
Igår så provsmakade vi rårörd svartvinbärssaft som P♥ har gjort. Gott!
Dagens låt: Pink – Please don’t leave me

Dagens låt: Pink – Please don’t leave me

Detta var ju riktigt kul! Vi har nyligen köpt Nintendo Wii Sports Resort med Wii MotionPlus.
Rolig sommarsport som t ex wakeboard ="svallvågsbräda", frisbee, golf, frisbee-golf, bågskytte, basket, bordtennis, bowling, paddla kanot, cykla, flyga… (att fäktas med svärd var ingenting för barnen tycker jag.) Dottern tycker att cykla var roligast. Sonen gillar det mesta. Raring och jag gillar bågskytte och frisbee-golf. Alla gillar bowling. (Jag fick 4 strikar i rad första gången jag körde det!)
Vi köpte även Bolt-spelet till Wii men det gillade jag inte… Filmen däremot är bra!

150 g smör
3 ägg
3 1/2 dl socker
2 1/4 dl gräddfil
4 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 påse Santa Maria Pepparkakskryddor
TILLAGNING Smält matfettet och låt det svalna. Rör ihop ägg och socker pösigt. Tillsätt gräddfil och matfettet. Rör ner mjölet, bakpulvret och kryddorna. Häll smeten i en smord och brödad form, 2 l. Grädda på galler på första falsen nerifrån i 175-200° C i 50-60 minuter eller tills kakan känns torr.
https://www.santamaria.se
(Detta receptet är för en 2 liters form. Formen på bilden är strax över 1 liter.)


Idag har jag lagat Västerbottensostpaj. Gott!

Dagens låt: Britney Spears – Oops! …I did it again.





He he, nu har jag fotograferat en grön fluga! Se nästa blogg-inlägg.

Jag gillar kartor! Även gamla kartor och särskilt sjökort!
Jag har varit i London en gång. Vi åkte på en guidad busstur, där man sitter kvar i bussen… annars såg vi mest mässhallar. Det var september och det var som den hetaste sommardag. Mitt minne av London är att det luktade avgaser. Det är allt jag har sett av de brittiska öarna. Det vore så roligt att se mera. Mera landsbygd, trädgårdar, slott och sevärdheter! Jag skulle vilja ta med mig barnen dit när de blir lite äldre. När de har börjat att läsa engelska i skolan. Jag tänkte att om fem år kunde bli lagom. Det vore något det!
"Apostrof, utelämningstecken eller enkelt citattecken, ’ eller ’ , är ett kommateckenformat, upphöjt, stumt och i svenskan icke-diakritiskt skrivtecken. Apostrofen skall varken förväxlas med fot-, minut- och primtecknet (′) eller accenttecknen akut accent (´) och grav accent (`).
Apostrof används i olika språk för att markera sammanfogning eller utelämnande av ord, eller som anföringstecken (citat). Välkända exempel är engelskans användning av apostrof för genitiv-s verbsammandragningar (that’s John’s book, isn’t it?) och franskans bestämda artikel och prepositioner (l’ecole d’anthropologie).
I svenskan används apostrof för att markera att ett antal bokstäver i ett ord utelämnats, som till exempel i sta’n (kortform av staden) eller sammandragningen har’u (har du).
Enligt lingvistisk formalia tillämpas apostrof även för att urskilja betydelser av ord och uttryck: Att kasta vatten innebär ’urinera’. Inom citat, som markeras med citattecken, förvandlas de citattecken som finns i citatet (inre citat) till apostrofer.
På grund av inflytande av engelskan och möjligen danskan har apostrofen ibland i svenskan blivit felaktigt använd före vanligt genitiv-s: "Berra’s verkstad". Det heter "Berras verkstad"; så kallat apostrofgenitiv används mycket sällan i svenskan. En annan felaktig variant är när det ibland förväxlas apostrof och akut accent. Ibland sätts apostrof ut när risk för missförstånd finns, för att markera genitiv på egennamn som slutar på -s, -x eller -z: Lars’ och Kajsas bil."
Titta här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Apostrof
