Ikväll tänkte jag vara hemma i tv-soffan. På SVT1 visas Svensson Svensson klockan 20.00 och efter det 20,30 kommer Lånta Fjädrar: "Svensk komedi inspelad i Kalmar sommaren 2008. Folklustspel som utspelar sig på det "glada" 20-talet. Fabrikörsfamiljen Grossman väntar spänt hem sin dotter Betty från Stockholm. Pappa Julius har planerat att gifta bort henne med sin tråkige kompanjon Hilding, men Betty har med sig både friaren Greger samt en hel del moderna åsikter om bland annat äktenskap"… I rollerna: Suzanne Reuter, Robert Gustafsson, Peter Dalle, Ida Steen, Ewa Roos m.fl." svt.se.
bruna stövlar

Tankebubblor
Tankebubblor. tankebobler. talebobler. ajatellut kuplia. Sprechblasen. thought bubbles. les bulles de pensée. fumetti. burbujas de pensamiento. tekstballonnen. myśli bąbelków. gândit bubbles. pensamento bolhas. Myslel bubliny. mislio mjehurića. فقاعات الفكر. νόμιζα φυσαλίδες. мисъл мехурчета.
fredagsfärg – gul
En söt gul blomma som jag inte vet namnet på. (Uppdat: Gulsporre.) Jag fotograferade den i min lilla trädgård idag. Solen tittar fram ibland men det är en kall och blåsig dag idag. Barnen fick mössor på sig när de skulle gå ut och leka. Det är runt 12 grader nu och det verkar bli kallare i dagarna framöver…Dagens låt: John Waite – Missing You.
Dagens fundering:
Jag har mina bestick i besticklådan från vänster till höger:
gafflar, knivar, skedar.
Det känns mest rätt att ha det i den ordningen! Det stämmer liksom överens med hur man dukar.
Hur har ni det?
5 snabba frågor – film
1. Vilken film kan du se om och om igen utan att tröttna?
Dirty Dancing 🙂 Jag vet inte, det finns så många bra filmer.
2. Vem skulle spela dig i Filmen-om-ditt-liv?
Meg Ryan eller kanske Reese Witherspoon.
3. Var är film bäst – på bio eller hemma?
Bio!
4. Vilken film-genre ser du oftast/helst på?
Kärleksfilmer, komedier, verklighetsbaserade, det mesta. men inte skräck.
5. Om du skulle få vara med i en film, vilken skulle det vara?
Någon tuff actionfilm där jag är hjältinna! 🙂
Elefanterna

Flaggor

Det är bara svenska flaggor i mitt inlägg för det är bara i Sverige jag har varit.
Men vi har varit utomlands detta årtusendet.
En liten tur till Danmark 2002 och i Norge 2001.
Innan dess var det vår bröllopsresa till Grekland 2000.
På 80&90-talet besökte jag Åland, Tyskland, Schweiz, Frankrike, England, Österrike, Italien och USA.
Dagens låt är: Sveriges nationalsång Du gamla Du fria,
Ulf Lundells Öppna landskap eller Waterloo med ABBA.

