
Det pratas mycket om att fånga dagen …men hur gör man egentligen? 🙂

Det pratas mycket om att fånga dagen …men hur gör man egentligen? 🙂

Bilder: https://www.snoofsweden.se/
Eva, Siri, Fox, Borg, Polar och Skinny Rut.
På önskelistan: Vackra armband från Snö of Sweden!

Första gången 23/5-09 jag bakade Våra bästa brownies i boken Sommarens söta hade jag cashewnötter i. Idag hade jag valnötter+pecannötter. Detta receptet kan jag verkligen rekommendera!
4 ägg
5 dl strösocker
300 g smält avsvalnat smör
2½ dl vetemjöl
2½ dl kakao (Icas är bra!)
1 tsk vaniljsocker
2 dl grovt hackade valnötter (eller 1 dl valnötter + 1 dl pecannötter.
eller cashew… som man vill.)
Värm ugnen till 150 grader. Smörj och bröa en ugnsfast form 20×30 cm. (Jag har en form som jag lägger bakplåtspapper i. Sedan är det bara att ta upp det ur formen när den har svalnat för att skära i rutor.)
Vispa ägg och socker poröst. (Vispa en stund på högsta fart.) Rör sedan ner det smälta smöret.
Blanda mjöl, kakao och vaniljsocker. Blanda ner detta i smeten. Tillsätt valnötterna. Häll smeten i formen och grädda i 25-30 minuter. (Jag behövde ha runt 45 minuter …men vår ugn är lite dum.) Låt svalna och skär i rutor.
Minns ni Mäster?
Det började med Bachs
Toccata and Fugue No. 525.
Nostalgi för mig… spännande och lärorikt för barnen!
Barnen är i den åldern nu när de undrar hur jorden och människorna kom till. Jag minns att jag gillade detta jättemycket på tv när jag var runt 7-8 år.
Vi har köpt en box med 6 dvd-filmer där de 26 gamla repiga avsnitten finns med av Det var en gång – tidernas äventyr.
Serien följer mänsklighetens historia, från jordens skapelse till nutiden och in i framtiden.
Serien är från 1978 och är skapad av Albert Barillé, fransk animatör och manusförfattare.
Han dog i februari i år 2009.
Han gjorde även tv-serien
Det var en gång – rymden med mera.

Bilder från: https://www.nuncinredning.se/
Zinklådor i olika storlekar. Handgjorda bokstäver från Olsson&Jensen.
Rolig hängare i form av en hand. Modern telefon i klassisk modell från 1937.
Det finns mycket snyggt på Nunc Inredning.

Det är så fint med de första vårblommorna! Snödroppe- och krokuslökar satte jag i jorden idag. Jag satte dem välkomnande vid brevlådan. Det ska bli spännande att se om/när de visar sig till våren. Någonting att se fram emot…

Några avlånga sensommarbilder från mig… (I mitten ser ni grilltändaren Looftlighter.) Kolla in på Fototriss för fler bilder med avlångt.

Bild: Helsinki stencil graffiti
Jag läste Köpstoppsbloggen redan 2007. Nu har Anki gått från köpstopp till medveten konsumtion. Mycket kloka och tänkvärda inlägg för alla,
inte minst mig själv…

Bara ett litet ihopplock av saker jag tittat på nyligen… Träningskläder från Röhnisch. Helmut klassisk topp men med längre passform, tryck på bröstet. Denna finns i svart och vitt. Den finns även som linne. En somrig viskos-blus från Indiska. En cardigan med volangkanter från Lindex. Den finns i fler färger.
Vackra smycken finns hos Bjørg jewellery. Detta fina halsbandet med citat från filmen Jerry Maguire finns på Kyss Johanna.
Lyssna på Tracks i P3 webbradio!

Kolla in denna roliga sidan: https://www.makemymood.com/

Bild: https://www.makemymood.com/2009/09/03/are-you-happy/
Är jag lycklig? Ja …i alla fall ibland …i alla fall om jag tänker efter en stund.
…om jag förtränger allt som är jobbigt. (jobb, ekonomi å sånt…)
Fast ännu bättre är väl att ta tag i det och göra någonting!
Det jag behöver ändra är nog mest min negativa inställning…
Det ordnar sig!
Everything will be okay in the end.
If it’s not okay, it’s not the end.
Det är många nior idag! 090909…
Här kommer en önskelista med nio saker:

Dricksglas: Iittala Aino Aalto tumbler 33 cl clear.
Fler tuffa t-shirts från Sinful eller kanske Ed Hardy.
Kökshanddukar i halvlinne t ex Rut och Rakel från Himla.
Mumin teskedar från Hackman. Jättebra skedar.
Elflugan från Smak Design… Jag vill ha den!
En mortel, kanske denna från Le Creuset.
Berlock Sweet Home från Thomas Sabo.
Jättefina träskor Knyta vit lack från Calou.
Halsband Sic itur ad astra Efva Attling.

Jag önskar dig inte guld mitt barn, ej heller pengar och makt.
Jag önskar dig modet att vara dig själv och stå för det du har sagt.
Jag önskar dig inte en stenfri väg, men kraften att vägen gå.
Jag önskar dig kärlek i rikligt mått och vänner att lita på.

Trackslistan firar 25 år! Den 8 september 1984 sändes det första programmet. Den 12 september i år sänds Kaj Kindvalls tusende program som blir en specialsändning. Det är mycket nostalgi med Tracks… En hel generation satt framför sina radioapparater med kassettbanden istoppade och fingret på rec 🙂
Första ettan på Tracks var Sounds like a melody med Alphaville. Den låg åtta veckor på listan. Första svenska ettan kom 1985 Nevermore med gruppen +1. Maratonrekordet innehas av Takida och Curly Sue. Den låg 50 veckor på listan. Tre artister har haft både första och andraplatsen samtidigt: Bryan Adams, Pet Shop Boys och The Ark. De tre mest framgångsrika artisterna på Trackslistan är Madonna, Kent och Roxette.
…Set it alight, we’re head over heels in love, Head over heels… The ringing of your laughter It sounds like a melody To once forbidden places We’ll go for a while…

Jag måste bara få berätta igen om hur gott det doftar och smakar med tomater! …särskilt när man har odlat dem på sin egen altan.