
Far och svärfar får honung från Åtvidaberg, och P♥ får Det förälskade Tomteparet (gjort av Ompen HB konsthantverk i Göteborg) Allt hittade jag på julmässa.
Verdana 9
Typsnittet du läser här heter Verdana. Efter att ha tittat runt lite bland olika bloggar och hemsidor så har jag kommit fram till att det är Verdana och Tahoma och Georgia som jag gillar bäst att läsa. Times new Roman är jag inte lika förtjust i, särskilt inte när den är liten.
Letade runt lite och hittade följande sidor bl a som handlar om detta:
https://hammer.lhs.se/mkl/MKL41_60/Lars/webskriv.htm
https://www.fyrisfonts.com/artiklar/webbtyp/fontanalys.asp
https://mediabyran.kib.ki.se/web/usability/design/function.html
https://almers.nu/Sidor/Design/tips.html
Arse/Face
https://www2.coolstuff.se/p59/ArseFaceHandduk.html
mera chokladtryffel
Här har jag hittat två härliga chokladställen. (Jag har tyvärr inte provat någon av dem …ännu.)
https://www.flickornakanold.com/
https://www.ganache.se/
Sedan så har jag hittat lite info om ordet tryffel.
"Truffle is also a chocolate confection, which is named after its physical resemblance with a black truffle." o s v från denna sidan om tryffelsvampar.
Vad är en tryffel? (svamp) läs mera på denna sidan om bakgrunden.
Tillägg den 12/11: https://www.malmochokladfabrik.se/xoops/modules/xoopsgallery/
https://www.godiva.com/welcome.aspx
Adventsljusstakar
Jag har fått mina julklappar tidigt i år! (lagom innan första advent) Snälla mamma och snälla favoritfaster Ulla har hjälpt till. 😉 Så nu har jag fått de adventsljusstakarna som jag ville ha. Till tösens rum har jag en ljusstake som heter Luciatåg design: Sten Bengtsson. och till lillemans rum har jag en som heter Staffans fålar båda kommer från Star Trading. Till sovrummet har jag en som heter Ljusdal från Markslöjd. 

julklappspapper
Visst är det roligt med fina julklappspapper! Jag hittade en sida med fina sådana via denna bloggen.

Barn lever i nuet!
-Jag har blivit stor idag. Jag behöver inget lock. Mamma, när du blir liten då behöver du ha ett lock på din mugg!
-Men jag blir inte liten igen… Jag blir bara större, och äldre. Snart blir jag lika gammal som mormor. coh sedan kanske jag blir lika gammal som gamlamormor.
-Jag vill inte att du ska bli så gammal… säger tösen sorgset med bruten röst och tårar i ögonen.
-Lilla gumman gråt inte. *isåfall börjar jag ju med*
Fast när jag blir så gammal, då har du ju också blivit gammal. Du kanske har blivit en mamma då. Du kanske får en egen liten bebis?
-Jag vill inte bli så gammal…
-Ja, jag håller med dig; det är roligast att vara barn. så att man orkar leka mycket!
Faktoider
"En faktoid är en spridd osanning (eller halvsanning, eller missuppfattning) som det inte faller folk in att ifrågasätta." https://www.faktoider.nu/
Intressant läsning utlovas!
Stella McCartney for H&M
Julmässa

Vi har varit på julmässa. Dessa fina dörrkransarna gjorda av Johanna Heise var lite utav allt det fina vi hittade.
Vi vann dessutom en flaska glögg och en smidesljusstake (den var första pris) och en blomlök i kruka på lotter! Vi köpte 10 lotter à 5:-
Apropå jul: I’m dreaming of a white christmas
Infektionsastma
Vi har varit på allergimottagningen idag. Lilleman har infektionsastma (astmatiska besvär utlösta vid infektioner, oftast förkylningssjukdomar.) är det konstaterat. Så nu har han fått en Nebunette med Pulmicort och Airomir till. Till en början ska vi ge honom morgon och kväll i tre månader för att sedan gå på återbesök.
Det blir en ny rutin att vänja sig vid.
Att andas in igenom den där masken är ju inte så poppis, men det går…
sedan är det viktigt att borsta tänderna efteråt också.
Cult design
Jag gillar också dessa fina krukorna med mera från Cult design! 😉
här finns även jultema:

https://www.cultdesign.se/
precis som Emil i Lönnebergas mamma…
…så har jag en blå anteckningsbok till sonens alla hyss!
Det är ju inte så jättemånga hyss han har gjort. Men jag antecknar hans framsteg, vad han gör och vad han säger. och sådant som kan vara roligt att läsa om längre fram. Givetvis så har jag en bok till storasyster också.
Läcker teckning
-Hej, vilken underbar dag det är!
När jag var i USA som au-pair så gillade barnen där en tv-serie (och böcker) som heter Arthur. Nu visas den serien på barnkanalen.
Barnen och jag har tittat tillsammans.