto som jag dekorerat. Det kommer främst vara till barnen. (Det ska finnas bilder på främst de nära släktingarna.)
Ninnan badar

tulpaner med konturer

Här har jag samma röda tulpaner igen, nu lite vissnare mera utslagna, men ändå vackra… Denna bilden har jag fixat till med "effects, artistic, contours"
tulpaner (contours)
°ºº°T°ºº°A°ºº°N°ºº°K°ºº°E°ºº°B°ºº°U°ºº°B°ºº°B°ºº°L°ºº°O°ºº°R°ºº°

Vattna dina krukväxter

"Vattna så här:
Använd rumstempererat vatten

Vattna antingen ovanifrån, på jorden, eller underifrån, på fatet.

Om det fortfarande står vatten kvar på krukfatet eller i ytterkrukan efter en timme har växten fått för mycket vatten. Häll av överflödigt vatten.

Om jorden är kruttorr kan det vara svårt för den att ta åt sig vatten. Sänk då ner hela innerkrukan i en hink med vatten och låt den stå där tills det inte längre kommer några luftbubblor från jorden. Gör alltid så när du vattnar orkidéer.

En del växter bör du inte vattna på bladen eftersom vattnet kan ge brännskador. Växter som har ludna eller håriga blad är speciellt känsliga, till exempel saintpaulia och kornettblomma.

Vissa växter går in i en viloperiod under vintern, till exempel pelargon och fuchsia. Dessa skall ställas svalt under vinterperioden och vattnas mycket sparsamt.

För att minska risken för att växten skall bli blöt om fötterna kan du lägga ett lager lecakulor i botten av ytterkrukan. Då bildas ett vattenmagasin som håller uppe luftfuktigheten samtidigt som jorden i botten av innerkrukan aldrig blir plaskblöt."
Läs vidare här: Hasselfors garden.


Skötselråd för en mängd olika krukväxter hittar du här:
Blomsterlandet
och
Coop vardagshjälp krukväxter
och
Blomsterfrämjandet växtbeskrivningar


Trädgårdstips finns på Odla.nu och på Bakker.

gult och strykjärnet

När vi spelar brädspel, typ Fia med knuff, så brukar jag välja gula spelpjäser. Det är väl något som sitter i sedan jag var liten. Gult var favoritfärgen då. Jag hade gult, brorsan grönt, mama rött och pappa blått.
När det gäller Monopol så brukade jag välja strykjärnet. Fast Monopol var aldrig mitt favoritspel.
(Funderade just på vilka spelpjäser det finns egentligen: strykjärnet, skon, hatten, bilen, skeppet, hunden, skottkärran och fingerborgen, kanon, häst med ryttare och en pengasäck.)
När vi var små spelade vi Svenska MADs brädspel och ett annat som hette Cats och… vad var det mer. Vi hade en hel del! Kortspelet UNO var jättekul med och annat som man kan spela med en vanlig kortlek.

Intervju med dottern

När jag intervjuar min dotter så svarar hon såhär:


Vad heter du?
2½ år: Hon svarar sitt förnamn.
4 år: Hon svarar sitt förnamn. (Hon kan sitt efternamn också men inte sitt andra- och tredjenamn.)

Hur bor du då?
2½. Hon svarar var hon bor.
4: När hon är 4 kan hon även gatan och numret.

Hur många år är du?
2½: "halft å"
4: Tre (för hon har ju inte fyllt ännu.)

 Vad tycker du är roligt?
2½: Den är det (och pekar på Molly Mus-boken.)
4: Att vara i lekhallen (på dagis).

Vad tycker du är tråkigt då?
2½:… (vet inte).
4: En data som Anton har. (kompis på dagis som har en sådan leksaks med sig tror jag.)

 Varför måste man sova på natten?
2½: Det är mörkt och stjärnor.
4: För det är natt och då är jag så trött.

 Vad ska du bli när du blir stor?
2½: Nå upp till alla böckerna. (vill bli lång, och kunna läsa alla pappas böcker.)
4:Prinsessa!

Vad gör en sån då?
2½: Köra lastbilar. (som pappa kan.)
4: Dansa!

Var kommer bebisar ifrån?
2½ och 4: från magen.

Vad gör bebisar för något?
2½: går i skolan.
4:”äter på tuttar”

 Har jag varit en bebis då?
2½: Ja. När jag blir stor får du vara inne i min mage!
4år: Ja. Jag var ”borta” då.

Vilka är dina finaste kläder?
2½: Denna. (pekar på tröjan hon har på sig.)
4år: På dagis (nånting…några av utklädningskläderna tror jag hon menar.)

Vad önskar du dig av tomten?
2½: Paketer. Klossar.
4år: en fjäril, en rosa. –Men öppna inte fönstret!

Finns tomten? Var bor han?
2½ och
4 år: Där som det finns snö.

Vem är din bästa kompis?
2½: Mamma!
4 år: Anton.

Vilket är det finaste ordet du vet?
2½: Lejonet
 4år: Bok

Det fulaste ordet du vet då?
2½: Ormen
4 år: Ful.

 Finns det något du är jättebra på att göra?
2½:Skivor…
4år: Rita på den (ritstaffliet)

När blir mamma och pappa arg på dig?
2½: Ta ner skivor… (ett fodral gick sönder)
4år: Bara på Lillebror… (!)

Vad ska du göra nu?
2½: Rita
4år: Blommor! Skriv det!


Sedan gör jag om samma sak igen när hon blir fem år och så vidare.
Jag ser fram emot att få fråga Lillebror också! Men han kan inte ens säga sitt eget namn ännu. Han kallar sig själv för min.
Frågorna och svaren sparar jag in en bok, och ett ett dokument i datorn, där jag kan fylla på åren efter hand. (Tips!)

Det är ljust!

Det är så skönt nu när det är ljust ute när man åker till och från jobbet! Så mörkt det var i december… nu känns det, i alla fall lite, att vi går mot vår!
…och här kommer fler tulpaner 🙂 de är ju så fina!
tulpaner ovanifråntulpaner från sidan

Det var tur!/Det var synd!

Boktips:
"Det var tur att… för annars … Vänd blad och se vad Amanda klarade sig undan! Det var synd att … för annars … Vänd blad och se vad Amanda missade!
Thomas Halling och Eva Eriksson har tillsammans skapat en överraskningsbok att läsa om och om igen – från ena hållet och från andra hållet och så om igen.
(3-6 år)
”…en klurig bildberättelse där man kan fantisera mycket runt bilderna”"
https://www.alfamedia.se/data/prodbig_10483.asp