tio saker om mig

https://tankebubblor.blogg.se/2008/april/jag-i-alfabetsform.html
https://tankebubblor.blogg.se/2008/april/tre.html
https://tankebubblor.blogg.se/2008/october/tre.html
https://tankebubblor.blogg.se/2008/april/fyll-i-5.html
https://tankebubblor.blogg.se/2008/december/atta.html
https://tankebubblor.blogg.se/2007/november/lista-a-la-linda.html
https://tankebubblor.blogg.se/2006/november/tankebubblor-1000-inlagg.html
https://tankebubblor.blogg.se/2007/may/dags-for-en-lista.html
https://tankebubblor.blogg.se/2008/october/utlistat.html
https://tankebubblor.blogg.se/2008/april/nagonting-att-tanka-pa.html

Förhöst

förhöst

Hösten är här och den börjar med förhösten.

Björkved fixad och med både bastu och brasa har vi det mysigt i vårt hus i höst.

Idag är det Höstdagjämningen. ”Höstdagjämning inträffar det ögonblick då solens centrum skenbart passerar himmelsekvatorn på väg söderut. Detta får till sin följd att dag och natt är lika långa.”

Definitionen för höst är att det skall vara minst fem dygn i rad med en dygnsmedeltemperatur under +10°C.

Det är inte höst riktigt ännu meteorologiskt sett, men snart så…


Dagens låt: Faithless – Insomnia

tisdagstema – grönt är skönt

krukväxter

Här ser ni mina pilspetsrankor i badrumsfönstret. Jag gillar gröna växter i inredningen! Grönt är skönt. En annan grön favorit vore denna lummiga fototapet. Ljusgrön härlig sallad juli-06 är ett favoritfoto för mig. En sak till jag kom att tänka på; min grönögde son med sin gröna tuschpenna… 🙂


Dagens låt: Kings of Leon – Use somebody

på fötterna

höstskor vinterkängor stövlar

Här kommer ett litet urval av höstskor, vinterkängor, stövlar och strumpor…

Kavat: Vinterstövel Borgan vattentät. Viking Footwear: Explorer känga och Hurricane junior varmfodrad gummistövel. Intersport: Viking Breeze mid Goretex, Intersport: Viking Sparrow Velcro gtx. Brandos: Superfit kängor. Ecco: Ice Breaker gtx-kängor. Glöm inte impregneringsspray! Gneis: Comfort strumpor i coolmax. Polarn o. Pyret: strumpor i coolmax/ull/polyamid.

patienser

spelkort hjärter 7

I denna veckan har sjuåringen lärt sig att lägga patiens. Vi började med en vanlig enkel solitaire, den som kallas för Harpan på datorn. Jag lärde mig den av min farmor när jag var liten. En patiens som jag lärde mig av min mormor heter Klockan, eller som jag hittade här Farfars klocka. Lite svårare blir Pyramiden som jag tänkte visa henne härnäst.

När man ska lägga patienser så spelar det inte någon roll, men om man ska spela kort om behöver hålla sina kort i en fjäder… då önskar jag mig en kortlek med markörer i alla fyra hörnen! Fatta vad snålt att inte alla kortlekar har det…

Varför heter det förresten spader o s v. Kolla här.

R som i rönnbär

rönnbär

”Inte vet jag om det kan vara sant, men så här sa i alla fall en tant: Det blir extra kallt när vintern är här om rönnen har ovanligt rikligt med bär! Då är det säkrast med dubbla luvor om man vill slippa midvintersnuvor, ja då är det säkrast med dubbla luvor om man vill slippa midvintersnuvor.”

Text: Lena Andersson Musik: Kerstin Andeby. Ur boken: Majas alfabetssånger.

Denna är tösens favorit. S som i smörblomma gillar hon också och de andra sångerna med. En jättemysig skiva som vi har köpt nyligen.

