








Kusiner
Vi har varit och hälsat på hos mina föräldrar också. Vi träffade pappas kusin och barnen träffade också sin kusin. Kul att ses!
Äppelkaka
Jag gjorde en äppelkaka med kardemumma och citronzest. Den blev jättegod! Speciellt tillsammans med min favorit; Arlas vanlijsås.
Öland
Barnen gillar att bo i husvagnen med farmor och farfar på Öland. Så de drog dit den en sväng detta året med. De sov där i tre nätter.
Tylösand
P och jag körde iväg för att bada i havet! Det var skönt i vattnet. Efteråt tog vi varsin glass på Riccardo’s i Möllegård. Jag tog glass med stora chokladbitar i.
Grillat
I fredags satt vi utomhus och åt grillat med våra vänner. Barnfria. Det var 22 grader vid halv nio-tiden så vi åt även efterrätten, gino, utomhus. Skönt, förutom getingar och björkfrön i luften. Det vi åt var kokta rödbetor med chèvre, klyftpotatis vanliga och sötpotatis, grillad fläskytterfilé, brunsås, kall chilisås, sallad med tomat, paprika, gurka, broccolimos med olivolja och salt i.
Hårpinnar
Jag beställde två stora hårnålar, hårpinnar. Så nu övar jag på att sätta upp håret i knut utan att det ramlar ner alltför mycket.
Syrén
Den stora, äldsta, syrénbusken vid entrén behövde klippas ner, rejält.


Solnedgång över Åland.

Tempelplatsens kyrka

Snake

Shopping
Dottern fick ett par jeans från Monki. Jag handlade en liten svart axelremsväska och en vit t-shirt på Arket. Ett te på Designtorget. En liten plånbok blev det med och hårband. Och fru K fick en elefant-nyckelring i present.
Inlåsta
På onsdagen provade vi på Escape Room. Det var första gången för P och mig, de andra har kört tidigare. Vi hade två likadana rum som heter Prison Break. Vi var fyra i varje rum och jag var med P och våra barn. Det var väldigt fint ordnat och uttänkt. Man ska med hjälp av logik och matematik klura sig ut från ett fängelse där man är inlåst, under tidspress. Det kändes som att få underkänt på ett stort IQ-test ungefär.

Trädkoja
Barnen har varit på ”sommarkollo” på landet. Det vill säga de har sovit över hos farmor och farfar. Samtidigt som deras kusiner och sysslingar har varit där, som mest var de nio barn. De har lekt, byggt koja, haft hinderbana, fiskat med mera.
Middag
Under tiden har min raring och jag passat på att gå ut och äta på restaurang. Vi hade en fin kväll i onsdags där jag åt bl a röding. Samma dag lunchade vi också, jag fick en sallad med chèvre och valnötter.
Promenader
Tre mornar i rad denna veckan vid ca 8.00 har jag stigit upp och gått en promenad på 40 minuter innan frukost. Det var som skönast när det var mulet och ca 15 grader. Härligt att ha semester och ta dagen som den kommer!
Morgonyoga
Idag har jag varit på yoga klockan 8. De var ett skönt sätt att starta dagen på. Hemma igen åt jag kokt ägg och gröt till frukost.
Netflix
Hela familjen har kollat på tv-serien Stranger Things. Den har just kommit ut med sin tredje säsong. Den utspelar sig på 80-talet! Jag kollar även på en serie nu som heter The Affair. (och så Poldark på SVT).
Ozon
Vi har haft en luftrenare, Ozoneair, i garaget. Har kört den 4 tillfällen nu. Och vi har ju städat också samt plockat bort gammal isolering med mera. Så nu går det bra att köra in bilen i garaget.






