Adventspyssel

hemmariket

Bild: https://hemmariket.blogg.se/2008/november/advents-pyssel.html

Charlotte med bloggen Hemmariket gjorde denna fina adventsljusstaken förra året! Jag gillar den jättemycket och funderar på att göra något liknade. Det blev inte av i fjol men kanske detta året. Hur som helst är det ett bra tips till den som vill ha det fint till advent. Jag har sett att det finns liknade siffror på Village.

 

Jag har förberett lite till advent idag. Bara 2 veckor kvar nu!

Maken och jag brukar ge barnen adventspresenter istället för julklappar. De får ju klappar på julafton ändå av mormor, farmor, släkten & co. Kan var bra att sprida ut det litegrann. När vi tänder adventsljusen varje söndagsmorgon så ligger det ett paket till dem var. Detta är vårt alternativ till att öppna 24 småpaketer… men så har de ju även sina Lego-kalendrar 🙂

Ceylon

ceylon

Bild från boken Pepis flora sidan 15 ”Ceylon, akvarellerad mönsterförlaga från 1940 med färganvisningar och rapporteringsschema.” Ceylon beskrivs som ett blom/gren-mönster i 4 färger. Boken handlar om Josef Frank som mönsterkonstnär. Detta mönster är ej tryckt, men det ska börja tryckas nu! Spännande med nya mönster. Det andra mönstret som ska tryckas heter Aramal och är ett blad/gren-mönster i 3 färger. Läs mera om detta här: SvD.

 


Tillägg den 5/11: Här kan man se tygerna!

https://husmusen.blogg.se/2009/november/nyheter-fran-svenskt-tenn.html

frysbox

electrolux

Bild: https://www.electrolux.se/

Jag har inga uppgifter på hur många decibel den gamla beige-bruna 70-talaren dånade med… Den här nya är i alla fall otroligt mycket tystare med 42 dB. ECP30108W A+ 300 liter från Electrolux står nu i vår källare. Nu längtar jag bara till den dagen vi kan skaffa ett frysskåp också och ett nytt kök! 🙂

ful furu och grann gran

byggfabriken

Bild från: https://www.byggfabriken.com/

”Det finns många sätt att behandla sina furu- eller grangolv. Många är ute efter den blekt vita ”såpade” känslan, men hur gör man för att få ett snyggt och tåligt vittonat golv? Ett bra alternativ för att få ett lättskött och tåligt vitt golv är att luta av det och vitolja det. Resultatet blir ett ljust golv som inte gulnar men som heller inte ser vitlaserat ut.” Läs vidare här:

https://www.byggfabriken.com/vitolja_furugolv.asp?menuItem=2

 

”När blir tall en fura? Fur finns dokumenterat som namn på virke sedan 1586. I avverkningssammanhang kallas det dock Fura och syftar till avverkningsbart barrträd, vilket som helst. Först in på 1800-talet började man kalla Tall för Fura i södra Sverige. De olika namnen användes för olika beskrivningar. Tall användes ofta för att beskriva ett bestånd eller större grupp, exempelvis; ser Du tallskogen där borta? Fura däremot, användes ofta för att beskriva ett speciellt eller framträdande träd, exempelvis; så vacker, vilken fin Fura! Fur eller furuvirke kallas det också efter att en Tall sågats upp till bräder, reglar eller plank.”

Mera info om tall- och granvirke hittar du här:

https://jarltimber.se/visste.php

 

Frida Trendenser skrev ett inlägg om furun igår, med väldigt vackra bilder. De flesta av oss konstaterade att det var vackert med ljus vit furu. Det är den lackade gamla gulnade à la 70-tal vi inte gillar… Vi har ett mycket fint (olackat) grangolv i vår gillestuga. Gran är ljusare än furu, men lite mjukare. Så småningom ska vi göra iordning där och golvet vill jag behålla, bara slipa och bevara det enligt bilden ovan. Men sedan har vi ju väggar och tak i lackad gulnad furu och det inte inte lika fint. Jag antar att det blir till att använda målartvätt, häftgrund och vit målarfärg på det… nå’n gång.

siesta

muminmugg

designonline.se
Ny muminmugg från Arabia.
Jag gillar de här randiga sommarmuggarna!
Jag har två sedan tidigare; en med mumintrollet, snorkfröken och delfiner och en med muminmamman under sitt parasoll. I år är det muminpappan som sitter och vilar under en björk. Skönt!