Dottern har åkt tillbaka till Sydney igen. Nu har hon varit där i två veckor. Hon har hittat ett rum att hyra, i ett hus med bra läge. Hon söker jobb, men har jobb på samma ställe som hon var tidigare. Här kommer några bilder från helgen som har varit med mera. Hon tog färjan till Manly och Shelly. Det var härligt väder till att sola och bada. Hon njuter av att sommaren är på väg!
Här hemma har vi senhöst, på väg mot vinter, och nu är det minusgrader. Den första snön har kommit på många ställen i Sverige idag.
Dottern kom tillbaka lagom till examensdagen. Hon fick ta på sig en svart kvadratisk hatt och en cape på sin examensdag 12 november. Hon fick ett diplom och hon blev uppvaktad av pojkvännen och hans föräldrar i Sydney. Så skönt att de var med på hennes dag!
Danny Först en drink och sedan middag på restaurang och så konsert med Danny Saucedo! En rolig kväll tillsammans med vännen Anna.
Fest Vi firade min bror i denna helgen. En väldigt trevlig överraskningsfest i glädjens tecken! Det var kul att busa tillsammans med ”faster” Ulla. Tuta i partytuta, gå tipspromenad och sjunga tillsammans!
Fotoböcker Dottern, mamma och jag jag gjorde fotobok tillsammans. Det blev så bra att vi beställde varsin till mig och min bror. Båtlivet, när vi var tonåringar.
Examen Dottern fick ta på sig en svart kvadratisk hatt och en cape på sin examensdag i tisdags. Hon fick ett diplom och hon blev uppvaktad av pojkvännen och hans föräldrar i Sydney. Så skönt att de var med på hennes dag!
Sambo Den fina adventsstjärnan är nu på plats tillsammans med juliga gardiner i köksfönstret hos sonen och hans sambo! De kommer att få det fint. I presenten fanns det tvål från NewBody.
Resväskan Detta fotot är från augusti 2022 när dottern skulle flyga till Sydney första gången. Hon var borta i 1 år och 9 månader för att studera. Denna veckan var det dags att flyga till Sydney igen! Nu ska hon jobba …och jag vet inte när vi ses nästa gång. Blommorna på bilden fick hon på sin sista jobbdag. Resan gick bra, hennes pojkvän mötte henne på flygplatsen med en stor blombukett! Idag så har hon badat i havet.
Seattle Denna veckan har min man varit på jobbresa till Seattle. Så jag har haft en som är 8 timmar efter i tid och så en som är 10 timmar före i tid jämfört med mig.
Jackan Dottern fick en vinröd manchesterjacka med teddyfoder från BikBok 2018. Ikonisk! (Tänk Lorelai i Gilmore Girls och Nancy Wheeler i Stranger Things.) Nu har jag fått ärva hennes jacka och jag har haft den i helgen.
Advent Denna fina adventsstjärnan ska bli en present till sonen som flyttar till en större lägenhet. Snart ska vi hälsa på honom.
Den översta bilden är från Australien och den nedre är från Sverige. Nu har hon landat i Sydney! Hennes pojkvän tog emot henne på flygplatsen med en stor blombukett. Skönt att resan gick bra och hon blir väl omhändertagen. Här kommer vår senaste version av dottern svar på frågor:
Beskriv din klädstil? Sköna kläder, oversize T-shirts, kostymbyxor,
Vad gör du på fritiden? Tränar på gym. Ritar och fotograferar. Läser böcker, pluggar och kolla Formel 1. Och snart blir det att träffa pojkvännen och att åka till stranden.
Favoriter på YouTube? https://www.youtube.com/@sidemen och https://www.youtube.com/@SarahsDay och https://www.youtube.com/@Cecilia Blomdahl
Vilka är dina favorit-platser i Sydney? Freshwater, Manly och Shelly Beach. Tamarama.