Japanskt
Vi var på japansk restaurang i tisdags med nya bekantskaper. Ps blivande jobbarkompisar. Bland annat ett par från Köpenhamn. Mycket trevlig kväll!
Pingis
Barnen och jag spelade pingis hemma hos farmor och farfar förra söndagen. Ps kusin hade fixat ett bord som vi satte upp på logen. Det var riktigt kul!
Dans
Dottern har ju dans som sommarjobb. Hennes första sommarjobb är tre veckor och de har fått prova på modern dans ännu så länge. De hade en 15 minuter lång uppvisning i parken. (Hon står till höger) Duktiga! …bara att komma ihåg!
Karateläger
Lilleman har varit på karateläger denna helgen. Då spelas det även brännboll tillsammans med familjerna. Han är en bra brännare den där grabben vi har! Syrran fick var med honom och spela, men P och jag satt i skuggan detta året. Riktigt varmt ute denna helgen.


Karate
I måndags fick sonen en ny färg på sitt bälte när han graderade för tredje gången. Nu har han orange när han tränar karate. Kul att han gillar det!
Dans
Dottern har dans som sommarjobb. Hon ska dansa varje dag i tre veckor. Kul!
Zonterapi
Jag fick fötterna rejält masserade i torsdags. Det kändes som när vi var på Rhodos och skulle gå över stenstranden för att komma till vattnet, utan badtofflor. Jag köpte lite nya produkter också, ansiktsmask med fukt m.m.
Midsommar
Vi var hos goda vänner på landet där vi hade en fin eftermiddag och kväll. Tipspromenad, kubbspel, samtal, diskussioner, sill och grill. Barnen var med oss.


Trädgården
Det blir några få smultron på plantorna som vi planterade i våras. Jordgubbar har vi också sedan tidigare. Tomatplantorna växer. Plocksallad har vi gott om. Snart blommar pionen. Det ser jag fram emot.
Gardiner
Takgardiner i uterummet är annars vad vi pysslat med i helgen. Det blev bra, över förväntan. De fick även ett eget blogginlägg.


Chokladpudding
Den finare varianten Pots de Crème. Det kokades och silades och hackades här i fredags för att få till denna goda chokladkrämen som jag fyllde upp i Muminmuggarna. (Jag dubblade receptet och gjorde 9 muggar). Detta hade vi till efterrätt igår kväll med vispgrädde och jordgubbar. Alla nio gav högsta betyg!
Grillat
Vi bjöd våra vänner på grillad fläskytterfilé fylld med mozzarella, mandariner, kryddor omlindat med bacon. Kryftpotatis, sötpotatis, chèvre, sallad som även innehåll egenodlad plocksallad, bea-sås och en kall sås gjord på mixad ruccola, olivolja, vitlök och crème fraîche.
Ljusslingan
Den som hade på altanen tidigare, nu som först har den kommit upp i taket igen i nya uterummet. Så vi invigde den igår, för vi satt ute tills det blivit mörkt. Det var en fin solnedgång där bakom hustaken. Det blev sällskapsspel och allsång!
Helgen
Det har varit så skönt med ännu en långhelg. Nationaldagen på en torsdag i år. Så en klämfredag att var ledig på, i alla fall för mig och barnen. Vädret har varit bra. Dottern badade i torsdags med sin kompisar. Igår var det ett rejält ösregn med åska, men kvällen blev fin.
Bates
Jag har de senaste veckor kollat från början till slut på alla fem säsongerna av Bates Motel. (Den som är inspirerad av Alfred Hitchcocks film Psycho). Jag kollade ju på den 2013 när den kom, men då såg jag inte allt. Nu finns den på Netflix. Jag gillar skådespelarna, stämningen, musiken.


Grillning
Lillemans klass hade tipspromenad och grillkväll för barnen och föräldrarna i måndags. Det var en kylig kväll så detta året blev det varken brännboll eller något dopp i sjön.
Garaget
Det känns så skönt att ha fått lite rensat och städat i garaget denna helgen. Nu fick vi till och med plats att köra in bilen där igen.
Helgen
Det känns bra med långhelg, men jag känner mig inte klar. Eller är det bara för att man vet att det snart kommer en långhelg till? Man vill ju både hinna med att vila upp sig och att få saker gjorda. Och gärna att umgås också.