Mitt förhållande till:

Mellbystrand
Semester: Det är skönt med 4 veckor i rad på sommaren. Det är jag van vid och jag hoppas på att kunna fortsätta så. Jag vill gärna se mera av Sverige! Resa utanför vill jag också göra så småningom.
Vågen: Jag mäter hellre än jag väger. Jag ser på hur mina kläder sitter.
Stusskvoten midjemått/stussmått bör inte överstiga 0,85 och midjeomfånget bör inte vara över 80 cm. BMI inte över 25.
Kroppen: Helt okej. Man får väl helt enkelt framhäva det som är bra och dölja resten 🙂
Träning: Jag gillar ju att träna! Det är skönt och avkopplande att komma iväg på ett Friskis & Svettis-pass eller en joggingrunda.
Pengar: Det är inte min personlighet att behöva snåla… Ekonomi och budget är så trist…
Sprit: Jag är mamma nu, det är inte fest så ofta, jag börjar bli gammal 😉
Något glas vin till maten ibland och lite glögg till jul…
Sång: Jag gillar att sjunga. Jag sjunger ganska så bra och tonsäkert men inte så högt eller starkt.
Choklad: Den ska vara mörk! Just nu är Karl Fazer exclusive thin dark 70% en favorit av de lite billigare sorterna.
Vinter: Jag gillar verkligen alla våra årstider! Vintern är dock kallast och mörkast…
Min man: Bra! ♥
show and tell
I september är det Mais oui som väljer tema.

vinteroveraller

overaller barnkläder

Lindex: Fix-overall finns i blå och cerise upp till storlek 122 för 699 kr.

Polarn o. Pyret: Vind och vattentät upp till storlek 122 i rött, mörkblått och mörkrosa 1195 kr.

Molo: Polaris coast med stjärnreflexer till storlek 116 för 1299 kr.

Gneis: Supershape finns i blå, grön, rosa, röd eller svart i storlek 98-134 för 1120-1340 kr.

Intersport: 8848 snow print junior Vattentät A-Tec overall med tejpade sömmar, löstagbar luva och extra reflexer. Stl. 70-140. 1000 kr.

Reima: Reimatec-overallen finns i många olika modeller och färger. Evert stl 80-140 för 1595 kr.

H&M: Overall i grått eller brunt upp till storlek 128 för 699 kr.

Stadium: Everest svart eller röd i stl 86-116 för 999 kr.

Nanook: har overaller i två modeller i bra material stl 86-128 för ca 2395 kr.

Didriksons: Colorado coverall stl 80-130 ca 799 kr.

 

Det är inte vinter ännu, det är inte ens höst.

Tid att titta på vinterkläder är det i alla fall…

cykla och gå…

cykelbana
Påbjuden gångbana Märket anger att gående ska använda gångbana. Här får man inte cykla eller åka moped, men man får leda cykel eller moped om det inte är förbjudet enligt tilläggstavla.
Påbjuden cykel- och mopedbana Märket anger att här får du cykla eller köra moped klass II. Se mopedklasser Här får Du också gå om det inte finns separat gångbana eller vägren.
Påbjuden gång-cykel och mopedbana (gemensam bana) Märket anger att det här är en gemensam gång-cykel och mopedbana. Du bör på den vänstra sidan och cykla på den högre sidan av banan, så att Du möter trafiken.
Påbjuden gångbana och cykel och mopedbana Märket anger att Du ska gå på den uppmärkta gångbanan. Den andra banan är avsedd för trafik med cykel och moped. Banorna är åtskiljda med vägmarkering, skiljremsa eller liknande. Märket anpassas efter förhållandena på platsen, dvs cykelbanan placeras närmast körbanan därefter gångbanan. På sådana banor ska cykel och moped klass II färdas på höger sida. https://www.ntf.se/jonkoping/default.asp?RecID=17835

stiligt för små killar

barnkläder

Argylemönstrad mörkblå slipover och vit skjorta, ljusblå skjorta med applikation, sweatshirtjacka i baseball-stil, mörkblå tenniströja L.O.G.G, gråmönstrad slipover med ull i, manchesterbyxor och jeans från H&M.

Den röd-blå randiga pikétröjan med lång ärm är från Lindex. Vändbar dunväst i rött/grönt kommer från Ralph Lauren och även kängorna är därifrån. De fodrade svarta gummistövlarna kommer från Viking footwear.


Dagens låt: Europe – In my time