Vilka är dina bästa tv-serier just nu? Outer Banks, Stranger things, Drive to survive, Private practice, Friends, Gilmore Girls.
Vilka är dina favoritfilmer? Harry Potter. Vi har just sett igenom alla filmerna ännu en gång! Marvel-serien, särskilt Spiderman och Avengers.
Favoritlåtar? Gracie Abrams – That’s so true Taylor Swift – The Alchemy The 1975 – Sex One Direction – Walking in the wind Sabrina Carpenter – Juno Frank Ocean – Pyramids
Vilka är dina drömresmål? Hawaii för att fota naturen och för att lära mig att surfa. British Columbia i Kanada och hike:a. Svalbard eller Island för att se norrskenet! Australien för att se naturen. CHECK! Roadtrip med husvagn i Sveriges nationalparker. Monza i Italien för att se Formel 1. Tokyo för att se coola bilar! Åka skidor i Japan.
Drömyrke? Fotograf, sociala medier content creator och marknadsföring.
Här hemma saknar jag dig mycket och längtar efter dig. Men inte så mycket att du ska få dåligt samvete. För jag vill att du ska följa ditt hjärta och följa dina drömmar! ❤️
Lördag Vi åkte ut till svärisarna på landet, dottern, jag och min mamma. Alla tog en promenad i skogen. Nästan alla löv har blåst till marken. Det var lite frost på vissa ställen.
Pepparkakor Vi bakade pepparkakor tillsammans och lyssnade på julmusik. Inte bara för att fira in novent 🙂 utan för att någon inte är i Sverige denna julen heller. Vi åt av farmors goda köttfärslimpa och blåbärspaj och vi spelade kort, Skitgubbe och Finns i sjön. Vi fick risgrynsgröt till kvällsmat.
Kyrkogården På vägen hemma stannade vi för att se det stämningsfulla kyrkogården med alla vackra gravljus tända. Det var väldigt många människor där.
Sambo Sonen och hans flickvän har fått nycklarna till deras gemensamma lägenhet! Studentlägenheten är uppsagd och denna månaden flyttar de in tillsammans.
Cyklamen Så fint att ses och prata en stund! Ta sig tiden att ses med sin kompis på en vardagskväll. Få med sig fina blommor hem också.
Barnen De växer upp. De flyttar. De blir självständiga. Det är tidens gång.
Ögonblick De där ögonblicken som är livet. De där avgörande små stunderna som kan betyda så mycket. De kan fångas eller de kan passera förbi. De kan förloras för alltid eller så kan du få en ny chans, men du vet inte vilket. Det blir aldrig samma igen.
Yoga Dottern och jag var på prova-på-pass med lymf-yoga (ungefär som detta YouTube). och bäckebotten-yoga. (Här kan man se lite mera vad det handlar om HeltUnderliv). Vi har även lunchat med mormor. Igår såg vi andra Harry Potter-filmen.
Finhöst När träden fortfarande har löv kvar, som är i vackra färger. Och solen fortfarande tittar fram. Innan allt har blivit grått och lerigt. Det har varit en fin helg!
Shopping Dottern och jag tog mamma med oss på stan. Dottern fick två mysiga pyjamas-set och en berlock till sitt armband. Jag köpte mig en halsduk. Vi lunchade, tog med fika hem, och tittade på foton från förr. Trevlig dag.
Brasa Första gången vi använde vår braskamin för säsongen var i lördags när vi såg första Harry Potter-filmen. Vi trivseleldar inte så ofta. Som mest ett tillfälle i veckan, på hösten och vintern, om ens det. ”Det finns rekommendationer att följa i tätbebyggt område när det kommer till trivseleldning hemma.” SVT. Vedeldning bidrar till utsläpp av luftföroreningar som är skadliga för både människors hälsa och för miljön. Naturvårdsverket.