Dagens låt: Felix Sandman – Happy Thoughts

Val
Självklart har vi läst på. Självklart har vi gjort valkompasser. Självklart har vi varit och röstat i EU-valet idag.
Sorbet
P och jag provade en citronsorbet från Grom i helgen. Syrlig och fin. Dyr men väldigt god. Finns även sorbet med jordgubbssmak och så fin gelato.
Asics
Det var hög tid att köpa ett par nya träningsskor, jag har inte hittat några bra förrän nu. Dessa kommer jag ha till inomhusträning. Asics gel cumulus 20 mx Flyte foam. Jag invigde dem igår på ett pass Cxworx tillsammans med make och dotter.
Förgätmigej
En liten tuva under äppelträdet hittade jag av denna söta lilla blomma. Det var fint väder igår. Idag regnar det.
Duschkräm
Jag brukar inte handla på BodyShop men nu slog jag till på två väldoftande duschkrämer. Enbär till maken och den vita blomman tahiti-gardenia till mig.


Foto
Dottern hade helgläxa i fotografering/redigering. Hon och kompisen Wilma var i trädgården och dukade upp ett fikabord, de åkte skateboard och hade kul med kameran som lånats från skolan.
Vårruset
Vi var 12 jobbarkompisar som joggade/gick 5 km. Jag valde att gå detta året och det kändes väldigt skönt. Vädret var bra och jag var rätt klädd. Efteråt var det såklart för kallt, men vi fikade i parken.
Tåspridare
Jag var på apoteket och köpte en liten kudde att ha mellan stortån och andratån. Jag har haft den varje dag på jobbet sedan i torsdags. Den hjälper till, litegrann, att hålla stortån i rätt position.
Eurovision
Lördagkvällen ägnade jag åt att titta på tv i fyra timmar. Det var det värt för det var en fin show …och med Madonna och allt 🙂


Trappor
Våra två trappor i öster har fått nya brädor på sig och nya plattor runt omkring. Det blev äntligen av tack vare att en elkabel skulle dras under plattorna. Och i garaget finns nu eluttag förberett till kommande el-bil. (och nu sedan bilden togs har vi lagt på ny jord och gräsfrön runt omkring).
Bubbelpool
Jag var hos en kompis igår kväll, vi är fyra tjejkompsiar som brukar träffas. Hon och hennes familj har skaffat en uppblåsbar liten bubbelpool i trädgården, som vi provade i månskenet. Årets första dopp skulle man kunna säga, men det var 39 grader varmt 🙂
Lördagen
Det är alltid skönt när man känner att man får saker gjorda. Igår tvättade jag alla fönster utvändigt inkl uterummet. Dammsög i bilen, tvättade kläder, drog upp maskrosor, handlade mat med mera. Lika mycket kvar kan hända, men ändå en känsla av tillfredsställelse.


Valborg
Skönt med en ledig dag mitt i veckan. På aftonen var vi alla hemma. På dagen var jag på träning och sedan var P och jag hos hans föräldrar. Lilleman var med sin morfar och spelade boule. Dottern var med en kompis.
Tandställning
Efter att ha haft tandställning i 2½ (två-och-ett-halvt!) år! Så har dottern nu äntligen fått nya tänder. I fredags 3 maj tog de bort tandställningen. Hon har varit så tapper och så tålmodig! Jag är imponerad av henne.
Elrör
En gul slang nedgrävd som ska vara till en elkabel. Den ska vara, så småningom, till laddstationen till nya bilen. Trapporna på husets östersida får nya brädor också. Den nya högtryckstvätten har kommit till användning.
Rabarberpaj
Vi bjöd våra föräldrar på lunch och på rabarberpaj igår. Det var både sol, snö och hagel på samma dag.
Solnedgång
Dottern och jag tog en kvällspromenad och fotade solnedgången vid sjön. Men det var bara 4 grader då och sedan blev det minusgrader.