Country Homes

Bild: https://www.trivselhus.se/
Varför sitter jag och tittar på hus? Det är ju självplågeri…
🙂
Dagens bloggtips: https://systerruffa.blogspot.com/
Dagens låt: Magnus Uggla – Kan det vara kärlek?
Mäster Skräddare
Det var en gång en liten herre som gick till skräddaren med en liten bit tyg, som han ville ha sytt.
– Goddag, goddag, mäster skräddare, sa han och bockade sig.
– Goddag, goddag, sa skräddare. Han satt förstås på bordet som skräddare gör.
– Kan jag få en rock sydd av det här lilla tyget? frågade den lilla herrn.
– Jaha, sa skräddaren.
– När kan den bli färdig?
– Om lördag
– Det var bra det, mäster skräddare. – Tack så mycket, mäster skräddare. – Adjö, adjö, mäster skräddare.
Och så gick den lilla herrn. Och så gick veckan, och så kom lördagen, och så kom den lilla herrn till skräddaren igen.
– Goddag, goddag, mäster skräddare, är min rock färdig nu?
– Ack nej!
– Är den inte färdig? – Varför det då?
– Ack jo, det bidde ingen rock.
– Jaså, bidde det ingen rock? Vad bidde det då?
– Det bidde ett par byxor.
– Jaså, bidde det ett par byxor. När blir de färdiga då?
– Om lördag. – Det var bra det, mäster skräddare – Tack så mycket, mäster skräddare. Adjö, adjö, mäster skräddare.
Och så gick den lilla herrn. Och så gick veckan, och så kom lördagen, och så kom den lilla herrn till skräddaren igen.
– Goddag, goddag, mäster skräddare, är mina byxor färdig nu?
– Ack nej!
– Är de inte färdiga? – Varför det då?
– Ack jo, det bidde inga byxor.
– Jaså, bidde det inga byxor? Vad bidde det då?
– Det bidde en väst.
– Jaså, bidde det en väst. När blir den färdig då?
– Om lördag.
– Det var bra det, mäster skräddare – Tack så mycket, mäster skräddare. – Adjö, adjö, mäster skräddare.
Och så gick den lilla herrn. Och så gick veckan, och så kom lördagen, och så kom den lilla herrn till skräddaren igen.
– Goddag, goddag, mäster skräddare, är min väst färdig nu?
– Ack nej!
– Är den inte färdig? – Varför det då?
– Ack jo, det bidde ingen väst.
– Jaså, bidde det ingen väst? Vad bidde det då?
– Det bidde ett par vantar.
– Jaså, bidde det ett par vantar. När blir de färdiga då?
– Om lördag.
– Det var bra det, mäster skräddare – Tack så mycket, mäster skräddare. – Adjö, adjö, mäster skräddare.
Och så gick den lilla herrn. Och så gick veckan, och så kom lördagen, och så kom den lilla herrn till skräddaren igen.
– Goddag, goddag, mäster skräddare, är mina vantar färdiga nu?
– Ack nej!
– Är de inte färdiga? – Varför det då?
– Ack jo, det bidde inga vantar.
– Jaså, bidde det inga vantar? Vad bidde det då?
– Det bidde ingenting.
– Jaså, det bidde ingenting! Det var bra det, mäster skräddare – Tack så mycket, mäster skräddare. – Adjö, adjö, mäster skräddare. Och så gick den lilla herrn – och kom aldrig mer igen. Folksaga.
5 snabba frågor – träning
Fem snabba frågor om träningsvanor.
1. Hur ofta tränar du?
Jag försöker hålla mig på 2-3 gånger i veckan.
2. Vad brukar du träna?
Det som Friskis & Svettis erbjuder: jympa, step up, skivstång med mera.
Ibland simmar jag lite och joggar.
3. Vad har du för mål/syfte med din träning?
Hålla mig i form, bli stark och ha bra kondition.
4. Var hämtar du motivation till att röra på dig?
Jag blir pigg och glad av att träna. Jag får energi.
5. Föredrar du att träna ensam eller med någon?
Träna i grupp är roligast, som på F&S. Men jag drar mig inte för att träna ensam. Jogga och simma kan vara skönt ensam.
internationella Parad-VS i gymnastik
Sportattack med Galenskaparna & After Shave.
"Här är ICA-hallen i Potsdam och internationella Parad-VS i gymnastik med Lek och Idrott, världens största tävling i denna härliga sport."…
…"Så ska vi se vad Fleming Fartland från Luxemburg i de Romerska Ringarna. Oj, vad han verkar vara kittlig! En gång till då! Nej – han måste få hjälp på annat sätt, men det är helt tillåtet – det är ju först uppe i ringarna som hans program börjar, så att säga. Hur han tar sig dit är ju hans ensak…men snyggt var det inte! Då ska vi se. Han börjar med en vinkelvolt, och en till, och en till, och en ti…men vad är detta? Har han fastnat i vinkelvolten?! Ja, han har fastnat i vinkelvolten!! FARTLAND HAR FASTNAT I VINKELVOLTEN!!! Oj! Vad hände där?! Han tappade byxorna! Nej, nej, Fartland, så där får man inte göra! Aj aj aj!"…
…"Sista grenen är fristående, och här ser vi nu Fritiof Konkas från Indien. Han börjar med en Rittmeister, och så en Ryggvändare, och så en Ryggvändare till! Och så vänder han och gör en Ryggvändare åt andra hållet! Fantastiskt! Och så den berömda Filippinska Rondellen med raka armar, den är han ensam om i hela världen, klarar han den? Ja, det gör han! En halv armhävning, en Upprullning och sen en Liten Volt också! Fantastiskt, och Påfågeln på det! Och så avslutningen då – Brysselsteget! Strålande! Där du, Fritiof Konkas, har du åtminstone en silvermedalj som i en liten ask! Men en som vill vara med och snacka om guldmedaljen är Knut Kragballe från Danmark. Han börjar med blandade småhopp, och fortsätter med Dubbel-örnen, och så en Juniorvolt, och ett Hälsprång! Och så Indianen – den har jag inte sett på många år! Och så några Vacuum-hopp, vilket flyt han har! Och där kommer en Messerschmidt, inte klokt! Och två halva handstående på det, och så ska vi se på slutposen då – vad blir det…det blir Träbenet! Fenomenalt! En i sanning värdig guldmedaljör lämnar banan!”… Läs här: Tuderland.
Titta här: Youtube
LinsBuS – skräp
Träning
Denna veckan har jag tränat tre gånger på Friskis & Svettis: Step, Jympa och Skivstång. Sedan hann jag med att simma lite också när dottern var på simskola.
Dagens låt: Rihanna – Don’t Stop The Music.
It Ain’t Me Babe
"It Ain’t Me Babe" is the title of a 1964 song by Bob Dylan, first included on his album Another Side of Bob Dylan.
The song’s opening line ("Go away from my window…") is allegedly influenced by musicologist/folk-singer John Jacob Niles’ composition "Go ’Way From My Window." Niles is referred to by Dylan as an early influence in his autobiography, Chronicles, Vol. 1. Clinton Heylin reports that a London Times reporter at a May 1964 Royal Festival Hall concert where Dylan first played the "It Ain’t Me" took the lines "no, no, no, it ain’t me babe" as a parody of The Beatles’ "She Loves You". When Bob Dylan played his first electric concerts at the Forest Hills Tennis Stadium, Carnegie Hall, The Hollywood Bowl, and Monterey in 1965, he gave "It Ain’t Me, Babe" an electric arrangement.
Dylan and Johnny Cash admired each other’s work a great deal, and with Dylan’s blessing, Cash recorded the song with June Carter. The song was released on Cash’s 1965 album, Orange Blossom Special, and became a hit. This song was also featured in the 2005 film about Cash’s life, Walk the Line, and was performed by Joaquin Phoenix and Reese Witherspoon."
Läs vidare här: Wikipedia.
Lyssna på Bob Dylan här: Youtube. Texten finns här: Bob Dylan.