Badar Här är jag på väg nerför stegen för att ta ett dopp! Det var dottern och jag som vågade oss på att bada igår. Vi hittade efteråt en termometer som visade på tio grader i havet (innanhavet Östersjön. Vi var väster om Karlskrona). Jag har på mig min favorit-baddräkt från Panos Emporio som jag köpte 2017. Dotter har en plan på att bada minst en gång varje månad under 2024. Eftersom hon är i Sverige nu i oktober så fick det bli ett lite svalare dopp 🙂 Det var friskt!
Almanacka Jag köpte Hemmets almanacka av Clara Lidström och gav bort i present. Ps syrra fick bl a även en adventskalender med tepåsar från Pukka. Vi hade en fin dag där båda mina barn var med och de fick träffa varandra och sina kusiner.
Hösten I fredags tog vi dotterns nya kamera med oss och åkte till en högt belägen utsiktsplats. Vi fotade varandra och solnedgången.
Ljung Vi ägnade oss åt trädgården igår. Höststädade och planterade tulpanlökar. Jag köpte också ljung till utekrukan. Det hör till i oktober.
Gymmet Dotter och jag var på gymmet och styrketränade igår på morgonen. Benböj, höftlyft, latsdrag. Bra för mig. Jag går gärna på gruppträning, men att komma iväg och göra egna saker i gymmet är värre. Så bra att någon tar med mig!
Köttbullar P♡ gjorde köttbullar som vi åt med kokt potatis och brunsås igår kväll! Vi satt i uterummet, elementet var på och taklamporna. Dottern har en kompis här på besök denna helgen.
Foton Dottern och jag var hemma hos mamma i fredags. Vi tittade på gamla foton. Det fanns en fin bild på min farmor och mig när vi sitter och pratar. Det är taget på min pappas 50-årsfest! Jag hittade även en bild av mig på min arbetsplats omkring 1995 där som det syns en dator i bakgrunden. På bilden finns även den där faxen med! Faxen som jag nämnde i inlägget Old School.
Det är dottern som har fotograferat med sin nya kamera. Dessa bilderna är från i söndags kväll när hon och P åkte iväg till en sjö. Så magiskt och vackert med dimman över vattnet och så en stjärnklar himmel! Den översta har P valt som skärmsläckare till sin dator! (Det är en liggande bild).
Vintergatan Dottern har köpt sig en ny kamera. Det blev en Sony eftersom hon gillade den på utbildningen hon gick i Sydney. Igår kväll vid ca 22 åkte vi ut till en mörk plats för att prova att fotografera stjärnorna! Vi tog med mitt stativ från 2011 (som jag inte har använt på länge, eftersom jag bara fotar med mobilen nu för tiden). Detta är en av bilderna som hon har fotat och sedan redigerat i Adobe Lightroom. Den är såklart ännu bättre i originalformat än här på bloggen.
Glasögon Jag hämtade ut nya glasögon igår. Synen var oförändrad. Men ett par nya repfria glasögon och nya bågar blev det ändå. Jag har ”sadlar” på mina terminalglasögon och det funkar bra. Det var längesedan jag hade det på vanliga glasögonen. Nu har jag ett par med och ett par utan. Man vill ju inte att glasögonen ska vidröra kinderna, inte heller få ont på näsan. Det gäller att sadlarna är i mjuk silikon.
Foto: Nilla Tankebubblor. Dottern har fotat mig 7 sep 2024.
Idag infaller höstdagjämningen. I Sverige 2024 är det klockan 14.44. ”Den meteorologiska hösten är på väg söderut över landet och dess ankomstdatum skiljer sig från plats till plats. Den astronomiska årstiden börjar samtidigt för alla på norra halvklotet. Även på södra halvklotet blir det årstidsskifte – nämligen från vinter till vår. Norra halvklotets höstdagjämning är södra halvklotets vårdagjämning.” Här kan du läsa mera om detta, och varför det är olika tidpunkter varje år. Astroinfo.